Maverick schreef:Binnen de aanname dat de natuur meer is dan een mentaal concept heb je dan een voor de vrije wil relevante vraag te pakken.
Dit is m.i. het heikele punt in de discussie!
Dat dat 'meerdere' gedeeltelijk buiten mijn (begrippen)kader valt is ontegenzeggelijk waar, maar wordt overbrugd door de aanname dat het misschien ooit wél binnen dat (menselijke)begrippenkader zal vallen die dat 'meerdere' tot nul zal reduceren!
Tot dát moment zal ik echter niet met een metafysische entiteit komen aandraven om het/de 'gat(en)' (witte vlekken heb ik ze ooit genoemd) in te kleuren met een vriendelijker(metafysisch) kleurtje dan wit.
De immanente god (als menselijk derivaat v.h. metafysische [dat zich voor de bewuste gewordenen ontpopte in de vorm van het ontzagwekkende en onvatbare] wordt door mij minachtend terzijde geworpen als zijnde slechts een derivaat! [én SF! haha] )
En wordt 'wil' onverbrekelijk aan de natuur(het bestaan daarin als onderdeel) gebonden en kan daarom niet vrij genoemd worden (m.i.)
Dat er meerdere toekomst-
mogelijkheden bestaan als fictie? Ja!
Maar er ontrolt zich er maar één in het heden.
Dat de fictie gebaseerd is op ervaringen in het verleden? Ja!
Maar het verleden ontrolt zich nooit exact in het heden (zegt de ervaring!)
En mag de kat van Schrödinger blijven op de plek waar hij wordt veronderstelt te zijn! (samen met die 'vrije' wil!)