Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu niet echt gelukkig.
zo maar iets wat even in me opkwam...Waar ligt de lat van geluk? wanneer voel ik me gelukkig genoeg dat ik kan zeggen dat ik gelukkig ben... ik denk dat ik ondanks mijn worstelingen ik me behoorlijk gelukkig voel..maar begrijp dat je zegt..als ik lees wat je voelt en hoe je je uit, klinkt dat niet gelukkig...maar dan kan ik daaruit opmaken dat ik me alleen nog maar gelukkiger kan gaan voelen..ik ben de goede kant aan het opgaan..als ik me nu al gelukkig voel met waar ik nu doorheen ga ...ten opzichte van waar ik zat.... me eigenlijk dus best enorm gelukkig voel...wat me weer even terug doet denken aan een filmpje van een olifant die jarenlang in gevangenschap heeft geleefd en die in de vrijheid werd gebracht in een beschermd park. Je voelde als het ware het geluk en de dankbaarheid van het dier afstralen.... Misschien kan ik nu wel gelukkiger zijn met het leven zonder geloof dan met het leven als ik nooit geloofd zou hebben..
it 's all in the mind
Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu niet echt gelukkig.
it 's all in the mind
Idd.
Maar bovendien zijn het ook moment opnamen.
Wat ik proef in een paar zinnen, kan teniet gedaan worden binnen de volgende zinnen.
Zo ook als ik zelf schrijf. (En denk dat het zo ook werkt bij anderen)
Het komt voor, dat ik begin te schrijven en door mijn gedachten te laten gaan, me steeds meer realiseer hoe ongelukkig ik ben en ik klink.
Maar ook dat kan binnen weer een paar zinnen veranderen, omdat dat het me realiseren tegelijkertijd kan zorgen voor het omturven ervan en weggaan uit de negatieve spiraal.
Daarom vind ik het ook zo belangrijk om te schrijven.
Het papier kan zo weer door de WC gespoeld.
Met praten ligt dat anders.
Praten is ook goed, maar daar heb je meer een goed verstaander voor nodig en iemand die je steunt.
Anders kan het wel eens zijn dat je (de) shit terug krijgt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria schreef:
Met praten ligt dat anders.
Praten is ook goed, maar daar heb je meer een goed verstaander voor nodig en iemand die je steunt.
Anders kan het wel eens zijn dat je (de) shit terug krijgt.
Ja daar moet ik inderdaad even bij stil staan.....
En helpt dit forum bij..want het praten was inderdaad niet even gemakkelijk... en beschadigd(e) misschien meer als goed was...
Maria schreef:
Er klinkt nog zo'n boosheid door naar de God waar je vroeger zo op vertrouwde.
Voor Arjen zal dit misschien zo zijn, maar ik moet zeggen dat ik tot precies dezelfde conclusies kwam toen ik me in het christendom ging verdiepen.
Ik trad het tegemoet met de gedachtegang: "stel dat hij bestaat, wat betekent dit dan?"
Ik vond het best een schokkende ontdekking toen bleek dat veel mensen er van uit gaan dat ik in één of andere hel terecht kom. Het meest bizarre vond ik te moeten constateren dat veel mensen ook van mening zijn dat ik dat verdien.
Kijk, boos zijn op een God waarvan je niet gelooft dat hij bestaat is raar, maar als je God als hypothetische veronderstelling gaat benaderen, dus stel dát hij bestaat, dan kom je, als je eerlijk naar de verhalen kijkt, toch tot dezelfde conclusie als Arjen.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Octo schreef:.....Ik vond het best een schokkende ontdekking toen bleek dat veel mensen er van uit gaan dat ik in één of andere hel terecht kom......
Ook ik ben met hel en verdoemenis opgegroeid maar ik kan me niet herinneren dat ik het daar erg moeilijk mee heb gehad. Wel dat God zich voor mij verborgen hield. Waarschijnlijk had ik in mijn jonge jaren in mijn achterhoofd dat ik vanwege mijn godsdienstige leventje te goed voor de hel was en ik me niet kon voorstellen waarom ik niet zou zijn uitverkoren, ik bedoelde het allemaal goed en ik haatte God niet dus waarom zou Hij mij haten? En ook al bad ik als kind wel dat ik slecht was, zo werd het je geleerd, te slecht voor de hemel heb ik me nooit gevoeld. En ik denk dat de meeste streng gelovigen onbewust in die trant denken, vanwege je goede bedoelingen uiterlijk op het sterfbed bekeerd te zullen worden, anders heb je toch geen leven? En toen ik niet meer in Hem geloofde nam ik al zijn wreedheden met een grote korrel zout, het waren de mensen in die tijd die ze begingen, Hij stond daar buiten want Hij bestond niet. En waarom zou je iemand haten die niet bestaat?
Welkom Arjen 2015! Dat er nog vele vruchtbare discussies mogen volgen. Ik merk dat er in jouw intrductie veel gesproken wordt over religie, en dan met name die ervan uit gaan dat er slechts één god is. Dit beeld is in de Griekse oudheid geïntroduceerd door Xenophanes, die die god menselijke eigenschappen toedichtte, maar in enorm overdreven proporties. Hij verving de Griekse goden, met menselijke eigenschappen, en voor verschillende eigenschappen van de mensen een andere god, door een monsterlijk soort van god, die alwetend, alziend, en omnipotent was. Hij was één.
Dit soort relaties tot de goden vindt je terug in de Natuurvolkeren op Aarde, voor zover die nog aanwezig zijn en niet zijn bekeerd door de godsdienst die eveneens een enige waarheid in pacht denkt te hebben namelijk de wetenschappen, en zij leven met respect voor de Natuur (zij zien de Natuur als vriend, en van vrienden wil je in mijn ogen niet álles weten, zoals de wetenschappen dat van de Natuur willen) op een van ons geheel verschillende wijze. Echter door de vruchten afkomstig van de boom der wetenschappen (wapens in 1001 soorten), is er tussen de wetenschappelijke cultuur en die van cultuur van de Natuurvolkeren een ongelijke competitie ontstaan, waar in plaats daarvan veel van elkaar geleerd had kunnen worden. De Christelijke cultuur ging eveneens op deze manier met de Natuurvolkeren om, toen zij samenging met de staat (en nog steeds doet, maar het zijn tegenwoordig vooral de wetenschappen die samengaan met de staat, een oorzaak van veel ellende (lees maar eens over het panopticon) en in mijn ogen zou geen enkele cultuur samen moeten gaan met de staat). Natuurvolkeren (die helemaal niet zoiets als een moderne staat kennen, maar gewoon vrij zouden moeten kunnen leven, net zoals het leven op de wetenschappelijke manier, waarbij echter opgelet moet worden dat de wetenschappen de Aarde ook met rust moeten kunnen laten)zouden door de staat beschermd moeten worden, en dat elke cultuur kan leven zoals die cultuur wil.
Die ene god geïntroduceerd door Xenophanes was (heel kort door de bocht) aanleiding tot een wetenschap die op zoek ging naar één onderliggend principe dat aan de Natuur ten grondslag ligt (denk aan unificatie). Maar wie weet zit de Natuur helemaal niet zo in elkaar (in wetenschappelijk opzicht), maar doet de Natuur meer denken aan al die verschillende goden (dit is de visie van bijvoorbeeld David Bohm, die van het Bohm-Aharonov effect).
Ik ben zelf een groot liefhebber van de wetenschappen, en heb diep respect voor de Natuur waar wij uit voortkomen (mijn opvatting van de evolutietheorie is echter geen gangbare). De Natuur heeft leuke raadsels voor ons in petto (het grote Natuur puzzelboek).
Ik zou nog zo veel meer willen zeggen, zoals het feit dat toen ik zo´n 8, 9 jaar was elke avond ging slapen nadat ik een zelfgemaakt gebedje in mijzelf zei, waarbij ik telkens iets toevoegde. Ik ben nooit religieus opgevoed, behalve dat mijn moeder het wel eens over god had als ik dat woord ergens had gehoord. Terugkijkend sprak ik misschien tot de Natuur, hopend dat er niet iets ergs mee gebeurde. In mijn tienerjaren droomde ik vaak dat ik op een balkon stond en aan de horizon een atoombom ontplofte, waarin ik dan opgenomen werd en wakker werd, tot mijn grote geluk! Mijn vrouw roept of ik wat warme vis wil, en daar zeg ik geen nee tegen!
Wetenschap is één waarheid van velen. Die velen gaan door de vaak explosieve vruchten der wetenschap echter een ongelijke competitie met de wetenschap aan, waardoor die vele andere waarheden vaak het onderspit delven, en er steeds minder culturen overleven.
Volgens mij is het welkom aan jou Hopiman. Je bent volgens mij de eerste hier die zijn eerste bericht als welkom richt aan een ander die een paar jaar geleden kwam voorstellen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welkom Hopiman
Lees even de Forum adviezen en regels even door.
Frorumregels
Het Forum Persoonlijk is ook echt voor persoonlijke berichten van de topic starter, zonder discussie over diens gedachten en met speciale moderatie.
Voorstellen: Even in het kort
Getuigenissen twijfelaars en afvalligen: Over je eventuele ex-geloofsleven en hoe daarmee om te gaan.
Persoonlijk: over diverse persoonlijke zaken
Als je wat wil vertellen van jezelf graag.
Even in het kort om je voor te stellen en wat uitgebreider in één van de beide andere subfora.
Discussie en uitdiepen van geloofsonderwerpen en -vraagstukken kan in één van de discussiefora.
You have done a good work. The blog you are done using your ideas in terms of faith. I can understand how much you are learned from your travel experience.It is interesting to go through your blog.
Second time your link in your caption and in your profile deleted.
Look for the reason. Next time you are out. Maria
het lijkt zo lang geleden dat ik het geloof achterliet, maar als ik teruglees en de datums zie, besef ik dat het eigenlijk pas zo kort is dat ik hier op freethinker begon met mijn verhaal op te schrijven.
Ik verbaasde me dat ik twee jaar geleden nog bijna geloofde dat jezus had geleefd en zat toen pas in het proces van echt niet meer geloven. Pas zo kort geleden eigenlijk dat ik de brief aan me moeder schreef. Pas zo kort geleden dat ik met mijn bijbelse naam kapte. Me werk trouwens nog niet veranderd , maar misschien houdt mijn baan op dit jaar of volgend jaar... Het stoort me eigenlijk nauwelijks meer....
Hoe gaat het nu.?..als ik teruglees komt er wel oud zeer boven...emotie dat ik zo diep heb gezeten. Maar zoals jullie al wel gemerkt hebben ben ik niet meer veel op dit forum omdat ik verder aan het trekken ben. Leven en genieten met de dag en ook me richten op , wat wil ik nu met de rest van mijn leven. Me minder aan het afzetten tegen religie van wat ooit een deel van mijn persoon was. Me vrouw is ook elke keer weer een stap verder. Ook aan het loslaten van het bestaan van een persoonlijk en betrokken god..gelukkig kunnen we samen die weg bewandelen. ze staat ook steeds meer in het nu. Onze twee oudste zoons hebben er ook geen feeling meer mee. Ze zien een gelukkigere vader. We genieten van de dingen die we samen doen....geen kerk of religie meer in ons leven, maar ook geen discussies meer , waar ze last van hebben Trots op ze. Kanjers zijn het. De felheid tegen christenen is aan het vervagen...vind het erg voor ze dat ze in zo'n leugen geloven maar vindt dat dat hun weg is...ik ben er als ze willen weten hoe ik loskwam, maar als ze het niet willen weten ook goed. Mijn anti evangelisatie drang is weg. Vorige week kon ik er nog met iemand over praten over het proces van verandering en voelde geen tranen meer opkomen terwijl ik wel heel persoonlijk was. he en ken mij....ik ben een jankert Voel me steeds vrijer geen schuld gevoelens meer. Kan steeds meer mezelf zijn , als het kan een open boek...voel me gelukkiger. duidelijker in wat ik wil en waar ik voor sta naar anderen. Direkter , eerlijker.
Niet alle persoonlijke verannderingen heeft met het loslaten van het geloof te maken natuurlijk maar ook een persoonlijke groei. Het maakt me ook niet zoveel uit waardoor ik aan het veranderen ben..als het maar beter wordt en ik en me omgeving gelukkiger worden.
ik blijf zo nu en dan lezen en wil graag ook anderen hier verder helpen door mijn verhaal te vertellen en of input te geven dus als iemand mij een keer peroonlijk wil contacten..ik sta er voor open.
En als ik het zo begrijp is dat je hier niet zo vaak meer komt alleen maar goed.
Jullie moeten door.
Hartstikke fijn dat het nu zo gaat.
Ook dat jullie er als familie zo uitkomen.
En ook fijn deze update, want we merken best dat mensen veel aan elkaar kunnen hebben.
Maria schreef:En als ik het zo begrijp is dat je hier niet zo vaak meer komt alleen maar goed.
Jullie moeten door.
Hartstikke fijn dat het nu zo gaat.
Ook dat jullie er als familie zo uitkomen.
En ook fijn deze update, want we merken best dat mensen veel aan elkaar kunnen hebben.