Heropvoedingscursus voor volwassenen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Heropvoedingscursus voor volwassenen

Bericht door dikkemick »

De niet autochtone Nederlander. Waarom is deze gemiddeld genomen veel vaker te laat?
Taalbarrière is geen excuus (de meesten spreken de taal wel) en cultuur vind ik een apert non-argument. Je hebt immers in Nederland!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 12 mar 2024 10:58 De niet autochtone Nederlander. Waarom is deze gemiddeld genomen veel vaker te laat?
Taalbarrière is geen excuus (de meesten spreken de taal wel) en cultuur vind ik een apert non-argument. Je hebt immers in Nederland!
Dat jij het niet okay vindt dat cultuur hierbij een rol speelt, neemt niet weg dat dit feitelijk zo is (bij een gedeelte van de mensen, er zijn er wel degelijk ook een hoop die hier de Nederlandse gewoontes overnemen).

Daarbij hebben we het al decennia over de "multiculturele samenleving".
Ofwel: de Nederlandse cultuur is niet persé dominant over andere culturen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 12 mar 2024 14:54
dikkemick schreef: 12 mar 2024 10:58 De niet autochtone Nederlander. Waarom is deze gemiddeld genomen veel vaker te laat?
Dat jij het niet okay vindt dat cultuur hierbij een rol speelt, neemt niet weg dat dit feitelijk zo is (bij een gedeelte van de mensen, er zijn er wel degelijk ook een hoop die hier de Nederlandse gewoontes overnemen).

Dan blijf ik het uitermate vervelend vinden dat die multi zich niet aanpast (of crimineel gedrag blijft vertonen). Houd je aan de regel-wet en normgeving. Afspraak is in Nederland afspraak! En je weet dat het druk kan zijn op de weg, dus je vertrekt op tijd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 12 mar 2024 15:30
gerard_m schreef: 12 mar 2024 14:54

Dan blijf ik het uitermate vervelend vinden dat die multi zich niet aanpast (of crimineel gedrag blijft vertonen). Houd je aan de regel-wet en normgeving. Afspraak is in Nederland afspraak! En je weet dat het druk kan zijn op de weg, dus je vertrekt op tijd.
Er zijn wel degelijk wezenlijke culturele verschillen voor het denken over wel of niet "op tijd".
En zeker voor mensen, die leven in 2 of meer culturen is dat vaak moeilijk om zich een gewoonte eigen te maken, die dan algemeen wordt gerespecteerd in een nieuwe omgeving.

Hoe laat is te laat? - Over de verschillende percepties van tijd
Saskia Maarsen geeft hier uitleg over het denken in wel of niet op tijd komen in verschillende culturen.

Altijd te laat? Dat is niet zonder reden
Je bent nooit zomaar te laat of te vroeg, dat beschrijft journalist Vera Spaans in haar boek Te Laat.

Misschien helpt het om frustraties wat meer te bedwingen en om wat meer genuanceerd te denken over onze niet autochtone medelander.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 12 mar 2024 15:39
Misschien helpt het om frustraties wat meer te bedwingen en om wat meer genuanceerd te denken over onze niet autochtone medelander.
Ik vrees t niet. Ken een verhaal van iemand die naar Curaçao was geweest en daar schijnt t normaal te zijn om ergens op de dag te verschijnen als je een "afspraak" hebt. Heel relaxed, want ook als he eerder, later of niet komt is er geen man overboord.
Lijkt me heerlijk om zo te kunnen leven.
Maar helaas werkt dat hier niet op die manier. We hebben hier een uitermate kostbare gezondheidszorg met heel strakke tijden en daar kun je niet een loopje mee nemen omdat je toevallig uit Curaçao komt.
Wat nuance hier aan verandert weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik, als een patiënt te laat komt, de AFSPRAAK eruit gooi. Zonde, want dit kost de gemeenschap nog veel meer.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 12 mar 2024 16:17
Het kan helpen om enig begrip te hebben, volgens mij bedoelt Maria dat ook.

Vanuit een ander perspectief is onze manier met afspraken maken rigide en onpersoonlijk, immers: wij nemen niet de tijd voor elkaar. Het strakke schema is belangrijker dan menselijk contact. Neemt de dokter echt de tijd voor de patiënt, of neemt hij 10 minuten (want dat is de geplande tijd)?

Onze strakke schema's leiden overigens ook niet persé tot een efficiënte gezondheidszorg, want onze kosten liggen relatief hoog.
Wel tot efficiënt plannen natuurlijk, maar zouden dokters en verplegers die alle tijd voor de patiënt nemen wellicht niet alsnog effectievere zorg leveren?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard-m en ook Maria hebben absoluut gelijk.
Echter: we leven in dit rigide land en moeten ons of aan de rigide afspraken en regels houden of die afspraken en regels gaan veranderen.
Afspraken kun je niet naar willekeur (van religie of land van herkomst of weet ik wat voor reden) invullen.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 12 mar 2024 17:52
dikkemick schreef: 12 mar 2024 16:17
Het kan helpen om enig begrip te hebben, volgens mij bedoelt Maria dat ook.

Vanuit een ander perspectief is onze manier met afspraken maken rigide en onpersoonlijk, immers: wij nemen niet de tijd voor elkaar. Het strakke schema is belangrijker dan menselijk contact. Neemt de dokter echt de tijd voor de patiënt, of neemt hij 10 minuten (want dat is de geplande tijd)?
Dat lijken mij twee apparte zaken. Op welke manier is te laat komen, tijd nemen voor de persoon waarmee je een afspraak hebt gemaakt?

Als ik een afspraak maak met mensen waarmee ik de tijd wil nemen, dan doe ik dat door geen afspraken te maken daarna, zodat ik alle tijd heb om met die persoon door te brengen. Door te laat te komen brengt niemand meer tijd door met elkaar. In tegendeel, de tijd dat je te laat bent en de ander laat wachten is tijd dat je niet samen door brengt.

Te laat komen geeft IMO vooral de boodschap door dat die persoon zijn tijd belangrijker vind dan mijn tijd, want hij verzekert er zich van dat hij geen tijd verspilt door op mij te wachten maar verwacht dat mijn tijd wel verspilbaar is door op hem te wachten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Wanneer de dokter zijn spreekuren laat uitlopen vanwege gesprekkken met patienten die hij niet door tijd wil laten begrenzen, zal een volgende patient langer moeten wachten.

Wij vinden dit een verstoring van de planning, de andere kant is dat de (voorgaande) patient de aandacht heeft gekregen die hij nodig had.
Vervelend voor de wachtende patient, anderzijds zal ook hij/zij de benodigde tijd en aandacht kunnen verwachten.

Wij vinden dit blijkbaar ongepast, want tijd is geld.
We vinden het omgekeerd blijkbaar doodnormaal dat ieder uur op de radio rondom het wereldnieuws wordt omgeroepen dat je 5 minuten vertraging op de A27 kunt verwachten en vervolgens 1,5 miljard te investeren voor 90 seconden tijdswinst op de snelweg.

Ik wil maar zeggen: er is best wat te zeggen voor een ander perspectief als het gaat om op tijd / te laat komen dan wat wij gewend zijn.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 15 mar 2024 11:15 Wanneer de dokter zijn spreekuren laat uitlopen vanwege gesprekkken met patienten die hij niet door tijd wil laten begrenzen, zal een volgende patient langer moeten wachten.

Wij vinden dit een verstoring van de planning, de andere kant is dat de (voorgaande) patient de aandacht heeft gekregen die hij nodig had.
Vervelend voor de wachtende patient, anderzijds zal ook hij/zij de benodigde tijd en aandacht kunnen verwachten.
Ik heb er geen probleem mee als een dokterconsult al eens uitloopt. Zolang dat zich daarna enigszins uitklaart. Maar als een dokter merkt dat hij zowat elke dag op het einde van de dag een hoop vertraging heeft opgelopen, dan moet hij gewoon meer tijd voorzien, voor zijn consultaties i.p.v. mensen zolang te laten wachten. Op dat moment gaat het niet om een dokter die zijn tijd neemt wanneer dat nodig is. Op dat moment gaat het om een dokter die te weinig tijd inplant voor zijn patiënten en die patiënten zo met onnodige extra wachttijd opzadelt.
gerard_m schreef: 15 mar 2024 11:15 Wij vinden dit blijkbaar ongepast, want tijd is geld.
We vinden het omgekeerd blijkbaar doodnormaal dat ieder uur op de radio rondom het wereldnieuws wordt omgeroepen dat je 5 minuten vertraging op de A27 kunt verwachten en vervolgens 1,5 miljard te investeren voor 90 seconden tijdswinst op de snelweg.
Ik begrijp niet goed waar je hiermee naar toe wil. Er is BMW geen afspraak tussen luisteraars en een radiozender. Je kan de zendlijst nakijken en dan beslissen of je die zender de moeite waard vind om naar te luisteren of niet. Dat lijkt me heel anders dan wanneer ik een afspraak maak met de huisdokter om 18h20 en wanneer ik daar toekomt om 18h15, de personen van 17h40 en 18h00 daar nog zitten.

Als ik naar de winkel ga, staat daar ook soms een lange rij, waardoor ik een tijdje moet wachten voor het mijn beurt is. Maar ik heb daar dan ook geen afspraak gemaakt. Sommige dokters hier, werken ook volgens dat principe, je gaat binnen en wacht tot het jouw beurt is. Zo kan het ook.

Maar als er afspraken gemaakt worden, dan mag men verwachten dat dat een verschil maakt.
gerard_m schreef: 15 mar 2024 11:15 Ik wil maar zeggen: er is best wat te zeggen voor een ander perspectief als het gaat om op tijd / te laat komen dan wat wij gewend zijn.
Er is een verschil tussen enige flexibiliteit toelaten en een zekere systematiek in het niet nakomen van afspraken. Want ik wil best een dokter enige flexibiliteit gunnen wat zijn consultatie betreft, maar wat met de andere patiënten. Gunnen we die ook die flexibiliteit. Mogen die ook een uur te laat komen omdat ze elders de tijd genomen hebben? Is het dan gewoon hun beurt als de dokter klaar is met de vorige patIënt zodat alle andere patiënten extra moeten wachten? Of mogen we dan verwachten dat die mensen tot het laatsts wachten?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 12 mar 2024 21:49Te laat komen geeft IMO vooral de boodschap door dat die persoon zijn tijd belangrijker vind dan mijn tijd, want hij verzekert er zich van dat hij geen tijd verspilt door op mij te wachten maar verwacht dat mijn tijd wel verspilbaar is door op hem te wachten.
Gaaf geformuleerd, die probeer ik te onthouden!

Ik chargeer mijn gevoel dan wel ooit met:
  • "Ik voel me bestolen:
    je hebt me een stukje van mijn leef tijd ontnomen,
    eigenlijk heb je me een beetje vermoord!"
Meestal volgt er dan geen sorry maar: "Alsof jij zelf altijd op tijd komt!"
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 15 mar 2024 11:15 Wanneer de dokter zijn spreekuren laat uitlopen vanwege gesprekkken met patienten die hij niet door tijd wil laten begrenzen, zal een volgende patient langer moeten wachten.
Dan moet die dokter zijn verantwoordelijkheid jegens de andere patiën meewegen en voortaan voor iedere afspraak een halfuur reserveren in plaats van 10 minuten. Zulks doet hij niet omdat hij dan minder inkomsten genereert. Bovendien, er zijn sowieso al te weinig huisartsen beschikbaar.
gerard_m schreef:Wij vinden dit een verstoring van de planning, de andere kant is dat de (voorgaande) patient de aandacht heeft gekregen die hij nodig had.
Nee dat werkt zo niet, wat wel werkt is dat de huisarts met die patiënt een nieuwe afspraak maakt, bijvoorbeeld s'avonds om 19.00 uur zodat het gesprek minder door tijd begrensd wordt. Bij onze huisarts bestaat de optie om voor een dubbel consult te kiezen vóór je de afspraak maakt als je denkt meer tijd nodig te hebben, en inderdaad, soms stelt de huisarts zulks tijdens een consult zelf voor voor een volgende afspraak.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als ik zelf te laat kwam, was dat meestal een kwestie van verkeerde planning. Ik blijk altijd meer tijd nodig te hebben voor voorbereidingen reistijd, dan we van te voren denken. Toen ik daar rekening mee hield kwam ik vervolgens steevast te vroeg.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De artsen zitten soms in een spagaat. Ze moeten een bepaalde productie halen van de zorgkosten verzekeraars en de ziekenhuizen maar hebben nu eenmaal met mensen te maken. Dan kan een spreekuur soms uitlopen.
Echter: Geef dit door aan de wachtenden! Als ze een richttijd/afspraaktijd hebben en ze weten dat het 3 kwartier uitloopt kun je een bak koffie gaan halen
En zij die te laat komen waardoor het spreekuur in de soep loopt, krijgen 1x een nieuwe afspraak. 2e keer te laat is boete.

Soms is het leven simpel.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 16 mar 2024 11:43 De artsen zitten soms in een spagaat. Ze moeten een bepaalde productie halen van de zorgkosten verzekeraars en de ziekenhuizen maar hebben nu eenmaal met mensen te maken. Dan kan een spreekuur soms uitlopen.
Van de zorgkosten verzekeraars? Hoe zit dat juist in Nederland? Hier in België zou ik nog kunnen begrijpen als een ziekenhuis druk zet op een dokter die daar werkt maar de ziekenkassen en de zorgverzekeringen zie ik dat niet doen. Krijgen zorgverzekeraars geld van dokters per patiënt of iets dergelijks in Nederland?
Plaats reactie