'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Re: 'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'

Bericht door fbs33 »

F001 schreef:De nummerieke samenloop waarop de wetten van de fysica zijn afgestemd zijn zo accuraat te noemen, dat hiervoor geen alternatief bestaat.
Hè hè, eindelijk eens iemand met het totale overzicht aan mogelijkheden, wetende dat er maar één mogelijkheid is, haha Is er ook nog een ID-er die daarvoor gezorgd heeft?

Elders beweer je dat zelfbewustzijn des mens is terwijl hele kudden dieren van velerlei soorten alleen maar vanuit hun zelfbewustzijn tot vechten, vluchten, of tot passiviteit konden besluiten. (Of wat anders???)

Of de evolutie altijd een opgaande lijn volgt? Wat komt er volgens jou ná ons? Op welke gronden baseer je die aanname? Of weet je het allemaal zeker en kun je de toekomst voorspellen met 100% zekerheid??

Iets met een héél groot hoofd waarin de hersens met bijgebouwen zetelen? Met een ontzettend dikke gespierde nek om dat grote hoofd te torsen?
Of heeft de mens met al zijn inventiviteit een halskraag met daaraan een grote heliumballon uitgevonden om nog enigszins agiel door het leven te kunnen met dat zware hoofd?

Enfin, vul maar aan, want jij bent uiteindelijk degene die de toekomst kent, en ik niet! (Ik ben een aap die zichzelf mens noemt)
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

F001 schreef:Het biedt een prima alternatief. Bestudering van de sub-atomaire fysica en hun wisselwerking ten gevolg van het elektromagnetisme en de zwakke kernkracht wijst op een doelgerichte werkzaamheid.
Fout. De zwakke kernkracht is een begrip uit de quantummechanica en die is nog minder doelgericht dan de evolutietheorie.
F001 schreef:Alles wijst op een ongelooflijk accurate werkzaamheid van de natuur zélf.
Niet dus. We kunnen op geen enkele manier voorspellen wanneer een radioactief atoom uit elkaar zal vallen.
F001 schreef:Waren de verhoudingen op sub-atomair niveau ook maar iets gewijzigd, dan bestonden we niet.
Dit is alleen maar een andere formulering van het aloude teleologische (doel) godsbewijs. Er is geen enkele reden te veronderstellen dat die verhoudingen precies zo gekozen zijn met het doel ons op aarde neer te zetten. Sterker nog, het is nogal inefficiënt om die verhoudingen zo te kiezen, dat er ergens op een minuscuul plekje in ons universum menselijke intelligentie kan ontstaan. Anders gezegd: waarom zo'n groot heelal?
Bovendien vergeet je iets - andere verhoudingen op sub-atomair niveau hadden best tot een andere vorm van intelligentie kunnen leiden.
Tenslotte zijn we zijn nu bezig met metaphysica en daar zeggen de evolutietheorie en de quantummechanica helemaal niets over. Je presenteert een schijntegenstelling.
Hier zitten twee natuurkundige fouten in. Electronen draaien niet rond volgens de QM, ze hebben een waarschijnlijkheidsverdeling omtrent hun positie. Fotonen zijn niet virtueel. Er is bv. niets virtueels aan licht
F001 schreef:Het wordt een beetje lastig discusseren als je niet op de hoogte bent van dit onderwerp of de kennis hiervoor ontbreekt.
Grappig om te zeggen tegen iemand met een tweedegraadsbevoegdheid in natuurkunde.
F001 schreef:Daarom weten we dat virtuele fotonen bestaan. Het vacuüm van de ruimte zit vol met niet-waarneembare deeltjes, die invloed uitoefenen op die 4% volle ruimte die we als vast en solide dénken waar te nemen.
Je spreekt jezelf tegen. Als ze invloed uitoefenen zijn ze waarneembaar, hoe indirect dan ook. Wie ontbreekt er nou kennis?
Ik heb er speciaal voor jou Weidner and Sells, Elementary Modern Physics, ISBN 0-205-06609-7 bij gehaald. Dat virtuele ding is 100% gerelateerd aan Heisenberg's Onzekerheidsprincipe, die alle determinisme weerspreekt. Virtuele fotonen, als ze bestaan in welke betekenis dan ook, zijn dan ook consistent met het toevalsprincipe van mutaties in de evolutietheorie.
F001 schreef:Daarom blijf ik ook opschrijven dat het vraagstuk over evolutie weer van vooraf aan begint.
Oh, de evolutietheorie zal het laatste woord niet zijn, evenmin als de quantummechanica. Maar de invloed die de laatste op de eerste zal uitoefenen zal een heel andere zijn dan jij je inbeeldt. Dat in verband met het correspondentieprincipe, dat stelt dat verbeterde theorieën uitbreidingen moeten zijn van verouderde.
F001 schreef:De wetten van de fysica lijken hiermee op het leven zélf te zijn afgestemd.
Alleen in jouw verbeeldeling. De tegenwoordig algemeen aanvaarde wetten van de fysica zijn gebaseerd op het toevalsprincipe. Om het voor jou nog een beetje erger te maken - die wetten beschrijven de natuur zoals we die kennen, inclusief het leven. Ze dicteren de natuur niet.
doctorwho schreef:Het is nogal wiedes dat de krachten precies zo zijn dat het universum zoals wij het kennen zich manifesteert.
Dat is het niet. Alleen zegt de natuurkunde daar nul komma niets over. Daarom kan niemand metafysische argumenten aan de natuurkunde ontlenen behalve één: het universum is gebaseerd op toeval. Wat leuk! De evolutietheorie beweert dat het leven een toevallig verschijnsel is! Consistenter kun je het niet krijgen. En dan wil F001 mij gebrek aan kennis inwrijven. :D
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
F001
Banned

Bericht door F001 »

fbs33 schreef: Elders beweer je dat zelfbewustzijn des mens is terwijl hele kudden dieren van velerlei soorten alleen maar vanuit hun zelfbewustzijn tot vechten, vluchten, of tot passiviteit konden besluiten. (Of wat anders???)
Net als Lord dragon schrijf je mij hier stellingen toe die ik nergens heb opgeschreven. Tja, dan kun je mijnsinziens niet discusseren. Hetzelfde advies, speel het spel eerlijk of onthoudt je van commentaar indien je de inhoud niet begrijpt.
MNB schreef: Fout. De zwakke kernkracht is een begrip uit de quantummechanica en die is nog minder doelgericht dan de evolutietheorie.
Evolutie zou zonder het principe van de kwantummechanica nooit hebben kunnen plaatsvinden. Daarbij verwar je de vier basiskrachten met het kwantumprincipe. Deze zijn zwaartekracht, elektromagnetisme, sterke-als zwakke kernkracht. Indien je dit basisprincipe al niet begrijpt heeft verder discusseren weinig nut.
F001 schreef:
Waren de verhoudingen op sub-atomair niveau ook maar iets gewijzigd, dan bestonden we niet.
MNB schreef: Dit is alleen maar een andere formulering van het aloude teleologische (doel) godsbewijs.
Daar gaan we weer! Jullie neo-darwinisten kunnen klaarblijklijk echt niet zonder een theologische God, want in vrijwel iedere reactie van jullie kant wordt God er weer bij gesleept. God heeft hier niets mee te maken. Dit soort conclusies komen juist uit de tak van de kosmologische wetenschappen. Er bestaat zelfs een aparte tak van Kwantumkosmologie die wetenschappelijk dit soort bevindingen uitzoeken. Dus het heeft niets met theologie te maken. Pioniers als Stephen Hawkin zijn mede de fysici die deze denkbeelden ondersteunen en hebben bedacht. De nummerieke samenloop die dit universum doet samenbinden is zo accuraat te noemen dat het argument van blinde toevalligheid geen stand houdt. Zelfs Einstein trok in zijn tijd al deze conclusie.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

F001 schreef:Zo werden de hersenen als orgaan vaak vergeleken met een orgaan zoals de lever, die vanuit zijn werkzaamheid stofjes uitscheidt met een specifiek doel. Lange tijd werd bewustzijn in diezelfde categorie geplaatst, namelijk als een geproduceerd stofje afkomstig uit een werkzaam brein. Echter, dat bleek niet het geval waardoor de vragen over bewustzijn open bleven staan. Het darwinisme geeft als mogelijke verklaring het eten van eiwitverrijkte voeding door een mogelijke voorouder, maar dit verklaart nergens waarom de mens zulke complexe handelingen als taal en rekenkunst ten toon kon spreiden. Datgene wat de mens hemelsbreed onderscheidt van het dier.
Ik leidde hieruit af:
fbs33 schreef: Elders beweer je dat zelfbewustzijn des mens is terwijl hele kudden dieren van velerlei soorten alleen maar vanuit hun zelfbewustzijn tot vechten, vluchten, of tot passiviteit konden besluiten. (Of wat anders???)
Ik ging uit van- - -"Nu zien we dat het brein op grond van elektrische geleiding werkt en dat dit mogelijkerwijze het bewustzijn kan verklaren. EMI als een complex werkzaam systeem. Dat heeft een impact op bestaande opvattingen over de ontwikkeling van zoiets als het zelfbewustzijn, waaruit complexe handelingen als taal, rekenen, wetenschap, etc. voortkwam." en jij uitsluitend des mens doet zijn!

Wat voor oneerlijke elementen zitten er in mijn derivaat t.o.v. het door jou opgemerkte?

Ik wil er nog aan toevoegen dat wanneer een mens niet opgevoed wordt onder mensen, maar bv. bij een roedel wolven (wat voorgekomen is!) die superieure hersenen na heel veel inspanning tot een beetje communicatie in staat zijn, op een zeer primitief niveau, enz.

Wat vooral de mensheid een hoge vlucht heeft doen nemen is m.i. de cumulatie-mogelijkheid doorgaande kennis bij overlijden (ervaringen overbrengen naar het nieuwe geheugen, alsmede het cumulatieve aspect van meerdere individuele hersens bij elkaar gevoegd en getoetst.
Waar een ingewikkeldere communicatie vereist is dan bij andere diersoorten het geval is.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

F001

druk eens op deze link daar citeer jij kaufman

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p240762

indien je verder blijft lullen als in
Net als Lord dragon schrijf je mij hier stellingen toe die ik nergens heb opgeschreven. Tja, dan kun je mijnsinziens niet discusseren. Hetzelfde advies, speel het spel eerlijk of onthoudt je van commentaar indien je de inhoud niet begrijpt.
dien ik een klacht in aan de mods, het is namelijk jij dien het spel eerlijk moet spelen, en als je nog zo dom bent om te denken dat mensen geen links kunnen klikken om daar de geschreven data na te checken dan moet je terug naar de kleuterklas.
Evolutie zou zonder het principe van de kwantummechanica nooit hebben kunnen plaatsvinden. Daarbij verwar je de vier basiskrachten met het kwantumprincipe. Deze zijn zwaartekracht, elektromagnetisme, sterke-als zwakke kernkracht. Indien je dit basisprincipe al niet begrijpt heeft verder discusseren weinig nut.
jij bent diegenen die het principe niet begrijpt de informatie overdragers van deze krachten zijn verschillende soorten subatomaire deeltjes.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p241212

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

F001 schreef:
MNB schreef: Fout. De zwakke kernkracht is een begrip uit de quantummechanica en die is nog minder doelgericht dan de evolutietheorie.
Wauw, wat een clown. Twee van de vier basiskrachten volgen uit het quantumprincipe, lieverd. De derde, de electromagnetische kracht, is er ook in ondergebracht, al bestaat er ook een klassieke interpretatie van.
Alweer Weidner and Sells, Elementary Modern Physics, ISBN 0-205-06609-7 (maar je kan het op de Engelse Wikipedia ook wel vinden):
De "sterke" interactie (nauwkeuriger term dan kracht, MNb) is verantwoordelijk voor de grote bindingsenergie tussen protonen en neutronen in atoomkernen. De "zwakke" interactie is verantwoordelijk voor het radioactieve Betaverval.
Je kunt het ook nalezen in Hawking's Het Heelal.
F001 schreef:Evolutie zou zonder het principe van de kwantummechanica nooit hebben kunnen plaatsvinden.
Goed zo. En wat volgt daar logisch uit? Dat de twee onderling consistent zijn.
Dit soort conclusies komen juist uit de tak van de kosmologische wetenschappen. Er bestaat zelfs een aparte tak van Kwantumkosmologie die wetenschappelijk dit soort bevindingen uitzoeken. Dus het heeft niets met theologie te maken.
Non-sequitur. Het vakonderdeel quantumcosmologie is overigens nieuw voor me. Het woord komt noch in Weidner and Sells, noch in Hawking's Het Heelal, noch op de Engelse Wikipedia voor.
Dus totdat je een deugdelijke bronvermelding geeft ga ik er vanuit dat je met dure termen strooit om indruk te maken, zonder te weten wat ze betekenen.
Dit soort conclusies komen juist uit de tak van de kosmologische wetenschappen.
Dit is niet waar. Hawking filosofeert er een beetje over in Het Heelal, maar van onontkoombare logische conclusies is geen sprake.
F001 schreef:Pioniers als Stephen Hawkin zijn mede de fysici die deze denkbeelden ondersteunen en hebben bedacht. De nummerieke samenloop die dit universum doet samenbinden is zo accuraat te noemen dat het argument van blinde toevalligheid geen stand houdt. Zelfs Einstein trok in zijn tijd al deze conclusie.
Beroep op autoriteit. Ook genieën kunnen denkfouten maken. Hawking is een tamelijk zwak filosoof.
Je kunt nu wel lekkertjes blijven ontkennen, maar de wijze waarop Hawking het antropisch principe hanteert is wel degelijk een andere formulering van het teleologisch godsbewijs. In Het Heelal houdt hij er in eerste instantie god erbuiten, dat is waar. Hij schrijft helemaal niet wie of wat verantwoordelijk is voor al die nauwkeurig afgestemde natuurconstanten. Tot de laatste regel van het boek, waar hij schrijft: "dan kennen we de geest van God."
Samsa (en die weet meer van natuurkunde dan ik) heeft het al opgemerkt. Je grabbelt volstrekt willekeurig in de ton met natuurkundige begrippen zonder je veel te bekommeren over hun betekenis, herkomst en context. Daarmee maak je jezelf behoorlijk belachelijk in de ogen van iedere HBO-natuurkundestudent. Uiteindelijk ben je geen haar beter dan Jomanda met haar energiestromen. In geen geval bewijs je er mee dat de evolutietheorie achterhaald is.
Want ik schrijf het nog maar eens, omdat je keurig het punt genegeerd hebt:

de quantummecanica is consistent met de evolutietheorie en kan dus geen weerlegging zijn.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
F001
Banned

Bericht door F001 »

lORD Lord Dragon schreef: druk eens op deze link daar citeer jij kaufman
Wederom leg je mij woorden in de mond die ik nooit heb opgeschreven. Ik heb nergens Kaufman geciteert. Het is toch triest dat men op dergelijke oneerlijke wijze een discussie placht te voeren. Dit heb ik nog op geen enkel forum meegemaakt!
dien ik een klacht in aan de mods, het is namelijk jij dien het spel eerlijk moet spelen, en als je nog zo dom bent om te denken dat mensen geen links kunnen klikken om daar de geschreven data na te checken dan moet je terug naar de kleuterklas.
Lees nu eens jouw bovenstaande woorden. Je bent gewoon een gefrustreerd klein mannetje (een schreeuwlelijkerd) die klaarblijklijk te dom is om op een nette manier een inhoudelijke discussie te voeren. Wie had het hier over een kleuterklas? Wederom gaat men nergens in op de inhoud van de discussie, buiten wat zinloos schreeuwen. Hoezo vrije gedachte?
MNb schreef: Beroep op autoriteit. Ook genieën kunnen denkfouten maken. Hawking is een tamelijk zwak filosoof.
Tja, als je het verschil tussen een fysicus en een filosoof niet begrijpt, dan lijkt me (nogmaals) verder discusseren vrij zinloos. Hetzelfde advies als aan Lord Dragon, wederom een hoop gefrustreerd geschreeuw, waarbij de inhoud ondergeschikt wordt gemaakt. Jullie zijn echt het klassieke voorbeeld van een forumvervuiler. Get a life! :)
Laatst gewijzigd door F001 op 17 okt 2010 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
F001
Banned

Bericht door F001 »

Geloof je nu werkelijk dat mensen dit lezen? Het gaat hier om de basisprincipes in overeenstemming met het evolutievraagstuk. Ik heb daar enkele voorbeelden van gegeven, maar inplaats de inhoud hiervan te bestuderen gaan sommige deelnemers de inhoud overschreeuwen in zo'n desbetreffend draadje. Tja, dit blijft het grote zwaktebod van dit zgn. " Free-Thinkersforum". Alles mag, behalve de vrijheid om een eigen gedachte of opvatting te uiten. Ik blijf het een intellectueel zwaktebod vinden wat fatsoenlijk discusseren op een forum als dit onmogelijk maakt.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

F001

hier verder over wel of niet kaufman

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 26&start=0

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

F001 schreef: Tja, als je het verschil tussen een fysicus en een filosoof niet begrijpt, dan lijkt me (nogmaals) verder discusseren vrij zinloos. Hetzelfde advies als aan Lord Dragon, wederom een hoop gefrustreerd geschreeuw, waarbij de inhoud ondergeschikt wordt gemaakt. Jullie zijn echt het klassieke voorbeeld van een forumvervuiler. Get a life! :)
Ik heb als meelezer toch een heel ander idee bij deze discussie.

Zou je voor mij nog een keer kunnen weergeven waarom de quantummechanica een falsificatie betekent van de evolutietheorie? Het lijkt me alsof je zeer selectief naar de quantummechanica kijkt. Het komt nu namelijk op me over als het argument van entropie (tweede hoofdwet van de thermodynamica) dat gebruikt wordt als falsificatie van de evolutie theorie, (zonder andere fysische (hoofd)wetten mee te nemen). Uiteindelijk kom je min of meer dan toch bij iets uit bij een argument als het antropisch principe (zwak WAP of sterk SAP). En dan hebben we het eigenlijk niet meer over filosofie omdat het antropisch principe steunt op vrijwel enkel een interpretatie van winskundig bewijs. En die interpretatie is puur subjectief te noemen (heuristiek/vooringenomenheid druipt er vaak vanaf).

Voor wat betreft het antropisch principe waar de discussie helaas tegenaan gaat leunen (Ik ga even geen onderscheid maken tussen het WAP en het SAP, want volgens mij is dat irrelevant): Stel we gooien met een dobbelsteen. 6 mensen kiezen ieder een ander getal van 1-6. De kans dat iemand het juiste getal gekozen heeft is 1. De kans dat 1 specifiek persoon het juiste getal in gedachte heeft is 1/6. Heeft het dan zo moeten zijn dat uitgerekend die persoon het juiste getal in gedachte heeft of is het gewoon toeval? Dit is volgens mij te vergelijken met het dilemma dat als alles zo uitmuntend op elkaar is afgestemd, kan het dan toeval zijn of is het een lotsbestemming geweest? Volgens mij kan dat niet gelden als bewijs voor voorbestemming.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
F001
Banned

Bericht door F001 »

Blues-Bob schreef: Zou je voor mij nog een keer kunnen weergeven waarom de quantummechanica een falsificatie betekent van de evolutietheorie?
Heb ik dat ergens opgeschreven? Wederom worden er weer woorden in mijn mond gelegd. Ik heb opgeschreven dat de huidige evolutietheorie op een eindpunt is beland en zal opgaan in ruimere opvattingen over de materiële werkelijkheid, zoals wij die dénken te aanschouwen.

Ik benoemde als voorbeeld de ontdekking van de numerieke samenloop, waaruit dit heelal zichzelf heeft ontwikkeld en een ongelooflijke accuraatheid ten toon spreidt. Het waren Einsteins eigen woorden die vertelde dat: " Wanneer het ontstaan van dit universum op een toevalligheid berust, dit hetzelfde zou zijn wanneer een boekdrukkerij zichzelf opblaast en alle gedrukte letters in dezelfde volgorde verschijnen als in een woordenboek". Ik benoemde als voorbeeld de accurate wijze waarop koolstof (een bouwsteen voor leven) wordt gegenereerd in de kern van brandende sterren. Waren de verhoudingen ook maar iets gewijzigd tot een marge direct voorbij de nul-marge, dan zouden we niet eens bestaan. Het universum vertoont overal die samenhang en accurate werkzaamheid, waardoor mijnsinziens het toevalligheidsprincipe geen stand houdt. Een van de peilers van de huidige evolutietheorie.

Ik noemde als voorbeeld de resultaten van EMI, die het gedrag van de materie beïnvloedt waar voorheen geen voorstelling van bestond. Het geeft misschien zelfs een verklaring op wat de evolutietheorie nalaat, namelijk wat is het menselijke bewustzijn?

Ik benoemde als voorbeeld het gedrag van de sub-atomaire werkelijkheid, die ons schijnbaar solide werkelijkheid beïnvloedt op een wijze waarvoor eerder geen voorstelling bestond. Op celniveau betekent dit dat ons biologische lichaam eens op de 10-23ste seconde zichzelf afbreekt en weer aanmaakt. Dat bewijst dat er eigenlijk niet zoiets als een solide vaste werkelijkheid zou bestaan. De rol van de waarnemer (het onzekerheidsprincipe) is ongetwijfeld een gebied wat verder dient te worden onderzocht.

Net zoals we virtuele fotonen niet kunnen waarnemen spelen ze van invloed op de informatieoverdracht tussen de sub-atomaire deeltjes. Maar ook op celniveau vindt er gelijktijdig een informatieoverdracht plaats die we niet kunnen lokaliseren. Dat wordt de epigenetica genoemd. Lijkt me toch wel van belang bij het evolutievraagstuk, zeker indien we slechts 5% van de werkzame cel begrijpen en 95% onbekend gebied blijkt. Toevalligerwijs geldt dit ook voor de macrokosmos waar maar 4% deel uitmaakt van de materiële werkelijkheid zoals wij die aanschouwen en 96% onbekend gebied blijft.

Kortom, dit zijn allemaal belangrijke gegevens die thuishoren binnen het vraagstuk over evolutie. Het opgraven van botfragmenten en daar eigentijdse verhaaltjes bij verzinnen hoort mijnsinziens niet meer bij deze tijd. Tuurlijk zal het darwinisme een onderdeel blijven uitmaken, maar ik beschouw veel van de darwinaanse hypothesen niet meer als zaligmakend. De wetenschap van vandaag bewijst dit ook. We moeten verder durven kijken omdat het raamwerk zoveel groter is geworden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zeg F001, als je ons meent te moeten vertellen dat je het eea weet van natuurkunde, kun je dan op z'n minst Hawking zijn naam goed schrijven? Dat staat anders zo knullig... Daarnaast negeer je vragen en antwoorden die er zeker toe doen. Doe dus niet zo uit de hoogte aub. Arrogantie is meestal een uiting van onwetendheid.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Je stellingen zijn gewoon nogal obscuur en ze lijken continu te veranderen. Kun je het niet 1 keer kort en bondig formuleren zonder al die prietpraat en ellenlange voorbeelden, desnoods in een ander topic. Je hebt het over allerlei vage invloeden zonder dit duidelijk te formuleren en zonder literatuurverwijzingen (Wikipedia telt niet, dat leer je in 4 vwo al), elke post betrek je er meer zaken bij.

Dus beschouw dit als opbouwende kritiek: je bent te vaag en haalt er veel te veel bij om zinnig op te reageren. Beschrijf dan kwalitatief en kwantitatief die invloeden en haal niet gelijk de meest complexe dingen erbij (zoals bewustzijn). Als iedereen struikelt over je verhaal dan kun je moeilijk volhouden dat het enkel aan ons en onze instelling ligt, een deel ligt dan bij jouw manier van de zaken communiceren.

Wat bedoel je met dat het lichaam elke 10E-23 seconde opnieuw wordt opgebouwd? En waarom heb je zo'n moeite met demarcatie van theorieen?? Kun je uitleggen op wat voor manier jouw idee hier van toepassing is op bijvoorbeeld de ideale gaswet?
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

F001 schreef:Tja, als je het verschil tussen een fysicus en een filosoof niet begrijpt, dan lijkt me (nogmaals) verder discusseren vrij zinloos.
Dat is geheel op jezelf van toepassing. Bovendien wil jij niet toegeven dat de twee kernkrachten onderdeel van de quantummechanica zijn. Verschillende malen is je er op gewezen dat deze de evolutietheorie niet tegenspreekt. Je negeert dit punt volkomen. En nog durf je het woord forumvervuiling in te typen.
Blues-Bob schreef:Het lijkt me alsof je zeer selectief naar de quantummechanica kijkt.
Dat lijkt niet zo, dat is zo. F001 haalt alleen die begrippen er uit die hem wel leuk lijken en bouwt, grootste grap sinds lange tijd, daar een rare causale redenering op.
Blues-Bob schreef:En dan hebben we het eigenlijk niet meer over filosofie omdat het antropisch principe steunt op vrijwel enkel een interpretatie van wiskundig bewijs.
Daar ben ik het mee oneens, maar dat is iets voor een andere draad. Ik merk slechts op dat Hawking's opmerkingen hierover in Het Heelal op mij de indruk maken van losse, onsystematische gedachten. De waarde van die opmerkingen liggen in de vraagstukken die hij aankaart, niet in de mogelijke antwoorden die hij aandraagt.
Dank je wel. Ik had er geen spatie tussen zitten. Ik was even bang dat F001 een pseudowetenschap had gevonden als autodynamica, maar nu weet ik precies wat dit is.
F001 schreef:
Blues-Bob schreef: Zou je voor mij nog een keer kunnen weergeven waarom de quantummechanica een falsificatie betekent van de evolutietheorie?
Heb ik dat ergens opgeschreven? Wederom worden er weer woorden in mijn mond gelegd.
Impliciet wel, ja.
Je hebt geschreven dat de evolutietheorie uit de schoolboeken geschrapt moet worden, omdat ze fout is.
F001 schreef: Een ander mag dit woord verdoezelen onder de noemer hypothese en/of theorie, maar ik weet wel beter. Daarom geloof ik niet in dit Darwinistische sprookje. Darwin had het bij het verkeerde eind, punt. Schrappen uit de schoolboekjes en overnieuw beginnen. Deze onzin heeft lang genoeg geduurd.
Als alternatief presenteer je eerst de electromagnetische interactie, zonder overigens aan te geven of je die in klassieke causale zin opvat of in quantummechanische zin, dus gebaseerd op het toevalsprincipe.
F001 schreef:Ik vind bv. de rol van EMI (Electro Magnetische Interactie) cruciaal op de wijze hoe de evolutie zichzelf vormgeeft.
Dan verwerp je het toevalsprincipe.
F001 schreef:De nummerieke samenloop waarop de wetten van de fysica zijn afgestemd zijn zo accuraat te noemen, dat hiervoor geen alternatief bestaat. Indien alles uit een blinde toevalligheid zou zijn ontstaan waren die marges onherroepelijk anders geweest en kende dit universum niet die specifieke orde die het vandaag ten toon spreidt.
Maar je komt wel met begrippen aanzetten die onlosmakelijk met dat toevalsprincipe verbonden zijn (de eerste keer dat je de kernkracht noemde heb ik even niet kunnen vinden).
F001 schreef:Daarom weten we dat virtuele fotonen bestaan. Het vacuüm van de ruimte zit vol met niet-waarneembare deeltjes, die invloed uitoefenen op die 4% volle ruimte die we als vast en solide dénken waar te nemen.
Tenslotte de uitsmijter: je omarmt de quantummechanica!
F001 schreef:Evolutie zou zonder het principe van de kwantummechanica nooit hebben kunnen plaatsvinden.
en beseft niet - of waarschijnlijker, wil het gewoon niet toegeven - dat je jezelf op een volstrekt belachelijke manier tegenspreekt. En je leert er niets van:
F001 schreef:Het universum vertoont overal die samenhang en accurate werkzaamheid, waardoor mijnsinziens het toevalligheidsprincipe geen stand houdt. Een van de peilers van de huidige evolutietheorie.
Ik vind dit best hoor, maar laat je onzin over quantummechanica, kernkrachten en virtuele deeltjes dan achterwege. Want die zijn hiermee simpelweg niet te verenigen.
F001 schreef:De rol van de waarnemer (het onzekerheidsprincipe) is ongetwijfeld een gebied wat verder dient te worden onderzocht.
Is al onderzocht in de quantummechanica en die poneert het toevalsprincipe.
F001 schreef:Net zoals we virtuele fotonen niet kunnen waarnemen spelen ze van invloed op de informatieoverdracht tussen de sub-atomaire deeltjes. Maar ook op celniveau vindt er gelijktijdig een informatieoverdracht plaats die we niet kunnen lokaliseren. Dat wordt de epigenetica genoemd. Lijkt me toch wel van belang bij het evolutievraagstuk, zeker indien we slechts 5% van de werkzame cel begrijpen en 95% onbekend gebied blijkt. Toevalligerwijs geldt dit ook voor de macrokosmos waar maar 4% deel uitmaakt van de materiële werkelijkheid zoals wij die aanschouwen en 96% onbekend gebied blijft.
Virtuele fotonen volgen uit de quantummechanica en gedragen zich volgens het toevalsprincipe. Je beweert dus aan de ene kant dat we het quantummechanisch toevalsprincipe moeten introduceren om informatieoverdracht op celniveau te begrijpen. Dat wil je dan gebruiken om het toevalsprincipe uit de microevolutie te weerleggen.

Ik houd even mijn buik vast, want die schudt van het lachen.

Johan Cruijff
Plaats reactie