Dat eerste zou je inderdaad kunnen zien als een geloof.
Dat tweede zou je kunnen zien als een vorm van geloofs-loosheid.
Althans zo zie ik het.
Moderator: Moderators
Correctie.Gideon schreef: Gideon heeft gelijk.
Ergens vanuit gaan zonder dat men iets feitelijk kan weten is geloven.
Geen atheist kan bewijzen dat God niet bestaat.
Een atheist gelooft dat God niet bestaat.
godsdienstoorlogen, aan welke kant zou god staan.NT schreef:Van welke logische grond kun je ervan uit gaan dat God niet bestaat?chromis schreef:Ik denk dat het hier gaat om het twistpunt "god bestaat niet" en "ik denk/ga er vanuit (op logische gronden) dat er geen god bestaat".
Hebr 6: De logische grondslag gebaseerd op aanwijzingen dat God een verzinsel is van de mens, bijvoorbeeld. Plus het feit dat er zoveel concepten van een God bestaan, en niet te vergeten dat het godsbeeld zelf ook nog onderhevig is aan evolutie. Er is in de huidige stand van zaken geen God nodig om dingen te verklaren, afgezien van zingeving en andere onderwerpen die puur menselijk (subjectief) zijn.NT schreef: Van welke logische grond kun je ervan uit gaan dat God niet bestaat?
Waar ligt in jullie opinie dan het verschil tussen agnosme en atheisme?
En kun jij mij bewijzen dat elfjes niet bestaan.? Kun jij bewijzen dat kabouter plop de wereld niet heeft geschapen vanuit zijn paddestoel in tsjoepa tsjoepa land.? Zal je niet eenvoudig afgaan. Moeten we daarom er voorlopig maar vanuit gaan dat het toch zo is omdat het in mijn kabouter sprookjes boek uit mijn jeugd beschreven staat?NT schreef:Geen atheist kan bewijzen dat God niet bestaat.
bad_religion schreef:Een atheist "gelooft" dat god niet bestaat, ik denk eerder dat een atheïst wat kritischer omgaat met het invullen van zijn gedachte wereld, een atheïst zal god vast wel accepteren als er overtuigend bewijs wordt geleverd.
Het is inderdaad zweverig omdat het van het bestaan van een god uitgaat. Maar ik zie jouw logica er wel van in. Het is dan nml. wel een god die veel rechtvaardiger is dan de christelijke god. Deze immers heeft ons als niet godkenner geschapen en heeft het dus ook zo bedoeld. De atheïst was dus het doel van zijn schepping. Maar uiteraard is dit een hypothetische gedachten waar zowel gelovigen als atheïsten niets mee kunnen en niets mee willen.bad_religion schreef:2) Wanneer God zou bestaan lijkt het mij dat wij hiervoor een zintuigelijke waarneming zouden kunnen hebben, stel nou dat God bestaat maar wij hiervoor geen zintuigelijke waarneming....van God...hebben gekregen...dan is het bestaan als mens voor mij alleen te rechtvaardigen als atheïst, immers daartoe heeft die God mij geschapen....Ik geef toe dat standpunt 2 nogal zweverig klinkt, maar ik hoop dat je er ook ergens de logica van ziet.
chromis schreef:Ik denk dat het hier gaat om het twistpunt "god bestaat niet" en "ik denk/ga er vanuit (op logische gronden) dat er geen god bestaat".
Dat eerste zou je inderdaad kunnen zien als een geloof.
Dat tweede zou je kunnen zien als een vorm van geloofs-loosheid.
Althans zo zie ik het.
Mooie verbastering van de te korte neus.appelfflap schreef:als jullie gelovigen... nou eens iets verder kijken dan jullie bijbel dik is...
Daar hoeven we niet van uit te gaan, ik zou het een slechte zaak vinden wanneer we dit wel deden.GH schreef:En kun jij mij bewijzen dat elfjes niet bestaan.? Kun jij bewijzen dat kabouter plop de wereld niet heeft geschapen vanuit zijn paddestoel in tsjoepa tsjoepa land.? Zal je niet eenvoudig afgaan. Moeten we daarom er voorlopig maar vanuit gaan dat het toch zo is omdat het in mijn kabouter sprookjes boek uit mijn jeugd beschreven staat?![]()
Voor een atheist is het bestaan van god niet bewezen en dus niet relevant.NT schreef: Gideon heeft gelijk.
Maar waarom is het dan ineens géén slechte zaak als we in plaats van kabouter plop , een god nemen en in plaats van tsjoepa tsjoepa land, de hemel en in plaats van mijn kaboutersprookjes boek, de bijbel. ?NT schreef:Daar hoeven we niet van uit te gaan, ik zou het een slechte zaak vinden wanneer we dit wel deden.GH schreef:En kun jij mij bewijzen dat elfjes niet bestaan.? Kun jij bewijzen dat kabouter plop de wereld niet heeft geschapen vanuit zijn paddestoel in tsjoepa tsjoepa land.? Zal je niet eenvoudig afgaan. Moeten we daarom er voorlopig maar vanuit gaan dat het toch zo is omdat het in mijn kabouter sprookjes boek uit mijn jeugd beschreven staat?![]()
De mens is niet in staat alles te kennen, alles te verklaren doordat zijn vermogens nog beperkt zijn. Maar de evolutie van ons brein dendert voort nog eens sterk geholpen door de hulpmiddelen (als krachtige computers) die ons daarbi helpen. Misschien zullen wij nooit in staat zijn het mysterie van het leven te ontrafelen maar dan onstaat bij mij nog geen behoefte dit aan een hogere macht toe te schrijven. Het onverklaarbare is van het begin af al aan een hogere macht toegeschreven maar daar zijn we inmiddels al aardig van terug gekomen.NT schreef: Toch kun jij niet ontkennen dat er meer is dan waar wij weet van hebben.
Waarom zou er geen hogere macht kunnen bestaan?
skeptic schreef:Voor een atheist is het bestaan van god niet bewezen en dus niet relevant.NT schreef: Gideon heeft gelijk.
Dat is een dito slechte zaak.Maar waarom is het dan ineens géén slechte zaak als we in plaats van kabouter plop , een god nemen en in plaats van tsjoepa tsjoepa land, de hemel en in plaats van mijn kaboutersprookjes boek, de bijbel. ?
Waarin verschillen we nog van mening?De mens is niet in staat alles te kennen, alles te verklaren doordat zijn vermogens nog beperkt zijn.
Een hogere macht kan zeker bestaan.NT schreef: Daar hoeven we niet van uit te gaan, ik zou het een slechte zaak vinden wanneer we dit wel deden.
Toch kun jij niet ontkennen dat er meer is dan waar wij weet van hebben.
Waarom zou er geen hogere macht kunnen bestaan?
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat god alomtegenwoordig was.appelfflap schreef:
trouwens, geluk voor de ongelovige, volgens veel christenen is de hel geen plek waar je voor altijd zult branden!
ze zeggen dat de hel een plek is waar god NIET is. Dat vind ik best wel knap, want er is niemand ooit naar de hel gestuurd die ook weer teruggekomen is.