Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 15 mei 2021 12:26 Wat mij betreft is het filosofisch materialisme de nul-hypthose. Dat materie en energie bestaan, is duidelijk waar te nemen. Als jij daar iets extra's wil aan toevoegen, zorg dan voor degelijke ondersteuning!
Zoals al eerder gezegd:

Op een fundamenteel niveau bestaan er geen fysieke dingen:
Er lijken gewoon patronen in velden te zijn - zoals het elektromagnetische veld - en dat is echt alles wat er is. Er zijn geen korrelige kleine bits (materie), zelfs niet op het allerlaagste niveau.... Het zijn gewoon vibrerende patronen in velden. En wat zijn deze velden? Zijn deze van materiële of fysieke stof gemaakt? Neen.

Ik heb dit antwoord al eens gegeven en op een of andere manier heb je het nog steeds gemist. er zijn niets anders dan immateriële velden.

Zogenaamde materiële deeltjes zijn niet oneindig deelbaar of herleidbaar. op de schaal van een planck condenseren ze tot een verenigd veld. dat betekent het einde van het fysieke of materiële ding. Dus het einde van het filosofisch materialisme of fysicalisme als ontologisch kader..
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
axxyanus
Moderator

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 04:54 Tijdens algeheel zuurstoftekort in het gehele brein worden in sommige gevallen rijke intense transcendente ervaringen gemeld. De neurale activiteit die dan vrijkomt door zogenaamde verstoring van inhibitieprocessen, heeft toch ook zuurstof nodig om die rijke ervaringen te kunnen produceren? Onder materialisme of fysicalisme valt dit niet te verklaren.
Wij hoeven dat niet te verklaren om de heel eenvoudige reden dat wij aan de betrouwbaarheid van dit soort rapporten twijfelen.

Hoe weten wij dat die rijke intense transcendente ervaringen juist tijdens het algeheel zuurstoftekort gebeurden en dat het geen illusie is die onstaat tijdens het moment dat er weer meer zuurstof naar de hersenen gaat?

Het scenario gaat altijd ongeveer als volgt:

1) Iemand is een hele tijd buiten bewustzijn.
2) Iemand heeft tijdens die periode een zuurstoftekort in de hersenen
3) De persoon wordt wakker en herinnert zich een rijke intense transcendente ervaring.
4) De niet-materialisten gaan er gewoon vanuit dat (2) en (3) op het zelfde moment gebeurden.

Maar het is natuurlijk evengoed mogelijk dat de rijke intense transcendente ervaring onstaat op het moment dat zuurstof weer vrijelijk de hersenen bereikt. De niet-materialisten vullen gewoon een aantal zaken in, die ze niet weten en verwachten dan dat wij een verklaring kunnen bieden voor hun invulling, ook al staat helemaal niet vast dat de zaken gebeuren zoals zij ze hebben ingevuld.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 06:46
axxyanus schreef: 15 mei 2021 12:26 Wat mij betreft is het filosofisch materialisme de nul-hypthose. Dat materie en energie bestaan, is duidelijk waar te nemen. Als jij daar iets extra's wil aan toevoegen, zorg dan voor degelijke ondersteuning!
Zoals al eerder gezegd:

Er lijken gewoon patronen in velden te zijn - zoals het elektromagnetische veld - en dat is echt alles wat er is. Er zijn geen korrelige kleine bits (materie), zelfs niet op het allerlaagste niveau.... Het zijn gewoon vibrerende patronen in velden. En wat zijn deze velden? Zijn deze van materiële of fysieke stof gemaakt? Neen.

Ik heb dit antwoord al eens gegeven en op een of andere manier heb je het nog steeds gemist. er zijn niets anders dan immateriële velden.

Zogenaamde materiële deeltjes zijn niet oneindig deelbaar of herleidbaar. op de schaal van een planck condenseren ze tot een verenigd veld. dat betekent het einde van het fysieke of materiële ding. Dus het einde van het filosofisch materialisme of fysicalisme als ontologisch kader..
Ja en misschien zijn de e.m. velden ook wel weer een manifestatie van iets onderliggends. Dus in die strikte zin van het woord heb je natuurlijk gelijk (wat deze bijdrage betreft, dus even los van dromen etc), maar deze velden manifesteren zich wel als materie, waarmee wij materiele schepsels werken en voorspellingen kunnen doen.
Dus ja, misschien zitten er lucente onstoffelijke concepten aan ten grondslag, maar dat is giswerk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 06:46
Zoals al eerder gezegd:

Muggezifterij. Zelfs als we deze velden onstoffelijk willen noemen, dan hebben ze nog steeds niets met jouw soort onstoffelijkheid te maken. Er is geen enkele reden om dit soort velden een soort algemeen bewustzijn toe te schrijven.

Laten we even om wille van het argument, er vanuit gaan dat intense rijke transcendente ervaringen inderdaad gebeuren tijdens een zuurstoftekort van de hersenen. Dan bieden deze velden daar geen verklaring voor aan. Waarom zouden we tot dit nivo van detail doordringen als het uiteindelijk toch geen extra verklarende mogelijkheid bied?
MaartenV schreef: 16 mei 2021 06:46Ik heb dit antwoord al eens gegeven en op een of andere manier heb je het nog steeds gemist. er zijn niets anders dan immateriële velden.

Alsof het enige wat de niet-materialisten beweren, is, dat een onstoffelijk veld de fundering is van materie en energie. Ik heb er geen probleem mee om mijn materialisme te zien als de visie dat dergelijke onstoffelijke velden op hogere nivo's ons enkel materie en energie opleveren. Dat zo'n veld niet ook nog bewustzijn bevat of produceert.

Je bent nu bij de theologie beland. Omdat god zich meer en meer als totaal onkenbaar manifesteert, zijn er theologen die god gewoon definiëren als: "de grond van het bestaan", wat dat ook moge betekenen. Jij haalt hier het zelfde soort truc uit. Omdat er geen bewijs is voor het soort onstoffelijkheid waar jij het over hebt, ga je de fysische velden als onstoffelijk bestempelen. Alsof je met wat woordgoochelarij, jouw soort onstoffelijkheid te voorschijn kan toveren.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 04:54 Tijdens algeheel zuurstoftekort in het gehele brein worden in sommige gevallen rijke intense transcendente ervaringen gemeld. De neurale activiteit die dan vrijkomt door zogenaamde verstoring van inhibitieprocessen, heeft toch ook zuurstof nodig om die rijke ervaringen te kunnen produceren? Onder materialisme of fysicalisme valt dit niet te verklaren.
Wanneer en hoe worden die "rijke intense ervaringen" gemeld?
Pratend neem ik aan.

Hoe komen dan die "transcendente ervaringen" het bij zinnen gekomen pratende brein weer in?

Ik meldde je dat bekende probleem al:
. . . en is daarmee nog verder van huis omdat het probleem zich daarmee verplaatst naar de overdracht van & naar die onzichtbare en waarschijnlijk ook ondetecteerbare, onstoffelijke entiteit.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:A potential explanation for this is . . . . .
Het wachten is op echte, gecontroleerde verklaringen en dan vanzelf niet die van Kastrup die een ander model hanteert als jij.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 16 mei 2021 09:05 Maar het is natuurlijk evengoed mogelijk dat de rijke intense transcendente ervaring onstaat op het moment dat zuurstof weer vrijelijk de hersenen bereikt. De niet-materialisten vullen gewoon een aantal zaken in, die ze niet weten en verwachten dan dat wij een verklaring kunnen bieden voor hun invulling, ook al staat helemaal niet vast dat de zaken gebeuren zoals zij ze hebben ingevuld.
Sam Parnia, cardioloog, deed samen met collega's een groots onderzoek naar bijna-dood-ervaringen tijdens een hartinfarct in 2008.

Eén van de conclusies uit de studie was de timing van het moment waarop de bijna-dood-ervaring plaats moet hebben gevonden:

"One case was validated and timed using auditory stimuli during cardiac arrest. Dr Parnia concluded: “This is significant, since it has often been assumed that experiences in relation to death are likely hallucinations or illusions, occurring either before the heart stops or after the heart has been successfully restarted, but not an experience corresponding with ‘real’ events when the heart isn’t beating. In this case, consciousness and awareness appeared to occur during a three-minute period when there was no heartbeat. This is paradoxical, since the brain typically ceases functioning within 20-30 seconds of the heart stopping and doesn’t resume again until the heart has been restarted. Furthermore, the detailed recollections of visual awareness in this case were consistent with verified events."
bron: https://www.southampton.ac.uk/news/2014 ... study.page

Hier is het moment waarop de transcendente ervaringen zich voordeden (de BDE) dus onderzocht geweest. En dat bleek tijdens de uitval van de hartslag.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 16 mei 2021 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 16 mei 2021 10:12
Het wachten is op echte, gecontroleerde verklaringen en dan vanzelf niet die van Kastrup die een ander model hanteert als jij.

Roeland
Blijkbaar weet jij beter 'welk model' ik hanteer dan ikzelf...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Het wachten is op echte, gecontroleerde verklaringen ...
Ja hier zie je hoe MaartenV weer eens met twee maten meet.

Als het om niet-materialisme gaat is een potentiële verklaring voldoende. Als het om materialisme gaat worden potentiële verklaringen van tafel geveegd als zijnde nog niet bewezen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 10:14 Hier is het moment waarop de transcendente ervaringen zich voordeden (de BDE) dus onderzocht geweest. En dat bleek tijdens de uitval van de hartslag.
Is er ook gemeten wat er (materieel gezien) allemaal in het lichaam vrijkomt op een dergelijk stress-moment?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 10:16

Roeland
Blijkbaar weet jij beter 'welk model' ik hanteer dan ikzelf...
Wat jij hanteert haal ik uit hetgeen jij hier hebt geplaatst en Kastrup lees ik na uit zijn proefschrift en raadpleeg ik via het naar zijn eigen uitspraak best geslaagde boek van hemzelf:
"Meaning in absurdity" en ook nog:
"Brief peeks Beyond" en
daarbij
ook zijn eigen website.

Omdat het tot heden slechts filosofische speculaties betreft is jouw aanhalen van een andere speculateur, zelfs als jij vindt dat jullie hetzelfde vinden, niet zo zinvol als het gaat om het eindelijk achter je kunnen laten van filosofische speculaties zoals jouw onstoffelijke entiteiten.

Zoals gezegd zullen roem en lauweren dan je deel zijn.

Overigens:
Het onderzoek van Parnia gaat over het verbeteren van hersenfuncties bij dementerenden en niet over het beijzen van onstoffelijke entiteiten.
Under a five-year grant from the National Institute on Aging, Dr. Parnia and colleagues are aiming to create the first-ever definition and measurement scale for the PL phenomenon. “The downstream effect of this is that we might be able to identify new pathways for lucidity in patients with dementia. We may also be able to find new ways to treat disorders of consciousness as well as better understand the cognitive experience of death, what it’s like to approach death,” he says. “So it could further multiple goals.”
Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 16 mei 2021 10:23
Het wachten is op echte, gecontroleerde verklaringen ...
Ja hier zie je hoe MaartenV weer eens met twee maten meet.

Als het om niet-materialisme gaat is een potentiële verklaring voldoende. Als het om materialisme gaat worden potentiële verklaringen van tafel geveegd als zijnde nog niet bewezen.
Axxxyanus, het was een citaat van Bernardo Kastrup over wat de potentiële verklaring is volgens neurowetenschappers (die hierbij uitgaan van het filosofisch materialisme).
Zie hier: viewtopic.php?p=589259#p589259
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Heeck schreef:Overigens:
Het onderzoek van Parnia gaat over het verbeteren van hersenfuncties bij dementerenden en niet over het beijzen van onstoffelijke entiteiten.
Heeck, als je op de link klikt
(https://www.southampton.ac.uk/news/2014 ... study.page)
dan zie je uit welke studie ik citeer. Het gaat over bijna dood ervaringen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 16 mei 2021 10:25
MaartenV schreef: 16 mei 2021 10:14 Hier is het moment waarop de transcendente ervaringen zich voordeden (de BDE) dus onderzocht geweest. En dat bleek tijdens de uitval van de hartslag.
Is er ook gemeten wat er (materieel gezien) allemaal in het lichaam vrijkomt op een dergelijk stress-moment?
Misschien in andere studies? Hier gaat het om de timing waarop de BDE zich wellicht heeft afgespeeld. Niet toen de hartslag terugkwam, maar tijdens het drie minuten uitblijven van de hartslag.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 16 mei 2021 10:39
Heeck schreef:Overigens:
Heeck, als je op de link klikt
(https://www.southampton.ac.uk/news/2014 ... study.page)
dan zie je uit welke studie ik citeer. Het gaat over bijna dood ervaringen.
Je haalt aan wat je hartje begeert, maar bewijst niets over jouw onstoffelijke entiteiten.
Hopelijk waardeer je mijn onafhankelijkheid inzake Kastrup zijn speculaties.

Roeland
PS
Ik ga weer terug naar hooguit eens per etmaal reageren, want deze uitbarsting van teksten levert in vergelijk met je eerdere teksten geen baanbrekend nieuws.
Plaats reactie