Radicalisering moskeeën neemt toe

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

abdullah schreef
islaam heeft geen democratie nodig, democratie zit al verweven in de sharia
Beste abdullah,
Dit is een contradictie als democratie erin verweven zit zal het dus wel nodig zijn.

Je zegt ook al ergens geen probleem te hebben met geen democratie. Bedoel je hiermee wat je zegt ,of is dit een tikfout?

En ik denk dat het niet waar is ,wat je in bovenstaande quote beweerd.

Sharia
Sharia (ook: shari'a(h), sjari'a(h) of sjaria(h), Arabisch: شريعة sjarī'a) is het Arabische woord voor de islamitische wet of de wet van Allah en betekent letterlijk 'weg naar de bron', ook: 'gebaande weg', 'wet' en 'rite'. De basis ligt bij de fiqh.

Het islamitische recht is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in alle wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God. Hoewel het eindoordeel over het menselijk handelen door de koran bij God gelegd wordt, omvat de sharia ook sancties om het juiste handelen af te dwingen.

Democratie
Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δημος {dèmos} (volk) en κρατειν (kratein} (regeren), en het betekent zoveel als 'het volk regeert'.

In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk. Deze bestuursvorm is gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. Het implementeren van die theorie in de politieke praktijk is vaak niet eenvoudig en kent vele aspecten.(wiki waar anders?)

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg merkte in een arrest van 13 februari 2003 over de rechtmatigheid van een verbod voor de Turks-islamitische Refah partij op "that sharia is incompatible with the fundamental principles of democracy".[1]

Op 29 juni 2004 oordeelde het Hof in een arrest over de rechtmatigheid van een verbod op het dragen van een hoofddoek bovendien "that the provisions of the Sharia concerning, among other matters, criminal law, torture as punishment for crime, and the status of women were wholly incompatible with the principle of secularism and the Convention" [= European Convention on Human Rights].[2]

^ Refah vs. Turkey, 13 februari 2003
^ Leyla Şahin vs. Turkey, 29 juni 2004
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Jessy, ik kan me helemaal vinden in jouw antwoorden. Het gevaar schuilt volgens mij niet in de echte gelovigen. De mensen die zich uitgeven voor gelovige, stiekem zich anders gedragen en in het openbaar hun fouten willen compenseren, door uitbundig te evangeliseren, of zelfs nog extremer proberen voor hun geloof uitkomen. Dat zijn de mensen waar de hele maatschappij voor moet uitkijken.
Als iemand over controle van Amerika spreekt, zou ik wel eens willen weten, wat deze persoon van controle op zijn eigen familieleden vindt. Maar ja sommige vragen mag je aan deze mensen niet stellen.

Ook bij dit onderwerp laat docterwho weer duidelijk blijken veel meer te weten van de islaam, dan menig islamiet. Hoewel juist zijn kennis zeer beangstigend zal zijn voor deze geloofsgemeenschap. Toch hoop ik nog veel van hem te horen, want het is verschrikkelijk interessant. Mede door de duidelijke bron vermelding die hij er steeds bij geeft. Dank hiervoor.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Plaats reactie