Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Vergeten auto's.

Bericht door doctorwho »

Fish schreef:
Ik vond en vind het een interessante auto, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Je kan vast wel een reden vinden om er één de jouwe te maken.

Ben trouwens in mijn opsomming nog een paar auto's vergeten
Simca 1100 special, gekocht voor ik een rijbewijs had en later bij verzekeringskeuring niet goed bevonden. Op bospad cross-versleten en naar sloop
Renault 14 gekocht om weer te verkopen
Renault 11 bij verkoper ingeruild op eerder genoemde polo classic vanwege mankement aan de versnellingsbak van de 11. Had garantie maar i.p.v. 5 bak kon men enkel 4 bak plaatsen. Ik wilde 5 dus het werd de polo.
Toyota Corolla verso heel kort gehad na mijn SAAB 95 en wegens gemis automaat ingeruild op de eerste Prius bij dezelfde dealer dus dat ging makkelijk.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Nog een vergeten geval, in dit geval al vergeten voor de ontdekking: De Yue Loong Feeling.

Afbeelding

De wagen werd in Taiwan gebouwd, en was gebaseerd op het oude Nissan Bluebird platform (wat ook wel te zien is), en was leverbaar met een 1.6, of 1.8 liter benzinemotor, en diverse uitrustingsniveaus.
De auto heeft het maar een jaartje volgehouden op de Nederlandse markt, en er zijn er in dat jaar (1992) dan ook "maar liefst" 122 van weggezet.
Ik ben benieuwd of er zich onder dat bescheiden aantal nog overlevenden bevinden.

De reden voor het mislukken was vermoedelijk de relatief hoge prijs, in relatie tot het gedateerde uiterlijk.
Voor de prijs die, afhankelijk van de uitvoering, heen en weer ging tussen ca 24.000 gulden en ca 28.000 gulden, en daarmee kwam de Yue Loong te dicht in de buurt van de veel modernere Opel Vectra uit dezelfde tijd.

Een forse prijsverlaging in de loop van '92 mocht niet baten.
Voor de mensen die al een Feeling hadden aangeschaft, werd een inruilregeling getroffen, waardoor ze eventueel een Hyundai of een FSO terug konden krijgen voor hun auto.

Wie zou er desondanks zo eigenwijs zijn geweest om dat niet te doen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik denk dat het geen klassieker wordt
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Ik denk dat het geen klassieker wordt
Nee, maar daar zijn het net "vergeten auto's" voor, hé.
Ik kan hier ook wel een Citroën DS19 neerzetten, maar dat valt wat mij betreft toch een beetje buiten deze categorie, al wil ik verder niet muggenziften.

En vaak vind ik de wagens die het niet tot klassieker hebben geschopt, nog het meest interessant.
Ik heb wel wat met "underdog" auto's.

De Renault 14 die je eerder noemde, is daar ook een voorbeeld van.
Echt zo'n wagen waarvan je je afvraagt: Hoeveel zullen er nog van zijn in NL, áls ze er nog zijn? :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang,
Ik denk dat de xm die jij had wel een klassieker wordt net als diens opvolger de C6. Zag toevallig gisteren een Renault 25 op de snelweg. De 14 heb ik al lange tijd niet meer gezien laat staan de 18 maar die kon ook bijzonder goed roesten :wink:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

voor de zekerheid nog even laten zien wat een geslaagd model dit was. Hoe is jou de XM bevallen Jagang?
xm.jpg
xm.jpg (7.28 KiB) 1272 keer bekeken
Laatst gewijzigd door doctorwho op 10 mei 2014 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

en nog een vergeten exemplaar de Ford granada
granada.jpg
granada.jpg (10.16 KiB) 1272 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dan mag natuurlijk de tegenhanger van Opel niet ontbreken. De Opel rekord die onder deze naam lang in productie was. Hieronder de laatste versie die ik ken omdat ik er wel eens in gereden heb en aan gesleuteld heb. Mijn vakantiewerkgever had in die dagen een Opel commodore een luxere versie.
Maar dit is de rekord
opel rekord.jpg
opel rekord.jpg (9.25 KiB) 1271 keer bekeken
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

doctorwho schreef:Jagang,
Ik denk dat de xm die jij had wel een klassieker wordt net als diens opvolger de C6. Zag toevallig gisteren een Renault 25 op de snelweg. De 14 heb ik al lange tijd niet meer gezien laat staan de 18 maar die kon ook bijzonder goed roesten :wink:
Ik heb nog een 30TX gehad, met de 6 cil motor en dubbele carburateurs en een ander byzonder geval, een Zastava Yugo met een 1300 abarth blok, zoiets als onderstaande, maar dan in groen
Afbeelding
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

3 uur schreef: Ik heb nog een 30TX gehad, met de 6 cil motor en dubbele carburateurs en een ander byzonder geval,]
Dat was in de tijd dat deze leverbaar was een auto voor de gegoede personen
renault 30.jpg
renault 30.jpg (7.85 KiB) 1269 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

3 uur schreef:Zastava Yugo met een 1300 abarth blok, zoiets als onderstaande, maar dan in groen
]
Een oostblok fiat :wink:
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

doctorwho schreef:
3 uur schreef:Zastava Yugo met een 1300 abarth blok, zoiets als onderstaande, maar dan in groen
]
Een oostblok fiat :wink:
Een hele snelle oostblokker. Ben toen een halve dag bezig geweest om alles 100% afgesteld te krijgen, zoals 4 carburateurs synchroon afstellen, is wel mooi werk als het resultaat er naar is :D Bloedsnel maar verbruik 1:5-1:6 en de bandjes met zo'n 500-750 km weer glad :oops: en een kort leven voor de auto #-o
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:voor de zekerheid nog even laten zien wat een geslaagd model dit was. Hoe is jou de XM bevallen Jagang?
xm.jpg
Slecht, want het was er een van de eerste serie.
Bovendien was ik veel te verliefd op de wagen, waardoor ik allerlei achterstallig onderhoud ongemerkt op de koop toe nam.
Doe dat nooit, want je loopt er compleet op leeg.

Als je voor een XM gaat, ga dan altijd voor een exemplaar uit de tweede serie, met een volledige onderhoudshistorie. En laat de V6 automaat beter staan.
Want ja, deze motor (ook gebruikt door Peugeot, Renault en Volvo) is erg betrouwbaar, met zijn distributiekettingen ipv riemen.
Maar de automaat is een ramp, want storingsgevoelig, en slijt snel.
En als deze vervangen moet worden, moet de hele santekraam onder de motorkap vandaan worden gehaald, en dat is bij een complexe auto als de XM behoorlijk arbeidsintensief.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:en nog een vergeten exemplaar de Ford Granada
En deze wordt op de hielen gezeten door zijn opvolger: De Scorpio.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Dan mag natuurlijk de tegenhanger van Opel niet ontbreken. De Opel rekord die onder deze naam lang in productie was. Hieronder de laatste versie die ik ken omdat ik er wel eens in gereden heb en aan gesleuteld heb. Mijn vakantiewerkgever had in die dagen een Opel commodore een luxere versie.
Maar dit is de rekord
opel rekord.jpg
Hmm, ik denk dat de tegenhangers van de Granada eerder gezocht moeten worden in de Opel Senator.
Henry Ford
Plaats reactie