Taboe: zwarten dommer dan blanken

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nee, maar de heftige reacties die het kan losmaken bji sommige mensen, blijkt dat dit topic omstreden en dus een taboe is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Sararje schreef:Nee, maar de heftige reacties die het kan losmaken bji sommige mensen, blijkt dat dit topic omstreden en dus een taboe is.
omstreden is geen synoniem voor taboe
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Nou ja, over die Surinamers en Brazilianen het volgende; Als het genetisch vastaat dat een Aziaat slimmer is dan een blanke en een blanke slimmer is dan een neger dan zou het een leuk studie gebied zijn. Neem Suriname, we gaan uit van een mix van Aziatisch bloed, Nederlands bloed en Afrikaans en dan nog eens van een "intelligent Aziatisch gen" en "best wel slim Europees gen" en een "eigenlijk de minst slimme Afrikaanse gen" die zich willekeurig mengt met "uiterlijkheden gen". Grappig, kijken wat onze expert Katrien te melden heeft 8)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Sararje schreef:Nee, maar de heftige reacties die het kan losmaken bji sommige mensen, blijkt dat dit topic omstreden en dus een taboe is.
Omstreden Ja (en er zijn wel meer omstreden topics), taboe Nee. Maar dit onderwerp "lokt" mensen uit die aan superioriteitswaanzin lijden (zie Tjok's eerdere post).
Fuck met alles.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ja ok, het is niet hetzelfde maar de gevolgen van een dergelijke these zijn ot op zekere hoogte in strijd met de publieke opinie dat iedereen ongeacht ras dezelfde mogelijkheden heeft en moet krijgen in de maatschappij. Dat maakt dergelijke conclusies tot zeer omstreden. De emoties zijn al eerder hoog opgelopen in een vergelijkbaar topic. Om die reden vind ik het woord taboe behoorlijk gepast in deze als een waarschuwing.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Atli schreef:Grappig, kijken wat onze expert Katrien te melden heeft 8)
Grappid iid, te meer ook omdat m'n eigen man meer als vijf verschillende (m'n kinderen nog meer) rassen bestaat. jaja d'r wordt wat afgemixt in de familie :lol: .
Fuck met alles.
appelfflap
Banned

"Watson uit raad van bestuur gezet na racistische uitspraken"
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_62 ... t.bron=RSS

mi overdreven "politiek correct" gedrag want dit zei watson oa
there are many people of colour who are very talented, but don’t promote them when they haven’t succeeded at the lower level”. He writes that “there is no firm reason to anticipate that the intellectual capacities of peoples geographically separated in their evolution should prove to have evolved identically. Our wanting to reserve equal powers of reason as some universal heritage of humanity will not be enough to make it so”.
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Atli schreef:
robindr schreef:Bij honden is dit verschijnsel (verschil in intelligentie, agressiviteit, trouwheid, gehoorzaamheid etc.) toch ook duidelijk te merken.
Ja, die is grappig. Een goed luisterende Golden Retriever tegen het eigenwijze gedrag van een Terriër achtige als inzet van een nieuwe discussie; Watis intelligentie? :wink:

Niet als inzet van een nieuwe discussie "Wat is intelligentie", enkel en alleen om aan te duiden dat er weldegelijke genetische verschillen tussen rassen zijn die "misschien" niet enkel tot uiting komen in een verschillende huids/pelskleur, maar die "eventueel" ook impact kunnen hebben op het atletisch vermogen, karakter, intelligentie(?),...

Ikzelf zie niet echt verschillen in intelligentie tss zwarten en blanken.
Ik ben verre van expert ter zake dus over de zaak zelf kan ik geen uitspraken doen. Ik wil enkel aangeven dat het misschien wel mogelijk zou kunnen zijn.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Atli schreef:
The Black Mathematician schreef:Het is denk ik een taboe omdat het lastig is om intelligentie te meten, laat staan intelligentieverschillen, terwijl je wel kan meten dat de gemiddelde japanner minder sterk is dan iemand uit Afrika.
Komt wel weer de vraag boven hoe jij kracht definieert?
Kracht is massa maal versnelling :wink:
Maar alle gekheid op een x-as, je kan best tests uitvoeren met hoeveel gewicht iemand kan optellen etc.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

The Black Mathematician schreef:
Atli schreef:
The Black Mathematician schreef:Het is denk ik een taboe omdat het lastig is om intelligentie te meten, laat staan intelligentieverschillen, terwijl je wel kan meten dat de gemiddelde japanner minder sterk is dan iemand uit Afrika.
Komt wel weer de vraag boven hoe jij kracht definieert?
Kracht is massa maal versnelling :wink:
Maar alle gekheid op een x-as, je kan best tests uitvoeren met hoeveel gewicht iemand kan optellen etc.
Nee hoor, niet per definitie waar. Men kent ook nog zoiets als snelkracht, kracht uithoudings vermogen. Daarbij komen nog eens zeer specifieke aan de orde die voor iedere vorm van sport of arbeid verschillen, in die zin kan men niet echt tot een definitie van kracht komen als zeg maar één keer een bepaalt gewicht kunnen optillen.

Let wel, ik gebruik hiervoor "kracht" naar de menselijke maatstaf en niet als fysische grootheid wat mij in deze ook onzinnig lijkt. Overigens is een zuivere definitie van kracht in de fysica ook niet zo eenvoudig uit te drukken (althans specifiek)

Groet,
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

robindr schreef:Ik weet helemaal niet of het juist is wat wordt beweerd, maar het zou in principe toch kunnen dat sommige rassen een ietwat hoger intelligentie hebben dan de andere.

Bij honden is dit verschijnsel (verschil in intelligentie, agressiviteit, trouwheid, gehoorzaamheid etc.) toch ook duidelijk te merken.
Als een wijfjes hond loops is, wordt het mannetje zo geil dat die niet meer (of nauwelijks) kan eten, de hele dag te kwijlen en blaffen. Dat zie ik de mensen mannen niet doen, uitzonderingen daar gelaten. Dus de vergelijking van mens tot hond vind ik niet opgaan.
Fuck met alles.
appelfflap
Banned

Plons schreef: Als een wijfjes hond loops is, wordt het mannetje zo geil dat die niet meer (of nauwelijks) kan eten, de hele dag te kwijlen en blaffen. Dat zie ik de mensen mannen niet doen, uitzonderingen daar gelaten. Dus de vergelijking van mens tot hond vind ik niet opgaan.
het gedrag van pubermannetjes tijdens een discotheekbezoekje komt toch aardig in de buurt hoor :)

het gaat over intelligentie (hoe je het ook definieert) en je kunt onmogelijk uitsluiten dat de hersenen, over een periode van 200 000, nooit aan evolutie onderhevig kunnen geweest zijn.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Jahh, ik kon al aan m'n water voelen dat het een zwakke verdediging was maar ik heb toch besloten om het te laten staan.
Je "kritiek" (commentaar) is natuurlijk gerechtigd :wink: .
Fuck met alles.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

micha (dui) schreef:Maar het is toch een beetje vreemd: als iemand zei dat, bijv., een Japanner lichamelijk zwaker is dan een, bijv., West-Afrikaan dan zou niemand ertegen bezwaar hebben..
Is ook niet altijd juist, al gaat het in dit voorbeeld om een Koreaan :wink:
Afbeelding
Maar als het om intelligentie gaat is het wel een taboe.
Op sommige plekken misschien wel, maar hier niet. De enige eis die we als moderatoren stellen is dat men rekening houdt met de gevoeligheid van dit onderwerp. Maar het is niet en taboe dat onbespreekbaar is.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Coral

Bericht door Coral »

The Black Mathematician schreef:
Katrien schreef:[...]Ik ben helemaaaal niet racistisch. Hele goeie vrienden van mij zijn 'zwart'.[...]
Zijn het nog wel je vrienden als je tegen hen jouw verhaal ophaalt hoe zwarten zijn? Overigens vind ik het excuss "ik heb zwarte vrienden" geen vrijbrief om rascistische opmerkingen te kunnen maken.
Ja hoor, je zou er van verschieten. Kom hier een keertje wonen dan merk je het wel. Antillianen die gestudeerd hebben en met een goede job ergeren zich vaak aan hun landgenoten. Ze vinden het vreselijk hoe de maatschappij hier draait en hoe de houding van de mensen hier is. Natuurlijk wordt het meer geaccepteerd als je het woord Antillianen gebruikt ipv het woord zwarten of negroiden, want dan is het ineens racistisch. Terwijl het grootste deel van de Antillianen zwart is ...

Waarom denk je dat de meeste Antillianen die gestudeerd hebben niet terug komen naar de Antillen. Er zijn hier jobs genoeg te vinden, ze doen hier super veel moeite om gestudeerde Antillianen terug naar hier te krijgen. Maar het lukt maar niet ... De meeste mensen functioneren hier niet binnen een bedrijf. Het enige waar ze zich mee bezig houden is eten en seks. En er is hier een enorme vriendjespolitiek!
Plaats reactie