Bs'dvegan-revolution schreef:Eliyahu, je schijnt niet te vatten waar ik op doel. Ik zeg niet dat wat jij beweert over die getallen en kansen noodzakelijkerwijs onwaar is. Het enige dat ik zeg is dat het niets zegt over het bestaan van een scheppend opperwezen. Je hebt het over fine tuning, maar dat is slechts een aanname. Hoe goed alles ook op elkaar is afgestemd, het zegt niets over of er een "fine tuning" heeft plaatsgevonden.Eliyahu schreef:Het is geen "gegoochel met kansen", de fine tuning van het universum is een constatering. Niks gegoochel.
Natuurlijk zegt dat wat. Iedereen weet dat als hij een horloge vind in de woestijn, dat dat geen toeval is dat dat horloge bestaat, maar dat het door een horlogemaker inelkaar gezet is.
In zo'n geval dan WEET je dat er fine tuning heeft plaatsgevonden.
En het is nu niet zo dat wij een horloge gevonden hebben in de woestijn, we hebben een hele zak vol horloges gevonden.
Natuurlijk is er fine tuning.
Tot zover kan ik het met je eens zijn.Je zult het toch met mij eens dat iets dat er is er alleen kan zijn door de noodzakelijke bestaansvoorwaarden.
Als wij zouden bestaan, en de voorwaarden voor ons bestaan daar zou niet aan voldaan zijn, dat zou inderdaad bijzonder vreemd zijn.En die noodzakelijke bestaansvoorwaarden moeten altijd op elkaar afgestemd zijn. Het zou gek zijn als het anders was.
Hier raak ik je even kwijt. Dus omdat wij bestaan, en omdat daardoor aan de voorwaarden van ons bestaan voldaan is, daarom zegt dat niks over het bestaan van een opperwezen?Het bewijst dus niets over het bestaan van een scheppend opperwezen.
Vergelijk dat met een een aantal, zeg 300, muntstukken van 1 euro, die op straat liggen.
Als die gewoon gemixed met kop en munt naar boven ongeveer fifty-fifty op de grond liggen, dan kan je er vanuit gaan dat ze daar door een ongeval, het ongeleide toeval, terecht gekomen zijn. Iemand droeg bijvoorbeeld een zak met euro's, en die scheurde open, en ze vielen op straat.
MAAR, als nou blijkt dat ze allemaal met de kop naar boven liggen, kan je dan nog uitgaan van toeval dat ze zo op straat terecht gekomen zijn?
De kans dat als je 300 munten laat vallen, dat ze dan allemaal met de kop, of allemaal munt naar boven terecht komen, die is kleiner dan 1 op X, waarbij X een groter getal is dan het aantal van alle atomen in het waarneembare universum.
Kan je dan zeggen: Er is aan alle voorwaarden voor het bestaan van die euromunten voldaan, het is niet te heet, dat ze zouden wegsmelten, ze liggen in een driedimensionaal universum, (in een tweediminsionaal universum zouden ze niet kunnen bestaan) kortom, aan alle voorwaarden voor het bestaan van die munten is voldaan, en daarom kan je geen enkele conclusie trekken voor wat betreft de vraag of die munten daar door toeval terechtgekomen zijn, of dat iemand ze bewust neergelegd heeft, allemaal met de kop naar boven?
Natuurlijk kan je dan, ook al is aan alle voorwaarden voor het bestaan van die munten voldaan, concluderen dat ze daar opzettelijk zo neergelegd zijn, en dat ze niet door een ongeluk op straat gevallen zijn.
Idem dito met het universum. Met dit verchil dat de kansen voor ons universum anders liggen dan voor die 300 munten. De kansen voor ons universum om leven mogelijk te maken, (elke vorm van leven) zijn 1 op (het aantal atomen in het hele waarneembare universum vermenigvuldigd met het aantal atomen in het hele waarneembare universum en dat vermenigvuldigd met tien triljoen).
Toeval?
Ik dacht 't niet.
Welke eigenschappen dicht jij dat Scheppend Opperwezen toe? Welke eigenschappen moet dat Scheppend Opperwezen noodzakelijk bezitten?[/quote]Eliyahu schreef:Het Scheppende Opperwezen is in ons geïnteresseerd, en heeft ons wetten en regels gegeven, (de één wat meer dan de ander) en degene die die wetten naleeft die wordt beloond, en degene die er tegenin gaat wordt gestraft.
Daarom is het wel interessant om uit te vissen wat dat Opperwezen nou precies van je wil.
Ik geloof niet dat het noodzakelijkerwijs bepaalde eigenschappen moet bezitten.
Wat ik wel geloof is dat dat opperwezen zich geopenbaard heeft aan de mensheid, en dat we daardoor kunnen weten wat Hij van ons wil.
Eliyahu