Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt
Moderator: Moderators
Re: Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt
Vit,
Duidelijk maken dat je er met hoogbegaafd zijn alleen niet zal komen/gelukkig worden. Zich beter voelen alleen omdat je de zaken sneller begrijpt zal je zoon alleen maar isoleren. Vergelijk het met een sportman die alleen met topsporters wil spreken, vrij arrogant. Hij is de uitzondering, de rest is niet dom maar normaal.
Zonder inzet en ceativiteit betekent hoogbegaafdheid niets.
Ik zou durven aanraden hem een competitie sport te laten doen zodat hij ook leert te verliezen. En te beseffen dat intelligentie maar 1 van de mogelijke talenten is en zeker niet de belangrijkste. Dat is m.i. Empathie.
Duidelijk maken dat je er met hoogbegaafd zijn alleen niet zal komen/gelukkig worden. Zich beter voelen alleen omdat je de zaken sneller begrijpt zal je zoon alleen maar isoleren. Vergelijk het met een sportman die alleen met topsporters wil spreken, vrij arrogant. Hij is de uitzondering, de rest is niet dom maar normaal.
Ik zou durven aanraden hem een competitie sport te laten doen zodat hij ook leert te verliezen. En te beseffen dat intelligentie maar 1 van de mogelijke talenten is en zeker niet de belangrijkste. Dat is m.i. Empathie.
Laatst gewijzigd door pallieter op 13 aug 2015 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Het laatste daar gaat het nu juist om, maar dat heeft meer met zijn autisme te maken (a-typisch pervasief), vanwege zijn hoogbegaafdheid werd hij vaak gepest op school, maar dat heeft geen invloed gehad op zijn leerprestaties.pallieter schreef:Vit,
Als kind zijnde schreef hij listings voor de Atari en is nu programmeur, programma's voor bedrijven die hij nu schrijft probeert hij mij soms uit te leggen.
Krijgt overigens nog geen spijker recht in de muur, maar dat terzijde.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Autisme is absoluut geen lachertje. Ben zelf ADHD maar m.i. is dit toch niet te vergelijken met autisme.
Nu een spijker in een muur slaan is al onmogelijk voor mij, laat staan recht.
Nu een spijker in een muur slaan is al onmogelijk voor mij, laat staan recht.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Als je motorisch niet zo sterk bent (een spijker in een muur slaan bijvoorbeeld) zal je het er waarschijnlijk op sportief vlak tijdens de turnles ook niet zo bijster goed vanaf gebracht hebben op school. Tijdens het sporten is coördinatie, rytmiek, timing enzovoort belangrijk om te slagen. Zeker bij ploegsporten en balsporten, maar ook bij vaardigheden zoals bokspringen is een goede motoriek belangrijk. Meestal zorgt dat toch voor de nodige schaamte en slechte cijfers voor turnen. De turnles of sporten is vaak niet zo leuk voor zo'n mensen, hoogbegaafd of anders.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Ik voel me na het lezen van jouw reactie weer een kanjer Maarten, dank je.MaartenV schreef:Persoonlijk denk ik dat mensen hoogbegaafd kunnen zijn in motorische vaardigheden bijvoorbeeld.
Wanneer je een gecoördineerde combinatie moet gebruiken van hoofd en handen (dat wat je doet terugkoppelen naar een theorie en dat weer toetsen aan een concrete werkelijkheid), ga je te werk als een wetenschapper. Een technicus is in die zin een wetenschapper die telkenmale een theorie toetst aan de praktijk. Hij of zij heeft pragmatische modellen over de wereld en test deze constant uit, verbetert zijn of haar cognitieve kijk op zaken, door de feedback van informatie die hij via zijn zintuiglijke waarneming teruggekoppeld krijgt, en past hij zijn motoriek daarop aan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Je hebt er vormen in en bij hem valt er niet veel van te merken tot je in discussie gaat, ADHD is ook niet echt lollig trouwens.pallieter schreef:Autisme is absoluut geen lachertje. Ben zelf ADHD maar m.i. is dit toch niet te vergelijken met autisme.
Ik zal nooit vergeten dat hij op de kleuterschool een gaskamer had gemaakt van Lego, dat is destijds nog een flinke rel geworden, want ik vond het niet normaal dat je een kleuter met de holocaust opzadelt en de leerkracht dus zijn reactie daarop, ik had de indruk dat hij het visueel wilde maken met lijken en al.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Veel ouderen weten niet en/of houden er geen rekening mee dat kinderen kennis opslurpen, maar dat ook moeten verwerken.Vit schreef: Ik zal nooit vergeten dat hij op de kleuterschool een gaskamer had gemaakt van Lego, dat is destijds nog een flinke rel geworden, want ik vond het niet normaal dat je een kleuter met de holocaust opzadelt ..........
Dat kinderen niet minder intelligent zijn dan volwassenen en dus overal vragen bij zetten over wat ze niet begrijpen.
Nog heel weinig weten, dus elke dag getraind worden in het onthouden van en verwerken van nieuwe gegevens.
Dat vaak op jeugdige leeftijd veel meer onthouden wordt dan later, waardoor je als ouder soms versteld staat, als je je eigen jonge jaren bet vergeten.
Een bewijs van intelligentie is, dat gegevens worden gecombineerd en dat er wat mee wordt gedaan.
Als een kleuterjuf dat niet begrijpt dan is ze of niet bij de les geweest of ze heeft zelf geen enkel inzicht.
Hoogbegaafde kinderen kunnen je versteld doen staan van hun denkwereld en vragen, maar met een klein beetje inzicht zelf kun je zien dat ze nooit onlogisch zijn, totdat er onlogische antwoorden ingeheid worden.
Het verwerken van gegevens en inpassen in het dagelijkse leven heeft echter nog andere eigenschappen nodig.
En dat is nu juist waar het bij autistische kinderen aan schort.
Maar ook bij ADHD, maar dan weer op een andere manier.
Het kunnen lezen tussen de regeltjes door en aanvoelen wat wel of niet en wanneer iets de juiste tijd en de juiste plaatst is moeilijk aan te leren voor veel kinderen.
Daarom zie je ook bij volwassenen daar ook wel leemten in.
Velen ervan zijn tenslotte ook in meer of mindere mate nog steeds autistisch.
In welke omstandigheden kan ik het wel of niet maken om dit of dat te doen of te zeggen.
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar het kunnen inpassen in de verschillende omstandigheden en verschillende groepen ook.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.