Ja, sorry, Heeck, ik moet op zoveel mensen reageren, plus ik begrijp niet altijd wat je schrijft. Ik zal proberen meer op uw vragen te reageren. Maar ik kan niets beloven. Als ik op iedereen reageer, ben ik voltijds bezig en kan ik niet meer verder werken aan andere projecten.heeck schreef: ↑14 mei 2021 16:41 Axxyanus,
Nog even en jij onthoudt beter wat ik heb opgebracht terwijl ik dan gewoon opnieuw aan het opzoeken ben.
R.
MaartenV,
Reageren op wat ik schrijf is niet je sterkste punt, vandaar dat ik je de uitleg over het punt van noot 35 de free energy Friston, ook maar even geef:
https://www.nature.com/articles/nrn2787En pas op met het aanhalen van Kastrup zonder exacte bronvermelding want daarmee zat je er eerder ook al naast.A free-energy principle has been proposed recently that accounts for action, perception and learning. This Review looks at some key brain theories in the biological (for example, neural Darwinism) and physical (for example, information theory and optimal control theory) sciences from the free-energy perspective. Crucially, one key theme runs through each of these theories — optimization. Furthermore, if we look closely at what is optimized, the same quantity keeps emerging, namely value (expected reward, expected utility) or its complement, surprise (prediction error, expected cost). This is the quantity that is optimized under the free-energy principle, which suggests that several global brain theories might be unified within a free-energy framework.
Roeland
Ik begrijp dit 'free energy'-principe van Friston niet zo goed (als je het me beter kan uitleggen, zou goed zijn).
Zoals ik hierboven al zei:
Bernardo Kastrup antwoordde op deze tegenwerping dat er in dat geval ergens toch een toename van (daarvoor geremde) activiteit moet kunnen waargenomen worden in de hersenen. Activiteit die werd afgeremd (inhibition) moet dan plots ergens toch zichtbaar worden. Maar er werd alleen maar afname van hersenactiviteit gemeten. Dus die andere activiteit in hersendelen waarvan men vermoedt dat die geremd wordt, werd niet waargenomen.