insomnia schreef:Hoewel de PVV een punt heeft als het gaat om het mogelijke inboeten van democratie, denk ik dat de argumentatie zoals hij die nu verwoordt, niet deugt. De PVV richt haar pijlen alleen op de islam en meet daardoor met 2 maten.
Partijen of personen kunnen niet met twee maten meten als het om het verbieden van boeken gaat.
De rechter beslist daarover.
Wilders mag de mening uiten dat de koran verboden zou moeten worden.
Net zoals ieder ander mag vinden dat de bijbel verboden moet worden.
Wilders kan hooguit beschuldigd worden van 'cherry picking'.
Aangezien de koran door de moslims wordt gezien als het heilige, onveranderlijke woord van het opperwezen en niet als een geschiedenisboek of sprookjesboek is er alle reden om deze oorlogshandleiding te verbieden.
De gewelddadige passages van de bijbel worden door de christenen niet (meer) letterlijk genomen.
Even kort door de bocht: zowel de Koran als de Bijbel draagt bij aan verdeeldheid. Het feit dat christenen hier toleranter mee omgaan, zegt nog niets over de aard van deze boeken.
Blijkbaar dus wél. Het zegt iets over de ruimte die de boeken bieden voor een minder strikte interpretatie.
Je kunt dan ook niet alleen op basis van extremistische uitingen de Koran daardoor willen verbieden en de bijbel buiten spel laten
Iedereen mag willen wat hij wil. Je kunt iemand niet dwingen iets te willen verbieden.
(los van het feit dat ik vind dat je geen enkel boek zou moeten verbieden).
Er zijn nog twee boeken verboden in Nederland. Maar dat is dan een goede zaak? Wilders mag niet met twee maten meten, maar jij wel?
Volgens mij moet tegenwicht gevormd worden tegen de inmenging van religie in de politiek, of dat nu vanuit de moslimhoek of vanuit de christelijke partijen komt.
Hopelijk is het verschil tussen een religie met criminele trekjes en een criminele organisatie in een religieus jasje duidelijk.
Relieuze inmenging in de politiek is onwenselijk, maar het protestandse bezwaar: "uiteindelijk is voor katholieken de wil van de paus van Rome doorslaggevend en dat is in strijd met de democratie." goeddeels verdwenen.
Het heeft niet zoveel zin om die strijd opnieuw te beginnen terwijl de islam momenteel de grote bedreiging van de democratie is.