Mus schreef: ↑29 sep 2024 22:29
HierEnNu schreef: ↑29 sep 2024 19:52
Dat eerste was me vooraf eigenlijk al duidelijk, want je stelt niets ter discussie.
Wat mijn eigen vredelievendheid betreft,
- ik ben vreedzaam
- ik ben gesteld op vrede
- ik ben er best wel toe geneigd de vrede te bewaren
- ook na verstoorde vrede ben ik tot vrede geneigd
- tijdens conflictsituaties ben ik over het algemeen onverstoorbaar
- ik ben sowieso gesteld op rust
- ik ben niet krijgszuchtig
- ik ben niet oorlogszuchtig
Dat ik bepaald niet pacifistisch ben wordt juist veroorzaakt door mijn vredelievendheid:
- zodra de vijand er van overtuigd is dat wij goed voorbereid zijn op oorlog is zulks
[afhankelijk van de vijand!] meestal voldoende om oorlog te voorkomen.
Mocht de vijand dan toch overgaan tot gebruik van geweld,
dan zijn we daar sowieso al vast goed op voorbereid!
HierEnNu, je beseft toch hoop ik wel dat één met het ander in tegenspraak is?
Nee, dat besef ik niet. Ik ben wel nieuwsgierig waar jij die tegenspraak ziet?
Mus schreef:Wat je hier boven beschrijft is de retoriek van angstige mensen en angstige mensen lijken aan de oppervlakte misschien wel vredig en rustig of iets in die geest, maar kijk je wat dieper dan is het snel gedaan met die rust en vrede en daarom bewapenen wij ons tot op de tanden want de ander is al net zo angstig en bewapend zich ook tot op de tanden.
Die angstige mensen waar jij het over hebt ken ik helemaal niet, dus hun retoriek al zeker niet. Heb jij het daar überhaupt over echte mensen die jij zelf kent of zijn dat fictieve mensen in een fictieve door jou verzonnen setting? Wat ik schreef heeft daar sowieso niets mee te maken!
Wat ik daar beschreef was waarom ik mijzelf beschouw
als zowel vredelievend EN tevens bepaald niet pacifistisch.
Wikipedia schreef:
Pacifisme
Pacifisme is een visie die duurzame vrede nastreeft en tegen oorlog en geweld is.
Hoewel ik zeker duurzame vrede nastreef en me derhalve dan ook als vredelievendheid mag beschouwen, ben ik niet tegen oorlog en/of geweld in geval zulks onverhoopt noodzakelijk is, bijvoorbeeld in geval van zelfverdediging of verdediging van naaste geliefden. Ik zie daar geen tegenspraak in. Wel ben ik tegen onnodige oorlog en geweld, maar zulks maakt me geen pacifist!
Kan er sprake zijn van projectie jouwerzijds?
Jij laat jouzelf namelijk ook bepaald niet de kaas van het brood eten en bijt hier behoorlijk verbaal agressief van jezelf af: als men jou op de linker wang slaat en nogmaals wil slaan, keer jij dan je rechter wang toe of verdedig jij je zelf dan? Op welk moment ga jij zelf over tot gebruik van geweld?
Mus schreef:Indien jij naar mij verwijst als
'vervent pro-Israël aanhanger' omdat jij mij verwijt dat ik iemand ben die achter Israël staat en ietsje

meer dan de gemiddelde Vrijdenker hier krachtig en gepassioneerd Israël steun in politieke, sociale, of militaire kwesties, dan beschouw ik zulks als een welkom compliment: dankjewel daarvoor! Ik trap inderdaad niet in de door Hamas&Co met voorbedachte rade en weldoordachte anti-Israël PR-propagandaoorlog en geef onmiddellijk toe dat als Israël iets kan leren van deze oorlog, dan is het dat het haar PR beter in orde moet krijgen,
want zulks blijkt van levensbelang te kunnen zijn.
Waarmee je dus impliciet beweerd dat dat voor mij wel zou gelden.
Helemaal niet, want ik had het exclusief over waar ik niet in trap en
heb met geen letter gerept over waar jij wel of niet intrapt.
Ook hier vermoed ik projectie jouwerzijds ...
Mus schreef:In dat geval: ik ben niet op de hoogte van PR-propaganda van Hamas, wel van die van de Israëlische staat die hier graag wordt nagebabbeld. Ik ken mijn geschiedenis, Israël is een bezetter, ze zijn in dat gebied gaan wonen zonder zich rekenschap te geven van de mensen die daar al woonden en hadden aangegeven dat ze niet welkom waren.Bovendien lag, zo blijkt na er wat dieper te zijn ingedoken, dat er een ander voorstel voor de getraumatiseerde joden lag, ze waren evt. welkom in bv Amerika of een ander land in Afrika, je snap dat me de bek openviel toen ik zag dat mijn fantasietje daadwerkelijk op tafel heeft gelegen en dat de Israëli dat hebben afgewezen. Ze hebben er zelf voor gekozen in een gebied te gaan wonen waar ze niet welkom waren, als je daar dan voor kiest moet je niet mekkeren wanneer er verzet komt.
Bovenstaande zijn geen historische feiten maar jouw mening en maakt wel duidelijk
waarom jij Israël haat. Maar goed, vanuit de overtuiging dat jij jouw geschiedenis kent
stel jij je mening niet ter discussie maar verkiest daar rigide aan vast te houden, dus
daar ga ik dan ook geen tijd, energie en moeite in steken.
Ik zal me dus beperken tot een enkel historisch feitje
welk jij kunt factchecken of naast je neerleggen, zie maar:
Wikipedia schreef:
Israëlische onafhankelijkheidsverklaring 14 mei 1948
Op 15 mei 1948 liep het Britse mandaat voor Palestina af. In anticipatie hierop riep het Jewish Agency een dag eerder de staat Israël uit. De Amerikaanse president Truman erkende Israël binnen een half uur; de formele erkenning zou tot 1949 op zich laten wachten. De Sovjet-Unie en vrijwel al haar satellietstaten alsook Zuid-Afrika en Ierland erkenden Israël vrijwel meteen. Tsjecho-Slowakije had in april 1948 grootscheeps wapens aan de zionistische troepen geleverd die de komende strijd tussen Joden en Arabieren in het voormalige Mandaatgebied Palestina mede zouden beslissen.
Pan-Arabische invasie 15 mei 1948 en daaropvolgende oorlog
Direct na beëindiging van het Britse mandaat vielen 23.500 soldaten uit vijf Arabische landen (Egypte met onder meer Gamal Abdel Nasser als officier, Jordanië, Irak, Syrië en Libanon met vrijwilligers uit Soedan) de nieuwe staat aan.
De Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948 (door Israël ook wel Onafhankelijkheidsoorlog genoemd) werd een feit. Israël had weliswaar nog geen officieel leger − het Israëlisch defensieleger (IDF) werd pas na deze oorlog opgericht − maar beschikte over bewapende milities, zoals de Hagana, Lechi, Etzel en de Palmach. Tussen 1947 en 1949 waren wapens uit Europa gesmokkeld (Operation Balak) en in 1948 kreeg Israël grote wapenleveranties uit Tsjecho-Slowakije. De tanks die Israël weet te gebruiken zijn buitgemaakt op de Arabieren. De Arabische landen zijn goed bewapend met zwaar materieel afkomstig uit Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
De oorlogsdoelen van Israël waren: 1. overleven 2. zo ruim mogelijke veilige grenzen 3. zo min mogelijk Palestijnen binnen de grenzen, om politieke en militaire redenen (democratie met Joods overwicht, geen vijfde colonne binnen de grenzen). In de praktijk bleek het van lokale Israëlische commandanten af te hangen, of Palestijnsen mochten blijven (Morris, 1948). Sommige Palestijnse Arabieren, Druzen, streden aan de zijde van de Israëli's. De oorlogsdoelen van de Arabische legers, die niet onderling samenwerkten, waren 1. vernietiging van de staat Israël 2. verdrijving van de Israëli's (Morris, 1948).
De oorlog bestond uit verschillende periodes van strijd, onderbroken door staakt-het-vuren bevolen door de Verenigde Naties:
Israël had gewonnen, ongeveer 4500 soldaten en 1500 burgers verloren het leven (1% van haar bevolking). De Arabische legers waren vooral teruggeslagen en Israël veroverde ruim 500 van de 800 Palestijnse dorpen en steden die daarna met de grond gelijk gemaakt werden. De oorlog en hun verdrijving wordt door Palestijnen omschreven als de Al-Nakba (de Ramp).
In 1949 werden wapenstilstanden (geen vredesakkoorden) afgesloten tussen enerzijds Israël en anderzijds de Arabische landen, uitgezonderd Irak, dat formeel nog steeds op voet van oorlog verkeert met Israël. Staatshoofden die later vrede probeerden te sluiten - koning Abdullah van Jordanië en Anwar Sadat van Egypte - werden vermoord.
Israël had aan het eind van de oorlog Palestijns grondgebied in handen dat 22% groter was dan wat oorspronkelijk door de VN aan een Joodse staat zou worden toegekend. Zevenhonderdduizend Palestijnen waren voor en tijdens de oorlog verdreven of gevlucht naar onder meer de Westelijke Jordaanoever, Gazastrook, Jordanië en Libanon, waar zij in vluchtelingenkampen terechtkwamen. Israël bood aan slechts een (klein) deel van de vluchtelingen terug te nemen. Inmiddels vormen de gebleven Palestijnen zo'n 20% van de Israëlische bevolking (Morris, 1948, Pappe: A history of modern Palestine). De meerderheid van de burgers van Jordanië is van Palestijnse afkomst.
Uit veel landen in het Midden-Oosten migreerden, dan wel vluchtten vijf- tot zeshonderdduizend Joden naar Israël, enerzijds door de dreigende toespraken van onder andere Egyptische en Iraakse leiders en pogroms, anderzijds vanwege verdrijving en etnische zuiveringen op Joden in deze landen.
Mocht je te zijner tijd de bereidheid ontwikkelen om jouw mening wel te onderbouwen met feiten en jouw mening wel ter discussie te stellen, dan beveel ik WikipediA met diens deeplinks warm aan.
Mus schreef:Maar wat doen ze? Ze mekkeren, en doen aan landjepik. Vanaf dag 1 is het daar oorlog vanwege de keuze daar te gaan wonen. Kun je niet graag willen horen maar dat is een feit, en dit zeg ik ongeacht wat ik van Hamas en/of aanverwanten vindt. Maar ga jij vooral lekker door met pro-israelisme, mijn zegen heb je.
Jouw mening is geen feit, maar je weigert jouw mening te onderbouwen met feiten en bovendien stel je jouw mening niet ter discussie dus daar ga ik dan ook geen tijd, energie en moeite in steken. Waar we het over eens zijn is dat we van mening verschillen.
Mus schreef:
Kan iemand überhaupt terecht vermoord worden? De uitvoering van een door een rechter uitgesproken doodvonnis wordt terechtstelling genoemd, maar is het om die reden terecht?
Iemand levenslang opsluiten wordt humaner genoemd,
maar dat vind ik dan weer vele malen onmenselijker ...
... een levenslange marteling als wraak? Brrr ...
Wanneer mensen wraak willen kun je beter niet voor de doodstraf zijn, dat klopt.
Echter het risico bestaat dat de gestrafte tot zijn positieve komt en
begint te begrijpen wat hij/zij gedaan heeft en waarom.
Hoezo benoem jij de mogelijkheid dat de gestrafte tot diens positieven komt en begint te begrijpen wat die gedaan heeft en waarom als een risico? Zulks is mijns inziens juist een kans, geen risico!
Mus schreef:Maar mijn
'innerlijke' Morele, Juridische, en Filosofische kaders
staan momenteel ook en vooral met name bij mijzelf ter discussie. Ik laat het dus graag
aan onafhankelijke rechters over om te beoordelen en te vertellen
of er mensen gedood of vermoord zijn en wie daartoe veroordeeld wordt:
- zulks zouden meer mensen moeten doen!

Niet aan mij besteed. In mijn ogen is elke daad van agressie in deze en of
elke andere oorlog een kwestie van moord, maakt mij niet wie- of welke partij dat doet
of welke motivatie men daar voor aanvoert en deze luidkeels aan de wereld verkondigt,
het veranderd niks aan het gegeven dat onschuldige mensen er het slachtoffer van zijn.
Wat het nog erger maakt is dat het 80 jaar geleden voorkomen had kunnen worden
waren er geen beloften gedaan en/of andere keuzes gemaakt.
We kunnen niets weten over hoe het nu zou zijn als het verleden anders was verlopen.
Als het verleden anders was verlopen was de mensheid inmiddels misschien uitgestorven.
Het is zo gegaan, precies zo, zoals het is gegaan! Daar moeten we nu mee dealen!
Mus schreef:Ik ben niet gelovig maar ik bid voor iedereen daar dat uiteindelijk er iets goeds mag voortkomen uit de puinhopen aldaar. Ik ben idd pro-Palestijns omdat deze bevolkingsgroep het meest van iedereen te lijden heeft onder al die agressie. Ik kan alleen maar hopen dat we dat niet vergeten wanneer we een Palestijn horen zeggen, en ik heb daadwerkelijk gehoord in één of ander actualiteitenprog., dat ze alle Palestijnen maar moeten deporteren en er vervolgens een atoombom op moeten gooien want dan is de wereld van ze verlost,
dan schieten mij de tranen in de ogen.
Ik meen dat er zelfs één of twee ministers van Netanyahu&Co zijn die openlijk verklaard hebben dat zij van mening zijn dat zij een atoombom een goede optie vinden en ook voorstander zijn van volledige kolonisatie van de WestBank en Gaza, desnoods inclusief volledige deportatie van alle Palestijnen. Israël is
[nog] een Democratie dus de mogelijkheid dat zulke ultra-rechtse facisten niet herkozen worden is reëel, maar het is de vraag of Israël nog steeds een Democratie is zodra de huidige oorlogen en wat nog aan staat te komen achter de rug is ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!