Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
appelfflap
Banned

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door appelfflap »

Dat klopt. Dus beter zou het dan zijn te kijken naar het algemene sterftecijfer en dat te vergelijken met bijvoorbeeld dezelfde periode van het vorige jaar. Je wees er eerder op dat dit voor Nederland nogal ongunstig uitvalt.
voor veel landen zal dit ongunstig uitvallen, heel veel van die mensen verschijnen niet in de statistieken
Ja, die redenering kan kloppen. Waarschijnlijk zal de besmettingsgolf in de zomer verminderen, maar die kan in de herfst weer opleven. Dan zullen de landen met de kleinste besmettingsgraad juist uitgroeien tot de toppers, want de noodmaatregelen kunnen niet oneindig lang aangehouden worden.
Er gaan nu al veel stemmen op in Finland die zeggen dat de maatregelingen te stringent zijn en besmetting te traag verloopt.
1) ook in warme landen woedt het coronavirus. het is niet omdat de normale griep in de zomer kalmeert dat het hier ook het geval zou zijn. in Afrika heeft men zelfs het gorillabezoek voorlopig lamgelegd uit schrik dat die beesten corona krijgen
2) meer en meer zie je artikels verschijnen dat reeds genezen patiënten terug ziek worden. Voorlopig kan men het er nog op steken dat deze mensen niet volledig genezen waren, mij zegt het vooral dat men eigenlijk bezig is met giswerk en het gewoon nog niet weet. Men hoopt vooral denk ik dan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

doctorwho schreef: 13 apr 2020 10:08 Hieronder het hele artikel (bron NRC)
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/09/is ... g-a3996384
Zeer informatief. Het artikel laat zien dat er zeer veel variabelen zijn om te overdenken.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 13 apr 2020 10:31 mij zegt het vooral dat men eigenlijk bezig is met giswerk en het gewoon nog niet weet. Men hoopt vooral denk ik dan
Dat klopt. Uit de mond van experts hoor je regelmatig dat men zo weinig met zekerheid weet en daarom weinig met zekerheid gesteld kan worden. Dat maakt de hele problematiek om in de toekomst te kijken en verwachtingen uit te spreken des te moeilijker.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef: 13 apr 2020 10:48 Dat klopt. Uit de mond van experts hoor je regelmatig dat men zo weinig met zekerheid weet
toch worden heel wat dingen vaak met zekerheid geponeerd, bv en momenteel het verhaal rond die groepsimmuniteit, zelfs een strategie van sommige landen. meer en meer komen er nochtans meldingen van genezen mensen die simpelweg terug ziek worden.
daar sta je dan met je immuniteit
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 13 apr 2020 11:36 toch worden heel wat dingen vaak met zekerheid geponeerd, bv en momenteel het verhaal rond die groepsimmuniteit, zelfs een strategie van sommige landen. meer en meer komen er nochtans meldingen van genezen mensen die simpelweg terug ziek worden.
Inderdaad. En zo niet met zekerheid, dan toch wordt er nogal snel over verwachtingen gesproken. In Amerika werd vorige week, of was het twee weken geleden, verwacht dat het aantal slachtoffers tussen de 100.000 en 240.000 zal komen te staan. Maar een paar dagen geleden is deze verwachting opeens teruggeschroefd tot 60.000, met kans op nog minder. Je vraagt je dan af of het enige zin heeft om op prognoses van experts af te gaan.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

appelfflap schreef: 13 apr 2020 11:36 toch worden heel wat dingen vaak met zekerheid geponeerd, bv en momenteel het verhaal rond die groepsimmuniteit, zelfs een strategie van sommige landen. meer en meer komen er nochtans meldingen van genezen mensen die simpelweg terug ziek worden.
Voor zover mij bekend waren deze mensen blijkbaar niet genezen en is het virus opnieuw geactiveerd.
Groepsimmuniteit is hetgeen waar ons succes in vaccinatieprogramma's op gestoeld is zoals tegen mazelen.
Hoe meer mensen immuun zijn voor een bepaalde ziekte, hoe kleiner de kans op verspreiding. Laten we mazelen als voorbeeld nemen. Omdat mazelen een van de meest besmettelijke ziektes is, kan het zich al verspreiden als meer dan 5% van de mensen niet immuun is. Je wordt immuun voor mazelen door de ziekte te krijgen of door gevaccineerd te worden.
(bron RIVM)
Het is natuurlijk erg lastig om de besmettingsgraad zo te doseren dat voldoende mensen immuniteit opbouwen en intussen de zorg de toestroom van patiënten aankan. Ik heb mijn hoop dan ook op een werkzaam vaccin gezet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik sta het volgende voor ipv. wat we nu doen:
Laat iedereen bij contact mondkapjes dragen (evt. eigenmaak tegen de speekselpartikels, het virus gaat meest niet door de lucht.). Geen lockdowns e.d. die economisch giga-schade (gaan) aanrichten... Verder alles wat we nu doen tegen het virus, prima.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gerard R. schreef: 13 apr 2020 15:04 Ik sta het volgende voor ipv. wat we nu doen:
Laat iedereen bij contact mondkapjes dragen (evt. eigenmaak tegen de speekselpartikels, het virus gaat meest niet door de lucht.). Geen lockdowns e.d. die economisch giga-schade (gaan) aanrichten... Verder alles wat we nu doen tegen het virus, prima.
De experts zijn niet overtuigd dat mondkapjes helpen. Ze vrezen dat mensen die mondkapjes dragen daardoor geneigd zullen zijn om andere hygiëne maatregelen te verwaarlozen (we dragen nu toch mondkapjes) en dat mensen die mondkapjes dragen, vaker met hun handen aan hun gezicht zullen zitten (omdat het mondmasker net niet goed zit ...). Daardoor is het mogelijk dat een algemene regel om mondkapjes te dragen contra-productief is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik ken die opvatting, maar ik geloof er niets van bij zo'n betrekkelijk dodelijk virus als dit.
En de economische schade zou wel eens veel te groot kunnen worden naar mijn idee.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gerard R. schreef: 13 apr 2020 15:21 Ik ken die opvatting, maar ik geloof er niets van bij zo'n betrekkelijk dodelijk virus als dit.
Ik denk dat de dodelijkheid van dat virus, weinig effect heeft op gewoontes van mensen. Mensen handelen voor het merendeel op automatische piloot. Je neus jeukt waar het mondmasker erover schuurt en automatisch krab je, tegen dat je beseft dat je eigenlijk van je gezicht moet afblijven is al het gebeurt.

Ik kan mis zijn maar ik betwijfel dat mensen de hele tijd voldoende hun gedachten erbij kunnen houden om dit soort zaken te vermijden. Misschien dat mensen getraind kunnen worden om dat soort automatismen te vermijden maar zonder training vrees ik er voor.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ok. dan gaan we economisch bloeden. :roll:
Kijk niet raar als het DEpressie-ellende wordt.. wereldwijd; want we zijn er nog lang niet. Dit duurt nog even.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard R. schreef: 13 apr 2020 15:21 Ik ken die opvatting, maar ik geloof er niets van bij zo'n betrekkelijk dodelijk virus als dit.
En de economische schade zou wel eens veel te groot kunnen worden naar mijn idee.
Bij welke mate van betrekkelijke dodelijkheid (wat bedoel je daar overigens mee?) valt de economische schade net niet in het niet?
En heb je het over economische schade als ware het de gevolgen van een tornado, of heb je het over een dreigende, langduriger terugval in levensstandaard?

En vanzelf graag een klein beetje ge-objectiveerd, ge-rationaliseerd en als het bij benadering kan, ook gekwantificeerd.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

heeck schreef:
Bij welke mate van betrekkelijke dodelijkheid (wat bedoel je daar overigens mee?) valt de economische schade net niet in het niet?
Elke griep kent meer doden dan je wilt.
De Spaanse griep doodde 1 op drie.

De economische schade zal enorm zijn als het even tegenzit en die kan op zich heel veel meer opleveren helaas.
Totale schuldenniveau, dat zal ik het maar niet over hebben.
En vanzelf graag een klein beetje ge-objectiveerd, ge-rationaliseerd en als het bij benadering kan, ook gekwantificeerd.
Ik snap jouw behoefte, maar...
dit is vrijwel niet te doen bij deze zaken, die toch aardig apocalyptisch aandoen.

Zoals ik al zei: we zijn er nog lang niet, zoals het er nu uitziet.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

heeck schreef: 13 apr 2020 10:08
Vegan-Resolution schreef:Als medische leek weet ik niet wat ik hiervan moet denken. Misschien dat doctorwho hier zijn licht over kan laten schijnen?
Dat is niet zo slim, want iedere leek moet -vooral vooraf- beseffen aan welke genezer hij/zij zijn hachje overgeeft.
Het is me dan ook duister waarom je een experimenterende arts, die nota bene door de inspectie wordt afgetikt, naar voren schuift.
De betreffende arts schetst een dilemma : enerzijds de kant kiezen om niet buiten je boekje te gaan (dat doet hij trouwens ook niet echt, want hij neemt het ingrijpen van de Inspectie wel serieus) en daarmee het risico te lopen dat er mensen sterven die anders genezen hadden kunnen worden en anderzijds om een voorzichtige stap buiten het boekje te doen in de hoop daarmee mensenlevens te kunnen redden.

Daarmee kun je dus vraagtekens plaatsen bij zowel de handelswijze van de Inspectie als bij de handelswijze van de huisarts. En dan is de vraag of de risico afweging wel goed is. Want laten we wel wezen : deze handelswijze van de Inspectie kán tot gevolg hebben dat er meer doden vallen. Maar mogelijk komen huisarts en Inspectie in deze kwestie uiteindelijk alsnog tot een gezond vergelijk. De huisarts wekte bij mij in de video niet de indruk een kwakzalver te zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 13 apr 2020 15:11 De experts zijn niet overtuigd dat mondkapjes helpen. Ze vrezen dat mensen die mondkapjes dragen daardoor geneigd zullen zijn om andere hygiëne maatregelen te verwaarlozen (we dragen nu toch mondkapjes) en dat mensen die mondkapjes dragen, vaker met hun handen aan hun gezicht zullen zitten (omdat het mondmasker net niet goed zit ...). Daardoor is het mogelijk dat een algemene regel om mondkapjes te dragen contra-productief is.
Ik denk dat ze helpen bij direct contact met patiënten. Als er dan productief gehoest (of verneveld) wordt is een goed (FFP2)-masker zeker van nut. Maar zeker zo belangrijk is persoonlijke hygiëne, maar ook de juiste manier van het gebruik van die mondkapjes.
Als we op straat voldoende afstand houden en niet wild in het weg gaan lopen hoesten, dat het dragen ervan m.n. schijnveiligheid oplevert. In China waren ze deze mondkapjes al gewend i.v.m. de smog en smerige lucht. Hangt wrschl. aan de kapstok klaar.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Plaats reactie