Zijn wij seculier, of is dat een illusie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
Het omvat ook de systematische en doelgerichte opbouw van kennis, wetenschap en technologie.
Lees eens "The structure of scientific revolutions" van Thomas Kuhn en je zal zien dat die "systematische opbouw van wetenschap en technologie" niet zo systematisch is als je denkt.
Beste Bipolair,

Ik heb dit werk gelezen, alsook het verzamelde werk van Plato en enkele werken over middeleeuwse wijsbegeerte (waar ik mijn nickname trouwens van heb) en zowat alle andere titels en schrijvers die je naar mijn hoofd slingert. Ik voel me een beetje een idioot omdat je ongefundeerde beschuldigingen me dwingen me daarover te verantwoorden.

Ik zou dus liever inhoudelijke argumenten horen.

Verder lees je maar half wat ik schrijf. Ik heb niet beweerd dat de opbouw van kennis, wetenschap en technologie systematisch en doelgericht is. Ik heb gezegd dat vooruitgang ontstaat wanneer de opbouw ervan gericht is op moderniteit, en niet op bijvoorbeeld onderdrukking, bernieling van het milieu etc...
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Beste Siger, ik laat het aan de anderen over hoe zij oordelen over deze discussie. Het is niet mogelijk om met jouw nu een opbouwende discussie te hebben.

a) Omdat je liegt, je hebt niets gelezen, anders zou je niet zo volharden in je "premissen"

b) Omdat je stelselmatig, ondanks citaten, denkt je ingenomen positie te kunnen verschuiven zonder nadere toelichting.

c) Omdat je niets inhoudeijk leest maar alleen maar bezig bent, ondanks buitengewoon sterke kritieken, je gelijk te behalen.

Met vriendelijke en verbaasde groet,
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Heb zojuist de docu op Nederland 2 (herhaling) gezien. Interessant natuurlijk, maar is het geen open deur die door de sprekers in de documentaire ingestrapt wordt? Natuurlijk heeft het feit dat onze samenleving de afgelopen millenia allerlei religies heeft gekend zijn invloed in het denken van de hedendaagse westerse mens - of die zich nu christen, jood, moslim of agnost of atheist noemt. Ik moest denken aan de mementheorie van Dawkins; bepaalde 'software-programmeertaal' van de mens uit 1500 AC blijft ergens aanwezig in de 21e eeuwse mens. Misschien miste ik het punt, want opzienbarend vond ik hetgeen gezegd werd allerminst.

De vraag is voor mij echter: wil men iets aan deze vaststelling vastknopen, of blijft het bij de constatering? Met andere woorden, moet hier een conclusie aan verbonden worden?
Eén van de sprekers vond dat de 'strijd' tussen fundamentalistisch gelovigen (ic christenen in het voorbeeld) en atheisten vanuit deze traditie (de christen-atheisten om het zo te noemen) nogal kleingeestig is en nergens toe leidt. Persoonlijk vond ik dat een uitspraak die je kunt zien als normerend, en vraag ik me af tegen welke normen ik deze moet interpreteren.

Ik heb me overigens wel geergerd aan Armstrong, de in dit topic reeds genoemde verwarring tussen 'verlangen naar iets transcendents en het daadwerkelijk bestaan daarvan' was één ding; ik vond haar in het algemeen tussen de overige geinterviewden stukken minder precies en helder. Ze deed me sterk denken aan iemand die vanuit ratio het christendom (ze is ex- ingetredene) niet te letterlijk kan blijven volhouden, en vlucht in de toren van 'we begrepen het geloof niet meer - maar het transcendente is er wél'.
Hetgeen ze opmerkte over Augustinus en Calvijn (of dit klopt weet ik niet) was overigens wel boeiend: deze zouden de wetenschap als positief hebben ervaren en gesteld hebben dat wanneer de kennis die de wetenschap opleverde met de bijbel in strijd kwam, men de betreffende tekst blijkbaar anders diende te interpreteren.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

siger schreef:@rereformed,

Ik verheug me telkens ik mijn mening kan herzien. In verband met dit onderwerp heeft dat proces zich vroeger al eens voltrokken, alleen met wat analyse, zonder ruwe behandeling. Wat vind jij van de stelling?
Misschien kan het soms ook zo, en dan móet je het zo doen, maar soms kan het juist niet anders dan het op onaangename manier duidelijk te maken. Dat is de zaak wat de kritiekgever moet overdenken; een hele kunst om het altijd goed te doen. De kritiekgever is ook niet te benijden; deze persoon krijgt van die taak op z'n minst net zoveel katers als anderen van het moeten incasseren van kritiek (zeg ik als iemand die zijn hele leven leraar is geweest).

Maar degene die kritiek krijgt heeft wat anders om te overdenken: hoe haal ik mijn voordeel eruit.
Wanneer ik een ruwe behandeling krijg van iemand, dan heeft het m.i. nooit nut te klagen over de kritiekgever of over de kritiek. Dan ga ik me in de eerste plaats afvragen wat het is in mij dat deze ruwe behandeling opwekte, oftewel ik probeer heel goed te luisteren en er sterker en wijzer van te worden. Je krijgt bijvoorbeeld een hint een bepaald boek of boeken te lezen. Ga je het doen? In de tweede plaats geef ik mezelf altijd een standje dat ik innerlijk reageer als een rozenblaadje die al naar beneden buigt vanwege een druppel water. Ook af en toe een stortbui is heilzaam voor de grond.
Iemand die kritiek onder ogen kan zien is altijd de overwinnaar.

Maar wanneer je er geheel doof voor bent en de kritiek afwimpelt met een verdediging dat het onterecht is en de ander enkel onredelijk, win je noot iets. Het enige wat je dan in de hand houdt is dat wat je al was.
Born OK the first time
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

bipolair schreef:
De religie dankbaar zijn is in mijn ogen een moeilijke stelling. Overtuigingen vanuit het verleden "dankbaar" zijn is nonsense. We zouden mensen uit het verleden dankbaar kunnen zijn. Maar een belangrijk fundament van het huidige westerse denken is nu eenmaal het christendom. Neemt niet weg dat in de naam van religie en e.a. dogmatische ideologiën de mensheid veel ellende is aangedaan.

Uitvlakken is te absoluut. Maar de geschiedenis en de denkers bestuderende ziet men dat vrijwel ieder idee van buiten de west europese cultuur eerst werd ingepast in het christendom. een leuk voorbeeld is dat de kerk zich eerst verzette tegen de ideeën van Arristoteles en deze later, met een paar belangrijke aanpassingen, invoegde in de leer. Voorts moeten wij opmerken dat in het tijdsbestek dat Europa de wereld ging domineren Europa de dominante cultuur was (en christelijk) en feitelijk meer invloed heeft gehad op andere culturen i.p.v. andersom. T.o.v. het christelijk gedachtegoed zijn beïnvloedingen van buitenaf marginaal te noemen. Het christendom is nu eenmaal de dominante cultuur geweest en het is evident dat veel van ons denken nog steeds wordt beïnvloed door het het erfgoed van het christendom.
Oke aanvaardbaar...dankzij de nuanceringen die je hebt aangebracht. ;)
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

windsurfer schreef:
De vraag is voor mij echter: wil men iets aan deze vaststelling vastknopen, of blijft het bij de constatering? Met andere woorden, moet hier een conclusie aan verbonden worden? .
Zal denk ik moeilijk gaan aangezien er meerdere conclusie zijn. En welke zou het dan moeten worden? En wie beslist daarover?
Fuck met alles.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Je haalt in je postings het Vaisnaisme en de rol van de goddelijke manifestatie van Kalki aan om te staven dat ook in het hindoeïsme er een opgaande lijn is voor de mensheid, naar verlossing.
siger schreef:Ook bijvoorbeeld zoroastrianisme, boeddhisme, hindoeisme (met name vaishnavisme) en islam hebben een geschiedenis gericht op heilsverwachting.

In het hindoeisme zal Kalaki de tiende avatar van Vishnu zijn. Kalaki komt met een vlammend zwaard een eind maken aan de huidige tijd van duisternis en vergankelijkheid.
Maar in werkelijkheid heb je één elementje gepakt uit wat in werkelijkheid een korte notie van hoop binnen een cyclisch en pessimistisch geschiedsopvatting is:

Ik verwijs je daarvoor graag naar deze pagina op wikipedia, waar het volgende valt te lezen:
Wikipedia schreef:Contemporary Hindu eschatology is linked in the Vaishnavite tradition to the figure of Kalki, or the tenth and last avatar of Vishnu before the age draws to a close, and Shiva simultaneously dissolves and regenerates the universe.

Most Hindus acknowledge as part of their cosmology that we are living in the Kali Yuga literally "age of darkness", the last of four periods (Yuga) that make up the current age. Each period has seen a successive degeneration in the moral order and character of human beings, to the point that in the Kali Yuga where quarrel and hypocrisy are prevalent. Often, the invocation of Kaliyuga denotes a certain helplessness in the face of the horrors and suffering of the human condition and a nostalgia for a golden past or a future salvation.

However, Hindu conceptions of time, like those found in other non-Western traditions, is cyclical in that one age may end but another will always begin. As such, the cycle of birth, growth, decay, death, and renewal at the individual level finds its echo in the cosmic order of all things, yet affected by the vagaries of the comings and goings of divine interventions in the Vaishnavite belief.

Most Hindus believe that Shiva will destroy the world at the end of the kalpa. Some Shaivites hold the view that he is incessantly destroying and creating the world.
Kalki brengt geen werkelijke verlossing, de wereld zal vernietigd worden aan het einde van de aeon, en daarna begint het spel allemaal opnieuw. En belangrijk: mensen hebben geen effect op het verloop van de wereld: dat is namelijk onderworpen aan de omtrekkingen van de goden.
De befaamde Mircea Eliade, de feitelijke opsteller van de theorie omtrent "eternal return", wordt als volgt aangehaald in de Engelse Wiki (hyperlinks met haakjes werken niet, zie lemma "Eternal Return (Eliade)" (mijn vertaling uit het Engels):
wiki (Engels) schreef:In het algemeen ziet de traditionele mens, volgens Eliade, de eeuwige terugkeer als iets positiefs, zelfs noodzakelijk. Nochtans wordt in sommige religies als het Boeddhisme en zekere vormen van het Hindoeisme de traditionele cyclische opvatting een bron van angst:

"In bepaalde hoog ontwikkelde samenlevingen, onthechten de intellectuele elites zich meer en meer van het model van de traditionele religie. Het periodieke herwijden van de cosmische tijd wordt dan nutteloos en zonder betekenis [...] Maar herhaling ontdaan van zijn religeuze inhoud leidt onvermijdelijk naar een pessimistische kijk op het bestaan. Wanneer het niet langer een middel is om een oertoestand te herstellen [...] , dus wanneer ze ontwijd is, wordt de cyclische tijd angstaanjagend; zij wordt gezien als een cirkel die voor altijd op zichzelf draait, eindeloos herhaald." [Mircea Eliade, The Sacred and the Profane, pg. 107)
Het hier aangebrachte onderscheid tussen een elite enerzijds, en het grootste deel van de bevolking die hoop en moed zoekt in religie, acht ik essentieel. Een van de belangrijkste heilige teksten van de Vaishnava, de belangrijkste tak van het Hindoeisme, is de Vishnu Purana (http://www.sacred-texts.com/hin/vp/index.htm). De heilsverwachting is hier duidelijk omschreven (4.XXIV, mijn vertaling uit het Engels):
Vishnu Purana schreef:Als de gebruiken geleerd door de Vedas en de beginselen der wetten hun einde naderen,
En het einde van het Kali tijdperk nabij is,
dan zal een deel van het goddelijke wezen
dat bestaat door zijn eigen spirituele aard
in het wezen van Brahma die het begin en het einde is en alle dingen begrijpt,
neerdalen op aarde:
hij zal geboren worden in de familie van Vishńuyaśas,
een waardige Brahmaan van Sambhala,
als Kalki, begiftigd met de acht bovenmenselijke krachten.

Met zijn onweerstaanbare kracht zal hij barbaren en dieven vernietigen,
en allen wiens geest is gewijd aan wandaden.
Hij zal rechtvaardigheid doen heersen op aarde;
en de geesten van hen die leven aan het einde van het Kali tijdperk
zullen opgewekt worden, helder als kristal.
Mensen zo veranderd in deze bijzondere tijd
zullen als de zaden van mensen zijn
en zullen een ras voortbrengen dat de wetten volgt
van het Krita tijdperk, het tijdperk van zuiverheid.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bipolair schreef:Beste Siger, ik laat het aan de anderen over hoe zij oordelen over deze discussie. Het is niet mogelijk om met jouw nu een opbouwende discussie te hebben.

a) Omdat je liegt, je hebt niets gelezen, anders zou je niet zo volharden in je "premissen"
Of Siger wel of niet iets heeft gelezen kun jij volgens mij niet weten. Iemand voor leugenaar uitmaken, is een ernstige beschuldiging. Zonder onderbouwing is dat ook een 'premisse'.

De toon in deze discussie moet anders! (En on-topic. Siger is niet het onderwerp in deze discussie)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De laatste post van Bipolair is verplaatst naar het topic van Siger in het klachtenforum. Daar kunnen Siger en Bipolair hun meningsverschil uitvechten (met in achtname van de forumregels!)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6055

Nu on-topic! Klagen over moderatie niet hier, maar in klachtenforum!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Siger,

Nu doe je het wéér! Je knipt en plakt wat van het internet, zonder je te verdiepen in de concepten die daarmee gemoeid zijn. Zoals hier...
siger schreef:De befaamde Mircea Eliade, de feitelijke opsteller van de theorie omtrent "eternal return"...
Ik herinner me dat ik ooit eens een papertje schreef en een bepaald punt wilde bewijzen door een autoriteitsargument. Ik formuleerde dat als volgt "De veelgeroemde De Vaux meende dat..." Dat 'veelgeroemde' was natuurlijk om te verhullen dat De Vaux in ieder geval op de plek waar ik 'm citeerde helemaal geen argumentatie leverde bij zijn mening. Hij gaf een mening, zijn indruk, en omdat die me toevallig goed uitkwam pikte ik dat op. Je begrijpt natuurlijk wel dat de docent hier een groot rood vraagteken bij plaatste. Ik zou 'm hebben veracht als hij het niet had gedaan.

Jij doet hier hetzelfde. Je haakt aan bij een term en een geleerde die deze term gebruikt, terwijl hij iets zegt dat jou goed uitkomt, en vervolgens knip je en plak je zo dat je meent dat het je zaak staaft.

Eliade's theorie van 'de eeuwige terugkeer' houdt echter niet in dat de tijd cyclisch gedacht wordt, maar is een theorie over hoe het komt dat in zoveel culturen de tijd cyclisch gedacht wordt. Waarbij 'cyclisch' bij Eliade ook nog eens een specifieke betekenis heeft, afzonderlijk van het idee dat de tijd een oneindige cirkel is die uiteindelijk weer op hetzelfde punt terugkomt.

Eliade is derhalve niet de de 'feitelijke opsteller' van het idee dat de tijd in tal van culturen cyclisch gedacht wordt, maar neemt dat gegeven als uitgangspunt.

Eliade's theorie stelt dat er een universele religieuze overtuiging is dat de mens kan terugkeren naar een mythische oerfase, vóór de feitelijke aanvang van de geschiedenis, via mythen en rituelen. Hij ontleende dat met name aan zijn onderzoek naar de 'dream state' van de Aboriginals, dat hij als het meest oorspronkelijke levensbeschouwelijke idee en praktijk vervolgens extrapoleerde naar alle andere culturen. Eliades ideeën zijn dan ook niet zo courant onder antropologen en sociologen, want het is maar zeer de vraag of die extrapolatie wel gerechtvaardigd is. Dat Mircea Eliade heel 'befaamd' is, doet aan die kritiek niets af.

Dit alles had je kunnen weten indien je - zoals ik - de wikipediapagina's over Mircea Eliada's theory of Eternal Return en over het concept van Eternal Return wérkelijk tot je had genomen.

Maar kennelijk ben je nog te beroerd om te doorkauwen wat je zelf her en der op het internet bij elkaar snaait. Hap, slik, weg; op naar de volgende gaarkeuken om te kijken wat ze daar weggeven. Je hebt de graat die in je keel steekt niet eens door.

Want wat is het eerste dat je aantreft op de pagina over Eliade's theorie van de eeuwige terugkeer?
Eternal Return (Mircea Eliade) schreef:The "Eternal return" is, according to the theories of religious historian Mircea Eliade, a belief, expressed (sometimes implicitly but often explicitly) in religious behavior, in the ability to return to the mythical age, to become contemporary with the events described in one's myths.[1] It should be distinguished from the philosophical concept of eternal return, which holds that, statistically speaking, all arrangements of matter in the universe must necessarily recur if given an infinite amount of time.
Ja, maar ho! wacht! Zul je zeggen. In dat citaat dat ik geef staat toch duidelijk dat in de oorspronkelijke idee van de mythische terugkeer dit juist positief was? Pas toen de intellectuele elites ermee aan de haal gingen, en het van het model van de traditionele religie onthechtten, werd het pessimistisch.

Ten eerste: ja, nou en? Die ideologische visie is in tal van culturen inmiddels wel dominant, terwijl jij beweerde dat élke ideologie een lineaire visie heeft, waarin de mens van A naar Z wordt geleid, van een primitieve toestand naar een stralende toekomst. Dat blijkt dus niet zo te zijn. In tal van culturen denkt men er heel anders over. Daar is de ideologische visie tegengesteld.

Ten tweede: Eliade ontleent dit aan de Aboriginals en hun 'dream state', en andere primitieve stammen, die menen terug te kunnen keren naar het oerbegin,door mythe en rite. Gaat jouw 'bewijsstuk A' dan niet regelrecht in tegen jouw voorstelling dat elke cultuur wordt gekenmerkt door de menselijke behoefte aan vooruitgang? De Aboriginals willen niet vóóruit, ze willen juist terug, de Droomstaat in. De kern is geen vooruitgangsgeloof, maar nostalgie! Ja, nogal wiedes dat ze tienduizend jaar in hun peniskokers achter kangoeroes blijven aanjagen in plaats van de samenleving op te bouwen. Het geloof in de 'eeuwige terugkeer' is bij hen optimistisch, maar optimistisch dat de embryonale staat weer te bereiken valt. Van vooruitgang (laat staan modernisering) is geen sprake. En bij sommige andere Indianenstammen blijkt er achter hun mythen, riten en trances helemaal geen optimistisch verlangen naar het begin schuil te gaan. Daar zijn die zaken gewoon praktisch. Maar ook hier is er geen vooruitgang: men blijft lekker pelsjagen.

Ten derde: de vooruitgang van de civilisatie blijkt dus de doodsteek voor de optimistische levensvisie van de primitieve stammen die Eliade aanhaalt als hoeksteen voor zijn these. Maar blijkt hier niet juist uit dat jij ongelijk hebt dat vooruitgangsgeloof en modernisering hand in hand gaan. Civilisatie leidt, als Eliade gelijk heeft, wat dus bepaald niet bewezen is, in een aantal gevallen juist tot pessimisme.

Maar de absolute doodsteek voor jouw betoog is wel dit: in Eliades theorie is het niet het religieuze en de omgang met het sacrale dat tot een negatieve geschiedsvisie leidt, maar het ontdoen van het cyclische denken van elke vorm van religieus geloof.
Eternal Return (Mircea Eliade) schreef:"In certain highly evolved societies, the intellectual élites progressively detach themselves from the patterns of traditional religion. The periodical resanctification of cosmic time then proves useless and without meaning. [...] But repetition emptied of its religious content necessarily leads to a pessimistic vision of existence. When it is no longer a vehicle for reintegrating a primordial situation [...] that is, when it is desacralized, cyclic time becomes terrifying; it is seen as a circle forever turning on itself, repeating itself to infinity."[29]
Wie zijn die intellectuele elites? Dat zijn de Vedische en Upanishadische filosofen, de denkers, degenen die nadenken over de inrichting van de maatschappij en de kosmos. Het zouden nu de filosofen, de schrijvende intellectuelen en de wetenschappers zijn. Díe maken de oorspronkelijke religie met hun filosoferen volgens Eliade tot iets pessimistisch. En hoe doen ze dat? Door het tijdsbegrip los te koppelen van zijn oorspronkelijke religieuze context, en het de desacraliseren, te ontheiligen.

Door... jawel... het besef van de tijd te seculariseren :!:

We hebben dus, in deze visie, niet méér ongeloof en filosofische doordenking nodig, maar juist minder! Gimme that ol' time religion!. Laten we alsjeblieft terugkeren naar de oorspronkelijke godsdienst van de Indianenstammen en de Aborignals, waar de mens in harmonie was met de natuur en high op paddestoelen de droomstaat beleefde en -herbeleefde! Wég met de civlisatie! Wég met dat seculiere denken!
siger schreef:Het hier aangebrachte onderscheid tussen een elite enerzijds, en het grootste deel van de bevolking die hoop en moed zoekt in religie, acht ik essentieel.
Het interesseert mij geen ene flauwe biet wat een internet-knip-en-plakker wel en niet essentieel acht. 'Ik acht dit essentieel' Poeh! Meneer heeft nogal een hoge dunk van zijn eigen deskundigheid om daarover te oordelen, is het niet?

Het is de pretentie die daaruit spreekt, een pretentie die in geen verhouding staat tot je onwetendheid, die de toon die je keer op keer aanslaat zo pedant maakt. 'Deze denkers staan niet hoog op mijn lijstje', 'Laat ons over Gray niet discussieren', etc. etc. Alsof je daadwerkelijk wéét waar je het over hebt, jongen.

Je weet helemaal niks. Je hebt een zinnetje gevonden bij Mircea Eliade waarmee je aan de haal gaat, zonder de context daadwerkelijk te verkennen, zonder uit te zoeken of het steek houdt, en waar dan, en waar niet, en op welke manier dan. Je roept maar wat. Of, zoals Bipolair het uitdrukt: je slaakt kreten, op grond van snippers die je van het internet plukt. En je pretendeert daarmee deskundig te zijn om over het verloop van hele culturen, geschiedenisperioden en de gehele mensheid te oordelen. Op grond van één citaatje!

Kreet-o-loog blijkt dan wel een zeer treffende typering.
siger schreef:Een van de belangrijkste heilige teksten van de Vaishnava, de belangrijkste tak van het Hindoeisme, is de Vishnu Purana (http://www.sacred-texts.com/hin/vp/index.htm). De heilsverwachting is hier duidelijk omschreven (4.XXIV, mijn vertaling uit het Engels).
Waar ben je nou mee bezig? Zo kan ik ook wel passages uit het bijbelboek Prediker citeren om aan te tonen dat het Oude Testament in werkelijkheid eigenlijk een atheistisch en pessimistisch karakter heeft. Of uit het boek Job, om aan te tonen dat Richard Dawkins met zijn kritiek op het godsbeeld van het Oude Testament niet de spreekwoordelijke 'spuit 11', maar spuit no. duizend-en-elf is.

Heb jij de Veda's doorgeworsteld? De Upanisjaden? De Bhagavat-Gita? Ik niet, hoor, maar ik ga dan ook niet, in weerwil van wat godsdienstwetenschappers erover zeggen, op eigen houtje bepalen hoe het karakter en de structuur van het hindoeïsme eigenlijk in elkaar zit. Zo aanmatigend ben ik namelijk dan nog nét niet.
Met zijn onweerstaanbare kracht zal hij barbaren en dieven vernietigen,
en allen wiens geest is gewijd aan wandaden.
Hij zal rechtvaardigheid doen heersen op aarde;
en de geesten van hen die leven aan het einde van het Kali tijdperk
zullen opgewekt worden, helder als kristal.
Mensen zo veranderd in deze bijzondere tijd
zullen als de zaden van mensen zijn
en zullen een ras voortbrengen dat de wetten volgt
van het Krita tijdperk, het tijdperk van zuiverheid.
Enig idee wat het Krita tijdperk is, siger? Of heb je verzuimd dat na te zoeken?

"Kritayuga = Krita-tijdperk, het gouden tijdperk. Dit is het eerste tijdperk in de cyclus van vier. Het wordt ook Sathyayuga genoemd." - Sanskriet Woordenboek

'Ja, maar dat bewijst toch juist dat...' :roll:

Dat bewijst maar één ding, en dat is dat men ook in het Vaisnaisme niet vóóruit wil, maar terug naar de gouden staat van eerst, toen alles nog goed was. En vervolgens is de cirkel rond en begint de draaimolen weer van voren af aan; want deze tekst staat niet op zichzelf, maar speelt een rol in een gigantische bibliotheek van heilige teksten, commentaren, filosofische bespiegelingen, commentaren op die bespiegelingen, etc. etc.

Kortom, geen einde van de geschiedenis, maar een einde van een kringloop, als het eerste licht van een nieuwe dag die aanvangt met een ochtend, gehuld in de gouden gloed van de zon. En daarna de schroeiende hitte van het middaguur, het vallen van de schemer, en opnieuw de ontaarding in steenkoude duisternis. Om vervolgens weer...

Dan zijn we dus mijlenver verwijderd van een lineaire visie op de geschiedenis, waarin de mens het koninkrijk dat neerdaalt op aarde mag verwachten, dat voorgoed zal blijven en alle kwaad permanent zal uitbannen, een visie die we in geseculariseerde vorm terugvinden in de ideologieën die aan de Westerse verlichting zijn ontsproten: secularistisch rationalisme*, marxisme, vrije-markt-kapitalisme, welke alledrie menen dat aangezien van God geen ingreep meer te verwachten valt, wij mensen zelf dan maar de hemel op aarde moeten brengen, en dat we dat ook kunnen door de wereld in te richten volgens de ideale principes welke de machten van het kwaad die de mens in haar greep heeft uit zullen bannen of op z'n minst reduceren tot een hond aan de ketting in de kelder van de geschiedenis; en dat dan de slotfase van de menselijke historie zal aanbreken waarin de mensheid zal leven in vrede, veiligheid en volkomen welvaart en welzijn.

"En de volken zullen bij het licht [van die stad] wandelen
en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar. "
(Openbaring 21:24)

"Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden
en hun speren tot snoeimessen
Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen
en zij zullen de oorlog niet meer leren."
(Jesaja 2:4)

Maar vertel me eens, Siger, aangezien jij ongezien over de merites van schrijvers en hun vuistdikke boeken kan oordelen; en het wezen van de menselijke culturen en hun geschiedenis tezamen doorziet - zeg het me, aangezien je het allemaal zo uitstekend lijkt te weten:

Waarom hebben de Maya's geen Kant gekend? Waarom heeft zich in India niet het equivalent van de Franse Revolutie (met een cultus van de Rede!) voorgedaan? Waarom moest in China het communisme vanuit het Westen geimporteerd worden ? Waarom was Japan tot WOII nog feodaal? Waarom zijn marxisme en kapitalisme niet ontstaan in het Midden-Oosten? Waarom is het nazisme niet uit het machtige zoeloerijk opgekomen? Het is toch allemaal om het even?! De mens wordt toch overal evenzeer gedreven door dezelfde verlangens en driften? Waarom ontstond de Verlichting, met haar specifieke vragen en probleemstellingen, dan juist in West-Europa; en waarom heeft men alleen in het Westen de verlichtingsideologieën daaruit ontwikkeld?

Ik heb wel een ideetje hoor - maar ach, ik ben maar een domme protestants-christelijke theoloog die wat heeft meegekregen van Mesopotamische, Egyptische, oud-Israëlitische, vroeg- midden- en laat-Middeleeuwse en moderne Europese culturen, alsmede de ontwikkeling en uitwaaiiering van een godsdienstige traditie vanuit de omzwervingen van een volkje van landbouwers tot de omspanning van drie hoeken van de wereld, dus wat zou het:

Culturen en de vooronderstellingen, motieven, problemen en preverende ideeën in culturen ontwikkelen zich organisch. Ideeën bouwen op elkaar voort. Mensen denken in de ene cultuur anders - soms zelfs radicaal anders - over de werkelijkheid, de maatschappij en zichzelf dan in de andere cultuur. Mensen hebben niet in elke cultuur dezelfde waarden, verwachtingen, begrippen, taboes en ga zo maar door. Al die opvattingen zijn het gevolg van een historisch proces, en dat proces verloopt niet overal hetzelfde (duh!).

* Met 'secularistisch rationalisme' bedoel ik het idee dat als we nu middels strikt redelijk denken maar alle godsdienst uitbannen, er dan wel een gouden toekomst voor de mensheid in het verschiet ligt. Godsdienst wordt dan voorgesteld als quasi-demonisch van karakter, dat met zijn kwaadaardige krachten de mensheid in de greep heeft. En ze hebben niet eens door dat ze in de macht van het boze zijn, slaven van satan! De ideologie van de Franse encyclopedisten was bijv. uitgesproken antiklerikaal.
siger

Bericht door siger »

Zou een samenleving denken en werken om ten onder te gaan?

Over de boeddhistische messias schrijft Wiki:
Wiki Engels schreef:"Maitreya is een Bodhisattva die in de boeddhistische traditie zal verschijnen op aarde, volledige verlichting zal bereiken en de zuivere dharma zal onderwijzen. De profetie van de komst van Maitreya wordt gevonden in de kanonieke literatuur van van alle boeddhistische stromingen (Theravāda, Mahāyāna, Vajrayāna) en wordt door de meeste boeddhisten aanvaard als een werkelijke gebeurtenis die in de verre toekomst zal plaatsvinden"
Net zoals in het hindoeisme heeft het boeddhisme geschreven over totale onthechting, maar dan toch vooral door uitzonderlijke personen. De teksten roepen beelden op van kloosters en hermieten, ook in het christendom. Sla Hadewijch, Meister Eckhart of Thomas a Kempis er op na, en je vindt even "onthechte" verzen als in de Lotus Sutra.

Maitreya is wel degelijk begaan met het aardse (voort)bestaan (http://www.sacred-texts.com/bud/sbe19/sbe1902.htm)
"De kleinzoon van de rechtvaardige koning [Ashoka], Pushyamitra, zal het rijk erven. Hij zal zijn ministers vragen wat te doen om onsterfelijke roem te vergaren; en op het antwoord dat hij ofwel de religie moet ondersteunen zoals zijn voorganger, of ze vervolgen, kiest hij voor het laatste, haalt de pagodes neer, vernielt de schrifturen en vermoordt de bevolking. Vijfhonder Arhats zullen echter ontsnappen, terwijl de schrifturen bij Maitleya worden gebracht om ze te beschermen [...] Later zal Matreya 300 jongeren neerzenden, geboren van mensen, die de wet van de 500 Arthas zullen opnemen en onderrichten aan de mensen, zodat opnieuw de schrifturen, bewaard in de hemel bij Maitreya, verspreid zullen worden in de wereld." (The Fo-Sho-Hing-Tsan-King: A Life of Buddha by Asvaghosha Bodhisattva, translated from Sanskrit into Chinese by Dharmaraksha A.D. 420, and From Chinese into English by Samuel Beal anno 1911)

Ook het Zen-boeddhisme verwacht een beter leven van de komst van de Maitreya: "geen steile heuvels meer, geen vuile plaatsen, geen epidemieën, geen honger, geen aardbevingen, geen stormen, geen oorlogen, geen revoluties, geen bloedvergieten, geen wreedheid en geen lijden. De wegen zullen vlak geplaveid zijn, gras en bomen zullen altijd bloeien, vogels altijd zingen, mensen tevreden zijn en gelukkig. Alle wezens zullen de genadige Boeddha vereren en zijn leer aanvaarden, en verlichting [zelfkennis] bereiken." ("The Religion of the Samurai", A Study of Zen Philosophy and Discipline in China and Japan by Kaiten Nukariya).

En het Japanse boeddhisme is eveneens een verhaal van hoop en verwachting:
(http://www.sacred-texts.com/bud/chj/chj15.htm)
"Het wordt verteld dat de grote Kōbō Daishi nog steeds wacht in zijn graf in Kōya San op de komst van Maitreya de Vriendelijke, om het oude geloof van Japan te herstellen. Zijn lichaam, zo zegt men, ontbindt niet, maar nu en dan worden zijn kleren vervangen. Duizenden vrome boeddhisten liggen rond hem begraven in Kōya San. Ze willen aanwezig zijn wanneer de Maitreya Kōbō komt wekken uit zijn slaap." (Arthur Lloyd, "The Creed of Half Japan", over het Mahayana Boeddhisme in Japan)

Maar de sterkste aanwijzing dat het boeddhisme evengoed een godsdienst van hoop is, is dat gelovigen en masse om de zoveel jaar, wanneer de tijden slecht waren, een profeet tot "de" Maitreya promoveerden om hun aardse lot te verbeteren. Een lijstje uit de Engelse Wiki (zie aldaar voor detailsp van opstanden die zich beriepen op de komst van de Maitreya:

515: Mahayana opstand
516: The Moonlight Child Rebellion.
517: nieuwe Mahayana opstand
610: Lunar New Year
613: aanslag op Keizer
613 Xiang Haiming
710 Wang Huaigu declared,
1047 Wang Ze l
1351 Red Turban Rebellion (a.ka. The First White Lotus Rebellon).
1355 Emperor of the Great Song"
1796 The White Lotus Rebellion
1899 The Boxer Rebellion
Laatst gewijzigd door siger op 04 jan 2009 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Siger,

Nu doe je het wéér! Je knipt en plakt wat van het internet, zonder je te verdiepen in de concepten die daarmee gemoeid zijn. Zoals hier...

Ik herinner me dat ik ooit eens ........

Jij doet hier hetzelfde. Je haakt aan bij een term en een geleerde die deze term gebruikt, terwijl hij iets zegt dat jou goed uitkomt, en vervolgens knip je en plak je zo dat je meent dat het je zaak staaft.

.....................................
Dit alles had je kunnen weten indien je - zoals ik - de wikipediapagina's over Mircea Eliada's theory of Eternal Return en over het concept van Eternal Return wérkelijk tot je had genomen.

Maar kennelijk ben je nog te beroerd om te doorkauwen wat je zelf her en der op het internet bij elkaar snaait. Hap, slik, weg; op naar de volgende gaarkeuken om te kijken wat ze daar weggeven. Je hebt de graat die in je keel steekt niet eens door.
....................................
Ten eerste: ja, nou en?
......................
Het interesseert mij geen ene flauwe biet wat een internet-knip-en-plakker wel en niet essentieel acht. 'Ik acht dit essentieel' Poeh! Meneer heeft nogal een hoge dunk van zijn eigen deskundigheid om daarover te oordelen, is het niet?

Het is de pretentie die daaruit spreekt, een pretentie die in geen verhouding staat tot je onwetendheid, die de toon die je keer op keer aanslaat zo pedant maakt. 'Deze denkers staan niet hoog op mijn lijstje', 'Laat ons over Gray niet discussieren', etc. etc. Alsof je daadwerkelijk wéét waar je het over hebt, jongen.

Je weet helemaal niks. Je hebt een zinnetje gevonden bij Mircea Eliade waarmee je aan de haal gaat, zonder de context daadwerkelijk te verkennen, zonder uit te zoeken of het steek houdt, en waar dan, en waar niet, en op welke manier dan. Je roept maar wat.
.......................
Kreet-o-loog blijkt dan wel een zeer treffende typering.
......................
Waar ben je nou mee bezig? Zo kan ik ook wel passages uit het bijbelboek Prediker citeren om aan te tonen dat het Oude Testament in werkelijkheid eigenlijk een atheistisch en pessimistisch karakter heeft. Of uit het boek Job, om aan te tonen dat Richard Dawkins met zijn kritiek op het godsbeeld van het Oude Testament niet de spreekwoordelijke 'spuit 11', maar spuit no. duizend-en-elf is.
................................
Heb jij de Veda's doorgeworsteld? De Upanisjaden? De Bhagavat-Gita? Ik niet, hoor, maar ik ga dan ook niet, in weerwil van wat godsdienstwetenschappers erover zeggen, op eigen houtje bepalen hoe het karakter en de structuur van het hindoeïsme eigenlijk in elkaar zit. Zo aanmatigend ben ik namelijk dan nog nét niet.
.................
Enig idee wat het Krita tijdperk is, siger? Of heb je verzuimd dat na te zoeken?
.............................
"Kritayuga = Krita-tijdperk, het gouden tijdperk. Dit is het eerste tijdperk in de cyclus van vier. Het wordt ook Sathyayuga genoemd." - Sanskriet Woordenboek
..........................
Beste man, dit gaat weer heel de tijd over mij en niet over het onderwerp. Je zit echt wel op een wier he? Zoals je je vastbijt en ad hominem blijft rammen. Je gebrek aan beschaafde omgang is schokkend en een nieuwe ervaring voor mij. Ik minacht uit de grond van mijn hart dat je niet in staat bent hier inhoudelijk te diskussieren.
edit: nee, het is gewoon minachting tout court. Ik voel terug die haast fysieke walging die ik soms had tijdens godsdienstles.

JIJ HEBT NIET OVER MIj TE OORDELEN.
ZEG IETS ZINNIGS OF ZWIJG, MAAR BLIJF MET JE VUILE POTEN VAN ME AF.

Zie je, ik kan het ook.
Laatst gewijzigd door siger op 04 jan 2009 02:29, 2 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef: Waarom hebben de Maya's geen Kant gekend? Waarom heeft zich in India niet het equivalent van de Franse Revolutie (met een cultus van de Rede!) voorgedaan? Waarom moest in China het communisme vanuit het Westen geimporteerd worden ? Waarom was Japan tot WOII nog feodaal? Waarom zijn marxisme en kapitalisme niet ontstaan in het Midden-Oosten? Waarom is het nazisme niet uit het machtige zoeloerijk opgekomen? Het is toch allemaal om het even?! De mens wordt toch overal evenzeer gedreven door dezelfde verlangens en driften? Waarom ontstond de Verlichting, met haar specifieke vragen en probleemstellingen, dan juist in West-Europa; en waarom heeft men alleen in het Westen de verlichtingsideologieën daaruit ontwikkeld?
Hier heb ik al het zielige misplaatste pathetische antwoord op gegeven waaruit blijkt dat ik een domme knipper en plakker ben.

Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 740#154740
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Culturen en de vooronderstellingen, motieven, problemen en preverende ideeën in culturen ontwikkelen zich organisch. Ideeën bouwen op elkaar voort. Mensen denken in de ene cultuur anders - soms zelfs radicaal anders - over de werkelijkheid, de maatschappij en zichzelf dan in de andere cultuur. Mensen hebben niet in elke cultuur dezelfde waarden, verwachtingen, begrippen, taboes en ga zo maar door. Al die opvattingen zijn het gevolg van een historisch proces, en dat proces verloopt niet overal hetzelfde (duh!).
Het belangrijkste proces, als je over vooruitgang spreekt, is de "cross-over" tussen culturen (of geschiedenissen). Dat aspect is nooit voldoende belicht omdat men uit nationalisme altijd de "eigen geschiedenis" zoekt en zo een fout perspectief creeert. Deze "cross-overs" zijn onmisbaar voor vooruitgang, zowel in biologische als culturele evolutie. De kracht ervan is dat het kansen vermenigvuldigt. Neem bijvoorbeeld het schrift. Het is maar op enkele plaatsen uitgevonden. Griekenland heeft tweemaal leren schrijven van andere culturen, voor de klassieke tijd aanbrak.
Laatst gewijzigd door siger op 04 jan 2009 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef: Waarom hebben de Maya's geen Kant gekend? Waarom heeft zich in India niet het equivalent van de Franse Revolutie (met een cultus van de Rede!) voorgedaan? Waarom moest in China het communisme vanuit het Westen geimporteerd worden ? Waarom was Japan tot WOII nog feodaal? Waarom zijn marxisme en kapitalisme niet ontstaan in het Midden-Oosten? Waarom is het nazisme niet uit het machtige zoeloerijk opgekomen? Het is toch allemaal om het even?! De mens wordt toch overal evenzeer gedreven door dezelfde verlangens en driften? Waarom ontstond de Verlichting, met haar specifieke vragen en probleemstellingen, dan juist in West-Europa; en waarom heeft men alleen in het Westen de verlichtingsideologieën daaruit ontwikkeld?
Hier heb ik al het zielige misplaatste pathetische antwoord op gegeven waaruit blijkt dat ik een domme knipper en plakker ben.

Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 740#154740
Je beste posting tot nu toe (hoewel, die post over de Maitreya is ook sterk). Dat was dan ook niet de posting waar ik op reageerde met mijn tirade in twee delen, die me een uur of vier hebben gekost. Ik had tijdens het schrijven nog even tussendoor gereageerd en daarna niet meer gekeken. Ik kan me wel voorstellen dat mijn tweeluik als een koude douche kwam na jouw antwoord op die reactie, terwijl je in ieder geval op een zeer redelijke, bescheiden toon argumenteerde. En het ook bij jezelf hield: dit is hoe ík er tegenaan kijk.

Maar een antwoord op mijn vragen bevat die post niet. Tenminste, geen gefundeerd antwoord, laat staan een goed gefundeerd antwoord. Ik ben het met bipolair eens: je komt met veronderstellingen, veronderstellingen en nog eens veronderstellingen, en die onderbouw je in die post met generalisaties.
siger schreef:Beste man, dit gaat weer heel de tijd over mij en niet over het onderwerp. Je zit echt wel op een wier he? Zoals je je vastbijt en ad hominem blijft rammen. Je gebrek aan beschaafde omgang is schokkend en een nieuwe ervaring voor mij. Ik minacht uit de grond van mijn hart dat je niet in staat bent hier inhoudelijk te diskussieren.

JIJ HEBT NIET OVER MIj TE OORDELEN. ZEG IETS ZINNIGS OF ZWIJG, MAAR BLIJF MET JE VUILE POTEN VAN ME AF.
Volgens mij zie je nu een klein detail over het hoofd, en dat is dat ik uitvoerig beargumenteer waarom hetgeen jij doet met dat van het internet geplukte citaatje van Mircea Eliade geen steek houdt. Op die argumentatie heb ik je geen antwoord zien geven. En deze discussie gaat wel degelijk over jou en vooral: de manier waarop je discussieert. Wat jij doet met Eliade is namelijk slechts een variatie op wat je doet met Armstrong, Taylor en Gray. Je leest een paar snippers, een recensietje hier of daar, bepaalt of je dat kan gebruiken, en als niet: dan wijs je het af omdat je 'uit het beetje dat je van hen hebt gelezen' (internetfragmenten dus) wel denkt te kunnen bepalen dat het allemaal onzin is. Past immers niet in jouw mens, geschieds- en wereldbeeld, dus hoppa, van de tafel af.

Dat is geen zindelijke manier van denken of van argumenteren. Ik gebruik het internet ook om snel even een beeld te krijgen van dit of dat, maar om werkelijk iets te onderzoeken, zul je moeten dóórgraven en moeten zien hoe iets past in de bredere context.
Plaats reactie