De Ware Weg gevonden

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Theoloog schreef:Dus ik zou denken dat het verlangen, het verlangen opgenomen te zijn in een kosmisch verband, het verlangen in te zien wat de zin van het leven is, het verlangen naar verbondenheid met die ultimiteit, niet vanuit een behoefte aan rationaliteit stamt. Veeleer is het een gesublimeerd verlangen naar geborgenheid, naar 'belonging'.
Inderdaad, het verstevigen van de sociale cohesie zodat je meer als groep kunt optrekken in plaats van als redelijk kansloze individualist. Het is geen toeval dat de kerken hedentendage daar zo de nadruk op leggen. Alleen is de cohesie op dit moment anders georganiseerd (je kunt sporten, hobbies uitoefenen, enzovoort) en kun je volgens mij spreken van een overschot aan samenzijn waardoor mensen juist een beetje afstand willen nemen.
Een voormalig studiegenote van me haalde tijdens een discussie die ik met haar had over atheisme Willem Jan Otten aan, die zegt dat hij als atheist, wanneeer hij 's morgens opstond, eerst een aantal dingen moest ontkennen. Dit type zaken dus. Dat het leven, het universum zin en doel heeft, dat er werkelijk zoiets is als het goede, etc. Uiteindelijk is dat wat mij ervan weerhoudt atheist te worden, en wat atheisten ertoe brengt, het theisme te omarmen.
Beetje vreemde atheïst, als je het mij vraagt; verder is het nogal generaliserend om dit als standaardgedrag van 'de' atheïst te zien. Als ik wakker word, rol ik om naar mijn vriendin en knuffel haar zachtjes. Vervolgens luister ik een tijdje naar de geluiden in het huis en naar het geroezemoes van de stad. Soms kijk ik gewoon naar buiten en probeer ik een glimp op te vangen van de werkelijk prachtige Chocolatepoint Siamees die tegenover ons woont. Afhankelijk van de knuffelbereidheid van mijn lief sta ik daarna op en ga douchen, ontbijten, enzovoort. Ik ga beslist niet beginnen met het aflopen van een rijtje stellingen of iets dergelijks. Dat heb ik ook helemaal niet nodig; ik heb het ook nooit gedaan. Ik ben wie ik ben, ik doe wat ik doe, en daar hoef ik geen moeilijke mentale ochtendgymnastiek voor te bedrijven.

Wat betreft die ontkenningen zelf: ik denk dat het neerkomt op een nogal vertekend beeld van de wereld om ons heen. Zelfs zonder al die zijnsvragen is het nog steeds een fascinerende plek waar je nog steeds van kunt genieten, waar nog talloze zaken onbekend van zijn, en waar je wel degelijk 'goed' en 'kwaad' in kunt onderscheiden, ook al zijn het uiteindelijk slechts menselijke constructies die buiten ons niet bestaan. (Maakt dat ze soms minderwaardig of zo?) Ik kan geen waterdicht antwoord geven op ultieme zijnsvragen omdat mij daarvoor de kennis heel simpelweg ontbreekt; alleen geef ik dat ruiterlijk toe en ga niet aanklooien met één van de talloze surrogaatverklaringen die 'geloof' heten---vergeet niet dat er slechts een klein aantal mensen bewust kiest voor geloof: het gros liet het onbewust afhangen van hun ouders en de plek waar ze waren geboren. Als atheïst kijk je op een andere manier naar de wereld, dat is beslist waar, maar het is een grote denkfout om te denken dat het alleen maar om 'leegte' of 'ontkenningen' gaat.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:De aantrekkelijkheid van het aannemen van het bestaan van God, zit 'm volgens mij niet in de entiteit 'God', maar in de functie van God, iets dat alles omvat en in Diens bestaan zelf doel en zin van het leven bevestigd, alsook mijn plaats in dat leven.
Een fopspeen dus. Je zelf voor de gek houden omdat het zo lekker voelt.

Ik heb gelukkig nooit een gevoel van leegte omdat ik niet geloof in zoiets als leven na de dood of een God die mij in de gaten houdt. Heerlijk idee juist dat het na dit leven gewoon over is. Hoef je ook geen zorgen te hebben wat er allemaal met je zal gebeuren na je dood. Er niet zijn is de ultieme overtreffende trap van rust. Waarom zou dat naar zijn?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jij neemt maar aan dat het een fopspeen is, omdat jij meent dat het onzin is.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Hoi,

Mijn eerste gedachte is ook een beetje skeptisch...ik herinner me nl. nog een soortgelijke openingspost van je :wink: maar we zullen het zien....later....
Vooralsnog, 8) en welkom in the happy family.

Tam.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Theoloog schreef:Jij neemt maar aan dat het een fopspeen is, omdat jij meent dat het onzin is.
Nee geen aanname!
Een terechte conclusie getrokken op basis van jouw omschrijving van het gevoel "God" jouw geeft.
Een gevoel dat kunstmatig word opgewekt net als een shotje heroine.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:Jij neemt maar aan dat het een fopspeen is, omdat jij meent dat het onzin is.
Ja natuurlijk is dat zo. Het Is een fopspeen, dat zeg ik dus vanuit mijn atheïsme, daar heb je het toch over? Maar dan kun je toch niet stellen dat atheïsten een soort van gemis of leegte voelen? Dat geldt naar mijn idee voor de meeste atheïsten helemaal niet. Wat die missen niets. En natuurlijk komt dat omdat ze menen dat het onzin is, daar ben je toch ook atheïst voor. Als je het geen onzin zou vinden zou je geen atheïst zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kunstmatig, Erik? Je laat de alomtegenwoordigheid van religiositeit bij mensen buiten beschouwing, geloof ik.

Ik twijfel er niet aan, dat wanneer dolfijnen en apen ooit zo zouden evolueren dat ze hogere hersenfuncties zouden ontwikkelen, ze eveneens 'aan God zouden doen'.

Ik heb wel eens een documentaire gezien waarin apen een overleden groepsgenoot (een verslagen alfamannetje) vonden, en afscheid van hem leken te nemen, door hem te strelen.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Kitty schreef:Ja natuurlijk is dat zo. Het Is een fopspeen, dat zeg ik dus vanuit mijn atheïsme, daar heb je het toch over? Maar dan kun je toch niet stellen dat atheïsten een soort van gemis of leegte voelen?
Nee, dat ben ik wel met je eens. Iets wat je niet kent kun je ook niet missen, lijkt mij. Je kunt het slechts achteraf concluderen wanneer de ervaring oid. heeft plaatsgevonden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:Ik heb wel eens een documentaire gezien waarin apen een overleden groepsgenoot (een verslagen alfamannetje) vonden, en afscheid van hem leken te nemen, door hem te strelen.
Wat heeft dit gedrag met God te maken? Als atheïst heb ik ook emoties, en liefdegevoelens en compassie. Die apen kennelijk ook.

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Het is nog slechts een paar stapjes van die overlijdensgedragingen naar begrafenisrituelen, naar de rotstekeningen van Altamira en Lascaux. Dan bevinden we ons reeds in de sfeer van het sjamanisme.

Ik wil met dat voorbeeld van die apen maar zeggen dat religiositeit een natuurlijk verschijnsel is.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Theoloog, hoe weet u zo zeker dat het uw ( ik neem aan dat u christen bent ) 'god' is die alles doet? Misschien wordt je wel voor de gek gehouden door de paarse pedofiele regenboog...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

het is onzin :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:Het is nog slechts een paar stapjes van die overlijdensgedragingen naar begrafenisrituelen, naar de rotstekeningen van Altamira en Lascaux. Dan bevinden we ons reeds in de sfeer van het sjamanisme.

Ik wil met dat voorbeeld van die apen maar zeggen dat religiositeit een natuurlijk verschijnsel is.
Al zouden alle dieren en mensen en planten religieuze gevoelens hebben dan is dat nog geen bewijs dat er ergens een geest zou zijn die zich met ons mensjes, diertjes en plantjes bezig zou houden. En die een eeuwigheid niets heeft zitten doen en toen ineens het lumineuze idee kreeg laat ik eens mensen maken om vervolgens geen enkele blijk of bewijs meer te geven van zijn aanwezigheid.

Heb je je wel eens afgevraagd wat religieuze gevoelens nu precies zijn? En hoe zou je deze gevoelens noemen als er geen God en bijbel was? Dan zou je gevoelens die je nu religieus noemt misschien heel anders invullen. Ze zijn religieus geworden omdat er mogelijkheden aangereikt werden en vooral bedacht om ze daarin te plaatsen. We zijn ze dus religieus gaan noemen.

Geloof je ook in je dromen? Of neem je dan wel aan dat dat iets is van het brein, en dat die personen in je droom geen werkelijkheid zijn. En ieder mens droomt. Dieren ook. Daar maken we dan toch ook geen werkelijkheid van? En waarom eigenlijk niet?

Dat mensen in staat zijn tot wensdenken om alles wat beter aan te kunnen, en het zo lekker voelt, wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk iets is. Er zijn ook zat mensen die in reïncarnatie geloven, dus is het zo? Er waren ook hele volkstammen die in de grote manitou geloofden, dus bestond die? Dat mensen in staat zijn tot geloven in van alles en nog wat, is geen enkel bewijs voor het bestaan van alle hersenspinsels. Ook dat mensen in staat zijn te geloven zegt ook helemaal niets van de werkelijkheid. En wat is er gebeurt met al die duizenden goden die er ooit waren? Weg, omdat mensen stopten in hen te geloven. Dat zal ook met deze God gebeuren. Weg zo gauw er niemand meer in gelooft.

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ik ben er niet zo zeker van dat het monotheisme zal verdwijnen. Het lijkt me eerder dat het atheisme op z'n retour is.

Maar het ging me helemaal niet om 'mijn' God, of om God als zodanig, of hooguit als chiffre om 'de zin van het leven' of 'man's ultimate concern' of 'the ground of Being' aan te duiden, termen die ik aan Carel ter Linden en Paul Tillich ontleen.

Waar het me om ging was aan te tonen dat religieuze denkpatronen, gevoelens en behoeften universeel zijn.

Het is ook niet zo dat iemand op een goede avond God bedacht. Religieuze patronen ontwikkelen zich, van animisme en sjamanisme, naar polytheisme, naar monolatrie, naar monotheisme.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

windsurfer schreef:Ik denk zelf dat het een resultante is van de ratio: mensen hebben behoefte aan kader, aan context.
ik ben het hier geheel mee eens. Religie is het automatisch gevolg van ons denkvermogen. Feuerbach heeft als eerste deze zaak haarfijn uitgelegd, nog steeds geweldig informatief om te lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/feuerbach.htm#2

Hij stelt eerst dat de mens in zijn religie zijn eigen latente natuur beschouwt.
"Om dit aan te tonen moeten we laten zien dat deze antithese, de tegenstelling tussen God en de mens, hetgeen aan de basis van de religie staat, een tegenstelling is die de mens creëert tot zijn eigen natuur. Dat het wel zo móet zijn is al meteen duidelijk uit het feit dat indien de goddelijke natuur -het object van de religie- werkelijk buiten de mens zelf bestond, een dergelijke splitsing van zijn natuur, een uiteentrekken van de mens zelf, niet zou kunnen bestaan. Indien God werkelijk een wezen is dat buiten mijzelf bestaat, waarom zou ik me dan druk maken over zijn perfectie? "
Vervolgens wordt de overmacht van ons denkvermogen gemaakt tot een voertuig waarmee we onze gevoelens de baas kunnen zijn:
"Rationaliteit is de regel der regels, de absolute maatstaf, de maat waarmee alles gemeten wordt. Slechts via begrijpen kan de mens een oordeel vormen en handelen in tegenstrijd tot wat hem het liefst is, dwz zijn persoonlijke gevoelens, namelijk wanneer de God van zijn begrip, -wet, noodzaak, juistheid-, het zo gebiedt. "

"God als God, dwz als onbegrensd wezen, als niet-menselijk, niet door de materie begrensd, niet als zintuiglijk waar te nemen verschijnsel, is slechts een object van de gedachte. Hij is niet-lichamelijk, vormloos, niet te bevatten - een abstract, negatief wezen: hij laat zich alleen kennen, dwz wordt alleen een object via abstractie en negatie (viâ negationis). Waarom? Omdat hij niets anders is dan de objectieve natuur van het denkvermogen, of algemeen gesproken, van de mentale aktiviteit, men noeme het wat men wil, door middel waarvan de mens zich van de rede bewust is, van het bewustzijn, van intelligentie."
"God is de openbaring van het verstand, want wat verstand is, wat het verstand kan doen, wordt slechts geobjectiveerd in het begrip God. God is een behoefte van de intelligentie, een noodzakelijke gedachte. God is de hoogste graad van het denkvermogen, het hoogste waarop het verstand uitkomt. De rede kan zich niet beperken tot zintuiglijke zaken, het vindt pas bevrediging wanneer het doordringt tot het hoogste, het eerste noodzakelijke wezen, iets wat alleen voor de rede een object kan zijn. Waarom? Omdat het met de voorstelling van dit wezen zichzelf voltooit, omdat slechts in het idee van de hoogste natuur de hoogste graad van de rede, van het verstandsvermogen, bereikt wordt."
"Op alle gebieden zoekt een mens de hoogste traptrede, zo ook wat betreft het verstand op zichzelf. Slechts wanneer de gedachte God is, is het strikt genomen pas een echte gedachte, want alleen God is de belichaming van het denkvermogen. Wanneer een mens dus aan het begrip 'God' denkt, is hij in de eerste plaats bezig het verstand te doorgronden, hoewel hij met behulp hiervan God ook weer als gescheiden kan zien van zijn verstand. Want de mens is er aan gewend een denkbeeld altijd in de vorm van een object te denken. Dit kan hij ook met het verstand doen. Het verstand denkt hij zich in als een object in ruimte en tijd. God als een metafysische grootheid is het verstand dat met zichzelf tevreden is, van zichzelf verzadigd is, dat zichzelf als absoluut wezen kan denken. "
Plaats reactie