Wat is Halloween??

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Dan snap ik niet waarom je coute que coute het onderscheid maakt tussen Wiccan als nepperts en jij als heks als `echten'. Daarnaast vind ik het vreemd hoe je al die culturen met elkaar op een hoop gooit als ze inhoudelijk zo veel verschillen. FYI: ben noch Christelijk noch Islamitisch opgevoed. Je vergelijking of opmerking slaat nergens op.
ik heb NOOIT en ZAL nooit iemand die een religie aan hangt een nepperd noemen .. van dat soort gathegoriseringen bedien ik mij niet.
Alleen Wicca is niet MIJN pad, net zoals ik geen druide ben ( al denkt iedereen die met mij een boswandeling maakt van wel)

welke culturen gooi ik op een hoop ?? :?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Raven schreef:misschien is het een vreemd idee voor iemand die alleen christendom , en islam met hun strakke "zo moet het" regels kent maar als iemand op een bepaalde manier zijn respect voor de natuur laat blijken .. wie ben ik dan om te zeggen dat dat anders moet ?

begrijp je mijn antwoord nu ?
Ja, je gooit alles op dezelfde hoop als je een onderliggende gelijkenis ziet, die wat mij betreft vrij oppervlakig is: natuur + seizoensfeest = heidense religie.

Ja, dan is wat mensen voor het christendom deden eigenlijk hetzelfde als wat ze nu doen. Maar de gelijkenis is dan oppervlakkig.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:
Sararje schreef:Dan snap ik niet waarom je coute que coute het onderscheid maakt tussen Wiccan als nepperts en jij als heks als `echten'. Daarnaast vind ik het vreemd hoe je al die culturen met elkaar op een hoop gooit als ze inhoudelijk zo veel verschillen. FYI: ben noch Christelijk noch Islamitisch opgevoed. Je vergelijking of opmerking slaat nergens op.
ik heb NOOIT en ZAL nooit iemand die een religie aan hangt een nepperd noemen .. van dat soort gathegoriseringen bedien ik mij niet.
Alleen Wicca is niet MIJN pad, net zoals ik geen druide ben ( al denkt iedereen die met mij een boswandeling maakt van wel)
Je hebt zelf duidelijk het onderscheid gemaakt tussen Wiccan en heks. De conclusie was dat Wiccan de "commerciele" versie van hekserij was. Als dat onderschied wegvalt omdat jij toch niet kan hardmaken dat er een ononderbroken lijn van 1400 jaar is, waarom noem jij je dan nog steeds een heks en geen wiccan enz?
welke culturen gooi ik op een hoop ?? :?
Hebben de kruiden je bovenkamer aangetast of ben je soms vergeten dat je zelf Yule en alle andere midwinterfeesten op een hoop gooide omdat ze volgens jou allemaal de wintersolstice vierden?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sararje schreef:Als dat onderschied wegvalt omdat jij toch niet kan hardmaken dat er een ononderbroken lijn van 1400 jaar is, waarom noem jij je dan nog steeds een heks en geen wiccan enz?
Beter: omdat natuurverering en natuurverering op hetzelfde neerkomen volgens Raven.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Theoloog schreef:
Sararje schreef:Als dat onderschied wegvalt omdat jij toch niet kan hardmaken dat er een ononderbroken lijn van 1400 jaar is, waarom noem jij je dan nog steeds een heks en geen wiccan enz?
Beter: omdat natuurverering en natuurverering op hetzelfde neerkomen volgens Raven.
Blijf je toch met het probleem zitten welke variant van natuurverering je kiest en op welke criteria.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sararje schreef:
Theoloog schreef:
Blijf je toch met het probleem zitten welke variant van natuurverering je kiest en op welke criteria.
Wat jou aanspreekt natuurlijk. Het komt immers toch allemaal op hetzelfde neer. :faroah: :geek: :bigsmurf: :reindeer:
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Theoloog schreef: :faroah: :geek: :bigsmurf: :reindeer:
Osiris , ???, grotesmurf , Cernunnos.

die 2e kan ik niet thuis brengen
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

in plaats van leuke smileys te benoemen, kan Raven nog even ingaan op de vorige pstings? Overigens vraag ik hardop op basis waarvan Theoloog de 9e eeuw noemt als periode van algemene Christelijke overheersing? Refereer je nu naar Karel de Grote of zit er iets anders achter? Met het jaar 500 refereerde ikzelf namelijk naar St. Patrick die in de 4e eeuw de Britse eilanden begon te kerstenen.
Plaats reactie