Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Frodo
Forum fan

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:Nee, de bijstand moet minder stijgen, dus niet meer gekoppeld aan de loonontwikkeling maar alleen nog aan de inflatie. En de belastingen omlaag zodat het minimumloon hoger wordt dan de bijstandsuitkering. En voor mensen die langdurig in een uitkering zitten en gehandicapten en chronisch zieken de mogelijkheid om gebruik te maken van de bijzondere bijstand als extra vangnet. Zodat in ieder geval diegenen die willen werken er niet op achteruit gaan, maar er op vooruitgaan indien zij gaan werken. Het verschil tussen een uitkering en een betaalde baan moet dus groter worden, zodat werken loont boven een uitkering. Doe je dat niet, dan hou je mensen in een uitkering gevangen, en dat is erg.

Verder ben ik het met de coalitie voorspellingen van Frodo volledig eens. Ook ik zie het meeste heil in een coalitie VVD, CDA, D66 en GL.
Het is niet zo dat ik van deze coalitie het meeste heil verwacht, maar meer dat ik dit inschat als de meest waarschijnlijke totstandkoming van een kabinet.
Wat het beste voor het land zou zijn is dat ik persoonlijk als absoluut soeverein heerser wordt aangesteld. :D
Maar als ik een perlementair meerderheidskabinet mag kiezen opteer ik liever voor VVD-PvdA-D66-GL. Dat zal nog knap lastig worden, maar ik denk dat er wel wat uit te ruilen valt.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik snap echt niet waarom mensen die PvdA er nu bij willen. Is dat nu omdat ze zo achter de PvdA staan, of omdat ze zo tegen het CDA zijn. Dus wat is het motief?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Kitty schreef:Ik snap echt niet waarom mensen die PvdA er nu bij willen. Is dat nu omdat ze zo achter de PvdA staan, of omdat ze zo tegen het CDA zijn. Dus wat is het motief?
Euh... om een meerderheid in de kamer te krijgen? Of wil je liever de PVV erbij hebben?

Het zou wel een rare coalitie worden. Cohen en Rutte die moeten samenwerken...? En het CDA
die maar liefst derde viool moet spelen? Dat gaat nooit lang goed. Maar wat is het alternatief?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:Ik snap echt niet waarom mensen die PvdA er nu bij willen. Is dat nu omdat ze zo achter de PvdA staan, of omdat ze zo tegen het CDA zijn. Dus wat is het motief?
Vanwege de broodnodige nuance. De gulden middenweg in het bezuinigingstijdperk. Dus niet de snoeischaar maar ook niet het gietertje. Gewoon zorgvuldig kijken naar de samenleving. En vragen stellen als: Is dat pakket straaljagers van 7 miljard echt nodig. Moet er meer asfalt komen of heeft een heffing in de spits meer effect. Ik haal even Pim Fortuin erbij. Je kunt de wegen wel blijven verbreden, maar al die mensen moeten de stad in.
Hiernaast zit je met de hypotheekrente aftrek. Moeten we eeuwig doorgaan met het terugpompen van €21 miljard in de huizenmarkt. Ze willen allemaal bezuinigen echter de rechterflank vergeet vaak dat een samenleving ook leefbaar moet blijven. En als je keuzes maakt, kijk dan gemakshalve ook even waar het pijn gaat doen. En wie van bepaalde ingrepen het minste voelt. Vandaar een partner als de Pvda. En dat ze samen kunnen bezuinigen, dat hebben Zalm en Bos bewezen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De NOS organiseert aan de vooravond van de Tweede Kamer-verkiezingen van woensdag 9 juni aanstaande de twee laatste lijsttrekkersdebatten. Aan het eerste debat zullen de lijsttrekkers van de kleine partijen meedoen. SGP-leider Kees van der Staaij zal met Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) en Rita Verdonk (Trots op Nederland) in debat gaan.
De Dierenpoes, Gekke Rita en Koning Mottebal, dat kan leuk worden.
Daarna de 'gewone' lijsttrekkers met weer meer van hetzelfde.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef: De Dierenpoes, Gekke Rita en Koning Mottebal, dat kan leuk worden.
Daarna de 'gewone' lijsttrekkers met weer meer van hetzelfde.
Ik kijk even geen tv meer. Ze duiken overal op. Nog even en er komt een tekst in beeld: "Dit programma is tot stand gekomen zonder politici".
Samante

Bericht door Samante »

Nu begint Rutte ook te denken aan een coalitie van VVD-CDA-PVDA.
Dat heeft hij liever dan Paars Plus.
Alleen wil Job Cohen daar weer niks van weten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef:Nu begint Rutte ook te denken aan een coalitie van VVD-CDA-PVDA.
Het is een spel. De belangen zijn groot. Drie winnaars; en 1 partij die met een nieuwe leider stabiel is gebleven. Ervaren politici die allemaal willen bezuinigen. Pechtold zet nu druk op Cohen om de koers te verleggen. Progressief te denken. Ze kunnen het trouwens goed met elkaar vinden, ook privé tijdens werkbezoeken in het buitenland was er sprake van een goede band. Erg belangrijk in deze fase.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

PietV. schreef:
Samante schreef:Nu begint Rutte ook te denken aan een coalitie van VVD-CDA-PVDA.
Het is een spel. De belangen zijn groot. Drie winnaars; en 1 partij die met een nieuwe leider stabiel is gebleven. Ervaren politici die allemaal willen bezuinigen. Pechtold zet nu druk op Cohen om de koers te verleggen. Progressief te denken. Ze kunnen het trouwens goed met elkaar vinden, ook privé tijdens werkbezoeken in het buitenland was er sprake van een goede band. Erg belangrijk in deze fase.
Ik zie het ook als een spel.
Allereerst is Rutte niet gek.

Natuurlijk wilde hij niet met de PVV regeren, maar dat hardop zeggen was electoraal uiterst onverstandig. Bovendien, wil hij als toekomstig MP boven de partijen staan en leiding uitstralen dan moet je niemand uitsluiten. us speelde hij het spel mee om te onderzoeken of een coalitie met PVV mogelijk was, wetende dat het er nooit van zou komen. Dan kon hij na afloop immers zeggen dat het niet aan hem had gelegen.

Natuurlijk ziet hij ook in dat VVD-PvdA-CDA een vechtend wangedrog zal gaan opleveren. Maar vanwege partijpolitieke argumenten wil hij het liefst die coalitie onderzoeken, wetende dat ook dat niets zal opleveren. Hierdoor kan hij tegen het conservatieve deel van de VVD zeggen: zie je wel, aan mij ligt het niet maar een coalitie met PVV is niks geworden, een coalitie met PvdA én CDA is niets geworden, dus nu is er geen andere mogelijkheid dan met PvdA-D66-GL.

Een Violet (paars-plus) kabinet kan tamelijk snel gevormd worden. De 4 lijsttrekkers kunnen het uitstekend met elkaar vinden, hebben gezamenlijk een flinke winst geboekt bij de verkiezingen, willen allemaal hervormen en hebben ook allemaal aangegeven dat ze compromissen willen sluiten. Natuurlijk zullen er inhoudelijk wat robbertjes uitgevochten gaan worden, maar ik zet nog steeds mijn geld op Violet boven nieuwe verkiezingen.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
Een Violet (paars-plus) kabinet kan tamelijk snel gevormd worden. De 4 lijsttrekkers kunnen het uitstekend met elkaar vinden, hebben gezamenlijk een flinke winst geboekt bij de verkiezingen, willen allemaal hervormen en hebben ook allemaal aangegeven dat ze compromissen willen sluiten. Natuurlijk zullen er inhoudelijk wat robbertjes uitgevochten gaan worden, maar ik zet nog steeds mijn geld op Violet boven nieuwe verkiezingen.
Ik zet hier ook mijn geld op in. Het verstandshuwelijk wat gesloten was in Beetserzwaag tussen PVDA en CDA was van het begin af aan gedoemd te mislukken. Verhagen en Bos hadden weinig met elkaar. Er was geen chemie. Een paar jaar geleden liepen Rutte, Pechtold en Halsema in opperbeste stemming rond op Bonaire. Gerdi Verbeet en Jacques Tichelaar rolden bijna om van de pret in de nabijheid van Mark Rutte. Halsema en Pechtold spraken van een gezellige bedoening. De basis werd gelegd om elkaar informeel te leren kennen.
En als je de partijprogramma's erbij pakt, dan zitten ze bijna op één lijn omtrent de AOW en WW. Er zijn geen breekpunten. D66 heeft alleen een ferm punt gemaakt rond het thema wonen. Maar met politieke wil kun je hier constructief zaken in veranderen. De rente-aftrek zal wel ongewijzigd blijven, maar je kunt het aflossen onder de loep nemen. Het schrappen van aflossingsvrije hypotheken, aan banden leggen van spaarhypotheken etc. De beleggingsvariant uitbannen. Terug naar de annuïteiten hypotheek. VVD pleegt geen kiezersbedrog en de rest kan vertellen dat er zaken veranderen rond starters en inkomens afhankelijke huren.

En de PVV was een doodgeboren kindje. Als het hiermee was gelukt dan had de SP ook een kans gemaakt.
Het CDA is op dit moment lam geslagen. Er is geen inspiratie en men zoekt naar een nieuwe leider. Of Verhagen de geschikte persoon is voor de lange termijn valt te betwijfelen. Oppositie voeren geeft ruimte om even pas op de plaats te maken.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Coalitie Paarsplus is mislukt. Rutte zag geen perspectief. Halsema baalt enorm die zag wel nog perspectief. De informateur gaat nu bezien hoe nu verder. Cohen wil nog steeds geen middenkabinet. Terug naar rechts??
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:De informateur gaat nu bezien hoe nu verder.
Zo heel veel blijft er niet meer over.
Het is nou wachten op Frodo. :D
Die gaat dit niet leuk vinden, er gaan lappen tekst komen.

Hoewel, het kan natuurlijk ook een sluw spelletje van Rutte zijn, wat me niet zou verbazen.
Kan ie proberen in de volgende onderhandelingen er meer uit te slepen.
Terug naar rechts??
Paars Plus vind ik rechts genoeg. ;)
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 22 jun 2010 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

PvdA-CDA-VVD? Cohen wil niet. Nieuwe verkiezingen? VVD verliest fors, PVV nog groter.
Complete impasse. Dank je wel, Mark.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Kitty schreef:Coalitie Paarsplus is mislukt. Rutte zag geen perspectief.
Rutte wil gewoon niet!
Halsema baalt enorm die zag wel nog perspectief.
Waar een wil is is een weg!
Cohen wil nog steeds geen middenkabinet.
Eens zien of Cohen "ballen heeft" en gewoon stand houdt en weigert mee te werken aan een coalitie VVD/CDA/PvdA.
Terug naar rechts??
VVD/CDA en gedoogsteun van de PVV?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

The Prophet schreef:PvdA-CDA-VVD? Cohen wil niet. Nieuwe verkiezingen? VVD verliest fors, PVV nog groter.
Complete impasse. Dank je wel, Mark.
Heel erg jammer. Misschien waren de partners te progressief. Rekeningrijden, aanpak huizenmarkt, groene belasting. 1 juli nadert. Volgens mij gaat het niet lukken voor deze datum.
Plaats reactie