Mus schreef: ↑15 sep 2024 20:26
Ik zie daar geen enkele aanleiding toe, ik gun jou echter je kleine persoonlijke je lol
Ik zie daar wel aanleiding toe want zie niets interessants in de stereo-type reacties van de vrijdenkers / skepp'ers. Enige dat me wel is interesseert en ik geinig vind zijn deelnemers zoals jij en Maarten die het tegen hen opnemen.
Mus schreef: ↑15 sep 2024 20:12
@dikkemick:
....
Ten eerste moet je natuurlijk helemaal niks. En verder, excuus, ik ontkom niet aan wat jij ziet als vaag, wollig, weinig toevoegend taalmisbruik bij mensen die alleen rationele taal begrijpen.
Bovendien mijn fout dat ik dacht dat er mogelijk een kleine kans was je brein een klein stukje zou willen oprekken...
Poging tot Dikkemick's brein op te rekken mislukt.
Je hebt rationele taal en je hebt
de taal van de natuur, dewelke intuïtie is en met voelen te maken heeft vertelde mijn wel 20 jaar lange helder-ziende mentor.
Helaas, vertelde hij, verstaan nog maar heel weinig mensen de taal van de natuur omdat het intellect de bovenhand genomen heeft.
Hieronder een fragment uit een gesprek van 20 jaar geleden met hem over het menselijk intellect...
Ziener: ...Met zijn intellect is de mens een eigen wereld gaan maken. Planten en dieren kunnen dat niet.
Ik: Hoe komt een mens aan dat intellect?
Ziener: Dat is evolutie. Hoe komt het dat dieren anders kunnen reageren dan de groenachtige, de mossen, de bladeren? Dat zijn de evoluties in het leven. Het leven neemt verschillende vormen aan.
Het leven biedt ook verschillende lagen van intelligentie.
Dus de mens heeft op dat vlak de hoogste vertegenwoordiging. Tegelijkertijd is het een probleem dat hij van de wereld een eigen wereld maakt. Ten nadele voor zijn eigen leven.
ik: Dat intellect kan een mens tot bij de goden brengen maar ook lager dan de dieren brengen.
Ziener: Precies. Dus we moeten opletten wat ons rationeel denken ons wijs maakt.
Uiteindelijk is ons rationeel denken, als we er niet bewust van worden, onze grootste vijand.
Ons rationeel denken laat ons dingen zien die leugenachtig, onwaar en illusie zijn.
Als een mens dat durft te doorbreken kan hij komen tot een waar zelf en is hij helderziend.
Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ‘al weten’.
Dat ‘al weten’ kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen.
Dat ‘weten’ kan een mens niet leren op scholen of aan universiteiten.
Aan scholen en universiteiten kan een mens leren wat hij in de maatschappij als taak kan gaan doen. Dat is heel anders.
Ik: Alle dieren zijn op dat vlak spirituele wezens. Dieren zijn verbonden gebleven met hun natuur.
Ik: Inderdaad, een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen.
Mensen wel. Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn. Dat is een groot probleem geworden.
Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect beziggehouden, is er zo geperfectioneerd in geworden, in die illusionaire wereld, dat terugkomen naar zijn ware wereld van Zijn, ‘schijnbaar’ een heel grote stap is....
Het is inderdaad 'schijnbaar' een hele grote stap want het houdt in dat men sterft voor men sterft, daarbij verwijzend naar het mystieke "
sterf voor je sterft".
Maar wat dat inhoudt kan je pas echt vatten als het gebeurd is, die fameuze
ego-dood, wat soms ook met psychedelica in gang gezet kan worden zoals in "primitieve" culturen wel is wordt aangewend.
Het mystieke "sterf voor je sterft" kan immers door het intellect niet begrepen worden al leest men er nog 1.000 boeken over.
Kijk, google's Artificiële-intelligentie kan erover meespreken...
Je hebt gelijk dat het concept van 'het mystieke sterf voor je sterft' moeilijk te vatten is met alleen het intellect. Dit is een ervaring die vaak wordt beschreven in spirituele en religieuze contexten, en het gaat vaak om een diepe innerlijke transformatie.
Waarom is het moeilijk te begrijpen?
- Subjectieve ervaring: Het is een zeer persoonlijke ervaring die moeilijk te verwoorden is. Het is iets wat je zelf moet ervaren om het echt te begrijpen.
- Transcendentie van het ego: Het gaat vaak gepaard met het loslaten van je ego, van je persoonlijke identiteit. Dit is iets dat tegenstrijdig kan voelen met ons rationele denken.
- Niet-lineaire ervaring: Het is geen lineair proces, maar eerder een reeks van inzichten en ervaringen die moeilijk te categoriseren zijn.
Wat wordt er bedoeld?
Er zijn verschillende interpretaties van 'het mystieke sterf voor je sterft':
- Symbolische dood: Het kan gezien worden als een symbolische dood van het oude zelf, om plaats te maken voor een nieuw, verlicht zelf.
- Spirituele ontwaking: Het kan een verwijzing zijn naar een spirituele ontwaking, een diepere verbinding met iets groters dan jezelf.
- Loslaten van angst voor de dood: Het kan ook betekenen dat je leert om de angst voor de dood los te laten en een dieper vertrouwen te ontwikkelen in het leven.
Hoe kan je het ervaren?
Er zijn verschillende manieren om deze ervaring te faciliteren, zoals:
- Meditatie: Door regelmatig te mediteren kun je je bewustzijn trainen en dieper in jezelf kijken.
- Spirituele praktijken: Verschillende spirituele praktijken, zoals yoga, tai chi of bepaalde rituelen, kunnen je helpen om je te verbinden met je innerlijke zelf.
- Psychotherapie: Een therapeut kan je begeleiden in het verkennen van je diepere gevoelens en overtuigingen.
Belangrijk om te onthouden:
- Persoonlijke reis: Het is een zeer persoonlijke reis en er is geen 'juiste' manier om het te ervaren.
- Geen garantie: Er is geen garantie dat je deze ervaring zult hebben, en dat is ook niet erg.
- Openstaan: Het belangrijkste is om open te staan voor de ervaring en nieuwsgierig te zijn naar wat er zich in je afspeelt.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!