Ja natuurlijk maar we kunnen ons wel vragen stellen bij dergelijke afbakeningen. Bij mijn weten is het bv niet gebruikelijk dat iemand zich ook als zodanig kenbaar moet maken voor anderen, om als zodanig kenbaar te zijn. We kunnen een anorexia nervosa patënt als mager herkennen ook als die dat zal zelf ontkennen. In theocratieën zullen heel wat mensen die geen goden aanbidden dat wegens de kans op vervolging daar ook ontkennen. Zijn dat dan geen atheïsten?Peter van Velzen schreef: ↑24 jun 2025 04:21 NB ik ben nog altijd even eigenwijs, en definëer een atheist als iemand die geen goden aanbidt. Op grond daarvan zou iemand bij zijn geboorte bijna "ongetwijfeld" atheist zijn. Maar definities zijn waar nog onwaar, ze geven slechts aan wat men met een woord bedoelt. als iemand anders er slechts diegene mee aanduidt, die dat ook kenbaar heeft gemaakt, dan is een boreling in zijn ogen bijna "ongetwijfeld" géén atheist.
Dus als iemand aan "atheïst", voorwaarden gaat verbinden zoals: zich als zodanig kenbaar gemaakt, dan denk ik dat we mogen verwachten dat zo iemand kan uitleggen, bij welke woordgroepen, we een dergelijke voorwaarde aan de betekenis toevoegen. Zodat we kunnen zien dat een dergelijke toevoeging past bij de manier die we in het algemeen toepassen bij woorden en hun betekenissen.