bewijs voor leven na de dood?
Moderator: Moderators
Re: bewijs voor leven na de dood?
Illusie is nu juist iets dat alleenmaar kan bestaan binnen de ervaring en misschien wel alleen bij de gratie van de beschrijving van die ervaring. Sterker nog de beschrijving van de ervaring en dat is nu eenmaal een functie van ons brein, wordt ook nog eens gestuurd door geleende ervaringen . Het witte licht is een ervaring die net zo illusior is als pijn, maar niemand wiens zenuwstelsel intact is zal ontkennen dat pijn heel reeel is als ervaring, alleen dan heb je toch weer een probleem bij zogenaamde fantoompijnen in lichaamsdelen die er niet meer zijn.
http://youtu.be/gwd-wLdIHjs" onclick="window.open(this.href);return false;
De ervaring van een ilussie kan zeer reeel zijn maar dat zegt nog niets over de redelijke existentie er van .Pijn is ook een illusie, net zo als dat witte licht want we hebben over het bestaan niets anders dan de beschrijving van de ervaring .
http://youtu.be/gwd-wLdIHjs" onclick="window.open(this.href);return false;
De ervaring van een ilussie kan zeer reeel zijn maar dat zegt nog niets over de redelijke existentie er van .Pijn is ook een illusie, net zo als dat witte licht want we hebben over het bestaan niets anders dan de beschrijving van de ervaring .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Ik ben benieuwd wat Hindoes (bijvb) ervaren tijdens een BDE? Ervaren die het zelfde als christenen of iets anders?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik denk dat ook zij die tunnel van licht zien. Ik mag aannemen dat dat gegeven universeel is.Fish schreef:Ik ben benieuwd wat Hindoes (bijvb) ervaren tijdens een BDE? Ervaren die het zelfde als christenen of iets anders?
Alleen wie of wat ze aan het eind van de tunnel zien, dat zal ongetwijfeld niet Jezus zijn.
Hier nog een artikel uit de scientific American van M. Schermer:
http://www.scientificamerican.com/artic ... of-heaven/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
We weten hoe de hersenen werken. Het is zo dat meerdere delen moeten betrokken zijn bij een bijna-dood-ervaring. Zo zal een 'uittredingservaring', gevolgd door het zien van een tunnel, het voelen van een vredig gevoel, het gaan door de tunnel (motorische cortex) en het zien van het licht (occipitaalkwabben) plus het zien van een lifereview (geheugen) met gevoelens van empathie (spiegelneuronen) patronen zijn in het brein die toevallig bij al die stervende mensen hetzelfde patroon van oplichtende neuronen vertonen? Die kans is heel klein.
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
Dit is een getuigenis van een Hindu. Hij is een anesthesist met een wetenschappelijke achtergrond:dikkemick schreef:Ik denk dat ook zij die tunnel van licht zien. Ik mag aannemen dat dat gegeven universeel is.Fish schreef:Ik ben benieuwd wat Hindoes (bijvb) ervaren tijdens een BDE? Ervaren die het zelfde als christenen of iets anders?
Alleen wie of wat ze aan het eind van de tunnel zien, dat zal ongetwijfeld niet Jezus zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=7l-nbk_8EII" onclick="window.open(this.href);return false;
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
Correctie: mensen met een BDE zijn geen stervende mensen, integendeel: zij blijven leven!MaartenV schreef:We weten hoe de hersenen werken. Het is zo dat meerdere delen moeten betrokken zijn bij een bijna-dood-ervaring. Zo zal een 'uittredingservaring', gevolgd door het zien van een tunnel, het voelen van een vredig gevoel, het gaan door de tunnel (motorische cortex) en het zien van het licht (occipitaalkwabben) plus het zien van een lifereview (geheugen) met gevoelens van empathie (spiegelneuronen) patronen zijn in het brein die toevallig bij al die stervende mensen hetzelfde patroon van oplichtende neuronen vertonen? Die kans is heel klein.
Een BDE is aldus bewijs voor leven vóór de dood!
Medewerkers van de NS die last hebben van BDE en dan licht aan het einde van de tunnel zien,dikkemick schreef:Ik denk dat ook zij die tunnel van licht zien. Ik mag aannemen dat dat gegeven universeel is.
schijnen zich dan snel om te draaien en het hard op een lopen te zetten,
omdat hun zulks dan ervaren alsof daar een trein aan komt denderen ...
Hij is een cabaretier zonder wetenschappelijke achtergrond:
Het kan natuurlijk best zijn, dat de dezelfde processen dezelfde reacties in de hersenen veroorzaken. Maar misschien is de kans inderdaad klein. Maar hoeveel mensen hebben geen BDE, hoewel er wel een verminderde of bedreigde hersenfunctie was? Misschien zijn er inderdaad weinig mensen met een BDE en gaan de meesten gewoon in een zwart gat dood.MaartenV schreef:We weten hoe de hersenen werken. Het is zo dat meerdere delen moeten betrokken zijn bij een bijna-dood-ervaring. Zo zal een 'uittredingservaring', gevolgd door het zien van een tunnel, het voelen van een vredig gevoel, het gaan door de tunnel (motorische cortex) en het zien van het licht (occipitaalkwabben) plus het zien van een lifereview (geheugen) met gevoelens van empathie (spiegelneuronen) patronen zijn in het brein die toevallig bij al die stervende mensen hetzelfde patroon van oplichtende neuronen vertonen? Die kans is heel klein.
Of is het misschien andersom? Hebben sommige mensen een hallucinatoire ervaring met licht, tunnels, prettig gevoel enz en noemen we dat een BDE?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hersenonderzoek wijst uit dat bewuste ervaringen met enige vertraging plaats vinden, odus ok als zou dezelfde hersentoestand als die welke een BDE veroorzaakt tijdens daadwerkelijk overlijden plaatsvinden, dan ik het maar zeer de vraag of die ervaring ooit bewust zou worden. We kunnen het uiteraard de doden niet vragen, maar het is zeer twijfelachtig of er in die situatie óóit zo'n ervaring zou zijn. Waarschijnlijk bestaat die alleen maar bij mensen die weer voldoende tot leven komen om haar te rapporteren.Vilaine schreef: Het kan natuurlijk best zijn, dat de dezelfde processen dezelfde reacties in de hersenen veroorzaken. Maar misschien is de kans inderdaad klein. Maar hoeveel mensen hebben geen BDE, hoewel er wel een verminderde of bedreigde hersenfunctie was? Misschien zijn er inderdaad weinig mensen met een BDE en gaan de meesten gewoon in een zwart gat dood.
Ik wens u alle goeds
Eén van de punten die regelmatig terugkeren in de ervaringen van de overlevenden is (naast hetgeen MaartenV al aangaf) dat wanneer men voorbij een bepaald punt komt, terugkeer naar het lichaam niet meer mogelijk is. Dat bemoeilijkt de verificatie van een en ander. Maar de conclusie van de overlevenden dat er leven na de dood is, kan waar zijn. Anders zouden zij niet zulke authentieke ervaringen kunnen beschrijven.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ik snap deze conclusie niet. Voorbij dit punt is iemand werkelijk dood. De BDE die weer gereanimeerd worden zijn dus nooit dood geweest.Yours schreef:Eén van de punten die regelmatig terugkeren in de ervaringen van de overlevenden is (naast hetgeen MaartenV al aangaf) dat wanneer men voorbij een bepaald punt komt, terugkeer naar het lichaam niet meer mogelijk is. Dat bemoeilijkt de verificatie van een en ander. Maar de conclusie van de overlevenden dat er leven na de dood is, kan waar zijn. Anders zouden zij niet zulke authentieke ervaringen kunnen beschrijven.
Maar goed, het KAN waar zijn, dat er leven na de dood is, er is echter totaal geen 1 enkel bewijs voor en het lijkt erop dat alles na verloop van maanden onder de grond verteerd en na crematie volledig verbrand.
Wat leeft er dan verder? En wat versta je in dit geval onder "leven"?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Non sequitor. Ik weet niet wat je met authentiek bedoelt, maar we hebben geen enkele reden om deze ervaring met een blijvende dood in verbinding te brengen. De conclusie is slechts dat er bij zuurstofgebrek in de hersenen iets gebeurt dat dit soort herinneringen veroorzaakt. Maar deze herinneringen hebben ook weer niets gemeen met de herinnneringen aan fysieke beelden, want de ogen hebben er bijvoorbeeld niets mee te maken. Je kunt er dan ook helemaal geen conclusies uittrekken.Yours schreef:Eén van de punten die regelmatig terugkeren in de ervaringen van de overlevenden is (naast hetgeen MaartenV al aangaf) dat wanneer men voorbij een bepaald punt komt, terugkeer naar het lichaam niet meer mogelijk is. Dat bemoeilijkt de verificatie van een en ander. Maar de conclusie van de overlevenden dat er leven na de dood is, kan waar zijn. Anders zouden zij niet zulke authentieke ervaringen kunnen beschrijven.
Ik wens u alle goeds
Yours. Uiteraard mag je geloven wat je wilt, maar probeer je eens te verdiepen in een mogelijke verklaring voor al die geloven.
http://www.amazon.com/People-Believe-We ... 0805070893" onclick="window.open(this.href);return false;
In this age of supposed scientific enlightenment, many people still believe in mind reading, past-life regression theory, New Age hokum, and alien abduction. A no-holds-barred assault on popular superstitions and prejudices, with more than 80,000 copies in print, Why People Believe Weird Things debunks these nonsensical claims and explores the very human reasons people find otherworldly phenomena, conspiracy theories, and cults so appealing. In an entirely new chapter, "Why Smart People Believe in Weird Things," Michael Shermer takes on science luminaries like physicist Frank Tippler and others, who hide their spiritual beliefs behind the trappings of science.
Shermer, science historian and true crusader, also reveals the more dangerous side of such illogical thinking, including Holocaust denial, the recovered-memory movement, the satanic ritual abuse scare, and other modern crazes. Why People Believe Strange Things is an eye-opening resource for the most gullible among us and those who want to protect them.
http://www.amazon.com/People-Believe-We ... 0805070893" onclick="window.open(this.href);return false;
In this age of supposed scientific enlightenment, many people still believe in mind reading, past-life regression theory, New Age hokum, and alien abduction. A no-holds-barred assault on popular superstitions and prejudices, with more than 80,000 copies in print, Why People Believe Weird Things debunks these nonsensical claims and explores the very human reasons people find otherworldly phenomena, conspiracy theories, and cults so appealing. In an entirely new chapter, "Why Smart People Believe in Weird Things," Michael Shermer takes on science luminaries like physicist Frank Tippler and others, who hide their spiritual beliefs behind the trappings of science.
Shermer, science historian and true crusader, also reveals the more dangerous side of such illogical thinking, including Holocaust denial, the recovered-memory movement, the satanic ritual abuse scare, and other modern crazes. Why People Believe Strange Things is an eye-opening resource for the most gullible among us and those who want to protect them.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Veel mensen hebben zeer levendige herinneringen aan een vorig leven (vooral onder hypnose), dus een vorm van reïncarnatie moet wel waar zijn.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Yours schreef:
Dikkemick schreef:
Ik weet niet of jij wel eens bij een overlijden aanwezig bent geweest, maar ik vraag me altijd af: waar is datgene dat het dode lichaam altijd 'bestuurde' (wat ik dan de geest noem) gebleven?
Dikkemick schreef:
Dikkemick antwoordde:Eén van de punten die regelmatig terugkeren in de ervaringen van de overlevenden is (naast hetgeen MaartenV al aangaf) dat wanneer men voorbij een bepaald punt komt, terugkeer naar het lichaam niet meer mogelijk is. Dat bemoeilijkt de verificatie van een en ander. Maar de conclusie van de overlevenden dat er leven na de dood is, kan waar zijn. Anders zouden zij niet zulke authentieke ervaringen kunnen beschrijven.
Het woord zegt het: het heet een Bijna Dood Ervaring. De met succes gereanimeerden kunnen het dan ook navertellen. Als je eenmaal dood bent gaat dat uiteraard niet meer.Ik snap deze conclusie niet. Voorbij dit punt is iemand werkelijk dood. De BDE die weer gereanimeerd worden zijn dus nooit dood geweest.
Dikkemick schreef:
Datgene wat we 'de geest' noemen? Punt is alleen dat dat niet wetenschappelijk bewezen kan worden aangezien die geest onzichtbaar is.Maar goed, het KAN waar zijn, dat er leven na de dood is, er is echter totaal geen 1 enkel bewijs voor en het lijkt erop dat alles na verloop van maanden onder de grond verteerd en na crematie volledig verbrand.
Wat leeft er dan verder? En wat versta je in dit geval onder "leven"?
Ik weet niet of jij wel eens bij een overlijden aanwezig bent geweest, maar ik vraag me altijd af: waar is datgene dat het dode lichaam altijd 'bestuurde' (wat ik dan de geest noem) gebleven?
Dikkemick schreef:
Je trekt het in de religieuze sfeer (met alle ellende die daaruit voort is gekomen). Maar er zijn zowel atheisten als gelovigen die (positieve of negatieve) BDE's beleven.Yours. Uiteraard mag je geloven wat je wilt, maar probeer je eens te verdiepen in een mogelijke verklaring voor al die geloven.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
@Peter van Velzen,
Wat ik met authentiek bedoel is dat de meeste ervaringen van Bijna Dood op mij overkomen als zijnde daadwerkelijk door (wat ik noem) de geest beleefd.
Als eenmaal het point of no return gepasseerd is, kan het natuurlijk niet naverteld worden.
Wat ik met authentiek bedoel is dat de meeste ervaringen van Bijna Dood op mij overkomen als zijnde daadwerkelijk door (wat ik noem) de geest beleefd.
Als eenmaal het point of no return gepasseerd is, kan het natuurlijk niet naverteld worden.