siger schreef:@Gayah,
Ik begrijp dat je jezelf een atheist noemt.
<< >>
Doe ik dat? Ik zou wel graag een atheïst willen zijn, en ik wil het ook graag worden. Ik weet niet of je dat kunt begrijpen? Niet alleen mijn opvoeding maar vooral mijn zelf-indoctrinatie op jonge leeftijd aan de hand van allerhande heilige geschriften en
(zelf)studie speelt me daarbij parten. Als ik op dit moment zou mogen kiezen voor de omstandigheden van mijn volgende leven dan zou ik zeker kiezen voor een atheïstische opvoeding. Sterker nog, ik zou voor ouders kiezen met een materialistische visie. Ik zie met verlangen uit naar het handboek
"Hoe wordt ik een atheïst" en zodra ik die mijlpaal in mijn leven ooit bereik dat ik met recht kan zeggen
"Ik ben een atheïst!" terwijl dat handboek
"Hoe wordt ik een atheïst" nog steeds niet bestaat, dan lijkt het me een verregaande bevrediging van mijn spirituele verlangens
om een dergelijk handboek zelf te
'mogen' schrijven ...
*
siger schreef:<< >>
Is dit niet het goede moment om je geloof in bovennatuurlijke zaken eens toe te lichten?
<< >>
Nee, ik denk van niet en het zou ook off-topic zijn.
Toch wil ik het
(zeker voor jou!) graag toelichten hoor:
wat bedoel je met
"je geloof in bovennatuurlijke zaken"?
*
siger schreef:<< >>
Dan weten we tenminste hoe we de openigspost moeten begrijpen.
Dan weten
we? Wat begreep
jij niet
(of juist wel!) toen ik schreef:
- "Atheïstische spiritualiteit is geen onmogelijkheid want er is
geen God, niets bovennatuurlijks, geen dogma’s en geen kerk nodig voor spiritualiteit.
Spiritualiteit is (onder andere)
de innerlijke beleving van opgaan in iets anders dan zichzelf,
één of andere vorm van zelfoverstijging, in het dagelijks leven.
*
In het tweede deel, na mijn voorbeeldje
'spiritualiteit' uit het dagelijkse leven
(zonder dubbele bodem!) geef ik een antwoord op de vraag:
- "Welke stappen moet je nemen om jezelf te ontworstelen aan spiri-analfabetes."
Wat begreep
jij niet
- "Open staan voor persoonlijke innerlijke ervaring is als eerste stap voldoende.
Als tweede stap kan men zich vervolgens een meditatie techniek eigen maken
met als doel gedachtenloos te kunnen worden. "
*
Ik sloot af met wat als een kwinkslag bedoeld was ...
... gevoed door de frustratie dat het vooralsnog blijkbaar onmogelijk is om
over een heel belangrijk onderdeel van mijn leven op een zakelijke en nuchtere manier te discussiëren
met mensen die uitgaan van het materialisme.
Wat begreep
jij niet
- "Het lijkt me een interessant experiment om de wetenschappelijke methode los te laten
op persoonlijke innerlijke ervaringen,
maar dat zal niet kunnen in een bewustzijnstoestand van gedachtenloosheid ...
... maar daartoe is Tantra-meditatie wellicht meer geschikt?"
*
De omstandigheden zijn er niet naar al was het alleen maar vanwege mijn commitment naar mijn zoontje toe, maar ik verlang er al heel lang naar om voor onbepaalde tijd in de leer te gaan bij een Buddhistisch klooster of zo, maar als ik de kans kreeg om voor onbepaalde tijd jouw
'leerling' (pupil/volgeling?) te worden dan zou ik daar nog eerder voor kiezen, ondanks je vaak nurkse hork-gedrag waarmee je regelmatig diep door mijn
'ziel' snijdt die volgens jou niet bestaat.
*
Ojeetje, was het wel verstandig om die laatste alinea op te schrijven?
Weet je nu iets beter hoe je de openigspost
MAG begrijpen?
*