De Christelijke Seculiere Samenleving
Moderator: Moderators
-
siger
En daarmee zijn jouw theoretische verhandelingen over "moderniteit" en "vooruitgang" gedegradeerd tot "theoretische entiteiten" of "wensdenken" en niet bewijsbaar. Dus je zal je mening moeten relativeren tot het gebied van persoonlijke opvattingen waarvan je alleen maar kan hopen of deze ook in de praktijk hun opgeld doen.
En dan kan men zich iets afvragen; Waarom zou het prachtig zijn als mijn of jouw idee over "vooruitgang" zich altijd in de praktijk zullen voordoen?".
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik ideeën kan hebben over "vooruitgang" maar dat ik hierin hooguit kan geloven. Ik kan nergens bevestigen dat mijn ideeën onfeilbare waarheden zijn en dan moet ik er maar vanuit gaan dat deze misschien gecorrigeerd kunnen worden door anderen. "Vooruitgang" is een relatief begrip zolang ik niet de enige in deze wereld ben.......
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik ideeën kan hebben over "vooruitgang" maar dat ik hierin hooguit kan geloven. Ik kan nergens bevestigen dat mijn ideeën onfeilbare waarheden zijn en dan moet ik er maar vanuit gaan dat deze misschien gecorrigeerd kunnen worden door anderen. "Vooruitgang" is een relatief begrip zolang ik niet de enige in deze wereld ben.......
-
siger
Nou nog niet helemaal;
We hebben nu dus kunnen concluderen dat iedereen's visie louter op geloof is gebaseerd. Wat is nu dan het verschil tussen seculiere christenen en christelijke seculariteit?Siger schreef:Er bestaan ook voorstanders van een christelijke, joodse, moslimse, atheistische, boeddhistische etc... seculiere samenleving. Dat zijn mensen die wel voor een zogenaamd “seculiere” samenleving zijn, maar dan wel een waarin hun levensvisie de lakens uitdeelt of tenminste een bevoorrechte positie bekleedt.
Het verschil tussen bijvoorbeeld seculiere christenen en christelijke seculariteit is dus hemelsbreed.
Ik snap deze kritiek niet goed. Het is alsof iemand beweert dat een efficient rechtsysteem een stap vooruit betekent en dat jij dan kan wijzen op landen met een goed rechtsysteem maar een armzalig gezondheidsysteem om te wijzen dat een goed rechtsysteem ook niet alles is en dat zelf met een goed rechtsysteem achteruitgang (op volkksgezondheid) niet uit te sluiten is. Het klopt wel maar wat het punt is, ontgaat me.bipolair schreef:Prachtig, eerst beweer je dat een moderne secuiere samenleving een stap vooruit betekend en daarna zeg je feitelijk dat een stap achteruit niet kan uitsluiten. So much voor vooruitgang. Blijkt toch dat een maatschappij zich niet laat dwingen door theoretische
Beste axxyanus ik begrijp de verwarring, maar het ging om het feit dat Siger een seculiere samenleving modern vind en een must voor vooruitgang. Goedbedoeld uiteraard. Maar na het definiëren van "vooruitgang"en "moderniteit" moesten we beide concluderen dat een seculiere en democratische regering niet altijd kon voldoen aan wat Siger had gedefinieerd als "modern"en "vooruitgang"
Nou deel ik Siger 's idee over moderniteit en vooruitgang grotendeels, maar heelaas moesten we samen constateren dat het uiteindelijk maar een overtuiging was die wij op dit vlak zouden delen. De ontwikkeling in de praktijk kon ons wel eens tegenvallen. Toch konden wij ons niet beroepen op het feit dat "omdat wij geloven dat dit en dat vooruitgang is, dat dit voor iedereen in de samenleving geld. Hieruit volgt dat onze overtuigingen inzake "vooruitgang"en "moderniteit" slechts op geloof berusten.
Vandaar mijn laatste vraag aan Siger.
MvrGt,
Nou deel ik Siger 's idee over moderniteit en vooruitgang grotendeels, maar heelaas moesten we samen constateren dat het uiteindelijk maar een overtuiging was die wij op dit vlak zouden delen. De ontwikkeling in de praktijk kon ons wel eens tegenvallen. Toch konden wij ons niet beroepen op het feit dat "omdat wij geloven dat dit en dat vooruitgang is, dat dit voor iedereen in de samenleving geld. Hieruit volgt dat onze overtuigingen inzake "vooruitgang"en "moderniteit" slechts op geloof berusten.
Vandaar mijn laatste vraag aan Siger.
MvrGt,
-
siger
De betekenis van deze zin ontgaat me. Als iemand zegt: "die appel is groen" kan iemand anders antwoorden: "jouw visie op die appel is louter op geloof gebaseerd". En wat dan?bipolair schreef:We hebben nu dus kunnen concluderen dat iedereen's visie louter op geloof is gebaseerd.
Het antwoord op deze vraag staat hierboven in de openingspost:bipolair schreef:Wat is nu dan het verschil tussen seculiere christenen en christelijke seculariteit?
siger schreef:Er bestaan seculiere christenen, joden, moslims, atheisten, hindoes, boeddhisten etc.... Ze hebben allemaal gemeen dat ze, behalve het hebben van een persoonlijke levensvisie, voorstander zijn van een samenleving waarin zij en anderen hun levensvisie vrij kunnen aanhangen of wijzigen.
Er bestaan ook voorstanders van een christelijke, joodse, moslimse, atheistische, boeddhistische etc... seculiere samenleving. Dat zijn mensen die wel voor een zogenaamd “seculiere” samenleving zijn, maar dan wel een waarin hun levensvisie de lakens uitdeelt of tenminste een bevoorrechte positie bekleedt.
-
siger
Dat was misschien een nieuwe conclusie voor jouw. Ik wist die dingen al een tijdje hoor.bipolair schreef:Maar na het definiëren van "vooruitgang"en "moderniteit" moesten we beide concluderen dat een seculiere en democratische regering niet altijd kon voldoen aan wat Siger had gedefinieerd als "modern"en "vooruitgang"
Nou goed als je dat dan toch al wist dan zal het niet moeilijk zijn deze vraag te beantwoorden;siger schreef:Dat was misschien een nieuwe conclusie voor jouw. Ik wist die dingen al een tijdje hoor.bipolair schreef:Maar na het definiëren van "vooruitgang"en "moderniteit" moesten we beide concluderen dat een seculiere en democratische regering niet altijd kon voldoen aan wat Siger had gedefinieerd als "modern"en "vooruitgang"
We hebben nu dus kunnen concluderen dat iedereen's visie louter op geloof is gebaseerd. Wat is nu dan het verschil tussen seculiere christenen en christelijke seculariteit?
-
siger
Wát moet ik dan eens uitleggen? Ik heb getracht je zin te ontleden maar ik vrees dat mijn taalvaardigheid een beetje ondermaats uitvalt. Ik zou je echt heel graag antwoorden, maar ik begrijp gewoon de vraag niet. Sorry.bipolair schreef:Beste Siger, het antwoord staat niet in de openingspost want als iedereen visie op "moderniteit"en "vooruitgang" gebaseerd op geloof is zie ik niet in waar jij denkt dit onderscheid te maken, dat moet je dan maar eens uitleggen...
Beste Siger, mijn excuses, die zin was ook vreselijk onduidelijk. Kwam omdat ik wat geïrriteerd was over de ontbrekende edit functie.
We zijn het dus met elkaar eens dat wij onze visie over "vooruitgang" en "moderniteit" alleen op overtuiging kunnen aannemen.
Dan volgt natuurlijk de logische vraag waar het christelijk secularisme zich onderscheid van seculiere christenen?
Immers, christelijk secularisme wordt gedragen door christenen die er van overtuigd zijn een seculier gedachtegoed te hebben?
En voor de rest, iedereen kan zo, wat betreft dit onderwerp, zijn visie alleen op overtuiging baseren...
We zijn het dus met elkaar eens dat wij onze visie over "vooruitgang" en "moderniteit" alleen op overtuiging kunnen aannemen.
Dan volgt natuurlijk de logische vraag waar het christelijk secularisme zich onderscheid van seculiere christenen?
Immers, christelijk secularisme wordt gedragen door christenen die er van overtuigd zijn een seculier gedachtegoed te hebben?
En voor de rest, iedereen kan zo, wat betreft dit onderwerp, zijn visie alleen op overtuiging baseren...
-
siger