Leiderdorp; de uitdaging.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Erik schreef:
jHenosch schreef:Ik noem dat voor de gek houden dan maar geloof in het goede en ga ervan uit dat ik mezelf daarin niet voor de gek houd.
Ik zou dan maar eens ernstig bij mezelf te rade gaan of je christengeloof wel dat 'goede' is.
In mijn ogen hou je jezelf wel degelijk voor de gek, maar goed dat is mijn mening.
sterkte met je ega, ik zal een bede doen voor haar !
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

De realiteit is weerbarstig.

de Prediker zei het al: voor alles is een tijd.

Geboorte en sterven
gezond en ziekte

Ook van mijn kant wil ik Andries feliciteren! En ik spreek met je de wens uit, dat je de kleine in twee gezonde armen mag dragen.

Wat is de oorzaak van ziekte?
In sommige gevallen is het onze eigen schuld. Of een direct gevolg van een actie van een ander. Dat hoeft dus echt niet met slechte bedoelingen te zijn, kijk maar eens naar de soms pijnlijke gevolgen van medisch ingrijpen.
In andere gevallen ligt het ongeluk in de natuur, die van slag is. Ik geloof dat God het allemaal ooit eens anders heeft geschapen en dat het ook eens weer helemaal tof zal zijn.
Misschien zijn er nog andere oorzaken te vinden...

Nadenken over de oorzaken, helpt mij om de vraag naar oorzaak en gevolg eerlijk te beantwoorden. Soms kunnen we ook ziekte, door ander gedrag voorkomen. Dan hoeven God ook niet de schuld te geven (als we dat al doen). Maar meer nog dan de schuldvraag (die denk ik vaak ook onterecht is), is er een menselijke zaak aan het omgaan met ziekte en zieken.

Niemand wil ziek zijn. En waar ziekte is, daar brengt het zorgen, pijn en verdriet met zich mee. Verlies je vrienden, en ontdek je wie echte vrienden zijn. Gaat hoop verloren, en vind je hopelijk een nieuwe toekomst. Ziekte kan een leven op z'n kop zetten.

Of je nu gelooft of niet, ik denk dat iedereen een bepaald systeem van denken ontwikkelt, waarin hij of zij met deze vragen uit de voeten kan. Want je kunt het bij het ziek zijn niet hebben, om ook nog eens steeds met onopgeloste vragen te moeten worstelen. Wie kan er iets van zijn systeem van denken beschrijven? Andries, hoe kan je leven met je ziekte en tegelijk de wens hebben om een gezonde arm te hebben. Hoe doen anderen dat, die met ziekte worden geconfronteerd?

pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Pastor schreef:Wat is de oorzaak van ziekte?
Doet dat er werkelijk toe?

Waarom denken gelovigen toch altijd dat er in de wereld van de atheïsten een schuldvraag bestaat?
De atheïst kan niet anders dan het feit van de ziekte accepteren.
Het onbegrip van de situatie en de 'waarom'-vraag is niets anders dan een uiting van onmacht en verdriet in reactie op de situatie.

De schuldvraag komt pas om de hoek kijken op het moment dat een gelovige de atheïst met geloof confronteert.
Om namelijk te accepteren wat het geloof voorschrijft dient de atheïst de logica van het geloof te accepteren, en daar die zeer tegenstrijdig is, is dat het onmogelijke vragen.
Op dat moment kun je niet anders meer als God de schuld geven.
Pastor schreef:Nadenken over de oorzaken, helpt mij om de vraag naar oorzaak en gevolg eerlijk te beantwoorden.
Als je waarlijk onbevooroordeeld nadenkt over oorzaken kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet altijd een oorzaak kunt aanwijzen en dat daarmee geen sprake is van een schuldvraag, zoals dat het geval is bij ziekten niet veroorzaakt door menselijk handelen.
Maar op het moment dat je God betrekt in dit nadenken moet je concluderen dat er dan wel degelijk een schuldige in het spel is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

an3sdej schreef:Ik hoorde vandaag van mijn zoon en schoondochter (vreselijk woord) dat ik 'opa' zal worden.

Gefeliciteerd Andries,

Ik wist niet dat je er al zo jong bij was :wink: . Maar vertel je kleinkinderen ook dat er mensen rondlopen die de fantasie van anderen als waarheid omarmen. En hier ook nog hun geld mee kunnen verdienen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Dank uuuu voor al die felicitasies :lol:
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Erik schreef:
Waarom denken gelovigen toch altijd dat er in de wereld van de atheïsten een schuldvraag bestaat?
Je bedoelt waarschijnlijk de rechtzinnige gelovigen. De vrijzinnige gelovigen denken dit niet.

Erik schreef:
Zo is dat, het is een feit. Zo zien vrijzinnigen dit ook. Dominee ter Linde vertelde dat in de tijd dat zijn vrouw ongeneeslijk ziek was hij veel bad. Niet om genezing, ze was immers ongeneeslijk ziek, maar om kracht.

Andries gefeliciteerd!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Stanhope schreef:Je bedoelt waarschijnlijk de rechtzinnige gelovigen. De vrijzinnige gelovigen denken dit niet.
Sorry voor de generalisatie. :oops:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

tjeerdo schreef:
an3sdej schreef:Ik hoorde vandaag van mijn zoon en schoondochter (vreselijk woord) dat ik 'opa' zal worden.

Gefeliciteerd Andries,
Van mij ook: Hartelijk gefeliciteerd! :)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Stanhope schreef:Erik schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk de rechtzinnige gelovigen. De vrijzinnige gelovigen denken dit niet.

Erik schreef:
Zo is dat, het is een feit. Zo zien vrijzinnigen dit ook. Dominee ter Linde vertelde dat in de tijd dat zijn vrouw ongeneeslijk ziek was hij veel bad. Niet om genezing, ze was immers ongeneeslijk ziek, maar om kracht.

Andries gefeliciteerd!
rechtzinnigen hebben ook vaak die smile op hun gezicht wanneer ze als dominee langskomen om je uit naam van Gd te steunen als bv iets bijzonder verschrikkelijks gebeurd is.

op een manier dat Gd er eigenlijk een groots prachtig plan in heeft,

in jouw ellende,

die smile, jagg

zo onecht.

antimarketing

zeg toch gewoon dat er toevallig dit gebeurd is en dat dat net zo goed iemand anders had kunnen overkomen dan overal de hand van God in te zien, want die predestinatie maakt Hem haast schuldig aan alles wat verkeerd gaat.

God hanteert evolutie en bestemming in Zijn schepping, als weg naar de beste perfectie die mogelijk is.

Gelijk een groot architect of componist te werk gaat mbv improvisaties, modellen, tot het werkelijke definitief afgeronde programma, ontwerp cq compositie.

remember, we are still just a running demo !
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

an3sdej schreef:Ik hoorde vandaag van mijn zoon en schoondochter (vreselijk woord) dat ik 'opa' zal worden. Een reden te meer om genezen te worden, en mijn toekomstig (eerste) kleinkind goed te kunnen vasthouden en te kunnen vertellen van een genezend god.
Gefeliciteerd en ik hoop voor je dat het vasthouden goed zal gaan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

pastor schreef: 1. we mogen genezen op grond van Jezus belofte
Velen zijn er die op Jezus belofte hebben vertrouwd en bedrogen uit zijn gekomen.
pastor schreef: 2. we kunnen genezen alleen in de kracht van Jezus Naam
Volgens mij heb je ook beweerd dat je niet persé gelovig hoeft te zijn om te genezen.
pastor schreef: 3. als we genezen is dat tot Gods eer

pastor
Als we niet genezen, tot wie zijn eer is het dan?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Andries, van harte
C'est le ton qui fait la musique
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

an3sdej schreef:Ik hoorde vandaag van mijn zoon en schoondochter (vreselijk woord) dat ik 'opa' zal worden. Een reden te meer om genezen te worden, en mijn toekomstig (eerste) kleinkind goed te kunnen vasthouden en te kunnen vertellen van een genezend god.
Ah, dit had in nog niet gezien. Gefeliciteerd.

Op welke wijze dan ook. Ik wens je van harte de genezing toe. Persoonlijk hoop ik dat de wetenschap uitkomst kan vinden voor jouw probleem.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Andries , in wens je het allerbeste
en vooral moge veel moed en kracht uw deel zijn ...

In Vlaanderen zegt men wel eens ;
" God helpt het best , diegenen die zichzelf behelpen ..."

En als collega -opa weet ik
een kleinkind kan een houvast worden ...
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Opa Andries, allereerst ook van mij nog de felicitaties. Je hebt wel wat positief nieuws verdiend dacht ik zo.
pastor schreef:Wat is de oorzaak van ziekte? ...............In andere gevallen ligt het ongeluk in de natuur, die van slag is.
De tsunami is niet een natuur die van slag is. Het is niets anders dan de weerbarstige natuur van de natuur. De natuur is dus "zichzelf"
pastor schreef: je kunt het bij het ziek zijn niet hebben, om ook nog eens steeds met onopgeloste vragen te moeten worstelen. Wie kan er iets van zijn systeem van denken beschrijven?
Erik schreef:Waarom denken gelovigen toch altijd dat er in de wereld van de atheïsten een schuldvraag bestaat? De atheïst kan niet anders dan het feit van de ziekte accepteren. Het onbegrip van de situatie en de 'waarom'-vraag is niets anders dan een uiting van onmacht en verdriet in reactie op de situatie. De schuldvraag komt pas om de hoek kijken op het moment dat een gelovige de atheïst met geloof confronteert.
Ik heb al eens eerder op dit forum beschreven hoe mijn atheïsme mij enorm sterkte om met het plotselinge verlies van mijn zoon om te gaan terwijl mijn vrouw en haar familie vanuit geloof enorm worstelden, en nog steeds worstelen, met de "waarom vraag". Die vraag is bij mij niet opgekomen omdat een waarom suggereert dat er iets is dat daarmee een doel heeft. Erik, je hebt dat mooi verwoord.(zie quote hieronder)
Erik schreef:Als je waarlijk onbevooroordeeld nadenkt over oorzaken kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat je niet altijd een oorzaak kunt aanwijzen en dat daarmee geen sprake is van een schuldvraag, zoals dat het geval is bij ziekten niet veroorzaakt door menselijk handelen.Maar op het moment dat je God betrekt in dit nadenken moet je concluderen dat er dan wel degelijk een schuldige in het spel is.
Stanhope schreef:Erik schreef:
De vrijzinnige gelovigen denken dit niet.
Erik schreef:
Ik kan dit niet rijmen met het christelijk geloof waarin wordt verondersteld dat god een bedoeling heeft met de mens met de wereld met jou. Kun je jezelf christelijk noemen als je die kern van het geloof afwijst? Ik heb kortgeleden een boek gelezen van Kuitert (voor een tijd de plaats van god) Hij gaat heel ver in het uitkleden van het geloof om uiteindelijk bij de kern uit te komen. Heel dapper voor een predikant maar voor mij gaat hij niet ver genoeg. De kern is nml. nog steeds dat je je went tot een god, hoe je dat idee ook inkleedt, die alles voor je bestuurt en de wereld en jouw leven een doel geeft. Daarin blijf ik fundamenteel verschillen.
jHenosch schreef:rechtzinnigen hebben ook vaak die smile op hun gezicht wanneer ze als dominee langskomen om je uit naam van Gd te steunen als bv iets bijzonder verschrikkelijks gebeurd is.
jHenosch daar is tie weer nu als variant eerst was het G-d nu is het Gd.Laat je hier iedereen de vrijheid om het streepje naar wens in te vullen bv met een v ?.jHenosch geef toch eens antwoord op de vraag die ik je al meerdere keren heb gesteld. Waarom schrijf je niet gewoon god als je god bedoeld.
Maar nu op de inhoud van je betoog:
jHenosch schreef:op een manier dat Gd er eigenlijk een groots prachtig plan in heeft, in jouw ellende,die smile, jagg zo onecht. Antimarketing. Zeg toch gewoon dat er toevallig dit gebeurd is en dat dat net zo goed iemand anders had kunnen overkomen dan overal de hand van God in te zien, want die predestinatie maakt Hem haast schuldig aan alles wat verkeerd gaat.
jHenosch, zowaar ben ik het volledig met je eens. Toch heb ik moeite om dit te begrijpen omdat jij van de christelijke visie uit gaat. Ik heb dat hierboven beschreven. Kun jij me uitleggen waar ik een verkeerde intepretatie maak. Ook jij hebt het weer over "Gods grootse en pachtige plan" en over "gods bestemming in zijn schepping"
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie