Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdracht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2025 21:42 Indien een geleider in een veld wordt geplaatst dan schuiven de elektronen bijvoorbeeld naar rechts.
Dit impliceert dat aan de linker kant er een ondermaat aan is.
Dit blijft doorgaan tot er evenwicht is met het aangebrachte veld.
In de geleider is dan geen veld meer, anders zouden de elektronen op drift blijven.
Aan de andere kant is nu een +++ ontstaan en die zal een nieuw veld opwekken.
De geleider maakt door het verschuiven van de electronen zelf een electrisch veld. De optelsom van de velden zal ervoor zorgen dat de veldlijnen loodrecht op het vlak van de geleider staan, anders zullen er nog electronen zijn die een kracht voelen om zijwaarts te bewegen. Op een willekeurig punt in de ruimte heb je vervolgens te maken met de optelsom van beide velden.

Je omschrijving is een beetje onduidelijk met wat 'de andere kant' is. Als je een plaat hebt van 1 mm dik, is het niet zo dat de elctronen alleen over die dikte bewegen. De beweging gaat parallel aan de oppervlakte van de plaat.

Heb je een statisch geladen bol en een geleider die dermate dik is dat de veldlijnen van de bol verder uit elkaar lopen dan aan de achterzijde tov de voorzijde, dat heb je ook een ladingverdeling in de dikte van geleider om al die verschillen te compenseren. De optelsom moet overal in de geleider nul zijn.

Binnen een kooi van Faraday wordt altijd het veld van buiten de kooi opgeheven door het veld van de kooi. Je mobiel is waardeloos.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour
Moderator

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door Bonjour »

Nogmaals een verhaal omdat er iemand is die hardnekkig mijn uitleg fout noemt.

We nemen een stroombron. Links daarvan een schakelaar en daar weer links van 150.000 km draad. Aan het uiteinde bevestig ik 2 schakelaars, maar ik vertel de stand lekker niet. vanuit die schakelaars 2 draden van 150.000 km naar rechts, dan een lampje aan elk van draden, en vandaar uit terug naar de stroombron met een omweg van 150.000 km.
Ik verwaarloos even de diëlektrische constante van de draden. Ik stel die op 1. En ik verwaarloos de weerstand van de draden.

De schakelaar bij de stroombron is open. De lampjes zitten op de potentiaal van de rechterzijde stroombron. Ik kan niet meten hoe de schakelaars staan want er is geen gesloten stroomkring. Ik zou met een extreem goede verrekijker kunnen kijken en dan weet ik de positie van de schakelaars van een halve seconde geleden.
Ik sluit de schakelaar bij de stroombron. Het electrisch veld gaat door de kabel naar de schakelaars en en alleen bij een gesloten schakelaar reist ie verder aar de bijbehorende lamp. De lamp gaat alleen branden als er dus na 1 seconde een spanningsverschil ontstaat tussen beide zijden. Tot dat moment loopt er wel een stroompje bij de stroombron, maar die heeft niets te maken met de stroom door de lamp. Daar gaat het om capacitaire werking zoals ik eerder in dit topic heb uitgelegd.
Na 1 seconde gaan er electronen door een lamp lopen en ik vraag me af hoe snel dat op gang komt. Ik heb nooit een uitleg gehad over het inschakel effect met dit soort lange draden.

Een suggestie dat de lamp binnen 1 seconde aangaat omdat hij maar op 1 meter afstand van de stroombron is, kan op verschillende manieren ontkracht worden.
- Binnen 1 seconde is er geen informatie over de stand van de schakelaars
- Een grote geleidende plaat die ik tussen bron en lampen plaats zou dat veld verstoren en dan ben je weer afhankelijk van de draden.
- Een lamp die brandt op het veld alleen wordt dus sterker als ie dichter bij de bron geplaatst wordt. Dat is niet zo. De intensiteit wordt altijd geregeld door bv een weerstand in de draden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 26 jul 2025 10:34 Nogmaals een verhaal omdat er iemand is die hardnekkig mijn uitleg fout noemt.

We nemen een stroombron. Links daarvan een schakelaar en daar weer links van 150.000 km draad. Aan het uiteinde bevestig ik 2 schakelaars, maar ik vertel de stand lekker niet. vanuit die schakelaars 2 draden van 150.000 km naar rechts, dan een lampje aan elk van draden, en vandaar uit terug naar de stroombron met een omweg van 150.000 km.
Ik verwaarloos even de diëlektrische constante van de draden. Ik stel die op 1. En ik verwaarloos de weerstand van de draden.

De schakelaar bij de stroombron is open. De lampjes zitten op de potentiaal van de rechterzijde stroombron. Ik kan niet meten hoe de schakelaars staan want er is geen gesloten stroomkring. Ik zou met een extreem goede verrekijker kunnen kijken en dan weet ik de positie van de schakelaars van een halve seconde geleden.
Ik sluit de schakelaar bij de stroombron. Het electrisch veld gaat door de kabel naar de schakelaars en en alleen bij een gesloten schakelaar reist ie verder aar de bijbehorende lamp. De lamp gaat alleen branden als er dus na 1 seconde een spanningsverschil ontstaat tussen beide zijden. Tot dat moment loopt er wel een stroompje bij de stroombron, maar die heeft niets te maken met de stroom door de lamp. Daar gaat het om capacitaire werking zoals ik eerder in dit topic heb uitgelegd.
Na 1 seconde gaan er electronen door een lamp lopen en ik vraag me af hoe snel dat op gang komt. Ik heb nooit een uitleg gehad over het inschakel effect met dit soort lange draden.

Een suggestie dat de lamp binnen 1 seconde aangaat omdat hij maar op 1 meter afstand van de stroombron is, kan op verschillende manieren ontkracht worden.
- Binnen 1 seconde is er geen informatie over de stand van de schakelaars
- Een grote geleidende plaat die ik tussen bron en lampen plaats zou dat veld verstoren en dan ben je weer afhankelijk van de draden.
- Een lamp die brandt op het veld alleen wordt dus sterker als ie dichter bij de bron geplaatst wordt. Dat is niet zo. De intensiteit wordt altijd geregeld door bv een weerstand in de draden.
Je uitleg is naast de kwestie. Wat je daar doet is uitleggen hoe het volgens jouw inzicht werkt en volgens jouw inzicht is die video fout. Maar de kwestie is niet of de video fout is maar of de video impliceert dat er een overdracht gebeurt die sneller is dan de snelheid van het licht. Dat laatste heb je niet aangetoond. Wat je hierboven doet is aantonen hoe de geppostuleerde snelheid waarmee de lamp gaat branden volgens jouw inzicht impliceert dat de overdracht sneller gebeurt dan de snelheid van het licht.

Dat is niet het zelfde als aantonen dat de video zelf impliceert dat er een overdracht gebeurt sneller dan de lichtsnelheid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

axxyanus schreef: 26 jul 2025 11:08 Je uitleg is naast de kwestie. Wat je daar doet is uitleggen hoe het volgens jouw inzicht werkt en volgens jouw inzicht is die video fout. Maar de kwestie is niet of de video fout is maar of de video impliceert dat er een overdracht gebeurt die sneller is dan de snelheid van het licht. Dat laatste heb je niet aangetoond. Wat je hierboven doet is aantonen hoe de geppostuleerde snelheid waarmee de lamp gaat branden volgens jouw inzicht impliceert dat de overdracht sneller gebeurt dan de snelheid van het licht.

Dat is niet het zelfde als aantonen dat de video zelf impliceert dat er een overdracht gebeurt sneller dan de lichtsnelheid.
Jawel, de video dat de lamp gaat branden na 1/c seconde. Maar dan kan de informatie over hoe de schakelaars staan nog niet bij de lamp zijn. Volgens het verhaal van de video zouden altijd beide lampen gaan branden, ongeacht de stand van de schakelaars. Dat kan dus niet.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 26 jul 2025 13:47
axxyanus schreef: 26 jul 2025 11:08 Je uitleg is naast de kwestie. Wat je daar doet is uitleggen hoe het volgens jouw inzicht werkt en volgens jouw inzicht is die video fout. Maar de kwestie is niet of de video fout is maar of de video impliceert dat er een overdracht gebeurt die sneller is dan de snelheid van het licht. Dat laatste heb je niet aangetoond. Wat je hierboven doet is aantonen hoe de geppostuleerde snelheid waarmee de lamp gaat branden volgens jouw inzicht impliceert dat de overdracht sneller gebeurt dan de snelheid van het licht.

Jawel, de video dat de lamp gaat branden na 1/c seconde. Maar dan kan de informatie over hoe de schakelaars staan nog niet bij de lamp zijn.
Volgens het verhaal van de video zouden altijd beide lampen gaan branden, ongeacht de stand van de schakelaars. Dat kan dus niet.
Je blijft: "De video is incorrect" verwarren met "de video impliceert dat de overdracht sneller dan de lichtsnelheid gebeurt".

Als je interpretatie in je laatste bewering correct is, dan heb je aangetoond dat de video incorrect is. Daarmee heb je niet aangetoond dat de video impliceert dat de overdracht sneller is dan de lichtsnelheid.

Om het kort te houden. De video stelt A. Jij stelt B. Voor zover ik het begrijp hebben we A ⊢ ¬B en B ⊢ ¬A. Wat jij hier de hele tijd doet is A combineren met B en aantonen dat dat een probleem oplevert (namelijk een overdracht sneller dan de lichtsnelheid.) Wat je niet doet is aantonen dat als je enkel van A vertrekt dat dat dan ook dat specifiek probleem oplevert.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De video impliceert dat informatie over de stroomkring niet relevant is om de lamp te laten branden. We weten dat dat wel zo is. Met de extra schakelaars laat ik zien dat het verloop van de stromen nooit binnen 1/c seconde bepaald kan zijn. Met alleen het electrisch veld buiten de draden is dat niet te bepalen.
Dat kan dus niet, dus is de video incorrect.
Door kleine dingen te variëren kan je heel vaak heel goed inzicht krijgen in afhankelijkheden in de natuurkunde.

Dit is de gemakkelijkste manier om voor leken aan te tonen dat het niet correct is. Er zijn er meerdere.

Voorbeeld 2. Video stelt dat lamp gaat branden op correcte sterkte in 1/c seconde. Deel van het circuit wat verder weg is dan 1 meter kan dan nog niet uitmaken omdat die nog niet van invloed zijn binnen die tijd. We vervangen nu de stroombron door eentje die 100 keer hogere spanning levert. We plaatsen ook een weerstand die de stroom moet beperken naar juiste waarde buiten de meter vanaf stroombron in het circuit.
Volgens video moet de lamp dan gelijk doorbranden. Volgens de normale electronica gaat het goed.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 26 jul 2025 14:33 De video impliceert dat informatie over de stroomkring niet relevant is om de lamp te laten branden.
We weten dat dat wel zo is. Met de extra schakelaars laat ik zien dat het verloop van de stromen nooit binnen 1/c seconde bepaald kan zijn. Met alleen het electrisch veld buiten de draden is dat niet te bepalen.
Dat kan dus niet, dus is de video incorrect.
En opnieuw ben je bezig met de incorrectheid van de video. Uit "de video is incorrect" volgt niet automatisch "de video impliceert dat de overdracht sneller dan de lichtsnelheid gebeurt."
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Jij draait het om. De video impliceert het, dus is ie incorrect.
We weten dat velden met maximaal lichtsnelheid zich voortplanten.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 26 jul 2025 14:54 Jij draait het om. De video impliceert het, dus is ie incorrect.
Ja dat is wat je hier de hele tijd beweert maar wat je niet hebt aangetoond. Want ieder keer als je het probeert aan te tonen begin je over de lengte van de draad, terwijl de video nu juist ervan uitgaat dat de overdracht niet via de draad gebeurt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 26 jul 2025 15:23
Bonjour schreef: 26 jul 2025 14:54 Jij draait het om. De video impliceert het, dus is ie incorrect.
Ja dat is wat hier de hele tijd beweert maar wat je niet hebt aangetoond. Want ieder keer als je het probeert aan te tonen begin je over de lengte van de draad, terwijl de video nu juist ervan uitgaat dat de overdracht niet via de draad gebeurt.
Dan zou dat te meten moeten zijn, wat niet in de video gebeurt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jul 2025 15:28
axxyanus schreef: 26 jul 2025 15:23
Ja dat is wat hier de hele tijd beweert maar wat je niet hebt aangetoond. Want ieder keer als je het probeert aan te tonen begin je over de lengte van de draad, terwijl de video nu juist ervan uitgaat dat de overdracht niet via de draad gebeurt.
Dan zou dat te meten moeten zijn, wat niet in de video gebeurt.
Ja ik wil best aannemen dat de video zijn eigen thesis onvoldoende onderbouwt. Maar dat gegeven ondersteunt de thesis niet dat de video impliceert dat er een overdracht sneller dan de lichtsnelheid gebeurt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Verwacht jij dat de lamp gaat branden als de draden onderbroken zijn?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 26 jul 2025 15:35 Verwacht jij dat de lamp gaat branden als de draden onderbroken zijn?
Wat ik verwacht heeft geen belang. Als je wil aantonen dat A ⊢ B. Dan vertrek je van A en redeneert van daaruit verder, ook al denk je dat A volkomen fout is. En wat je dan zeker moet vermijden om te doen is om ¬A (of equivallent) als een van de mede uitgangspunten te nemen want dat vertrek je gewoon vanuit een tegenstrijdig koppel en daarmee kan je alles afleiden.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour, nogmaals: er wordt in de video niet beweerd dat de overdracht sneller dan licht gaat. Indien je voet bij stuk wilt houden dat dit wel het geval is, zeg dan waar in de video dat wordt geclaimd.

Wat wordt geclaimd is juist dat het veld eromheen hierbij betekenisvol is. De tijd van minder dan een seconde heeft weinig te maken met de
snelheid, maar met de afstand van minder dan een meter: volgens de maker van de video plant het veld eromheen dat de lamp bereikt, zich voort door de ruimte en hoeft slechts een meter af te leggen om de lamp vrijwel meteen te laten branden met een fractie van het voltage.

Er wordt in de video dus niet beweerd dat de overdracht sneller dan licht gaat. Evenmin is zijn verklaring in strijd met Einstein, zoals je elders beweerde.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Nogmaals
Rond minuut 7 zegt ie dat het electrisch veld met de lichtsnelheid door de draden gaat.
Later zegt ie dat antwoord D 1/c s het correcte antwoord is.
Maar in de opstelling is het electrisch veld pas na 1 seconde bij de lamp.

In de berekening is het magnetisch veld essentieel. Dat is evenredig met de stroomsterkte.
Wat is de stroom in de eerste 100 mS?
Plaats reactie