HJW schreef:Ik diskwalificeer alle religieuze opvattingen die een uitspraak doen over wetenschappelijke bevindingen die in strijd zijn met wetenschappelijke kennis.
Nogmaals: het leven is meer dan dat.
De uitspraak: God bestaat is wetenschappelijk niet te weerleggen.
Je kan dat dus niet afdoen als een geestesziekte of als waanbeelden.
Ik zou waanbeelden en geesteziekten graag van elkaar scheiden.
Ook iemand die niet geestesziek is, kan waandenkbeelden hebben.
Zoals traditioneel levende "wilde" volkeren, die een dansje opvoeren om regen te krijgen.
Ze verkeren uiteraard in de waan dat het werkt, maar ik zou hen niet geestesziek willen noemen.
Eerder een algemeen voorkomende weeffout in de menselijke "bedrading".
Ik heb er geen probleem mee als de ene gelijk heeft en de ander niet.
Als de ondersteunende bewijzen voor de ene case beter voor elkaar zijn dan de andere, kan het zijn dat er iemand gelijk heeft, en een ander ongelijk.[/quote}
Ik bedoelde dat alleen wetenschappelijk bewijs als waarheid mag worden aangenomen. Er is meer dan dat.
Nee, als het om waarheidsvinding gaat niet.
Je spreekt jezelf ook wel tegen wanneer je enerzijds beweert dat overtuigingen geen afbreuk (mogen) doen aan wetenschappelijke bevindingen, en anderzijds dat er "meer" is.
Dat klopt. En daarmee is de wetenschap een beperkte blik op de werkelijkheid.
Neen, integendeel.
Als religie stappen terug moet zetten waar wetenschap progressie boekt, is religie de meest beperkte van de twee.
De subjectieve ervaring is geen onderwerp van een wetenschappelijke discussie.
Waarheidsclaims zijn dat per definitie wel.
Wat jij op een anekdotisch niveau ervaart als je liefde voelt,
Wel triest dat je de ervaring van liefde afdoet als anekdotisch.
Dat is geen kwestie van afdoen: Subjectieve ervaringen zijn per definitie anekdotisch.
Daarom kunnen uit dergelijke ervaringen ook geen algemeen geldende regels worden afgeleid.
In tegenstelling tot intersubjectieve (gedeelde en reproduceerbare) ervaringen.
Als jij beweert gisteren een ruimtewezen te hebben gezien, kan jouw ervaring nog zo realistisch aanvoelen voor jouw persoon: Zonder ondersteunende bewijzen kan ik de claim voor kennisgeving aannemen, want de kans dat je ervaring op een werkelijke situatie berustte, is erg klein.
Zo ook met liefde.
Wie zegt dat jij liefde hetzelfde ervaart als ik, of dat die ervaringen identiek zouden moeten zijn?
Omdat elk subject dit anders kan ervaren, is dat niet echt voer voor de wetenschap.
Het is eigenlijk oninteressant vanuit die hoek.
Je persoonlijke ervaringen zijn van jezelf, en daar hoeft een ander in beginsel niets mee.
Hoe kijk jij tegen archeologie aan ?
Zijn dat wetenschappelijke bewijzen in jouw ogen ?
Bewijzen voor wat?