Suikerchristenen met hun eigenaardige logica

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Destinesia

Re: Suikerchristenen met hun eigenaardige logica

Bericht door Destinesia »

Geniaal!

Twee jongvolwassenen op een christenhyves forum.

Christen: Voor mij doet het er niet toe of het NT vertaald is in het Grieks, ik ga van het hebreeuws uit.

Andere christen: Het nieuwe testament is niet VERTAALD in het grieks, het is GESCHREVEN in het grieks....dat is dus de oorspronkelijke taal.
en daar moet je dan vanuit gaan.

Christen: Dan ga jij toch lekker vanuit het grieks lezen? Ik vind het best.

Andere christen: Denk jij dat het NT in het hebreeuws is geschreven?
heb je daar bewijzen voor?

Christen: Ik weet ook wel dat het NT in het grieks is geschreven, maar dat is niet aan de orde, als je de Schrift vanuit het hebreeuws leest. We waren het er toch over eens, dat de grondtekst duidelijker is dan wat de meeste vertalingen laten zien? Nou, ik hou me dan maar aan de grondtekst if you dont mind.

Andere christen: Nou en dan is het grieks dus toch de grondtekst?

Christen: De griekse grondtekst, is dus NIET correct. Nogmaals: de hebreeuwse grondtekst is correct. Dus: dat het NT in het grieks is geschreven, wil niet zeggen dat de vertaling vanuit het grieks correct is. Is het nu een beetje duidelijk??

[-o<
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik wens Christen heel veel succes bij het lezen van het NT in de Hebreeuwse 'grondtekst'. Volgens mij mist hij een paar 'begrijp'celletjes. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Ik weet dat je dit weekend last hebt van 'mannen' en dat kleurt je mening. Maar dit gesprekje ging toevallig tussen twee dames. :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Doorgaans heb ik toch wel een voorkeur voor mannen. Ondanks de hanengevechten. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik heb er eens een discussie gelezen over hoe het nou kon, dat god de eerste dag licht en duisternis had geschapen, en op de vierde dag de zon en de maan. Wat draaide er nou de eerste dag om de aarde?

Het antwoord was: De zon en de maan natuurlijk!

Zal dezelfde christen wel wezen!
Destinesia

vuurdoorn schreef:Zal dezelfde christen wel wezen!
Ik begrijp vandaag echt niet meer wat ik in die wereld deed. Ik sloot me af van dat soort gebrabbel. Ik begroef me als ik er op terugkijk eigenlijk alleen maar in lectuur om m'n geloof te behouden. Streefde naar een hoger soort christendom. Ik bevocht mijn twijfels met christelijke boeken. Een hele strijd.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Weet je wat het (naar mijn bescheiden mening) is met het huidige Christendom?

Het is deels overgenomen van de heidenen. Feestdagen vieren, is daar een mooi voorbeeld van. Waar in de hele Bijbel staat dat we de geboorte van Jezus moeten vieren? Nergens, of ik lees er toevallig overheen.
Waar staat dat Christenen een dag in de week een rustdag moeten houden, en dan met zijn allen in een koude kerk moeten zitten? In de Bijbel staat dat de Heilige Geest in je hart woont, en dat je dat altijd met God kan "praten".
De heidenen (daar zijn ze weer :D) gingen ook met zijn allen naar een gebouw om hun afgoden te dienen en te zingen voor hun afgoden.
Laten de Christenen weer teruggaan naar hun roots: Medemensen helpen, en in hun hart geloven.

Dan doen ze nuttige dingen en gaan ze niet discussiëren over de waarheid van de Bijbel. Want is dat vrij zinloos, met mensen die het niet willen horen en goede redenen hebben om niet te geloven in de kerk. (Waar toch onchristelijk veel geld in omgaat, en nu met die misbruiken is het al helemaal onchristelijk aan het worden).

God ziet in het verborgene, aan massahysterie moet men niet eens mee WILLEN doen.

Goed, dat was mijn eerste post, de groeten
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Berjan schreef:Het is deels overgenomen van de heidenen. Feestdagen vieren, is daar een mooi voorbeeld van.
Volgens de heidenen waren de volgers van de christussekte misschien wel dwalende :)
Is er reden om niet aardig voor je medemens te zijn als dit niet vanuit christelijke beginselen voortkomt? Nb is humanistische grondslag niet voldoende om exact hetzelfde te doen. Nou ja met uitzondering van het zie mij eens goed zijn, denken naar je imaginaire vriend.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Berjan schreef:... Waar staat dat Christenen een dag in de week een rustdag moeten houden, en dan met zijn allen in een koude kerk moeten zitten? In de Bijbel staat dat de Heilige Geest in je hart woont, en dat je dat altijd met God kan "praten".
Exodus 20:8-11 - Gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Exodus 20 gaat dus over God die de Tien Geboden aan de Israëlieten geeft. Duidelijk wordt de zevende dag beschreven als een sabbatdag, een rustdag na 6 dagen van arbeid, naar voorbeeld van de Schepper.
Dus die zevende (rust)dag staat wel degelijk in de bijbel.
Toen de bijbel boeken werden geschreven en later tot één boek werden verwerkt waren er nog geen koude kerkgebouwen met luxe harde banken tegen het in slaap vallen. Geen wonder dus dat dat er niet instaat
:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Destinesia

Berjan schreef:Weet je wat het (naar mijn bescheiden mening) is met het huidige Christendom?
Het is deels overgenomen van de heidenen.
Sorry? Deels? Het hele jodendom inclusief de "leer" is vokomen uit zijn voegen getrokken waarna het christendom ontstond. Het hele christendom is één grote 'heidense' afgoderij wanneer je het naast de 'meetlat' van de joodse orthodoxe leerstellingen legt.
Berjan schreef:De heidenen (daar zijn ze weer :D) gingen ook met zijn allen naar een gebouw om hun afgoden te dienen en te zingen voor hun afgoden.
Hoe durf je het afgoden te noemen? Wat is jouw 'god' dan?
Berjan schreef:Laten de Christenen weer teruggaan naar hun roots: Medemensen helpen, en in hun hart geloven.
En jij denkt dat christenen die mensen gaan helpen, échte christenen zijn die teruggaan naar hun roots?
Echte christenen zijn christenen die bij mij aanbellen om mij te vertellen hoe het allemaal zit met Jezus en hoe ik in de hemel kan komen om de eeuwige verlorenheid te ontwijken.

Ik weet niet precies wat jij voor soort gelovige bent (ook in het voorsteltopic wordt ik er geen wijs uit) maar ik zou het prettig vinden wanneer je dat even uitlegt.
Berjan schreef:God ziet in het verborgene, aan massahysterie moet men niet eens mee WILLEN doen.
God ziet niks en hoort niks. Nog afgezien van het feit dat we niet weten welke "god" dát dan moet zijn.

Weet jij dat?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Destinesia schreef:[
Berjan schreef:De heidenen (daar zijn ze weer :D) gingen ook met zijn allen naar een gebouw om hun afgoden te dienen en te zingen voor hun afgoden.
Hoe durf je het afgoden te noemen? Wat is jouw 'god' dan?
Euh ... een opgod? :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Destinesia schreef: God ziet niks en hoort niks. Nog afgezien van het feit dat we niet weten welke "god" dát dan moet zijn. Weet jij dat?

Ik weet wel de boodschap van die God. Heb elkaar lief als jezelf, en dan ziet de Wereld er al heel wat mooier uit :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En als je nu de pest aan jezelf hebt?

Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Dat hoeft helemaal niet.. Ieder mens is gelijk, en tegelijk uniek =D>

Vroeger (toen ik nog geloofde in een erfzonde en hoe slecht de mens wel niet was) had ik ook de pest aan mezelf, totdat ik het boekje: Eerlijk kijken naar jezelf van pastor Stolp (een esoterische pastor die ook met de kerk heeft moeten breken) gelezen had. Een wereld gaat voor je open :)
Destinesia

Berjan, kun je misschien ook even netjes reageren op alles wat ik van jou quote?

Dank je! :D
Laatst gewijzigd door Destinesia op 24 mar 2010 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie