dikkemick schreef:
Ik doelde op andere waarheidsclaims.
De ouderdom van de aarde
Het ontstaan van de mens
Het ontstaan/de ontwikkeling van de moraal/ethiek
De waarheid van de bijbelse verhalen/mythen.
En wat liefde betreft: Liefde is prachtig, maar zelfs hier heeft de wetenschap iets over te zeggen. M.n. als ik wil weten hoe liefde evolutionair is ontstaan.
Ouderdom van de aarde en het ontstaan van de mens zijn wetenschappelijke vragen en ik aanvaard zonder problemen - zelfs met behoorlijke geestdrift - de antwoorden die zijn gevonden. Het ontstaan van moraal is een interessant wetenschappelijk gebied, en de antwoorden daar verhelderen wel een en ander voor mij, maar leggen mij geen moraal op. Ik kies voor het Christelijke perspectief. Dat mag men in die wetenschap voor mijn part kunnen "verklaren" maar dat is voor mij geen reden om het anders te zien of te doen. Wetenschap verheldert en verklaart de moraal, maar gebiedt niet.
De "waarheid van Bijbelse verhalen" is een dubbelzinnige term. Als je zegt: dit is letterlijk bedoeld, dan blijft er niks van over. De Bijbel is geen geologisch, biologisch handboek, wil en kan dat niet zijn. Als je echter rekening houdt met intentie, genre, tijd en omstandigheden en een theologische hermeneutiek toelaat, kun je het zien net als andere vormen van fictie. De Bijbel lezen als literatuur is theologisch het meest relevant. De oude scholastieke methode in het Protestantisme heeft de Bijbel gereduceerd tot een lijst met "bewijsplaatsen" van theologische ideeën. Zo lees ik niet!
Als je het leest als fictie, dan komt er iets uit, wat ik voor mijn leven juist heel relevant acht. (En ook vele gedeelten die ik niet begrijp, niet nodig heb, niet kan toepassen, voor kennisgeving aanneem, geen last van heb, etc.) Ik durf te zeggen: net als andere vormen van fictie/poëzie die in mijn leven een rol zijn gaan spelen.
Een groot deel van de Bijbel is trouwens literair helemaal niet zo geweldig, zoals de Kronieken, of de lange redevoeringen in Job of de geslachtstregisters, of de wetten uit Leviticus. Die worden m.i. relevant gemaakt door te worden gelezen in een context van commentaar en "in-lezen" - prachtige bezigheid.
En hoe liefde evolutionair is ontstaan is voor mijn vrouw en mij niet heel erg relevant.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas