De Nato

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De Nato

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 13 jan 2026 16:52
@Gerard R.

Er is op dit moment nog geen feitelijke militaire escalatie. Wat we zien is dreigingstaal en machtspositionering, geen militaire actie. Dat kun je ook lezen als een wake-upcall om Trump wél serieus te nemen, in plaats van meteen het rampscenario te omarmen.

Mijn inschatting is dat Mark Rutte namens de NAVO
juist zal inzetten op het tegenovergestelde van wat jij vreest:
  • overtuigen dat het voor de VS strategisch én economisch verstandiger is Groenland binnen NAVO-verband te blijven beveiligen, in plaats van het bondgenootschap te ondermijnen.
Daar hoort óók bij dat de VS duidelijker veiligheidsgaranties richting Oekraïne afgeeft. Dat versterkt de NAVO als geheel, vergroot het Europese draagvlak en creëert juist méér gezamenlijke manoeuvreerruimte in en rond Groenland.

Kortom: dit is geen moment voor paniekretoriek over Artikel 5, maar voor realpolitiek.
De inzet is niet "NAVO óf VS", maar hoe de VS haar belangen het effectiefst borgt
zonder het bondgenootschap te laten imploderen.

Mijn vraag aan jou:
  • waar zie jij concreet het punt waarop dit scenario onvermijdelijk omslaat
    van harde onderhandeling naar daadwerkelijke interne NAVO-escalatie?
Dat laatse is wanneer de VS militaire middelen gebruikt.

Paniek is niet aan de orde. Passen op de porceleinkast waar een olifant doorstruint wel.

Rutte is al bezig, ik heb hier documenten. Dat heeft nog niets met 'mijn vrees' te maken hoor. :lol:

Maar ik kan je verzekeren dat de hele diplomatieke wereld echt moeite moet doen om op de handen te blijven zitten
met dit vlerkerig gedrag.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vlak voor de babbel over Groenland nog maar een keer:

https://www.theguardian.com/world/2026/ ... hite-house
Greenland and Denmark unite against US advances before White House talks
Island’s PM tells media event with Danish counterpart ‘we choose Denmark’ and will not be owned or governed by US

Greenland’s prime minister has said “we choose Denmark” before high-stakes talks at the White House about Donald Trump’s intention to take control of the Arctic territory.

Amid rising tensions over the US president’s push, Jens-Frederik Nielsen told a joint press conference with his Danish counterpart, Mette Frederiksen on Tuesday that the island would not be owned or governed by Washington.

“We are now facing a geopolitical crisis. If we have to choose between the US and Denmark here and now, we choose Denmark, Nato and the EU,” Nielsen said, adding that the island’s “goal and desire is peaceful dialogue, with a focus on cooperation”. (..)
Duidelijk. Vance zal de honeurs waarnemen bij het overleg.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Sigrid Kaag duidt bij Buitenhof

hoe het afhankelijke Europa binnen de NAVO om moet gaan met het feit dat Trump tijdens een persconferentie herhaalde dat Groenland onderdeel moet worden van de VS. Het ging ook nog ff over de formatie en toen drong de gedachte bij me op dat zij, aangezien haar ambities in Gaza geen doorgang vonden, wel eens Minister van Buitenlandse Zaken zou kunnen worden in het volgende kabinet. Zulks zou ik zeker toejuichen, want ik denk dat zij mannen als Trump en Putin wel aankan!

Over de dreigementen uit het Witte Huis | Sigrid Kaag | Buitenhof

VIDEO duurt 15 minuten:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Plaats reactie