Genocide in Soedan!
Moderator: Moderators
Re: Genocide in Soedan!
Peter van Velzen: het begint op inquisitie te lijken. '...denk jij te kennen?...' (constatering, geen sneer.)
En voor het onderwerp, het gaat in de reacties al niet meer over Soedan.
(De 'Sraatsschulden' van de VS ondermeer). De vraag is of een land dat zo overduidelijk faalt wel te 'helpen' is, b.v.?
(De 'Sraatsschulden' van de VS ondermeer). De vraag is of een land dat zo overduidelijk faalt wel te 'helpen' is, b.v.?
Het heeft allemaal niets met staatsschuld en geld te maken.Gerard R. schreef: ↑05 aug 2025 13:49
Die politieke keuzes slaan vaak nergens op vanwege de vermeende eisen van het electoraat of andere belangen.
Maar zo af en toe begint men ook nog in de gaten te krijgen, dat je ook niet onbeperkt kan uitgeven als er niet voldoende binnenkomt. En dat is nu zo als je kijkt naar wat er bv. aan oorlog wordt besteed. Of hoe de economieën van landen
worden tegengewerkt door Amerikaanse sancties/tarieven. En hoe het klimaat alles er niet eenvoudiger op maakt.
Sraatsschulden nemen toe. Vooral die van de VS (mede daardoor komt Trump ook met die tarieven).
Waarbij ik er een ben, die noodhulp toch wel heel belangrijk vindt. Maar ja, figuren als Trump bv. zijn dan gewoon in
staat om een groot deel van de zorgvergoedingen of sociale opvang maar te schrappen om eens een dwarsstraat te noemen. En door de chaos van het moment wordt het een oeverloos verhaal in mijn ogen. Dit is schier onbeheersbaar.
Nederland kan echt genoeg doen, met of zonder Trump.
We geven bijvoorbeeld per dag meer dan 80 miljoen uit alleen al aan autowegen.
Maak een dagje aan geld voor autowegen vrij en je merkt het niet eens op die begroting.
Met 80 miljoen kun je echt wel iets doen in Soedan.
Nog eentje: verlaag de subsidies voor fossiele industrie met slechts 1% en je hebt 370 miljoen te besteden.
Overigens is een van de weinigen uitgaven die steeds minder wordt, die aan ontwikkelingshulp (nu nog 3,5 milard).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
O, op dat niveau, op die manier. Dan geef ik je grif gelijk. Maar dat wilde rechts tot extreem-rechts niet. "Alles stoppen" was het devies. "Niet uit mijn portemonnee", hoorde ik zo vaak.gerard_m schreef: ↑05 aug 2025 16:37Het heeft allemaal niets met staatsschuld en geld te maken.Gerard R. schreef: ↑05 aug 2025 13:49
Die politieke keuzes slaan vaak nergens op vanwege de vermeende eisen van het electoraat of andere belangen.
Maar zo af en toe begint men ook nog in de gaten te krijgen, dat je ook niet onbeperkt kan uitgeven als er niet voldoende binnenkomt. En dat is nu zo als je kijkt naar wat er bv. aan oorlog wordt besteed. Of hoe de economieën van landen
worden tegengewerkt door Amerikaanse sancties/tarieven. En hoe het klimaat alles er niet eenvoudiger op maakt.
Sraatsschulden nemen toe. Vooral die van de VS (mede daardoor komt Trump ook met die tarieven).
Waarbij ik er een ben, die noodhulp toch wel heel belangrijk vindt. Maar ja, figuren als Trump bv. zijn dan gewoon in
staat om een groot deel van de zorgvergoedingen of sociale opvang maar te schrappen om eens een dwarsstraat te noemen. En door de chaos van het moment wordt het een oeverloos verhaal in mijn ogen. Dit is schier onbeheersbaar.
Nederland kan echt genoeg doen, met of zonder Trump.
We geven bijvoorbeeld per dag meer dan 80 miljoen uit alleen al aan autowegen.
Maak een dagje aan geld voor autowegen vrij en je merkt het niet eens op die begroting.
Met 80 miljoen kun je echt wel iets doen in Soedan.
Nog eentje: verlaag de subsidies voor fossiele industrie met slechts 1% en je hebt 370 miljoen te besteden.
Overigens is een van de weinigen uitgaven die steeds minder wordt, die aan ontwikkelingshulp (nu nog 3,5 milard).
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Toch een actueel nieuwsbericht uit Soedan waar blijkbaar Colombiaanse huurlingen actief zijn.
Verdrietig detail:
Hij vertelde dat ze in verschillende kampen duizenden nieuwe rekruten trainden: "Er waren kinderen van 10, 11, 12 jaar. Er waren ook mensen van 20 of 30, maar heel veel kinderen, echt veel," zegt deze huurling.
Er zit blijkbaar geld bij de rebellen van het RSF. Waar komt dat vandaan?
Het is ook lucratief. De huurlingen verdienen naar schatting tussen de 3000 en 5000 dollar per maand, en dat is veel geld in Colombia.
Het spoor leidt naar een van onze zakenpartners in het middenoosten en een populaire bestemming voor vliegreizen: de Verenigde Arabische Emiraten:
De operatie zou worden geleid door de gepensioneerde Colombiaanse kolonel Álvaro Quijano, die zou rekruteren voor het beveiligingsbedrijf Global Security Service Group uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dat land is de spin in dit web en wordt er al langer van beschuldigd de RSF te steunen.
Het zou goed zijn als de vele toeristen die Dubai aandoen dit zouden weten.
Verdrietig detail:
Hij vertelde dat ze in verschillende kampen duizenden nieuwe rekruten trainden: "Er waren kinderen van 10, 11, 12 jaar. Er waren ook mensen van 20 of 30, maar heel veel kinderen, echt veel," zegt deze huurling.
Het is ook lucratief. De huurlingen verdienen naar schatting tussen de 3000 en 5000 dollar per maand, en dat is veel geld in Colombia.
Het spoor leidt naar een van onze zakenpartners in het middenoosten en een populaire bestemming voor vliegreizen: de Verenigde Arabische Emiraten:
De operatie zou worden geleid door de gepensioneerde Colombiaanse kolonel Álvaro Quijano, die zou rekruteren voor het beveiligingsbedrijf Global Security Service Group uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dat land is de spin in dit web en wordt er al langer van beschuldigd de RSF te steunen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
ChaimNimsky
- Superposter
Het is juist een goed idee om de humanitaire ramp in Soedan op te lossen door voedsel dat weg ligt te rotten in de zon van Gaza omdat de VN het niet op wil halen en liever Israel de schuld geeft, naar Soedan te brengen. En wat is het bewijs dat er in Gaza überhaupt honger zou zijn? De NOS heeft misleidende foto's gebruikt van zogenaamd hongerige jongetjes die in werkelijkheid een genetische afwijking hadden (Bron en Bron) . De New York Times moest in ieder geval toegeven dat het beeld van Mohammed al‑Matouq misleidend was (Bron). En ook Osama al-Rakab had een afwijking die niet gerelateerd was aan de oorlog of aan honger en werd zelfs - dankzij Israel - behandeld in Italië voor z'n ziekte (Bron).Peter van Velzen schreef: ↑05 aug 2025 04:49Zelfs op deze vraag antwoord je met een ongeëvenaarde partijdigheid. Ik had niet anders verwacht.ChaimNimsky schreef: ↑05 aug 2025 01:07Exact.Peter van Velzen schreef: ↑03 aug 2025 03:23
Sarcastisch: "Is het niet vreemd dat sommigen blijkbaar Israël belangrijker vinden dan de honger van de Soedanesen?"
Even redelijk geredeneert, aangezien jij Israeli (en zelfs Zionist) bent is dat helemaal niet vreemd.
Iedereen weet dat het erg is, maar net als vrijwel iedereen die ik ken, lig ik er niet wakker van.Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?
Wat mij betreft kan een deel van het voedsel van Gaza naar Soedan. Een groot deel ligt aantoonbaar weg te rotten in de zon omdat de VN het weigert op te halen en uit te delen -- ze geven liever Israel op de schuld. Heb - naast claims en fotos's van kinderen met een aantoonbaar genetisch defect die ongerelateerd waren aan de oorlog in Gaza - geen enkele ondervoede Gazaan zien rondlopen. En waarom hebben ze die foto's nodig als er daar overal honger zou zijn? Ik geloof niet dat men daar diepe honger lijdt. Gezonde trek wellicht.Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoe we deze grootste humanitaire ramp van dit moment kunnen oplossen?
Beide jongetjes zijn het symbool van de honger in Gaza. Dat roept de vraag op: waarom foto's van kinderen gebruiken die niet honger-gerelateerd zijn als er overal echt hongernood zou zijn? Er is geen uitgemergelde Gazaan te zien op al die beelden. Het voedsel zou eigenlijk meteen naar Soedan moeten gaan.
Je hoort de NOS ook niet over het gegeven dat de VN tonnen aan voedsel laat wegrotten in de zon, terwijl het bewijs veelvuldig is getoond (Bron). Het lijkt mij juist een geweldig idee om voedsel van Gaza naar Soedan te brengen, waar echt honger heerst.
Zionist
Denk je dat het zou helpen?gerard_m schreef: ↑05 aug 2025 20:32 Toch een actueel nieuwsbericht uit Soedan waar blijkbaar Colombiaanse huurlingen actief zijn.
Verdrietig detail:
Soms staat de hele wereld rond een conflikt te springen en blijkt er langdurig niets te kunnen ter oplossing. Zie Vietnam lang geleden en ook Bosnië later.
Nu hebben we bv. Gaza en de Russen in Ukraine en ook nu is de misdaad blijkbaar niet te stoppen.
Wederom schieten woorden tekort. En vooral daden.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het gaat mij er niet om, een land te helpen, maar om de MENSEN te helpen, die onder de (soldaten, want de burgers zijn er niet bij betorkken)oorlog lijden. De vraag is hoe we dat zouden kunnen aanpakken. En helaas, heeft - tot dusver - niemand er een goed antwoord op.B.S. schreef: ↑05 aug 2025 15:49 Peter van Velzen: het begint op inquisitie te lijken. '...denk jij te kennen?...' (constatering, geen sneer.)
Ik wens u alle goeds
Hoe stop je een oorlog? Doorgaans met oorlog. Geweld is de enige taal die dit soort lieden spreken. Helaas!Peter van Velzen schreef: ↑06 aug 2025 04:28Het gaat mij er niet om, een land te helpen, maar om de MENSEN te helpen, die onder de (soldaten, want de burgers zijn er niet bij betorkken)oorlog lijden. De vraag is hoe we dat zouden kunnen aanpakken. En helaas, heeft - tot dusver - niemand er een goed antwoord op.B.S. schreef: ↑05 aug 2025 15:49 Peter van Velzen: het begint op inquisitie te lijken. '...denk jij te kennen?...' (constatering, geen sneer.)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
En hoeveel doden zou een 'redding'/bevrijding van een Soedan mogen kosten, aan alle kanten?
B.S. schreef: ↑05 aug 2025 15:49 Peter van Velzen: het begint op inquisitie te lijken. '...denk jij te kennen?...' (constatering, geen sneer.)
Voor iemand, die maar wat roept (over de NOS) zonder onderbouwing ben je behoorlijk kritisch naar de moderatie.
Het is je vast al opgevallen, dat we niet echt strikt de forumregels handhaven zolang een discussie gaande is en het niet te bont wordt.
Een klein stukje off topic draad wordt dan ook niet direct afgestraft.
Peter is daarin nog het minst strikt.
Hij heeft je dmv. moderatie bij herhaling gevraagd om onderbouwing van je mening dat ook de NOS onbetrouwbaar zou zijn.
Als je dat niet kunt wordt een verontschuldiging verwacht.
Maar minstens zou er een reactie op de vraag moeten komen, die echter uit blijft.
Je solliciteert duidelijk naar een waarschuwing.
Forumregels E5, T5, T12
Het is je vast al opgevallen, dat we niet echt strikt de forumregels handhaven zolang een discussie gaande is en het niet te bont wordt.
Een klein stukje off topic draad wordt dan ook niet direct afgestraft.
Peter is daarin nog het minst strikt.
Hij heeft je dmv. moderatie bij herhaling gevraagd om onderbouwing van je mening dat ook de NOS onbetrouwbaar zou zijn.
Als je dat niet kunt wordt een verontschuldiging verwacht.
Maar minstens zou er een reactie op de vraag moeten komen, die echter uit blijft.
Je solliciteert duidelijk naar een waarschuwing.
Forumregels E5, T5, T12
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
ChaimNimsky schreef: ↑05 aug 2025 01:07Exact.Peter van Velzen schreef: ↑03 aug 2025 03:23Sarcastisch: "Is het niet vreemd dat sommigen blijkbaar Israël belangrijker vinden dan de honger van de Soedanesen?"ChaimNimsky schreef: ↑03 aug 2025 00:20 Is het niet vreemd dat sommigen hier blijkbaar de Palestijnen belangrijker vinden dat de echte honger van de Soedanezen?
Even redelijk geredeneert, aangezien jij Israeli (en zelfs Zionist) bent is dat helemaal niet vreemd.
Iedereen weet dat het erg is, maar net als vrijwel iedereen die ik ken, lig ik er niet wakker van.Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?
Wat mij betreft kan een deel van het voedsel van Gaza naar Soedan. Een groot deel ligt aantoonbaar weg te rotten in de zon omdat de VN het weigert op te halen en uit te delen -- ze geven liever Israel op de schuld. Heb - naast claims en fotos's van kinderen met een aantoonbaar genetisch defect die ongerelateerd waren aan de oorlog in Gaza - geen enkele ondervoede Gazaan zien rondlopen. En waarom hebben ze die foto's nodig als er daar overal honger zou zijn? Ik geloof niet dat men daar diepe honger lijdt. Gezonde trek wellicht.Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoe we deze grootste humanitaire ramp van dit moment kunnen oplossen?
Dit geloof je toch niet
Opnieuw ontken je de feiten, zoals ze door artsen en over de hele wereld gemeld worden. Misschien niet op alle nieuwssites, die jij leest. Wel in de berichtgeving van VN, WHO.
Eerder schreef je al over de "echte" honger van de Soedanezen. Alsof er "geen echte" honger in Gaza zou zijn. (hier ook geciteerd.)
Waarbij Peter zijn moderatie gegeven heeft.
En hoe kun je nu aankomen met, wat je zelf al aangeeft, dit fakenieuws? Wat voegt dat toe?
Zwaar ondervoede Gazanen lopen idd. niet rond, omdat ze dat niet meer kunnen.
Op FT wordt dit als fake nieuws beschouwd en propaganda van pro-Israel.
Laat dit soort berichten, anders zullen we niet anders kunnen dan je een waarschuwing te geven.
Eerder schreef je al over de "echte" honger van de Soedanezen. Alsof er "geen echte" honger in Gaza zou zijn. (hier ook geciteerd.)
Waarbij Peter zijn moderatie gegeven heeft.
En hoe kun je nu aankomen met, wat je zelf al aangeeft, dit fakenieuws? Wat voegt dat toe?
Zwaar ondervoede Gazanen lopen idd. niet rond, omdat ze dat niet meer kunnen.
Op FT wordt dit als fake nieuws beschouwd en propaganda van pro-Israel.
Laat dit soort berichten, anders zullen we niet anders kunnen dan je een waarschuwing te geven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Het is het proberen waard. Als je aan hun rijkdom komt, raak je ze.Gerard R. schreef: ↑05 aug 2025 22:23Denk je dat het zou helpen?
Soms staat de hele wereld rond een conflikt te springen en blijkt er langdurig niets te kunnen ter oplossing. Zie Vietnam lang geleden en ook Bosnië later.
Nu hebben we bv. Gaza en de Russen in Ukraine en ook nu is de misdaad blijkbaar niet te stoppen.
De VAE heeft alle belang bij toerisme en goede banden met het Westen. Ik vermoed meer dan met een rebellenbeweging in Soedan.
NB: met Rusland hebben we tot nu toe helemaal niets gedaan aan de handelspartners (ze verkopen hun olie nu gewoon aan India en China) en Europa koopt nog altijd Russisch gas. Rusland is ook vele malen groter dan de VAE dus ze houden het wel even vol.
Behalve hulp sturen en wat diplomatie, hebben we in Gaza sowieso nog niets concreets gedaan.
Nee, een oorlog eindigt bijna altijd door onderhandelingen of als een van de partijen het opgeeft.
De geldschieters aanpakken kan prima werken.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat bv Rusland uiteindelijk gaat buigen voor sancties ipv dat een ander land zich moet gaan mengen in deze "speciale operatie".
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dan ga je je niet inlaten met een armzalige oorlog in zo'n copie van het maanlandschap. Dus wat ik van berichten daarover moet denken weet ik zo net nog niet.gerard_m schreef: ↑06 aug 2025 21:28Het is het proberen waard. Als je aan hun rijkdom komt, raak je ze.Gerard R. schreef: ↑05 aug 2025 22:23Denk je dat het zou helpen?
De VAE heeft alle belang bij toerisme en goede banden met het Westen. Ik vermoed meer dan met een rebellenbeweging in Soedan.
Trump doet dan dus sancties en tarieven, heeft hij laten weten. Maar ja... dat doet hij met de hele wereld. Al kan de hoogte van tarieven natuurlijk wel verschillen.NB: met Rusland hebben we tot nu toe helemaal niets gedaan aan de handelspartners (ze verkopen hun olie nu gewoon aan India en China) en Europa koopt nog altijd Russisch gas.
De economie van Rusland is niet zo groot; zoiets als van Luxemburg, België, Nederland samen. Nou ja, misschien ietsje groter. Het BBP van de VAE is 1/4 van dat van Rusland.Rusland is ook vele malen groter dan de VAE dus ze houden het wel even vol.
Inderdaad.Behalve hulp sturen en wat diplomatie, hebben we in Gaza sowieso nog niets concreets gedaan.