Lucas schreef: De rede is de kracht van vrijdenkers. Puur op eigen denkvermogen volgens de regels van de logica dingen onderbouwen. Deze leefwijze is een goede zaak lijkt mij. Echter, men moet niet krampachtig aan de rede vasthouden. Sommige dingen zijn namelijk niet met de rede beredeneerbaar. Wanneer je dit niet accepteert, redeneer je jezelf omver. Voor sommige mensen is dit een blinde vlek, een groot struikelblok.
Soms brengt de rede je grootse oplossingen en antwoorden, en soms dwingt de rede je ertoe om te erkennen dat het antwoord buiten je bereik ligt, althans op dat moment.
Wanneer iets niet binnen de grenzen van de rede ligt, zijn er drie mogelijke opties:
[1] Je kop in het zand steken en net doen of alle mensen gek zijn die erover nadenken.
[2] Op basis van de waarschijnlijkheid de meest geloofwaardige optie kiezen.
[3] Op basis van een absurde redenering het toch binnen de rede dwingen.
Optie 2 komt mij van al deze het meest sympathiek over. Er is echter nog een vierde optie, en dat is het agnostische standpunt. Over zaken waar wetenschappelijke instrumentaria en onze hersenen en zintuigen geen uitsluitsel kunnen geven, past het om gewoon bescheiden te zijn, en toe te geven dat je het niet weet.
Discussieonderwerp 1: het ontstaan der dingen
Het begin van alles, dus van de aarde, de hemel, het heelal en de mensheid, heeft de mens al eeuwen bezig gehouden.
Nu, dan ben ik heel benieuwd wat het grote antwoord is ( ik geef nu even toe dat ik niet alles in deze draad gelezen heb). Hoewel er behoorlijk veel kennis is over de ontwikkeling van het heelal, zijn er ook nog steeds heel veel vragen. Men is er inmiddels wel over uit dat er een zogenaamde Big Bang heeft plaatsgevonden, heel lang geleden, maar wat zich binnenin de singulariteit heeft afgespeeld, daarover tasten we alleen maar in het duister. Maar als jij het sluitende antwoord weet; laat maar horen!
Maar ja, oops, dat was ik even vergeten te zeggen. Ik neem niet zomaar klakkeloos iets aan. Dus als je komt met zomaar een
Deus ex Machina, een duveltje uit een doosje (of beter gezegd een 'godje uit een doosje'), dan zul je hopelijk toch begrijpen dat ik dat niet zomaar geloof.
'In den beginne schiep God hemel een aarde', of iets dergelijks, is natuurlijk niet genoeg. Want waarom zou ik dat aannemen?
Gegroet.