een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
appelfflap
Banned

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door appelfflap »

Stijn Bruers schreef: By the way: heb jij de reclame van de vleesindustrie al eens bekeken?
reclame is niet echt. probeer eens axe deodorant. Volgens de reclame vallen de vrouwen met bosjes voor je voeten. is mij nog nooit in het echt overkomen :)

Dat was niet de kwestie. het punt is dat we daar emotioneel meer moeite mee hebben dan het eigenhandig bijten in een appel. (En nee, we gaan niet aan mensen vragen dat ze appels met mes en vork moeten eten)
we kennen het niet meer, het is niet meer aangeleerd. volg gewoon een slagerscursus en uw "moeite" verdwijnt rap
Nog interessanter: waarom vinden mensen die beelden shokkerend, en vinden ze beelden van de appeloogst niet zo schockerend?)
waarom maak jij het onderscheid tussen beide? in beide gevallen worden levende wezens gefolterd
maar waarom dan die reactie "je wilt ons een schuldgevoel aanpraten?"
mij praat je geen schuldgevoel aan.

Dat mensen het moeilijk hebben met het doden van dieren blijkt ook uit antropologisch onderzoek.
ik ken niemand die ooit een slagerscursus beëindigd heeft omwille van emoredenen. ik ken niemand die die zomerse muggen ongemoeid laat of die muizenplaag in zijn huis toelaat. in alle gevallen wird vernichtet.

Waar zijn al die psychologische fenomenen goed voor??
je vergelijkt vlees eten met nazipraktijken?
beweer je nog steeds dat je niemand schuldgevoelens wil aanpraten?
beetje misplaatst hé
Hoezo? Als een veganist mij een zinnig argument kon geven, waarom zou een vleeseter dat dan niet kunnen?
wil je consequent zijn moet je op baxters overschakelen. comapatienten overleven jaren hierop zonder dat er levende wezens sterven
Maar dit is ook weer zo'n boeiende reactie. Het "planten toch ook?" argument...
planten groeien en doen aan voortplanting. dus ja, het zijn levende wezens.
het verschil tussen een koe en een tomaat is op bij dit thema arbitrair.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

OpSafari schreef:
LordDragon schreef: Maar jij komt er met je fikken niet aan, en dat weten mijn katten ook, daarom dat ik zeg dat ik dieren bescherming biedt!
Waarom de kat wel beschermen en behouden voor de dood en een biologisch varken niet?
Ja, sorry hoor maar je vraagt er om. :(
Je bent dus inderdaad dom. [-X
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Fishhook schreef:
OpSafari schreef:
LordDragon schreef: Maar jij komt er met je fikken niet aan, en dat weten mijn katten ook, daarom dat ik zeg dat ik dieren bescherming biedt!
Waarom de kat wel beschermen en behouden voor de dood en een biologisch varken niet?
Ja, sorry hoor maar je vraagt er om. :(
Je bent dus inderdaad dom. [-X
Nee. Ik ben heel erg slim, hoor!

Ik stel namelijk een hele belangrijke vraag waarmee de selectieve compassie aan de orde wordt gesteld. Ik betoog dat geen compassie hebben met een op te eten varken immoreel is, juist omdat er wél compassie is met een ander dier. Geen compassie hebben met zowel kat als varken zou amoreel zijn en daardoor begrijpelijk.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

LordDragon schreef: Nuance!!! mijn kat is niet mijn bezit, tegen kat etende chinezen stel ik "ze is van mij" = afblijven. Dus ik bescherm mijn katten en dat wordt gewaardeert! Zit te spinnen op mijn schoot!
Dat is heel mooi :-)

Maar beschermt u de kat alsof het uw auto is, of beschermt u de kat opdat ze lekker kan genieten op uw schoot?
U zegt dat ik uw vleeseten niet mag veroordelen omdat u tenslotte ook mijn niet-vleeseten veroordeelt. Dit is geen reden. Kijk maar:
weeral een type fout? Ik veroordeel jouw "niet vleeseten"? Waar verbied ik je om vlees te eten? Maak het hard kerel!
"mijn niet-vleeseten niet veroordeelt."

Dat u mij niet veroordeelt in mijn keuze geen dieren te eten, maakt nog niet dat ik uw eetgewoonten bekritiseer.
Stijn Bruers
Banned

Bericht door Stijn Bruers »

appelfflap schreef:
Dat was niet de kwestie. het punt is dat we daar emotioneel meer moeite mee hebben dan het eigenhandig bijten in een appel. (En nee, we gaan niet aan mensen vragen dat ze appels met mes en vork moeten eten)
we kennen het niet meer, het is niet meer aangeleerd. volg gewoon een slagerscursus en uw "moeite" verdwijnt rap
maar je ziet toch wel in dat voor de meeste mensen het initieel moeilijker is om een varken te doden dan een wortel?
85% van ondervraagde amerikanen stellen dat ze niet eigenhandig een dier kunnen doden. Als 85% evenveel problemen zou voelen bij het doden van planten...
Nog interessanter: waarom vinden mensen die beelden shokkerend, en vinden ze beelden van de appeloogst niet zo schockerend?)
waarom maak jij het onderscheid tussen beide? in beide gevallen worden levende wezens gefolterd
planten kunnen niet voelen en hebben geen emotioneel bewustzijn

Waar zijn al die psychologische fenomenen goed voor??
je vergelijkt vlees eten met nazipraktijken?
Hangt ervan af wat je bedoelt met "vergelijken". Hier ging het om fenomenen zoals "doubling", iets wat vele slachters hebben, en ook vele nazi-dokters hadden...
Hoezo? Als een veganist mij een zinnig argument kon geven, waarom zou een vleeseter dat dan niet kunnen?
wil je consequent zijn moet je op baxters overschakelen. comapatienten overleven jaren hierop zonder dat er levende wezens sterven
voorlopig is er nog geen consensus dat we voldoende gezond kunnen overleven op basis van niet-plantaardige voeding dat een lagere ecologische voetafdruk heeft dan plantaardige voeding...
Maar dit is ook weer zo'n boeiende reactie. Het "planten toch ook?" argument...
planten groeien en doen aan voortplanting. dus ja, het zijn levende wezens.
het verschil tussen een koe en een tomaat is op bij dit thema arbitrair.
[/quote]
Ja, planten zijn levende wezens en hebben het recht om niet gedood te worden voor onze luxebehoeften.
En (gewervelde) dieren zijn voelende wezens en hebben het recht om niet gedood en gebruikt te worden voor onze basis- en luxebehoeften (evt. met uitzondering van vitale behoeften).
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

appelfflap schreef: we kennen het niet meer, het is niet meer aangeleerd. volg gewoon een slagerscursus en uw "moeite" verdwijnt rap
U kunt ook op stierenvechtcursus om uw weerzin tegen stierenvechten te overwinnen. Waarom wordt er niet op een redelijke manier gereageerd op de observering dat mensen over het algemeen meer moeite hebben met het doden van dieren dan met het snijden in een appel?

Is dat een kwestie van gebrek aan slagerscursussen of is er iets anders aan de hand?
Stijn Bruers
Banned

LordDragon schreef:Stijn
Dit is zeeer intrigerende psychologie. Als we alles bij elkaar leggen... wordt het duidelijk dar hier iets veel dieper achter schuilt. Schuldcomplex, geweten,... Something deeper is troubling the meat eaters...
schuldgevoel aanpraten, schuldgevoel aanpraten, ... ooit al eens je eigen kat de nek omgewrongen omdat ie door een auto was aangereden, ooit als eens de vraag in zijn ogen gezien, stop aub de pijn, ooit al het lef gehad, ooit al gevoeld dat je juist heb gehandeld als je dood?

MVG, LD.
Ja, ik werk in een opvangcentrum voor vogels en wilde dieren. het gebeurt af en toe wel eens dat we een dier moeten doden om het uit zijn lijden te verlossen. En jammer genoeg is het niet altijd met een euthaniasiespuitje, maar bv met schaar de nek overknippen,...
Maar waarom vroeg u dat?
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Stijn Bruers schreef: Ja, ik werk in een opvangcentrum voor vogels en wilde dieren. het gebeurt af en toe wel eens dat we een dier moeten doden om het uit zijn lijden te verlossen. En jammer genoeg is het niet altijd met een euthaniasiespuitje, maar bv met schaar de nek overknippen,...
Maar waarom vroeg u dat?
Was waarschijnlijk een soort poging om te laten zien wie er echt stoer en sterk is, want dat schijnt heel erg belangrijk te zijn :-)
Stijn Bruers
Banned

lost and not found yet! schreef:
lost and not found yet! schreef:@ Stijn:

Dus wat jou betreft mag ik Thanh ook gewoon als sudderlapje in de pan klaarmaken, zoals ik vandaag mn varkenslapje heb gedaan? Nog liever zelfs? Lever hem of haar morgen maar af dan, als je dat zo graag wilt!
Ik zou hier nog een concreet antwoord op willen hebben!
Hoe bedoel je? Dat was een ernstige vraag?
Ik denk niet dat ik ergens ook maar het minste geinsinueerd heb dat je Thanh mag opeten. Did I?
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Ongeloveloos schreef:
Stijn Bruers schreef:
appelfflap schreef:
jij dicht dieren menselijke eigenschappen toe en wil ze als het ware gelijk behandelen
OK, hier een weddenschap: ik dood 20 kippen en eet ze allemaal op, als jij minstens één eigenschap kan geven die alle en alleen mensen hebben (of laten we zeggen: de meerderheid van mensen) en die ik ten onrechte toedicht aan dieren.

EMPATHIE

Plaats je het filmpje van die 20 kippen wel op youtube aub ?

Joehoe Stijn ! wanneer gaat het gebeuren ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Stijn Bruers schreef: Ik denk niet dat ik ergens ook maar het minste geinsinueerd heb dat je Thanh mag opeten. Did I?
...dachten zeker dat Thanh in een legbatterij woonde... want slachten is in dat geval humaan, eerlijk en netjes met respect voor het kind.... [-o<
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Ongeloveloos schreef: EMPATHIE
Die eigenschap is slechts voorbehouden aan een kleine groep, Ongeloveloos.
Helaas.
Stijn Bruers
Banned

LordDragon schreef:weeral een type fout? Ik veroordeel jouw "niet vleeseten"? Waar verbied ik je om vlees te eten? Maak het hard kerel! Waar heb ik gezegd of enige poging ondernomen om jou te verbieden vegan te zijn? Ik en menig anderen zoals kitty digit enz hebben al gezegd dat we dat respecteren, doe zo verder, het is jouw keuze om geen vlees te eten, en dat wordt door ons aanvaard. Jullie zijn diegenen die de keuzes van anderen niet aanvaarden! En dus per definitie de individuen die iets trachten op te dringen aan anderen, de rollen niet omdraaien!
Ik weet niet precies hoe het hier bedoelt wordt, maar het doet me denken aan een opmerking die in deze discussie eens viel, "ik verplicht jou niet om vlees te eten, dus jij mag mij ook niet verplichten om veganistisch te eten".
Stel dat ik seks heb met een lieve Golden Retriever hond (laten we zeggen in een hondenasiel, want ikzelf heb geen hond), hem daarna levend in brand steek om te genieten van zijn vocalisaties, en tenslotte zijn hersens opeet. Jullie gaan waarschijnlijk zeggen dat dat niet mag. Mag ik dan antwoorden: "maar ik verplicht jullie toch ook niet om honden in brand te steken en om bestialiteit te doen, dus jullie mogen mij ook niet verplichten om hiermee te stoppen."
Goed, het komt erop neer dat we wel degelijk dingen mogen verplichten of verbieden, ook al doet de ander dat niet.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Stijn Bruers schreef: Goed, het komt erop neer dat we wel degelijk dingen mogen verplichten of verbieden, ook al doet de ander dat niet.
Juist.
Een kind kan de was doen als het gaat om het vatten van de clou.

Voorspelling:

Men gaat nu zeggen dat jouw voorstel om die hond te martelen niets te maken heeft met vleeseten, dat dat niet te vergelijken is en gewoon dierenmishandeling en zo ettert het hier maar door....

En ik zou nou weleens willen weten waarom wij vlees eten niet mogen bekritiseren!
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

OpSafari schreef:
Ongeloveloos schreef: EMPATHIE
Die eigenschap is slechts voorbehouden aan een kleine groep, Ongeloveloos.
Helaas.

Het merendeel van de mensheid noem jij een kleine groep ? #-o
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Gesloten