Samsa schreef:Zoals altijd een sterk staaltje OI

. Hoe gaat het daar Luck, nog altijd veel bekeerde huisvrouwen en boze pubers?
Dat is vaste kost op OI. De 'bekeerde huisvrouwen' - categorie kan je in twee groepen onderverdelen, zij die hun hart luchten en de zojuist bekeerde. De eerste is meestal tijdelijk, nadat zij hun hart hebben gelucht verdwijnen zij weer. Meestal schieten de meer gematigde moslims erop af en worden goed geholpen. De tweede zoeken contacten via oi met andere moslima´s en verdwijnen.
Maar daar heb ik niet zo goed zicht op. Ik interesseer me meer voor het ideologische aspect van oi. Deze afdeling ('boze pubers') is voor de liberale westerling de meest afschrikwekkende, maar ook de meest interessante. Tegenwoordig krijg ik daar steeds meer zicht op. De hardliners zoals Al-Hussein die tegen democratie zijn en de 'nationalisten' die voor democratie zijn. Weliswaar niet hardop, want wie zoiets toegeeft roept een paginalange discussie over zich af, maar stiekem steunen ze Erdogan. Eventueel de koning van Marokko. Mijn hoop is op de laatste groep gevestigd, al heeft de eerste islamitisch gezien gelijk.
Een ander spectrum heb je op het gebied van complottheoriën. Veel leden hebben de overtuiging dat zionisten een zeer grote invloed hebben op de media. Ik noteer even het hoogtepunt van mijn oi-carrière.
Niemand die hier ontkent dat er geen holocaust zou hebben plaatsgevonden. Niemand die ontkent dat er geen deportatie heeft bestaan, etc. etc. De vraag is alleen wie er werkelijk achter de holocaust heeft gezeten en zelfs wie de aanstichters waren van WOII. De mainstream denkt dat Hitler de aanstichter was, maar niets is minder waar. Hitler was alleen het middel waarvoor hij goed geld heeft ontvangen. De zionisten hadden er alle belang bij om de joden uit te roeien. Deportatie vond al ruim voordat de WOII begon plaats. Zelfs de joden zelf zijn daar inmiddels al lang achter.
Maar dit is dus de ideologische kant van oi. Deze hardliners zijn opvallend, maar nog steeds in de minderheid. Leden als Sakina, ImanvdK, Hind, Amira, etc houden zich daar veel minder mee bezig. Uit deze hoek, de ´vaste leden´ komen vaak ook de meest liberale berichten.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.