Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

antoon schreef: de bijbel beslaat meer dan 1000 jaar
Uit welk jaar stamt het eerste bijbelboek. Wanneer is genesis geschreven. En waarom duurde het 4,6 miljard jaar voordat men begon met het opschrijven van regionale vertellingen. Hoe is het mogelijk dat er oudere versies van het zondvloed verhaal bestaan. Die ook nog afwijken van de bijbelse voorstelling. Etc.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

ooit vroeg ik aan tsjok om mensentaal te gebruiken, betreffende de evolutie, waar ik op dat moment weinig parate kennis van had
ik vergeet nooit zijn/haar woorden.
Er bestaat geen gemakkelijke weg alleen een moeilijke.
zo is het met de bijbelse geschiedenis ook, studeren studeren en nog eens studeren, op het wtg doen ze het dagelijks jarenlang.
er is er een die alleen maar universiteits bibliotheken bezoekt en verslag uitbrengt, voor dat er een stelling gedeponeerd wordt kan jaren van overleg duren
zo ook op dit forum ik kan het niet via een makkelijke weg even tijdens de theepauze dumpen ik heb ook jaren moeten studeren.

Voor degen die het boek van flavius betreffende deoorlog om Jerusalem willen lezen heb ik hier eenn geheugensteun gemaakt voor de hoofdrol spelers

http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/d ... nsteun.htm
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er bestaat geen gemakkelijke weg alleen een moeilijke.
zo is het met de bijbelse geschiedenis ook, studeren studeren en nog eens studeren, op het wtg doen ze het dagelijks jarenlang.
Was het dan niet makkelijker geweest dat God een boek had gedicteerd wat begrijpelijker was geweest? Waarover geen misverstanden zouden kunnen bestaan, en waaraan men niet zou twijfelen? In kan met de beste wil van de wereld in de bijbel geen goddelijke hand zien. Van een Almachtige die het heelal en de mensheid heeft gecreeërd mag je toch wel wat meer verwachten. Maar ok, we zouden het niet over God hebben.

Dank voor de link, ik zal het binnenkort even doorlezen. Toch blijf ik erbij dat dit niets met de bijbel heeft te maken, maar slechts een (heel klein) gegeven is in de geschiedenis, die voor mijzelf niet terzake doet. Maar misschien dat anderen er anders over denken.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

UIT DE LINK DIE JE GAF
Dus Herodes stierf, 34 jaar na november 37 v.C., is dus november 4 v.Chr. In Antiquites der Joden XVII, VI, 4 wordt gemeld dat Herodes stierf na een verduistering (die plaats vond op 13 maart 4 v.Chr., Solar and Lunar Eclipses of the Ancient near East door Kudler en Mickler). Josephus meldt verder dat Herodes stierf voor een Pascha. Dit Pascha moet 13 maanden na de verduistering geweest zijn en niet één maand later. Een traditionele datum op de Joodse kalender voor de dood van Herodes is Kislev 7. Zo stierf Herodes 7 Kislev (24 november) 4 v.Chr. Om te weten te komen hoeveel tijd voor Herodes' dood Christus geboren werd, gaan we naar Luc.3.
HET PACHA STOND VOOR DE DEUR DAT IS GEEN 13 MAANDEN
IK VIND DIT ONGELOOFLIJK !!!
Dus tot 36 voor GT hebben ze het goed daarna ,leggen ze het boek terzijde en gaan filosoferen
De zeventigste (jaar)week

En na 62 (jaar)weken (+ 7 jaarweken) (dus na 27 n.Chr.) zal de Messias uitgeroeid (gekruisigd) worden, terwijl er niets tegen Hem is; en het volk (Titus met zijn leger) van de vorst (het Romeinse Rijk - Het Vierde Beest), die komen zal, zal (in het jaar 70) de stad (Jeruzalem) en het heiligdom (Tempel) te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming (476 n.C.); en tot einde (der tijden, Jezus wederkomst) toe zal er strijd zijn; .... En hij (de vorst - het herleefde Romeinse Rijk) zal velen (natien) het verbond (vredesakoord) versterken (bevestigen, bekrachtigen), één (jaar)week (lang)..." Zou deze laatste jaarweek aanvangen op de 1e dag na het Sabbatsjaar 1993/94.
De zeventigste (jaar)week kwam op 29 gt uit en geen 27
zie de berekening op mijn site

http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu6.html

Afbeelding
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Antoon, kijken morgen avond op National Geographic Channel:

21.00 Devil's Bible
Een team wetenschappers onderneemt een gewaagde speurtocht om de geheimen van de Codex Gigas te ontrafelen - de 'Duivelsbijbel'.

22.00 Secrets Of The Cross: Who Killed Jesus?
Welke rol speelde Pontius Pilatus bij de dood van Jezus? Deze brute politicus was niet zo zwak als de Bijbel doet voorkomen.

NACHT23.00 Digging The Bible: Bible's Buried Secrets - Part 2

Deel een van Digging The Bible vond ik zeer de moeite van het kijken waard ondanks dat het meeste de revue al was gepasseerd op dit forum.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

HET PACHA STOND VOOR DE DEUR DAT IS GEEN 13 MAANDEN
IK VIND DIT ONGELOOFLIJK !!!
Waar staat in de dat het om de aanstaande pacha ging? Waarom kan het niet het pacha van het jaar erop zijn geweest?

Ik zal je even herinneren aan een soortgelijke situatie waarin geen sprake is in de bijbel van een duidelijke opeenvolging van gebeurtenissen:

2 Koningen 19:
36 Zo vertrok Sanherib, de koning van Assyrië, en toog henen, en keerde weder; en hij bleef te Nineve.
37 Het geschiedde nu, als hij in het huis van Nisroch, zijn god, zich nederboog, dat Adramelech en Sarezer, zijn zonen, hem met het zwaard versloegen; doch zij ontkwamen in het land van Ararat; en Esar-haddon, zijn zoon, werd koning in zijn plaats.

In het bovenstaande lijkt het erop zoals je het leest (en wat je waarschijnlijk ook nog wel weet) dat de gebeurtenissen elkaar (vrij) direct opeenvolgen. Nu weten we dankzij de archeologie dat er 10 jaar zat tussen het vertrek van Sanherib uit Israël en zijn dood. Ook staat niet in het bijbelverhaal vermeld dat Sanherib nog vele veldtochten uitstippelde en de nodige veroveringen deed. Dit terwijl zijn leger van 185.000 man verslagen zou zijn!
Dus tot 36 voor GT hebben ze het goed daarna ,leggen ze het boek terzijde en gaan filosoferen
Ik wil je er tevens aan herinneren dat jij in dat topic over Sanherib over talloze punten hebt lopen filosoferen en waar je helemaal geen antwoorden op had. En nu beticht je anderen ervan dat ze filosoferen? Nogmaals, de bijbel blinkt uit in onduidelijkheden en het is dan ook niet zo vreemd dat er vele vele interpretaties mogelijk zijn.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://74.125.77.132/search?q=cache:A80 ... lr=lang_nl

Daar ben ik blij mee ,er komen argumenten ,bovenaan de site die je gaf voor degene die geen conversie programma hebben, een must voor deelnemers die zich in de discussie mengen
ik ga mij voorberijden op mogelijke weerleggingen
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Daar ben ik blij mee ,er komen argumenten ,bovenaan de site die je gaf voor degene die geen conversie programma hebben, een must voor deelnemers die zich in de discussie mengen
ik ga mij voorberijden op mogelijke weerleggingen

Mooi, hoewel ik nog steeds van mening ben dat de dood van Herodes niets met de titel van dit topic heeft te maken.

Vandaar dat ik het over wat anders wil hebben, namelijk de zogenaamde vernietiging van de Kanaänitische steden. Voor zover ik weet is er geen enkel bewijs. Eigenlijk is in veel gevallen geen sprake van steden (maar dorpen) en velen hadden niet eens een stadsmuur. Ook is er geen enkel aantoonbaar bewijs dat de dorpen in dezelfde periode werden verwoest.

Wie heeft er voor mij een lijst met steden die werden verwoest?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.elsevier.nl/web/10231170/Nie ... opatra.htm

mogelijk graf van Cleopatra en Marcus Antonius gevonden,
zij hebben ook met het vers;ag van Herodes te maken ,ben benieuwd of het waar is
het zou wel wereldnieuws zijn.
Lanier door zorgvuldig bijbels onderzoek is Jezus geboren 2 voor GT dat moet stroken met het verslag van de dood van Herodes in dit opzicht vind ik het bij het onderwerp passen
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De vernietiging van de Kanaänitische steden.
In de bijbel hebben ik de volgende passages gevonden die betrekking zouden hebben op de totale vernietiging van de Kanaänitische steden en nederzettingen.
Ik post eerst de passages en zal later ingaan op het archeologisch onderzoek wat heeft plaatsgevonden en waaruit is gebleken dat de verhalen complete verzinsels zijn.

Deut. 2:32-37:
32 Sichon trok tegen ons ten strijde. Hij rukte met zijn hele leger op naar Jahas.
33 Maar de HEER, onze God, schonk ons de overwinning. We brachten Sichon en zijn zonen ter dood en versloegen zijn hele leger.
34 We veroverden toen al zijn steden en doodden er de mannen, vrouwen en kinderen; we lieten niemand in leven.
35 Maar het vee en de goederen van de veroverde steden maakten we voor onszelf buit.
36 Vanaf Aroër aan de rand van het Arnondal – vanaf de stad in het dal – tot aan Gilead toe was geen stad voor ons onneembaar; de HEER, onze God, liet ons over dit hele gebied zegevieren.
37 Maar het land van de Ammonieten, het hele stroomgebied rond de bovenloop van de Jabbok en de steden in de bergen, hebben we ongemoeid gelaten, want die gebieden had de HEER, onze God, ons ontzegd.

Deut. 3:3-6:
3 En zo leverde de HEER, onze God, koning Og van Basan met zijn voltallige leger aan ons uit. We versloegen hem en doodden al de zijnen – niemand van hen bleef in leven.
4 We veroverden al zijn steden, zestig in getal, en bezetten het hele gebied van Argob, het rijk waarover Og in Basan heerste. Er was geen stad die we hem niet afnamen
5 – zonder uitzondering steden die met hoge muren en poorten met grendels waren versterkt –, en verder een zeer groot aantal nederzettingen.
6 We doodden alle inwoners, zoals we eerder hadden gedaan bij Sichon, de koning van Chesbon. In elke stad doodden we de mannen, vrouwen en kinderen.

Jozua 6:20-21:
20 Toen de ramshoorns klonken, brak het volk uit in een donderend geschreeuw. De muur stortte in en iedereen klom de stad binnen vanaf de plaats waar hij zich bevond. Ze namen de stad (Jericho) in
21 en doodden alles wat erin was, zowel mannen als vrouwen, zowel kinderen als bejaarden, zowel runderen en schapen als ezels.

Jozua 8:24-29:
24 Zo doodde Israël alle soldaten van Ai op de akkers en in de woestijn waar ze Israël hadden achtervolgd; ze werden omgebracht tot de laatste man. Daarna ging Israël opnieuw naar Ai en doodde er de rest van de bevolking.
25 Er stierven op die dag twaalfduizend mannen en vrouwen uit Ai,
26 want Jozua hield zijn zwaard uitgestrekt totdat alle inwoners van Ai waren gedood.
27 Maar het vee en de goederen van die stad maakte Israël voor zichzelf buit, zoals de HEER aan Jozua had opgedragen.
28 Jozua liet Ai in vlammen opgaan en maakte die stad voor eeuwig tot een ruïne. Deze is daar tot op de dag van vandaag.
29 De koning van Ai hing hij op aan een boom en hij liet hem hangen tot de avond. Pas bij zonsondergang gaf Jozua bevel het lijk van de boom te halen en het in de stadspoort neer te gooien. Daar bedolven ze hem onder een grote hoop stenen, en die is er tot op de dag van vandaag.

Jozua 10:28-41:
28 Jozua had op dezelfde dag Makkeda ingenomen en de koning en alle inwoners gedood. Hij bracht iedereen die er woonde om, hij liet geen mens in leven. Met de koning van Makkeda deed hij hetzelfde als hij met de koning van Jericho had gedaan.
29 Vervolgens trok Jozua met het hele leger van Makkeda naar Libna. Hij viel Libna aan,
30 en de HEER leverde ook die stad en haar koning aan Israël uit. Jozua doodde iedereen die er woonde, hij liet geen mens in leven. Met de koning van Libna deed hij hetzelfde als hij met de koning van Jericho had gedaan.
31 Vervolgens trok Jozua met het leger van Libna naar Lachis. Hij sloeg het beleg voor die stad en viel haar aan.
32 De HEER gaf Israël Lachis in handen; Jozua nam de stad in op de tweede dag van het beleg en hij doodde iedereen die er woonde, zoals hij in Libna had gedaan.
33 Horam, de koning van Gezer, kwam Lachis te hulp, maar Jozua versloeg hem. Hij doodde hem en zijn soldaten tot er niemand meer over was.
34 Vervolgens trok Jozua met het leger van Lachis naar Eglon. Ze sloegen het beleg voor die stad en vielen haar aan.
35 Ze namen Eglon in één dag in en doodden alle inwoners. Jozua bracht iedereen die er woonde om, zoals hij in Lachis had gedaan.
36 Vervolgens trok Jozua met het leger van Eglon naar Hebron. Ze vielen Hebron aan,
37 namen die stad in en doodden er evenals in Eglon de koning en alle inwoners. Jozua liet ook van de omliggende steden geen mens in leven, hij bracht iedereen om.
38 Op zijn terugtocht ging Jozua met het leger naar Debir. Hij viel die stad aan,
39 nam haar in en veroverde ook de omliggende steden. Hij doodde de koning en alle inwoners. De Israëlieten brachten iedereen om, Jozua liet geen mens in leven. Wat hij met Hebron en Libna en de koningen ervan had gedaan, deed hij ook met Debir en zijn koning.
40 Zo veroverde Jozua het volgende gebied: het bergland, de Negev, het heuvelland en de streek van de rotskloven. Hij liet geen enkele koning in leven, hij bracht iedereen die er woonde om, zoals de HEER, de God van Israël, had opgedragen.
41 Jozua trok van Kades-Barnea tot aan Gaza en van het hele gebied rond Gosen tot aan Gibeon, en hij doodde er iedereen.

mogelijk graf van Cleopatra en Marcus Antonius gevonden,
zij hebben ook met het vers;ag van Herodes te maken ,ben benieuwd of het waar is
het zou wel wereldnieuws zijn.
Was volgens mij afgelopen vrijdag al wereldnieuws...
Wel weer leuk om te weten is dat Cleopatra heeft geprobeerd Herodes te verleiden, maar daar niet in slaagde.

Lanier door zorgvuldig bijbels onderzoek is Jezus geboren 2 voor GT dat moet stroken met het verslag van de dood van Herodes in dit opzicht vind ik het bij het onderwerp passen
Nogmaals, zonder de bijbel heb je meer dan genoeg informatie om de sterdatum van Herodes te berekenen. Daarnaast geeft de bijbel geen informatie die de andere informatie tegenspreekt, hooguit aanvult. Wel is er sprake van informatie in de bijbel (de kindermoord) die buiten de bijbel nergens wordt genoemd. Wil je zo graag aantonen dat de bijbel qua informatie betrouwbaarder is, toon dan aan dat de kindermoorden hebben plaatsgevonden.
Mocht je het niet met me eens zijn, dan wil ik graag van je weten welke informatie uit de bijbel onmisbaar is voor het dateren van de sterfdatum van Herodes.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Nogmaals, het is vrij simpel lanier, zoals ik al zei jezus is geboren 2 voor GT.

(DAT KAN IK ARGUMENTEREN EN BEWIJZEN)
dat moet ook stroken met het evangelie verslag, waaruit we kunnen opmaken dat herodes nog enige tijd leefde na zijn geboorte alvorens een afschuwelijke dood te sterven, en zijn zoon Archeolaus het koningschap overnam.
die naam die ook in de bijbel genoemd wordt bij de vlucht naar Egypte.
als herodes 4 voor GT. stierf dan kan je de bijbel in het bos gooien en zijn er ook een aantal profetien niet waar ,daarom is zorgvuldig onderzoek geboden.
Maar als je het ontopic vind, stel ik voor het onder te brengen in neen nieuw topic bv, "herodes de grote" of "de herodes dynastie"
Verder is het niet meer dan billijk dat ik de site die je mij gaf ga fileren en weerleggen aan de hand van Flavius ,Eusebius en historische gebeurtenissen, daar moet ik wel even voor zitten om het zodanig te brengen dat iedereen het begrijpt.

Wat betreft de steden ,zullen er vraagtekens zijn , maar met de tijd en de wetenschap die vordert zal dat opgelost worden, denk aan Jericho
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Het maakt me niet uit wat je post, als het voorbeeld maar betrekking heeft op het onderwerp in het topic. Er zijn vele details bekend over Herodes die op hun beurt weer niet in de bijbel staan. Het voorbeeld van Cleopatra heb ik je al gegeven. Een ander voorbeeld is dat Herodes naar het Griekse eiland Rhodos is afgereisd om daar Octavianus te ontmoeten. Hij ging zonder kroon, stelde zich wel voor als koning, en smeekte Octavianus om hem koning te laten blijven ondanks zijn steun aan Marcus Antonius. Allemaal heel leuk, maar het heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van de bijbel.

als herodes 4 voor GT. stierf dan kan je de bijbel in het bos gooien en zijn er ook een aantal profetien niet waar ,daarom is zorgvuldig onderzoek geboden.
Mij maakt het niet uit Antoon, het is jouw feestje. Ik heb lang geleden al genoeg gelezen wat in strijd is met de bijbel en heb toen al de bijbel bij het vuilnis gezet.
Wat betreft de steden ,zullen er vraagtekens zijn , maar met de tijd en de wetenschap die vordert zal dat opgelost worden, denk aan Jericho
Antoon, waarom zou ik slechts aan één stad denken terwijl van vele tientallen steden, gehuchten en dorpen inmiddels bekend is dat ze niet zijn veroverd en/of vernietigd in die bewuste periode. Deze sites zijn al lang opgegraven, wil je nog dieper graven soms? Wat verwacht je dan aan te treffen? Er is al lang goed onderzoek verricht en de uitkomsten zijn bekend. Wat denk je dat de wetenschap zal toevoegen aan wat nu bekend is? Wat ontbreekt, waarom ontbreekt het en waarom is het nog niet gevonden?
Kom op Antoon, die sites zijn al lang een open boek voor de archeologie en er valt niets meer over te vertellen dan nu bekend is. Ook weet men zeker dat het bijbelse verhaal niet klopt!
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het voorbeeld van Cleopatra heb ik je al gegeven. Een ander voorbeeld is dat Herodes naar het Griekse eiland Rhodos is afgereisd om daar Octavianus te ontmoeten. Hij ging zonder kroon, stelde zich wel voor als koning, en smeekte Octavianus om hem koning te laten blijven ondanks zijn steun aan Marcus Antonius. Allemaal heel leuk, maar het heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van de bijbel.
Het is jammer dat het Cleopatra niet lukte om Herodes lang in de herberg vast te houden, dan wisten we zeker dat Herodes zijn koningschap in 39 voor GT kreeg inplaats van 40 voor GT.
:roll: :idea:
EN DE BOER HIJ PLOEGDE VERDER
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De Bijbel geeft enige sleutels van historische evenementen, die nagecheckt kunnen worden in de seculaire historie. Het evangelie van Mattheus beschrijft zulk een evenement. Jezus werd geboren in de dagen van Herodes (2:1) en wel kort voor de Herodes' dood (2:15). Vanuit historische beschrijvingen kunnen we percies weten wanneer Herodes regeerde en stierf. Herodes ging in de winter naar Rome "... en deze man ontving het koningschap, hebbende het verkregen in de honderd en vierentachtigste olympiade, toen Caius Domitius Calvinus voor de tweede keer consul was en Caius Asinius Pollio [voor het eerst]"
Tweede Termein BLZ 960 bovenaan 10de regel. schrijft Flavius , hij schrijft niet tweede keer

Cruciaal is: of het 40 of 39 voor GT was dat Herodes van Antonius (niet augustus zoals ik eerder schreef (sorry voor de verspreking)) koningschap ontving
echter in beide gevallen kom je moeizaam of niet op 4 voor GT betreffende zijn dood
De site die Lanier gag ,die getuigd van zorgvuldig naslagwerk , petje af, ik ben anders gewend, maar maakt toch systeem fouten die verwarrend werken volgens mij , tot de 184ste Olympiade OK. niets aan de hand ,alleen vraag ik mij af hoe je telt? Een goed rekenprogramma zoals Works of Excel is te gebruiken ,en dan noch, maar ok in dit geval komen we gewoon allebei op 40 voor GT. DAAR KAN IK HET MEE EENS ZIJN!
Zeer jammer is dat fLAVIUS in tegenstelling tot Uesebius geen 1e 2e 3e of 4e jaar noemt, we moeten het doen met de 2 consuls

Flavius schreef zoals ik eerder vermelde 37 jaar nadat hij door de Romeinen aangesteld was vond zijn dood plaats.
39 - 37= 2
in het geval dat het toch 40 voor GT was?
40-37 = 3
Blz. 1120 waar Flavius jaren noemt

In de hoogste mate cruciaal is ook
34 jaar nadat hij Antigones had laten ombrengen en 37 jaar nadat hij door de Romeinen aangesteld was vond zijn dood plaats. Schrijft Flavius
36- 34 =2
PS voor dat Antigones werd omgebracht bij de verovering van Jeruzalem vond ook het een en ander plaats!

In Antiquites der Joden XVII, VI, 4 wordt gemeld dat Herodes stierf na een verduistering (die plaats vond op 13 maart 4 v.Chr., Solar and Lunar Eclipses of the Ancient near East door Kudler en Mickler). Josephus meldt verder dat Herodes stierf voor een Pascha. Dit Pascha moet 13 maanden na de verduistering geweest zijn en niet één maand later.

Ziet er goed uit , toch dient men zich af te vragen:
13 maanden later zijn waarschijnlijk 2 pachas ,( ik wil dat nog uitrekenen ) ligt het niet voor de hand dat Flavius het eerste pacha bedoelde ,in dit geval (waar ze van uitgaan 4 voor GT.) een dag of 10 later?
voor de deur schreef Flavius
ps
iemand die terzake kundig was heeft tegen mij gezegd :dit is het moeilijkste wat er is om uit te rekenen)
ik sta niet borg voor een foutloze intepretatie, (het kan bv. het begin of het einde van een jaar zijn) maar dan moet iemand mij weerleggen, tot zo lang blijf ik vorsen

PACHA 4 VOOR GT = 26 MAART
PACHA 1 VOOR GT = 9 APRIL

VOLGENS MIJ 2 PACHAS BINNEN 13 MAANDEN MAAR IK KAN MIJ VERGISSEN , IK WERK OP HET BOVENRANDJE VAN MIJN MENTALE VERMOGEN
Onweerlegbaar volgens mij is dat de gebeurtenissen niet in een week plaats konden vinden ,alleen de rouw periode was al 7 dagen !!!
VERDER
PACHA 1 VOOR GT = 17 MAART

EN DE BOER HIJ PLOEGDE VOORTS!!
straks verder
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.verwonderenenontdekken.nl/si ... rodes.html

news
volgens het verslag ,(tenminste volgens het verslag)is Herodes 39 voor GT tot koning gekroont
Herodes werd in 39 voor Christus in Rome tot Koning der Joden gekroond en ging na afloop van de plechtigheid offers brengen aan de oppergod Zeus.

De Romeinse consul Pompejus trekt in 63 Jeruzalem binnen (hij betreedt zelfs het Heilige der heiligen), annexeert Jud[e]a en maakt het onderdeel van de provincie Syria. In die tijd slaagt de Edomiet Antipater, minister van de laatste Joodse koning, erin het Romeinse staatsburgerschap te krijgen. Hij maakt zijn zoon Herodes prefect van Galilea.
Herodes weet steeds in de gunst te blijven van de winnende partij in Romeinse burgeroorlogen (Marcus Antonius en Cleopatra tegen Octavianus Augustus). Daardoor verkrijgt hij in 37 v Chr het koningschap over Judea, Samaria, Galilea en Decapolis-Trachonitis.
http://www.st-impact.nl/Bijbelwereld/in ... eriode.htm
Deze site zegt zelfs 37 voor GT.
Een burgeroorlog brak uit, met aan de ene kant Brutus en Cassius, en aan de andere kant Antonius en Octavianus. Antonius en Octavianus wonnen.
Maar in 40 v.Chr. raakten De Romeinen Judea weer kwijt .De Parthen veroverden Jeruzalem en sneden de oren van de hogepriester Hyrcanus er af. Volgens de Joodse wet was hij nu verminkt en mocht niet meer hogepriester zijn. Antigonus, zoon van Aristobulus II werd nu leider en hogepriester. Herodes vluchtte naar Rome.
Hij werd in 39 v.Chr. door de Romeinen tot koning van Judea benoemd. Hij moest het nog welzelf veroveren, en dat deed hij, met steun van de Romeinen. In 37 v.Chr. werd Jeruzalem dus weer belegerd en veroverd, en er volgde al weer een bloedbad.
http://www.romansonline.com/judea/Herodes.asp?Kl=FFFFBA

Antígonos was de laatste vorst der Joden uit het geslacht van de Makkabeeën, zijn tegenstander was Herodes. Deze werd door de Romeinen gesteund, en in 39 voor Kr. door het tweede driemanschap Octavianus (later keizer Augustus) Antonius en Crassus tot koning van Judéa aangesteld.

http://www.dbnl.org/tekst/vond001dewe09 ... 1_0126.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perea
Toen Herodes de Grote in 37 v.Chr. koning werd van het Joodse land,
http://www.willebroek.info/HISTORY/HIST_aC/Ha0021.htm

http://74.125.77.132/search?q=cache:oZs ... nl&ct=clnk

http://74.125.77.132/search?q=cache:s12 ... nl&ct=clnk
Herodus (73-4 v. Chr) werd als zoon van de Idumeeër Atipater omstreeks 73 v. Chr. geboren en kreeg in het jaar 47 het burgerschap van Rome. In 41 benoemde de Romein Antonius- met instemming van de Senaat- Herodus en zijn broers tot tetrarchen (viervorsten). In 40 verleende Antonius hem echter alleenheerschappij en gaf hem de beschikking over een Romeinse strijdmacht. Tijdens de bezetting door de Parten vluchtte Herodus naar Rome. Daar werd hij tot koning van Judea gekroond en in 37 v.
IN DIT VERBAND DUS 39-37=2
de site die ik fileer geeft 40 voor gt aan , dat scheelt al een jaar
EN DE BOER HIJ ZUCHTE NOG EENS EN VEEGDE ZIJN GEZICHT AF !
Gesloten