Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bonjour
Site Admin

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Bonjour »

https://nos.nl/artikel/2619260-onderhan ... t-afgezegd
Het basisakkoord tussen de VS en Iran voorziet ook in een einde van de oorlog tussen Israël en Libanon. Vance heeft donderdag scherp uitgehaald naar Israëlische critici van het akkoord. "Als ik deel zou uitmaken van het Israëlische kabinet, zou ik denk ik niet mijn enige sterke bondgenoot aanvallen die ik nog heb in de wereld."

Vance voegde eraan toe dat president Trump "de enige wereldleider is die op dit moment sympathiek staat tegenover Israël".

Vance zei verder dat hij Israëlische kabinetsleden erop zal wijzen dat "twee derde van de wapens waarmee Israël zich beschermt, geproduceerd is in de VS en betaald met Amerikaans belastinggeld".
Nu neem ik de uitspraken van Vance altijd wel met een korreltje zout , maar of het nu twee derde is of minder maakt niet zoveel uit. Ik heb al veel filmpjes gezien op youtube waarin Amerikanen vraagtekens zetten met de onvoorwaardelijke steun van de VS voor Israël. Tucker Carlson heeft daar een aantal van gemaakt. Maar dit is voor het eerst dat ik de geluiden vanaf dit niveau hoor. Vance zegt dit niet zonder dat het met Trump besproken is. Bijzondere ontwikkeling.

Edit: Filmpje gvonden:
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 19 jun 2026 07:10:scissors:
Nu neem ik de uitspraken van Vance altijd wel met een korreltje zout , maar of het nu twee derde is of minder maakt niet zoveel uit. Ik heb al veel filmpjes gezien op youtube waarin Amerikanen vraagtekens zetten met de onvoorwaardelijke steun van de VS voor Israël. Tucker Carlson heeft daar een aantal van gemaakt. Maar dit is voor het eerst dat ik de geluiden vanaf dit niveau hoor. Vance zegt dit niet zonder dat het met Trump besproken is. Bijzondere ontwikkeling.

Edit: Filmpje gvonden:

Code: Selecteer alles

[youtube]K-YOTk5LF2E[/youtube]
Dit wijst toch op een interessante politieke ontwikkeling, ondanks dat uitspraken van Vance inderdaad beter met een korreltje zout genomen kunnen worden. Dat de VS historisch gezien zeer ver is gegaan in het diplomatiek, militair en financieel steunen van Israël, onder zowel Democratische als Republikeinse regeringen, lijkt mij duidelijk.

Maar waaruit blijkt volgens jou dat die steun onvoorwaardelijk is?

Zoals ik het lees, wijzen juist de spanningen waar jij nu op wijst erop dat er grenzen, belangen en voorwaarden bestaan. Wat zich momenteel lijkt af te spelen tussen Trump, Vance en Netanyahu past voor mij moeilijk bij het beeld van onvoorwaardelijke steun.

De relatie tussen de VS en Israël lijkt mij daarom eerder een complexe wederzijdse afhankelijkheid dan een vorm van onvoorwaardelijke steun. Alleen al de discussies over wapenleveranties, sancties, onderhandelingen met Iran en de positie van Netanyahu suggereren dat er wel degelijk uiteenlopende belangen en spanningen bestaan.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat snapt onze geliefde rechts nationalistische dictator niet aan het woord: "wapenSTILSTAND"?

Israël en Hezbollah akkoord over wapenstilstand, Libanon meldt luchtaanvallen | Buitenland | NU.nl https://www.nu.nl/buitenland/6400061/is ... allen.html

Israël en Hezbollah zijn het vrijdag eens geworden over een staakt-het-vuren dat om 15.00 uur (Nederlandse tijd) is ingegaan. Toch zijn sinds dat tijdstip meerdere Israëlische aanvallen geregistreerd.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 19 jun 2026 22:38 Wat snapt onze geliefde rechts nationalistische dictator niet aan het woord: "wapenSTILSTAND"?

Israël en Hezbollah akkoord over wapenstilstand, Libanon meldt luchtaanvallen | Buitenland | NU.nl https://www.nu.nl/buitenland/6400061/is ... allen.html

Israël en Hezbollah zijn het vrijdag eens geworden over een staakt-het-vuren dat om 15.00 uur (Nederlandse tijd) is ingegaan. Toch zijn sinds dat tijdstip meerdere Israëlische aanvallen geregistreerd.
Dat was in de VS en in de koloniale tijd al zo.
Verdragen golden voor de andere partij: indianen , negers , inlanders , ............ .
Niet voor de westerse machthebbers.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Hier een leuke site waar de onvoorwaardelijke steun van de VS voor Israël vandaan komt:
https://www.boughtbyzionism.org/politic ... by_zionism
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 20 jun 2026 08:35 Hier een leuke site waar de onvoorwaardelijke steun van de VS voor Israël vandaan komt:
Een indrukwekkende lijst die ik nog niet kende.
(Dus bedankt voor de informatie)

Wat me wel bekend is, dat ze stemmen kopen voor de Algemene vergadering van de VN.
Een lijst heb ik niet, maar het betreft ministaatjes en/of een soort eilandenrijkjes.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 jun 2026 08:28
dikkemick schreef: 19 jun 2026 22:38 Wat snapt onze geliefde rechts nationalistische dictator niet aan het woord: "wapenSTILSTAND"?

Dat was in de VS en in de koloniale tijd al zo.
Verdragen golden voor de andere partij: indianen , negers , inlanders , ............ .
Niet voor de westerse machthebbers.
De beste omschrijving van zaken die ik tot.nu heb gezien.

Staakt het vuren, Memorandum of Understanding, intentieverklaring? Snurk..
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 20 jun 2026 08:35 Hier een leuke site waar de onvoorwaardelijke steun van de VS voor Israël vandaan komt:
Dat er in de US een machtige joodse lobby is was me bekend.
Echter zonder exacte gegevens.
En niet speciaal deze cijfers voor het zionisme.
Dank voor deze lijst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Live gemeld door Aljazeera:

Iran heeft nu wel genoeg van de doorgaande Israëlische oorlog in Libanon, dit tijdens 'het Memorandum of Understanding' en het 'staakt het vuren'.
Het is steeds een heet punt voor Teheran geweest en Trump dreigt ook nog, dat belooft niet veel goeds..
Het Iraanse militaire commando heeft laten weten, dat de Straat van Hormuz weer door hun wordt gesloten.

Ik weet niet wat het zal zijn: of Netanyahu tevreden zal zijn of niet..? Hij ziet niets in wat Iran en de VS doen.

Te verwachten zou zijn, dat de brandstofprijzen weer zullen stijgen na een daling de afgelopen dagen.
Dát zal de Russische leider Putin weer zeer welkom zijn, dat spekt zijn steeds legere staatskas door Ukraine.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 20 jun 2026 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Opnieuw gebruik je de term "onvoorwaardelijke steun":

Kun je aangeven welk onderdeel volgens jou de conclusie ondersteunt
dat de steun van de VS voor Israël onvoorwaardelijk is?

Dat is namelijk een andere stelling dan dat er sprake is van politieke invloed of steun.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 20 jun 2026 15:29 Live gemeld door Aljazeera:

Iran heeft nu wel genoeg van de doorgaande Israëlische oorlog in Libanon, dit tijdens 'het Memorandum of Understanding' en het 'staakt het vuren'.
Het is steeds een heet punt voor Teheran geweest en Trump dreigt ook nog, dat belooft niet veel goeds..
Het Iraanse militaire commando heeft laten weten, dat de Straat van Hormuz weer door hun wordt gesloten.

Ik weet niet wat het zal zijn: of Netanyahu tevreden zal zijn of niet..? Hij ziet niets in wat Iran en de VS doen.

Te verwachten zou zijn, dat de brandstofprijzen weer zullen stijgen na een daling de afgelopen dagen.
Dát zal de Russische leider Putin weer zeer welkom zijn, dat spekt zijn steeds legere staatskas door Ukraine.
Er is nu een levendig.diplomatiek verkeer op gang gekomen.
Dat is.in het land van de bemiddelaar Pakistan en er zou ook een Iraanse delegatie onderweg zijn naar Zwitserland.

Iran heeft nog wat toegevoegd aan wat hen irriteert: zij zijn boos, dat Israël zijn legers in het Zuiden van Libanon nog
niet teruggetrokken heeft. Dat was steeds een van de eisen voor een 'Memo van Understanding'. Gesproken wordt
van een 'verlies van vertrouwen in de overeenkomst'.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 20 jun 2026 16:20 Iran heeft nog wat toegevoegd aan wat hen irriteert: zij zijn boos, dat Israël zijn legers in het Zuiden van Libanon nog
niet teruggetrokken heeft. Dat was steeds een van de eisen voor een 'Memo van Understanding'. Gesproken wordt
Een overeenkomst met Israël. Hebben ze daar werkelijk ooit vertrouwen in gehad??

Hoe naïef.

Zie hier: Iran sluit Straat van Hormuz na Israëlische aanvallen op Libanon | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... banon.html

De paria van het Midden-Oosten stopt nooit!!
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 jun 2026 16:50
Gerard R. schreef: 20 jun 2026 16:20 Iran heeft nog wat toegevoegd aan wat hen irriteert: zij zijn boos, dat Israël zijn legers in het Zuiden van Libanon nog
Een overeenkomst met Israël. Hebben ze daar werkelijk ooit vertrouwen in gehad??

Hoe naïef.

Zie hier: Iran sluit Straat van Hormuz na Israëlische aanvallen op Libanon | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... banon.html

De paria van het Midden-Oosten stopt nooit!!
Natuurlijk was dat vertrouwen er niet. Maar je moet diplomatiek eens wat proberen anders vang je nooit een vis.
Voorlopig is het nog een steekspel van de hoogste orde onder leiding van de geniale Trump.
En tegen de consument en tegen de producent kunnen we blijven zeggen, dat ze zich vooral niet rijk moeten rekenen
ondanks dippen in bv. de brandstofprijzen.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 20 jun 2026 16:10

Dat is namelijk een andere stelling dan dat er sprake is van politieke invloed of steun.
Zo te zien is de steun wel degelijk afhankelijk van een voorwaarde: De voorwaarde dat AIPAC de betreffende politici in het zadel houdt. Uiteraard zullen de omgekochte congresleden ontkennen dat hun steun van enige voorwaarde afhang.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: 21 jun 2026 04:58
HierEnNu schreef: 20 jun 2026 16:10

Zo te zien is de steun wel degelijk afhankelijk van een voorwaarde: De voorwaarde dat AIPAC de betreffende politici in het zadel houdt. Uiteraard zullen de omgekochte congresleden ontkennen dat hun steun van enige voorwaarde afhang.
Dus zoals de zaken er nu voorstaan, is die onvoorwaardelijheid er.
Ik zie voorlopig hier geen verandering in.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie