Op marktplaats stikt het ook van de 2.0 CT Turbo's met automaat.Doctorwho schreef:Ik begreep van een citroen fanaat dat de tweede serie XM en dan de 2.0 16V net zo betrouwbaar en goed te onderhouden waren als de Xantia met zelfde motorisering. Maar de automaten zitten vaak in de luxere met V6 motor uitgeruste XM's
En ik weet dat je allergisch bent voor het woord "turbo", maar geloof mij: Je kan beter eens een turbo (met handbak) hebben die defect raakt, dan dat het de automaat is van een V6 die overlijdt.
Je moet wel een zware liefhebber zijn om dat laatste weer te willen laten repareren.
Maar voorlopig wordt het "m nog niet hoor. Andere prioriteiten.
Aan de diesels zou ik helemaal niet meer beginnen, want daar mag je over een paar jaar geen (grote) stad meer mee in.Gaat je voorkeur naar V6 uit?
NB veel werden ook uitgevoerd met turbo op de benzineversie maar ben zelf een beetje bevreesd voor deze uitvoeringen want dan kan er weer meer stuk gaan. De diesels kunnen hoge km standen halen maar zijn eigenlijk enkels geschikt voor veelrijders.
Even geneusd het blijven mooie wagens die ongetwijfeld een klassiekerstatus gaan verwerven.
En ik persoonlijk zou dan omwille van het onderhoud toch voor een viercilinder gaan.
Bovendien loop je daarin de grootste kans een handbak aan te treffen.
Die gaan niet zo snel kapot, al kunnen de teflon busjes in de "gewrichten" (Ja, met kop en kom) van het stangenstelsel wel versleten raken.
En dan heb je toch hele handige vingertjes nodig om dat weer te repareren.
De schakelstangen bevinden zich namelijk in de "brievenbus" tussen het motorblok en het schutbord.
Ideaal als je met losgeschoten schakelstangen aan de kant van de weg staat, met een gloeiend uitlaatspruitstuk waar je met je blote armen langsheen moet werken.
(Ps. Snap overigens niet waarom er geen éénspakige stuurwielen in XM's zitten. Dat hoort er m.i. wel een beetje bij.)