Maar jij vind dat blijkbaar op een of andere manier zinnig. Dan lijkt het me aannemelijk dat ook jij die vragen kan beantwoorden.
De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
Moderator: Moderators
Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
HERHAALDE VRAAG AAN VSESLAVBOTKIN
heeck schreef: ↑27 jan 2023 15:39 VseslavBotkin,
Hoezo jouw opvallende keuze voor een determinisme dat elk handelen onmogelijk zou maken omdat alles vast zou liggen.
Sla https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie) eens na en kies wat anders.
Dat je elke avond de Demon van Laplace onder je bed wegjaagt; kan dat ook al vastliggen?
Of is dat alleen bij jouw stro-publiek zo.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- VseslavBotkin
- Diehard
Het is relevant omdat het onze creatie is, en dus niet een inherent kenmerk dat wij ontdekken in de Natuur.axxyanus schreef: ↑27 jan 2023 19:45Op welke manier is dat relevant?dikkemick schreef: ↑27 jan 2023 19:32"vier" bestaat uiteraard alleen in onze hoofden. Ook 4 is een menselijke constructie. Ik begreep dat Botkin die weg in was geslagen.axxyanus schreef: ↑27 jan 2023 19:13
Je verwart de patronen die in de natuur voorkomen met de formulering die wij mensen gebruiken om die patronen te beschrijven. Die patronen zijn niet door mensen gecreëerd. Het patroon dat zoogdieren over het algemeen vier ledematen hebben is niet door mensen gecreëerd. We hebben dat enkel opgemerkt. De verwoording om dat patroon te beschrijven en te communiceren zijn mensenwerk.
Betekent dat wij mensen op een of andere manier het patroon gecreëerd hebben van het aantal poten waarmee zoogdieren over het algemeen geboren worden?
Ja.
Het patroon bestond helemaal niet voordat mensen het creëerden. Er was slechts Chaos. Orde komt tot stand in onze beschrijvingen.Werden zoogdieren met een ander aantal poten geboren toen er nog geen mensen waren? Was het aantal poten van zoogdieren volkomen willekeurig totdat mensen het patroon creëerden dat zoogdieren over het algemeen met vier poten werden geboren?
Zegt de mens, door zijn menselijke "bril", door zijn menselijke beschrijvingen, haha. Helemaal niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd; het is nogal logisch dat wij onszelf als het middelpunt van de Natuur beleven, maar het idee dat we een meta-perspectief hebben op dieren is misschien op zijn zachtst gezegd een beetje hoogmoedig. Nietzsche:Blijkbaar kunnen ook heel wat dieren tot op zekere hoogte tellen. In welke mate is dat dan mensenwerk?
edit:Once upon a time, in some out of the way corner of that universe which is dispersed into numberless twinkling solar systems, there was a star upon which clever beasts invented knowing. That was the most arrogant and mendacious minute of "world history"
[...]
And when it is all over with the human intellect, nothing will have happened. For this intellect has no additional mission which would lead it beyond human life. Rather, it is human, and only its possessor and begetter takes it so solemnly-as though the world's axis turned within it. But if we could communicate with the gnat, we would learn that he likewise flies through the air with the same solemnity, that he feels the flying center of the universe within himself. There is nothing so reprehensible and unimportant in Nature that it would not immediately swell up like a balloon at the slightest puff of this power of knowing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_ontology misschien interessant in deze context
- Peter van Velzen
- Site Admin
"vier" is een naam voor een en nog een en nog een en nog een
Wij zien dat bijna alle miereneters een voorpoot en nog een voorpoot en een achterpoot en nog een achterpoot heeft.
En zeggen daarom dat miereneters doorgaans vier poten hebben.
Vier en een en nog een, noemen we zes.
De bijna alle mieren hebben behalve voor en achterpoten ook een middenpoot en nog een middenpoot.
Daarom, zeggen we dat een mier doorgaans zes poten heeft.
Woorden zijn inderdaad een menselijke constructie. Maar dat betekent niet dat hetgeen we er mee aanduiden ook een menselijke constructie is.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
En jij wilt weer terug naar die Chaos?VseslavBotkin schreef: ↑27 jan 2023 20:26 Het patroon bestond helemaal niet voordat mensen het creëerden. Er was slechts Chaos. Orde komt tot stand in onze beschrijvingen.
Dat zal je niet licht lukken. Aangezien die Chaos nooit bestond. Chaos is namelijk ook een menselijke constructie. En in tegenstelling tot de poten van een zoogdier, is ze niet eenvoudig waar te nemen.
Ik wens u alle goeds
Mijn reactie is de reactie op wat jij letterlijk schreef. Als datgene wat jij letterlijk schreef over iets heel anders ging dan wat jij letterlijk schreef, zal dat wel zo zijn! Ik vind het prima hoor, dan ga ik er van uit dat hetgeen ik schreef correct is.Mullog schreef: ↑27 jan 2023 17:51Volgens mij ging mijn gesprek over dat vanuit eenvoud complexiteit kan ontstaan. Je reactie lijkt me over iets heel anders te gaan.HierEnNu schreef: ↑27 jan 2023 16:09Eenvoudiger voorstellen dan iets is maakt zulks nog niet eenvoudig! Een atoom bestaat uit een atoomkern met daaromheen een 'wolk' van elektronen, waarbij de atoomkern tigduizend keer zo klein is als het hele atoom. ALL die 'lege[?] ruimte' vormt ook onderdeel van het atoom en een atoom kan niet bestaan zonder de krachten die dat atoom bij elkaar houden.
Bovendien komt er ook materie voor die niet uit atomen is opgebouwd. Toch?
De Natuur volgt geen wetten!Mullog schreef:De wetten die de natuur volgt
De Natuurwetten worden door mensen geformuleerd.
De wetten volgen de Natuur! Natuurwetten volgen uit vastgestelde wetmatigheden en de Natuur trekt zich daar vervolgens geen ene jota van aan! Zodra in de praktijk blijkt dat de Natuur iets anders doet dan de betreffende Natuurwet doet verwachten en/of zelfs nieuwe feiten het tegendeel bewijzen, dan wordt die wet eenvoudig verworpen [eenvoudiger kan haast niet].
Overigens,
dat vanuit éénfout [SIC] complexiteit kan ontstaan is me bekend en
dat vanuit eenvoud complexiteit kan ontstaan ben ik het ook mee eens.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Dat zou heel jammer zijn. Bovendien:dikkemick schreef: ↑27 jan 2023 17:29Dan maar achterover leunen, de boel de boel laten en stoppen met alle wetenschappelijke onderzoeken? Allemaal wensen van de vader van de gedachten?VseslavBotkin schreef: ↑27 jan 2023 17:26 Mensen die denken dat er patronen in de Natuur zitten, patronen die wij passief ontdekken in plaats van actief creëeren, doen een beetje hetzelfde als deze meneer of mevrouw doet:
Die patronen die wij menen te "ontdekken" zeggen iets over hoe de menselijke waarneming in elkaar zit; waarbij het tevens handig is niet uit het oog te verliezen dat de wens de vader van de gedachte is. Toch nog maar een keer het woord aan die oude, lieve Kant:However absurd it may sound, the understanding is itself the source of the laws of Nature.
- je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt
dominante 'manier van denken' op te geven lijkt me meer aangewezen.
- Analytisch en logisch redenerend gaat men details begrijpen [grijpen, grip krijgen op] en van daaruit zicht krijgen op het geheel, daar schijnt vooral de linker hersenhelft zich mee bezig te houden.
Holistische denken waar de rechter hersenhelft zich mee bezig schijnt te houden heeft meer te maken met beeld en gevoel, waarbij er meer naar het geheel wordt 'gekeken' dan naar de som van de verschillende onderdelen waarvan iets is opgebouwd, er van uitgaande dat alles met elkaar samenhangt met de neiging een Gestalt [een gestructureerd geheel] te vormen.
Het Corpus Callosum [Hersenbalk] welk de twee hersenhelften verbindt schijnt groter te [kunnen] worden en daardoor beter de verbinding te kunnen verzorgen indien men langere tijd mediteert.
- Mediteren is mijns inziens ook 'slechts' een manier van denken.
Ik neem zo maar aan dat regelmatig een andere 'manieren van denken' hanteren ook zal bevorderen dat het Corpus Callosum groter kan worden en daardoor de verbinding beter zal kunnen verzorgen. Nou ja, niet zomaar:National Center for Biotechnology Information schreef:Bridging the hemispheres in meditation:
thicker callosal regions and enhanced fractional anisotropy (FA) in long-term practitioners
Abstract
Recent findings suggest a close link between long-term meditation practices and the structure of the corpus callosum.
<<< knip >>>
To further explore callosal features in the framework of meditation, we analyzed 30 meditators and 30 controls, carefully matched for sex, age, and handedness. We applied a multimodal imaging approach using diffusion tensor imaging (DTI) in combination with structural magnetic resonance imaging (MRI). Callosal measures of tract-specific FA were complemented with other global (segment-specific) estimates as well as extremely local (point-wise) measures of callosal micro- and macro-structure. Callosal measures were larger in long-term meditators compared to controls, particularly in anterior callosal sections.
<<< knip >>>
Moreover, longitudinal studies are required to address whether the observed callosal effects are induced by meditation or constitute an innate prerequisite for the start or successful continuation of meditation.
Copyright © 2012 Elsevier Inc. All rights reserved.
- Use it,
or lose it!
Dankjewel voor dat mooie compliment!VseslavBotkin schreef: ↑27 jan 2023 16:48Precies! Hele mooie formulering die ik zeker ga onthouden haha.
Nou ben ik extra benieuwd naar andere reacties.
- Ik bedoel maar:
- I came in peace,
so please: shoot to kill!

- I came in peace,
Materie is een eigenschap [van een deeltje]?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2023 16:31 materie is niet iets wat is gebouwd wordt, maar een eigenschap van een deeltje.
Nee: materie BESTAAT uit deeltjes.
Veel meer weet ik er ook niet van hoor, maar dat nog net wel.
Of bedoelje weer iets anders dan je daadwerkelijk schrijft?
Bedoel je weer iets anders dan je daadwerkelijk schrijft?TIBERIUS CLAUDIUS schreef:De natuurwetten zijn kennelijk door de natuur zelf ingevoerd.
De mens constateert slechts dat ze er zijn.
Iedere schijnbare wetmatigheid is niet meer dan een model, dat bij nader onderzoek niet helemaal juist of misschien zelfs volledig fout kan blijken.
Wikipedia schreef:
Wet (wetenschap)
Een wet in de wetenschap is een regel die een bepaalde wetmatigheid beschrijft in de natuur of de maatschappij.
Algemeen
Wetenschappelijke wetten, ook wel natuurwetten genoemd, zijn vastgestelde wetmatigheden in bepaalde verschijnselen, die als universeel en onveranderlijk worden beschouwd. Deze wetten kunnen echter verworpen worden als nieuwe feiten het tegendeel bewijzen.
Waarom niet gewoon daadwerkelijk schrijven wat je bedoelt? Waarom zou ik negeren wat de ander daadwerkelijk schrijft en vervolgens iets gaan bedenken wat hij misschien bedoelt, om dan vervolgens te reageren op wat ik zelf verzonnen heb maar de ander verantwoordelijk maken om mijn verzinsel te verdedigen? Thanks, but no thanks.
Ik doe hier mee om mijn mening ter discussie te stellen en wat bij te leren zodat ik mijn mening eventueel bij kan stellen. Ik hoef niet zo nodig te scoren al is dat best wel egostrelend lekker, maar ik doe liever niet mee aan dat 'spel' van doelpalen verschuiven.
Dat 'spel' van doelpalen verschuiven ...axxyanus schreef:En je kan vitten over de natuur die wetten volgt. Dat lijkt me gewoon een afkorting voor de patronen die voorkomen in de natuur. Maakt het zoveel verschil om te stellen: "De natuur volgt dit patroon", i.p.v. "De natuur gedraagt zich volgens dit patroon"
- Bij patronen in combinatie met Natuur denk ik aan
fietsen op een bospad en aan:- afgevallen bladeren
- een spinnenweb
- sporen in het zand
en ja, dan zou ik ook willen scoren!

Enige dat zinnig op mij (en jou denk ik) overkomt, is dat alles menselijke constructies zijn. Wij hebben overal naampjes aan gegeven. In die zin heeft hij gelijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ook dit zou je Botkin voor moeten leggen. Ik begrijp nog steeds dat hij alles onder menselijke constructies verstaat. Dat we daarom even gelovig zijn als Barnabas.Peter van Velzen schreef: ↑28 jan 2023 02:32 "vier" is een naam voor een en nog een en nog een en nog een
Wij zien dat bijna alle miereneters een voorpoot en nog een voorpoot en een achterpoot en nog een achterpoot heeft.
En zeggen daarom dat miereneters doorgaans vier poten hebben.
Vier en een en nog een, noemen we zes.
De bijna alle mieren hebben behalve voor en achterpoten ook een middenpoot en nog een middenpoot.
Daarom, zeggen we dat een mier doorgaans zes poten heeft.
Woorden zijn inderdaad een menselijke constructie. Maar dat betekent niet dat hetgeen we er mee aanduiden ook een menselijke constructie is.
Ben ik niet met m eens maar misschien begrijpen we hem verkeerd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Interessant meen wel dat het Corpus Callosum over het algemeen bij vrouwen beter is ontwikkeld. Maar om te weten of meditatie deze verbinding fysiek kan veranderen zou volgens mij vooraf moeten gaan met een nul-meting bij niet mediteerders en deze later te meten. Nu is het voor mij een beetje "wel correlatie maar onzekere causaliteit".
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Jij denkt dat er materie deeltjes bestaan?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Dat is de zelfde "bril" waardoor mensen alles bekijken, ook elkaar. Als wij door die bril kunnen herkennen welke andere mensen wel en niet kunnen tellen, waarom zouden wij dan niet door die bril mogen kijken om te zien in hoeverre dieren kunnen tellen of niet?VseslavBotkin schreef: ↑27 jan 2023 20:26Zegt de mens, door zijn menselijke "bril", door zijn menselijke beschrijvingen, haha.axxyanus schreef: ↑27 jan 2023 19:45 Blijkbaar kunnen ook heel wat dieren tot op zekere hoogte tellen. In welke mate is dat dan mensenwerk?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.