Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door Rereformed »

En nu er spijkers met koppen worden geslagen is Jeroen opeens verdwenen?
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ook de laatste berichten geven weer voer voor mooie discussie, maar ik wacht de hopelijke terugkeer van Jeroen nog even af.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jammer dat ik nu pas weer eens online ben... heb eea dus gemist... later deze week zal ik e.e.a. op mijn gemakje doorlezen....

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:En nu er spijkers met koppen worden geslagen is Jeroen opeens verdwenen?
Het lijkt er inderdaad op (Laatst bezocht:do jun 14, 2012 12:48 pm). Heeft hij een reden doorgegeven aan al degenen die hem te woord hebben gestaan? Vakantie o.i.d.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Een gelovige kiest ervoor om te geloven en wordt door een onbestemde zeurende schaamte en de “vreze gods” gedreven om hoe dan ook te blijven geloven. Als twijfelaar ben je niet helemaal zeker van je (on)geloof. Maar ook weet je niet zeker of je dat juist hebt. Logica word vaak alleen maar aangewend om het geloof op zichzelf in stand te houden. Een gelovige denkt zoveel mogelijk binnen de bijbelse grenzen. Daarbuiten durven denken brengt je geloof, en indirect daarmee je ziel in groot gevaar. Je kunt dus geen kant op met je twijfel. God staat je niet toe te twijfelen. Kijkt voortdurend boos over de schouder mee wat de twijfelaar daar allemaal bedenkt "uit eigen kracht". De gelovige staat schaakmat door zijn eigen verwarde denken. Je hebt jezelf als gelovige volkomen vastgezet na jaren van subtiele indoctrinatie. Een magnetisch veld; de angstige "spagaat" in de wereld van de twijfelende half-gelovige. En ... en ..

Of hij is inderdaad gewoon op vakantie en druk met iets anders.
Samante

Bericht door Samante »

Het werd natuurlijk een heilloze zaak voor Jeroen. En de betrekkelijke anonimiteit maakt het dan mogelijk om zonder echt voor lul te staan, je terug te trekken van dit forum.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

De tijd zal het leren... 8-[

:lol: :lol: :lol:
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Jammer, maar wel begrijpelijk! Ik had het als "christen" ook af laten weten! Gelovig zijn om het geloven en niet voor realistische rede vatbaar! Hopelijk gaat Jeroen zelf nadenken, en als hij dat doet, en echt eerlijk is tov zichzelf, dan kan hij niets anders, hoe moeilijk het ook is, en ik schrijf uit ervaring, het christelijke geloof totaal overboord zetten! Hoe bevrijdend, maar ook, hoe moeilijk! Jeroen, ik zie je graag terug hier! Maakt niet uit met welke reactie dan ook!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Destinesia schreef:Een gelovige kiest ervoor om te geloven en wordt door een onbestemde zeurende schaamte en de “vreze gods” gedreven om hoe dan ook te blijven geloven. Als twijfelaar ben je niet helemaal zeker van je (on)geloof. Maar ook weet je niet zeker of je dat juist hebt. Logica word vaak alleen maar aangewend om het geloof op zichzelf in stand te houden. Een gelovige denkt zoveel mogelijk binnen de bijbelse grenzen. Daarbuiten durven denken brengt je geloof, en indirect daarmee je ziel in groot gevaar. Je kunt dus geen kant op met je twijfel. God staat je niet toe te twijfelen. Kijkt voortdurend boos over de schouder mee wat de twijfelaar daar allemaal bedenkt "uit eigen kracht". De gelovige staat schaakmat door zijn eigen verwarde denken. Je hebt jezelf als gelovige volkomen vastgezet na jaren van subtiele indoctrinatie. Een magnetisch veld; de angstige "spagaat" in de wereld van de twijfelende half-gelovige. En ... en ..

Of hij is inderdaad gewoon op vakantie en druk met iets anders.
Juist, Destinesia. Op Facebook zit ook zon stereotiep die-hard gelovige...( David)
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:
Juist, Destinesia. Op Facebook zit ook zon stereotiep die-hard gelovige...( David)
David (koningdavid) of David de zendeling; die zegt mensen te genezen. Zonder bewijs.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Het voor mij onbegrijpelijke fenomeen van de "intelligente mens" die het tóch presteert om op de één of andere manier de rationele realiteit in een labyrint van een "religieus sjabloon" te persen. Nog afgezien de vraag wat die realiteit allemaal mag inhouden. Wat de realiteit en de verwondering en de nieuwsgierigheid betreft (en die kán nog heel veel gekker zijn dan alles wat je van archaïsche boekreligie op één grote hoop bij elkaar veegt) luister en kijk ik veel liever naar de bizarre theorieën van Michio Kaku op YouTube en alles wat er te zeggen valt over het "Disclosure Project" dan naar David Maasbach op de zondagmorgen. :D
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

PietV. schreef:
biemer schreef:
David (koningdavid) of David de zendeling; die zegt mensen te genezen. Zonder bewijs.
Dat is weer een ander! David in de discussie op facebook is gewoon een orthodox christen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Jinny

Bericht door Jinny »

Zo kan je dat wel stellen ja. :D
Jeroen°

Bericht door Jeroen° »

Hé mensen,
Tijdje weggeweest. Op een gegeven moment ging o.a. mijn studie lijden onder dit forum. Ik heb nog een aantal keer dit topic bezocht, maar toen ik zag hoeveel er gereageerd werd ik een beetje moedeloos van de gedachte dat ik daar allemaal op zou moeten reageren. Ik ga het ook niet meer proberen, dat zit er gewoon niet in. Bovendien kun je er donder op zeggen dat je op een publiek forum als minderheid meer verkeerd begrepen wordt dan dat je goed begrepen wordt. Toch doe ik nog wel een paar afsluitende inhoudelijke reacties.

Daarnaast wil ik best via PB-tjes op eigen tempo doordiscussiëren. Graag zelfs.

Ik vind het leuk om te lezen dat er zo veel reacties zijn. Toch zit me iets dwars, en het moet me van het hart voordat ik verder nog inhoudelijk reageer, want ik wil oprecht zijn. Niet omdat ik me beledigd voel ofzo, maar simpelweg omdat ik vind dat bepaalde dingen niet zo horen. Er zijn er een paar directe reacties waar ik toch wel echt een beetje pissig van word, en daarnaast veel reacties waarin hetzelfde idee in mildere mate doorschemert. Ik kan het niet beter verwoorden, maar ik vertrouw op jullie begrip, aangezien jullie zeggen dezelfde frustratie te voelen bij christenen (vaak terecht, daar wil ik niks aan afdoen).

Ik doel op de zelfgenoegzaamheid waarmee jullie elkaars ideeën bevestigen, de verwachting die jullie uitspreken dat mijn denkbeelden belachelijk zouden zijn (nogmaals, ben niet beledigd ofzo), het gemak waarmee jullie stellen dat ik dingen zou verdraaien of een kat in het nauw ben, zonder mijn redeneringen serieus te nemen. Ik heb een hoop mensen horen beweren dat gelovigen logica verdraaien omdat anders hun wereldbeeld in elkaar stort, en ik zou daar één van zijn. Ik ben geneigd hetzelfde over sommigen van jullie te zeggen, maar ik richt me liever op jullie redevoeringen en laat verdere conclusies aan jullie zelf over.

Wat zouden jullie ervan vinden als ik van jullie zou zeggen dat jullie alleen maar zo hard schreeuwen omdat jullie jezelf willen overtuigen (niet aan christenen voorbehouden). Dat is namelijk wat jullie tegen mij zeggen, en anders wel impliceren, en anders wel suggereren. Zulke beweringen, ongeacht of ze waar zijn of niet, horen niet thuis in een discussie waarin men waarheid zoekt, en horen zeker niet thuis op een forum dat beweert een thuishaven te zijn voor het vrijdenken. Laat mij zelf maar beoordelen of ik de waarheid oprecht zoek, of mezelf of anderen voor de gek houd. En als ik meen dat het eerste het geval is, dan hoop ik dat jullie me daarin een beetje vertrouwen gunnen.

Natuurlijk zijn er ook wel nuanceringen te plaatsen, en natuurlijk zijn er hier ook mensen aan wiens redelijke en oprechte posts ik me juist optrek (zelfs als ze heel fanatiek en hard zijn). Maar bovenstaande is toch ook iets wat ik oprecht meen gemerkt te hebben op dit forum, en ik hoop dat jullie mij en jezelf daarin serieus nemen.

Ik heb vooral sterk het idee dat problemen die jullie specifiek aan religie verbinden eigenlijk van alle mensen en alle tijden is. Door te wijzen naar religie komt het verder van je af te staan (religieuze mensen hebben geen redelijke grond voor hun wereldbeschouwing, overschreeuwen zichzelf, hebben een verknipt wereldbeeld en zijn dominant; van mij mag je "religieuze" weglaten). Religie aanvallen op haar verkeerde invloed is prima, dat doen ook christenen, waarvan ik er een aantal hoog in het vaandel heb omdat ze daarmee de religie beter maken. Maar vergeet niet dat menselijke zwakte ook zonder religie wel tot uiting komt, en vergeet nooit jezelf te bekritiseren.

Ik snap ook wel waarom dit forum me zoveel tijd kost. Jemig wat ben ik lang van stof! Ik wou publiek nog drie reacties geven:

Allereerst een laatste verheldering in reactie op de vraag waarop Jim geen antwoord kreeg en misschien ook wel niet zal krijgen, in een laatste poging duidelijk te maken wat ik bedoel.

Daarnaast een reactie op Vuurdoorn, omdat ze diep gekwetst was door mijn post, en dat terwijl ik bijna exact het tegenovergestelde bedoelde dan zij begreep. Ze zal het nog wel niet met me eens zijn, maar ze verdient wel een reactie.

Tot slot nog een opheldering over deze opmerking:
Jeroen schreef:Zoals ik al eerder heb verteld ben ik nog onzeker over het vraagstuk of de bijbel mensen eeuwig naar de hel stuurt...Als de hel echter wel eeuwig is moet ik bekennen dat ik dat moeilijk te verkroppen vind.
Nou daar gaat ie dan...
Destinesia

Jeroen° schreef:Ik doel op de zelfgenoegzaamheid waarmee jullie elkaars ideeën bevestigen, de verwachting die jullie uitspreken dat mijn denkbeelden belachelijk zouden zijn (nogmaals, ben niet beledigd ofzo),
Jaja maar zo gaat dat nou eenmaal. Enig idee hoe vaak er christenen met exact dezelfde verhalen aankomen waar je simpelweg niks mee kan. En die daarna weer snel vertrekken.
Jeroen° schreef:het gemak waarmee jullie stellen dat ik dingen zou verdraaien of een kat in het nauw ben, zonder mijn redeneringen serieus te nemen.
Nou serieus nemen doe ik je zeker. Ik was zelf christen en 15 jaar lid van een evangelische gemeente en evangeliseerde. Weet je hoeveel ex christenen hier lid zijn? Die zien immers zichzélf in christenen zoals jij die hier langskomen en hier dezelfde onlogische verhalen ophangen als zij zelf vroeger misschien wel deden.

Snap onze 'grote bek' nou gewoon. Ik heb zó vaak geprobeerd netjes te blijven maar de pijngrens bij gelovigen ligt extreem laag soms. Lopend op eieren een discussie voeren dat kan niet iedereen. Ja we zijn vaak flauw en soms ga ik wel eens te ver. Maar dan nog! Haal eruit wat goed is voor jezelf.
Plaats reactie