Vilaine schreef:Nu wordt het lastig. Als er geen rassen bestaan, kan er dus ook geen racisme bestaan.
Anderzijds, islamofobie wordt m.n. door moslims, vaak racisme genoemd. Ik neem aan, dat moslims zichzelf dan weer als ras beschouwen, dat zijn toch een paar miljard mensen.
Daaruit volgend moeten niet-moslims (kufar dus) ook een ras zijn. En dan krijg je
dergelijke redeneringen.
Betekent dat, dat het begrip racisme een andere lading heeft gekregen? Niet ongebruikelijk in de ontwikkeling van een woord.
Racisme is het discrimineren van mensen op grond van vermeende raciale verschillen, als je meent dat te rechtvaardigen is noem je jezelf niet een racist denk ik en ook niet als dat de gebruikelijke mores is wordt dat onderscheid niet gemaakt. Mensen maken onderscheid door iets te benoemen, of dat nu wel of niet te rechtvaardigen is met een redelijk argument doet er niet zo toe .
Ook al is er in biologische zin geen enkel redelijk argument te geven, er kan er altijd wel een bedacht worden en als dat gedragen kan worden door de meerderheid ben je klaar en met een religieus alibi achter de hand kun je een hoop rechtvaardigen.
Racisme is net als atheïsme begonnen als een scheldwoord of in ieder geval als een manier om onderscheid te maken en in het geval van racisme is dat natuurlijk dubbel

.
Ik kan iemand een racist noemen juist op grond van het feit dat er geen onderscheid gemaakt kan worden op grond van oppervlakkige kenmerken en je moet van zeer goede huize komen om dat onderscheid wel te kunnen maken op grond van genetische verschillen op DNA niveau, niet dus.
Maar ik denk dat oppervlakkige verschillen altijd voor verschillen in gedrag hebben gezorgd, zowel in poitieve als in negatieve zin. Alleen het blijkt nu dat er wetenschappelijk gezien weinig te rechtvaardigen valt.
Moslims die anderen racist noemen hebben het niet zo goed begrepen, maar hebben wel begrepen dat het politiek incorrect is om een racist te zijn en retoriek blijkt te werken.
Ze zijn alleen vergeten dat ze zelf ook een onderscheid maken dat niet te rechtvaardigen is en dus net zo racistisch als degene die ze het verwijten. Het mes snijdt aan twee kanten.