Ex-moslims

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

Re: Ex-moslims

Bericht door Surrendered »

vegan-revolution schreef: Daarmee beweer je dus intelligenter te zijn dan ik, terwijl tests uitwijzen dat mijn intelligentieniveau al tot de 1 procent hoogst-intelligenten op aarde behoort. Hoe moet het dan met al die mensen die minder intelligent zijn dan jij en ik? Kunnen die mensen de islam nooit volgen? Welk bewijs heb jij trouwens dat je zo intelligent bent? Heeft Allah de islam alleen maar voor de hoogst-intelligenten voorbestemd?

Bovendien moet iemand die heel slim is mijns inziens ook in staat zijn om iets heel slim en goed uit te leggen. Iedereen kan wel beweren dat hij slim is, maar laat hij dat dan eerst maar eens bewijzen, want anders kan het net zo goed een leugen zijn.
Ik heb niet gezegd dat ik intelligenter ben dan jou. Ik zei alleen dat ik heel veel onderwerpen héél snel begrijp. De "toets" is nooit moeilijker dan iemand aan kan. En de Islam is niet alleen bedoeld voor mensen die hoog-intelligent is. Ik weet zelf ook niet waarom ik het niet uit kan leggen. Het heeft zeker te maken met mijn woordenschat. Ik heb op dit moment zo'n 2000 woorden achterstand dan met mijn mede-autochtone-VWO klasgenoten.

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Beste Sur,

Je legt alles best goed uit. Andere moslims doen het zeker niet beter dan jij. Je dealt nu eenmaal met dingen die gewoon niet kloppen. Zolang je erin gelooft, heb je het gevoel dat het vast wel zal (/moet) kloppen maar is het dus niet goed uit te leggen. Dat ligt niet aan jou.

Je noemt de koran een soort "samenvatting" van de voorgaande boeken... Maar als jij een samenvatting leest die totaal anders is dan de oorspronkelijke boeken,met daarbij de opmerking dat die boeken vals waren, is dat toch niet zo'n betrouwbare samenvatting? Dit dan nog los van de fouten die erin staan.

Hieronder de teksten over het vallen van de hemel, de niet zichtbare steunpilaren die er gelukkig nog zijn, de rondjes die zon en maan draaien en de zon die naar haar rustplaats beweegt.

22:65 Zie jij niet dat Allah alles op de aarde en de schepen die over de zeen rondvaren op zijn bevel aan jullie dienstbaar heeft gemaakt? En dat Hij de hemelen weerhoudt op de aarde te vallen, alleen maar door Zijn toestemming? Voorwaar, Allah is voor de mensen zeker Zachtmoedig, Meest Bamhartig.

13:2 Allah is Degene Die de hemelen heeft verbeven, zonder steunpilaren die jullie zien. Vervolgens zetelde Hij Zich op de Troon en maakte de zon en de maan dienstbaar. Ieder draait tot een vastgestelde tijd. Hij (Allah) regelt de zaak (en) legt de Tekenen uit. Hopelijk zullen jullie van de ontmoeting met jullie Heer overtuigd zijn.

21:33 En Hij is Degene Die de nacht en de dag geschapen heeft, en de zon en de maan, allen bewegen in een baan.

36:36-40 En voor hen is de nacht een teken. Wij nemen de dag weg en ziet! zij zijn in duisternis
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.
En voor de maan hebben Wij fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt. De zon mag de maan niet achterhalen noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan.
(zie ook 79:28-31).

Op het gebied van medische wetenschap, seismologie, etc. zijn de fouten misschien nog wel groter, maar laat ik me inhouden :)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Surrendered schreef: Het heeft zeker te maken met mijn woordenschat. Ik heb op dit moment zo'n 2000 woorden achterstand dan met mijn mede-autochtone-VWO klasgenoten.
Het is me niet opgevallen. En mocht dit voor jou een probleem zijn dan is freethinker een goede manier om je bij te scholen. Het is eerder je kijk op religie die een rol speelt. Naar maatschappelijke normen ben je een redelijk verlicht moslim. Echter zodra je de Koran openslaat dan neig je naar conservatisme. Je hebt gewoon moeite om de Koran af en toe los te laten. En gewoon onbevangen naar hedendaagse inzichten over religie te kijken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Surrendered schreef:Ik weet zelf ook niet waarom ik het niet uit kan leggen.
Als je het niet goed kunt uitleggen, wat doe je dan hier op dit subforum. Je maakt dan met je gebrekkige uitleg de islam hier alleen maar te schande en dat kan voor zover ik jou inschat nooit jouw bedoeling zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Surrendered
Ervaren pen

gerard_m schreef: Je noemt de koran een soort "samenvatting" van de voorgaande boeken... Maar als jij een samenvatting leest die totaal anders is dan de oorspronkelijke boeken,met daarbij de opmerking dat die boeken vals waren, is dat toch niet zo'n betrouwbare samenvatting? Dit dan nog los van de fouten die erin staan.
De samenvatting bevat hetzelfde tekst en kern als de voorgaande boeken.
22:65 Zie jij niet dat Allah alles op de aarde en de schepen die over de zeen rondvaren op zijn bevel aan jullie dienstbaar heeft gemaakt? En dat Hij de hemelen weerhoudt op de aarde te vallen, alleen maar door Zijn toestemming? Voorwaar, Allah is voor de mensen zeker Zachtmoedig, Meest Bamhartig.

"Do you not see that GOD has committed in your service everything on earth? The ships run in the ocean by His command. He prevents the heavenly bodies from crashing onto the earth, except in accordance with His command. GOD is Most Kind towards the people, Most Merciful.(Qur'an 22:65)"

Er wordt duidelijk over de atmosfeer gesproken die ons beschermt tegen hemellichamen.

13:2 Allah is Degene Die de hemelen heeft verbeven, zonder steunpilaren die jullie zien. Vervolgens zetelde Hij Zich op de Troon en maakte de zon en de maan dienstbaar. Ieder draait tot een vastgestelde tijd. Hij (Allah) regelt de zaak (en) legt de Tekenen uit. Hopelijk zullen jullie van de ontmoeting met jullie Heer overtuigd zijn.

"GOD is the One who raised the heavens without pillars that you can see, then assumed all authority. He committed the sun and the moon, each running (in its orbit) for a predetermined period. He controls all things, and explains the revelations, that you may attain certainty about meeting your Lord.(Qur'an 13:2)"

Er staat without pillars. Niet with pillars. De zon en de maan hebben allebei een eigen baan. De maan om de aarde en de zon heeft ook haar eigen baan. Of niet soms?

21:33 En Hij is Degene Die de nacht en de dag geschapen heeft, en de zon en de maan, allen bewegen in een baan.

Zoals ik al zei de maan én de zon draaien om een baan.

36:36-40 En voor hen is de nacht een teken. Wij nemen de dag weg en ziet! zij zijn in duisternis
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.
En voor de maan hebben Wij fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt. De zon mag de maan niet achterhalen noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan.
(zie ook 79:28-31).
Wat is hierbij de fout?
Op het gebied van medische wetenschap, seismologie, etc. zijn de fouten misschien nog wel groter, maar laat ik me inhouden :)
Volgens mij kunnen we hier(http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=270) doorgaan.

Groeten, Surrendered
Surrendered
Ervaren pen

vegan-revolution schreef: Als je het niet goed kunt uitleggen, wat doe je dan hier op dit subforum. Je maakt dan met je gebrekkige uitleg de islam hier alleen maar te schande en dat kan voor zover ik jou inschat nooit jouw bedoeling zijn.
Onderwerpen dat ik niet goed beheers. Ik begrijp het wel. Maar onderwerpen die ik beheers kan ik makkelijker uitleggen.

Groeten, Surrendered
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Surrendered schreef:Er wordt duidelijk over de atmosfeer gesproken die ons beschermt tegen hemellichamen.

\Groeten, Surrendered
Sur, als VWOer zou je toch moeten weten dat de atmosfeer ons echt niet beschermd tegen vallende hemellichamen.

En er staat dat er pilaren zijn die wij niet kunnen zien!
Wat is hierbij de fout?
Misschien dat de maan nooit een oude palmtak wordt?

De zon beweegt niet ten opzichte van de aarde, maar de aarde beweegt ten opzichte van de zon.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Surrendered
Ervaren pen

Fishhook schreef: Sur, als VWOer zou je toch moeten weten dat de atmosfeer ons echt niet beschermd tegen vallende hemellichamen.
Beschermt ons tegen; zonnevlammen, meteorieten e.d.
En er staat dat er pilaren zijn die wij niet kunnen zien!
"GOD is the One who raised the heavens without pillars that you can see..."
Misschien dat de maan nooit een oude palmtak wordt?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... escent.svg ? En dan heb je zelfs nog "dunnere".
De zon beweegt niet ten opzichte van de aarde, maar de aarde beweegt ten opzichte van de zon.
Er staat ook niet dat de zon om de aarde draait. Er staat dat de zon om haar eigen baan draait. En de zon heeft ook zo'n baan. De zon beweegt voortdurend.

Groeten, Surrendered
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Without pillars you can see.

Zonder zichtbare pilaren. Waarom wordt er andres over pilaren geschreven in de Koran als die er niet zouden zijn?
Om het nog ingewikkelder te maken?
Surrendered
Ervaren pen

Fishhook schreef:Without pillars you can see.

Zonder zichtbare pilaren. Waarom wordt er andres over pilaren geschreven in de Koran als die er niet zouden zijn?
Om te laten zien hoe machtig Allah is, zonder pilaren.

Groeten, Surrendered
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Surrendered schreef:
Fishhook schreef:Without pillars you can see.

Om te laten zien hoe machtig Allah is, zonder pilaren.

Groeten, Surrendered
Sur, er zijn geen pilaren nodig, en daar is weer geen machtige skydady voor nodig, maar gewoon natuurkunde.
En er staat nog steeds "zonder zichtbare pilaren".
Je kan draaien als een paling in een emmer snot maar het blijft er staan.
Surrendered
Ervaren pen

Fishhook schreef: Sur, er zijn geen pilaren nodig, en daar is weer geen machtige skydady voor nodig, maar gewoon natuurkunde.
En er staat nog steeds "zonder zichtbare pilaren".
Je kan draaien als een paling in een emmer snot maar het blijft er staan.
Dat wordt er ook bedoeld. Er zijn geen pilaren nodig. Er staat "zonder pilaren die jullie kunnen zien".

Groeten, Surrendered
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Even wat observaties:

1 - de atmosfeer beschermt ons niet tegen hemellichamen
2 - de atmosfeer beschermt ons ook niet tegen zonnevlammen
3 - de atmosfeer van de 'vroege' aarde was niet eens gunstig voor ons, dat hebben we te danken aan onze vrienden de cyanobacterien (die er zelf door zijn uitgestorven, dat weer wel)
4 - de atmosfeer blijft om de aarde zitten door de zwaartekracht (wat niet kan voorkomen dat sommige snelle moleculen natuurlijk gewoon aan de aardpotentiaal kunnen ontsnappen)
5 - een boel planeten hebben atmosferen

Surrendered, met je bovengemiddeld hoge intelligentie doe je wel erg je best om een compleet irrelevant stuk tekst als 'briljant' aan te merken. Elke gek kan toch zien dat de aarde een atmosfeer heeft, daarvoor heb je toch geen boek nodig...? Waarom zon obscure beschrijving van iets simpels.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Beste Sur,

Pilaren zijn niet nodig omdat de hemel of sterren niet op de aarde kunnen vallen. Gezien de omvang van een ster zou de aarde theoretisch eerder op een ster vallen dan andersom. Ook zonnevlammen kunnen niet op de aarde vallen. Hier is geen almachtige Allah voor nodig, het is basic natuurkunde (die ik in 4 VWO kreeg).

Vallende sterren (die de aarde wel degelijk treffen!) zijn volgens jouw religie trouwens bollen die Allah gooit naar de djinns (in plaats van gruisjes stof die uit de ruimte vallen). De sterren staan niet tot oneindige afstanden ver weg, maar bevinden zich in de "laagste" hemel (volgens soera 37) en zijn bedoeld om die te versieren.

Als de zon net als de maan een baan beschrijft, maar dankzij Allah ze elkaar niet inhalen, waar gaat de zon dan heen? Wanneer is de zon in haar rustplaats? Is dat 's nachts?

Al deze ideeen uit de koran zijn heel logisch als je uitgaat van een platte aarde die het middelpunt van het heelal is. Dus met het wereldbeeld van de gemiddelde Arabier uit de 7e eeuw. Volgens mij weet je dat als VWO'er eigenlijk ook wel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Surrendered schreef:
petals schreef: Surrendered, jouw vergelijking met een toets gaat mank. Een toets zou misschien nog kunnen als je iedereen hetzelfde lesboek geeft, 1 lesboek, helder en duidelijk. Pas dan zou het arrogant of lui kunnen zijn om te zeggen ik negeer het totaal, terwijl de les zo duidelijk en logisch is.

Maar in het leven is het niet zo, als je de parallel toch wilt trekken gaat het om een 'toets' waarbij de docent niet van tevoren uitlegt welk lesboek je nou eigenlijk moet kiezen. Je hebt tig lesboeken waarin allemaal staat: kies dit lesboek want het is de waarheid en als je dit volgt dan slaag je! Maar volgens de islam is er maar 1 de juiste, namelijk het lesboek de Koran. Kies je voor de Bijbel, dan is dat misleiding door de duivel, ook al is de christen er net zo goed van overtuigd dat JIJ als moslim nou net het foute lesboek hebt. Is dat niet een beetje oneerlijk van god, zoveel keuzes en met geen mogelijkheid kunnen uitvissen wat nou het goede is? Er zijn zoveel mensen oprecht uit overtuiging hun hele leven bezig met het foute lesboek!!!

Jij redeneert vanuit jouw geloof, maar een gemiddelde Nederlandse niet-moslim weet helemaal niets van Arabisch, islam, bidden en cultureel staat het mijlenver van ze af. Voor hun is de stap naar het juiste lesboek dan wel heel groot. Waarom staat god toe dat mensen allemaal die verkeerde lesboeken kiezen? Misleiding van de duivel, denk je dat echt? Waarom staat god dan toe dat de duivel zo machtig is?
Ik krijg op school elk jaar een nieuw methode. En uiteindelijk krijg ik daar een samenvatting van(alle methodes). Is het zelfde op de wereld. Verschillende boeken en geschriften, de Bijbel, Thora etc. en uiteindelijk de samenvatting daarvan, de Koran. Het is aan de mens over welke keuze hij/zij maakt. De samenvatting van alle boeken, of stukjes daarvan. En nee. De duivel heeft helemaal geen macht.

Groeten, Surrendered
in de Bijbel staat toch echt iets heel anders dan in de Koran. Sterker nog, ze beweren exact het tegenovergestelde: in de Bijbel staat dat je Jezus MOET volgen, in de Koran staat dat je Jezus niet MAG volgen, want dat is shirk, je mag niks gelijk stellen aan God of niks naast God volgen. De islam beweert dan dat alle andere heilige geschriften vervuild zijn geraakt met afgoderij en dingen die er oorspronkelijk niet in stonden. Maar waarom zorgt Allah dan niet dat al die vervuilde teksten verdwijnen? Waarom laat hij generaties christenen opgroeien met die teksten? De duivel kan mensen blijkbaar zo misleiden dat ze toch weer afstappen van de oorspronkelijke boeken en ze gaan vervuilen met hun eigen menselijke wensen. Hoezo heeft de duivel dan geen macht?
Plaats reactie