Ik weet wel dat het geen wetenschapsboek is. Dat is ook niet mijn punt. Punt is de onlogica. De bijbel geeft een beeld van de mens als zijnde de kroon van de schepping. Waarom zo'n 'raar' heelal scheppen, voor die mensen op dat kleine planeetje.Cathy schreef:Hé hallo, de Bijbel is geen natuurkunde-, geschiedenis-, biologie- of aardrijkskunde boek!Devious schreef:Dat verschilt per persoon. Voor mij was het gewoon het groeien van mijn kennis, waardoor er vragen rezen waar de bijbel geen antwoord op gaf.
De bijbel beschrijft de aarde en de mensen daarop als de kroon van het heelal. Zon, maan en sterren zijn geschapen om ons licht, warmte, regelmaat en orientatie in het donker te geven.
Maar als dat zo is. Wat is dan het nut van een zwart gat in het Andromeda stelsel, miljoenen lichtjaren hier vandaan?
Wat is het nut van een exoplaneet die een omlooptijd heeft van 11 jaar rondom de ster 55 Cancri?
Wat is het nut van al die triljarden sterrenstelsels waarvan de meeste zover weg staan dat we ze niet eens kunnen zien, die weer uit miljarden sterren bestaan, waar weer tientallen planeten, astroiden, kometen, meteoren en manen omheen cirkelen?
Wat is het nut daarvan voor 'De kroon der schepping', Homo Sapiens?
Dat waren vragen waar ik als kind al mee zat.
Het bevat de heilsgeschiedenis (OT) en het evangelie (NT)
En onder heilsgeschiedenis versta ik alleen datgene wat van belang is om (een beetje) te weten wie G.d is en waarom alles is zoals het is. (even kort door de bocht) Wat dan uitloopt in de geboorte/ leven/ sterven en opstanding van Yeshua, wat van belang is voor de mensen nu.
Snap ik daar alles van?...nou nee nog (?) niet echt, zeker ook niet van al die gruwelverhalen maar ontdek wel steeds meer. Vaak moet je verder zoeken dan je neus lang is. Daarom is het voor mij zo'n fascinerend boek. Juist ook omdat ik G.d vertrouw en nieuwsgierig ben naar Zijn hoe/waarom.
En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis.
Kijk met welk doel God die lichten aan het uitspansel heeft gezet. Puur om licht te geven. Wat voor nut hebben die sterren dan die we niet met het blote oog kunnen zien. (miljarden) Wat voor nut heeft het dat om sommige van die sterren planeten draaien? Wat voor nut hebben planetaire nevels, de ringen van Saturnus? God had die dingen immers geschapen om licht te geven, en voor de tijdsrekening.
Wat betreft de gruwelverhalen? Probeer het eens. Probeer je er eens in te verdiepen, laat de details van de tekst op je inwerken, en probeer er eens een antwoord op te geven.
Goed dat je er een knipoog achter zet. Ik zie christenen, joden en moslims niet als vijand. Reden is dat je moet weten waar je over praat, en dat kan alleen als je je werkelijk verdiept in de ander. Als een christen bijvoorbeeld de evolutieleer wil bestrijden, dan zal deze zich ook in de leer moeten verdiepen, en niet zomaar klakkeloos knippen en plakken van wat evangelische sites. (dit is geen hint naar jou, maar naar enkele anderenWil jij ook zo graag weten hoe de 'vijand' denkt?Slechts weinig gelovigen durven het aan om boeken te lezen die kritisch zijn op hun geloof. Andersom is dit zelden het geval. Ik lees heel veel evangelische boeken.![]()
Vriendelijke groet...

)
Hebr 6: