religie ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
HJW
Diehard

Re: religie ziekte?

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: Wat je archeologie voorbeeld betreft. Ik denk niet dat een archeoloog zijn leven op het spel zou zetten. Het blijven interpretaties.
Het barst er werkelijk van. Ik vraag me af of het wetenschappelijk verantwoord is......
Maar toch "geloven" velen het, zonder keihard bewijs.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

HJW schreef:Ik diskwalificeer alle religieuze opvattingen die een uitspraak doen over wetenschappelijke bevindingen die in strijd zijn met wetenschappelijke kennis.
Nogmaals: het leven is meer dan dat.
De uitspraak: God bestaat is wetenschappelijk niet te weerleggen.
Je kan dat dus niet afdoen als een geestesziekte of als waanbeelden.
Ik zou waanbeelden en geesteziekten graag van elkaar scheiden.
Ook iemand die niet geestesziek is, kan waandenkbeelden hebben.
Zoals traditioneel levende "wilde" volkeren, die een dansje opvoeren om regen te krijgen.
Ze verkeren uiteraard in de waan dat het werkt, maar ik zou hen niet geestesziek willen noemen.
Eerder een algemeen voorkomende weeffout in de menselijke "bedrading".
Ik heb er geen probleem mee als de ene gelijk heeft en de ander niet.
Als de ondersteunende bewijzen voor de ene case beter voor elkaar zijn dan de andere, kan het zijn dat er iemand gelijk heeft, en een ander ongelijk.[/quote}
Ik bedoelde dat alleen wetenschappelijk bewijs als waarheid mag worden aangenomen. Er is meer dan dat.
Nee, als het om waarheidsvinding gaat niet.
Je spreekt jezelf ook wel tegen wanneer je enerzijds beweert dat overtuigingen geen afbreuk (mogen) doen aan wetenschappelijke bevindingen, en anderzijds dat er "meer" is.
Dat klopt. En daarmee is de wetenschap een beperkte blik op de werkelijkheid.
Neen, integendeel.
Als religie stappen terug moet zetten waar wetenschap progressie boekt, is religie de meest beperkte van de twee.
De subjectieve ervaring is geen onderwerp van een wetenschappelijke discussie.
Waarheidsclaims zijn dat per definitie wel.
Wat jij op een anekdotisch niveau ervaart als je liefde voelt,
Wel triest dat je de ervaring van liefde afdoet als anekdotisch.
Dat is geen kwestie van afdoen: Subjectieve ervaringen zijn per definitie anekdotisch.
Daarom kunnen uit dergelijke ervaringen ook geen algemeen geldende regels worden afgeleid.
In tegenstelling tot intersubjectieve (gedeelde en reproduceerbare) ervaringen.
Als jij beweert gisteren een ruimtewezen te hebben gezien, kan jouw ervaring nog zo realistisch aanvoelen voor jouw persoon: Zonder ondersteunende bewijzen kan ik de claim voor kennisgeving aannemen, want de kans dat je ervaring op een werkelijke situatie berustte, is erg klein.

Zo ook met liefde.
Wie zegt dat jij liefde hetzelfde ervaart als ik, of dat die ervaringen identiek zouden moeten zijn?
Omdat elk subject dit anders kan ervaren, is dat niet echt voer voor de wetenschap.
Het is eigenlijk oninteressant vanuit die hoek.
Je persoonlijke ervaringen zijn van jezelf, en daar hoeft een ander in beginsel niets mee.
Hoe kijk jij tegen archeologie aan ?
Zijn dat wetenschappelijke bewijzen in jouw ogen ?
Bewijzen voor wat?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Jagang schreef: Je spreekt jezelf ook wel tegen wanneer je enerzijds beweert dat overtuigingen geen afbreuk (mogen) doen aan wetenschappelijke bevindingen, en anderzijds dat er "meer" is.
Nee hoor.
Wat wetenschappelijk is vastgesteld is de "waarheid".
Maar er is nog zoveel wat niet vastgesteld is, niet onderzocht is, nu niet vast te stellen is.
Dat is geen kwestie van afdoen: Subjectieve ervaringen zijn per definitie anekdotisch.
Een anekdote is een humoristisch, grappig, leuk verhaaltje.
Ervaringen zijn meer dan dat. Vandaar het trieste ervan.
Zo ook met liefde.
Wie zegt dat jij liefde hetzelfde ervaart als ik, of dat die ervaringen identiek zouden moeten zijn?
Omdat elk subject dit anders kan ervaren, is dat niet echt voer voor de wetenschap.
Het is eigenlijk oninteressant vanuit die hoek.
Je persoonlijke ervaringen zijn van jezelf, en daar hoeft een ander in beginsel niets mee.
Ziehier de beperking van de wetenschap.
Hoe kijk jij tegen archeologie aan ?
Zijn dat wetenschappelijke bewijzen in jouw ogen ?
Bewijzen voor wat?
Hoe mensen duizenden jaren geleden hebben geleefd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

HJW schreef:De uitspraak: God bestaat is wetenschappelijk niet te weerleggen.
De uitspraak: Kabouters bestaan en ze hebben rode puntmutsjes is wetenschappelijk niet te weerleggen.
Waarom is dat HJW?
HJW schreef:Maar ik val in herhaling: er is meer dan de wetenschap alleen.
Tuurlijk, de vraag is alleen of en wanneer wetenschap minder gewicht in de schaal legt bij bepaalde discussies.
Je kunt natuurlijk filosoferen en fantaseren over allerhande onderwerpen en daar een god bij halen als verklaring, maar die god blijft op dat moment onderdeel van die filosofie/fantasie.
Extreme beweringen vereisen extreem bewijs ..... althans als je er anderen mee wilt overtuigen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

HJW schreef:Nee hoor.
Wat wetenschappelijk is vastgesteld is de "waarheid".
ik mag hopen van niet.
Een theorie kan altijd weer worden verworpen als er een betere beschikbaar is.
Maar er is nog zoveel wat niet vastgesteld is, niet onderzocht is, nu niet vast te stellen is.
Als iets niet vastgesteld is, kan je ook niet weten dat het er is, HJW.
Dit is een beroep op onwetendheid, het argument dat gelovigen iets beet hebben omdat de wetenschap niet beet heeft.
Dat heet ook wel een ad ignorantiam.
Een anekdote is een humoristisch, grappig, leuk verhaaltje.
Ervaringen zijn meer dan dat. Vandaar het trieste ervan.
Anekdotische drogredenen zijn niet zelden gespeend van elke humor.
"Ik heb X ervaren, en daarom is X waar!"
Zonder terugkoppeling aan kritische peers is zo'n uitlating niets waard.
Ziehier de beperking van de wetenschap.
Wetenschap zal vast beperkingen kennen, maar toch zeker geen beperkingen die religie niet kent?
Hoe mensen duizenden jaren geleden hebben geleefd.
Dat verschilt per geval, en hangt mede af van de hoeveelheid beschikbaar bewijsmateriaal.
Hoe minder er voorhanden is, hoe speculatiever het wordt.
Speculaties kunnen echter wel weer leiden tot nieuwe, toetsbare hypothesen.
De werkwijze is altijd wetenschappelijk.
De hardheid van een theorie kan per geval verschillen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Ik heb een buurman met een autowas-fobie. 1 keer per week staat hij zijn auto te poetsen. Echt poetsen, was eroverheen, het complete programma, maar dan op de oprit. Niet dat je verschil ziet aan de auto voor of na, al plaag ik hem natuurlijk regelmatig dat hij de lak eraf poetst.
Is hij ziek? Nee.
Heeft hij een probleem?
Nee, zolang hij de tijd heeft en het geld voor het water etc. dan is er geen probleem. Het probleem is er pas als hij in de rest van z'n leven hiermee vastloopt, bv als z'n vriendin liever samen gaat winkelen op het moment dat hij de auto 'moet' poetsen. Of als ie niet meer tegen mijn geplaag kan.
Is het normaal gedrag? Ik denk het niet. Het heeft iets dwangmatigs in zich.
Het is niet erg, zolang je niet tegen problemen aanloopt. Gebeurt dat wel, kan je beter naar een therapeut.

Ik denk dat het met religie ook zo is. Het is niet erg als je niet tegen problemen aan loopt. Maar gebeurt dat wel, kan je beter naar freethinker.nl om te genezen.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

HJW schreef:
Bonjour schreef: Geef eens een voorbeeld van niet wetenschappelijk bewijs. Is dat bewijs dat je niet kan vaststellen, niet kan controleren?
Ik houd van mijn vrouw.......niet te bewijzen wat dat met mij doet.
Ik denk dat er heel veel te observeren valt aan jullie liefde. Ik denk dat je gedrag observeerbaar veranderd is. Waarschijnlijk draag je ringen en ik hoop voor je vrouw dat je gedrag naar andere vrouwen gewijzigd is.
Of probeer je te zeggen dat wetenschappers moeten geloven in fabeltjes?
Je stelt het veel te zwart wit. Daar zit nog wel een gebiedje tussen.
Welke religieuze, niet-wetenschappelijke argumenten zijn niet op dogma's gebaseerd? Ik denk dat het heel zwart-wit is.
HJW
Diehard

Re: religie ziekte?iu

Bericht door HJW »

Jagang schreef: Een theorie kan altijd weer worden verworpen als er een betere beschikbaar is.
Vandaar "waarheid".
Klopt. Maar er is veel vastgesteld waarvan men eerst ook niet wist dat het bestond.
Anekdotische drogredenen zijn niet zelden gespeend van elke humor.
"Ik heb X ervaren, en daarom is X waar!"
Zonder terugkoppeling aan kritische peers is zo'n uitlating niets waard.
Dus als jij een partner hebt die zegt dat ie van je houdt dan is dat voor jou niet meer dan anekdote die zonder terugkoppeling van kritische peers niets waard is ?
Wetenschap zal vast beperkingen kennen, maar toch zeker geen beperkingen die religie niet kent?
Beide hebben beperkingen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bonjour schreef:Ik heb een buurman met een autowas-fobie. 1 keer per week staat hij zijn auto te poetsen. Echt poetsen, was eroverheen, het complete programma, maar dan op de oprit. Niet dat je verschil ziet aan de auto voor of na, al plaag ik hem natuurlijk regelmatig dat hij de lak eraf poetst.
Kinkt meer als smetvrees dan als een wasfobie. :-)
Bij een wasfobie denk ik meer aan zoiets..... :D
Bijlagen
rosieterrorist.jpg
rosieterrorist.jpg (18.16 KiB) 1186 keer bekeken
Henry Ford
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: Ik denk dat er heel veel te observeren valt aan jullie liefde. Ik denk dat je gedrag observeerbaar veranderd is. Waarschijnlijk draag je ringen en ik hoop voor je vrouw dat je gedrag naar andere vrouwen gewijzigd is.
Ja, observaties genoeg.
Maar als iemand tot geloof komt en je kunt observeren dat er veranderingen plaatsvinden (bijvoorbeeld in het gedrag naar anderen) dan is het ineens gebaseerd op waandenkbeelden.
Welke religieuze, niet-wetenschappelijke argumenten zijn niet op dogma's gebaseerd? Ik denk dat het heel zwart-wit is.
Bijvoorbeeld dat iemand op basis van zijn geloof tot goede daden komt.
Jagang
Ontoombaar

Re: religie ziekte?iu

Bericht door Jagang »

HJW schreef:
Klopt. Maar er is veel vastgesteld waarvan men eerst ook niet wist dat het bestond.
Ja, maar door wie? :D
Dus als jij een partner hebt die zegt dat ie van je houdt dan is dat voor jou niet meer dan anekdote die zonder terugkoppeling van kritische peers niets waard is ?
Als ik een partner heb, geloof ik haar wel.
Maar als een wildvreemde dame dat tegen mij zegt word ik toch wel achterdochtig hoor.
Een vreemde heeft immers nog niets kunnen bewijzen.
Beide hebben beperkingen.
Kan jij een beperking van de wetenschap noemen, waar religie niet door gehinderd wordt?
Of een vaststelling/ontdekking die gedaan is dankzij (en niet ondanks) religie?
En dan heb ik het niet over een ontdekking van een gelovige die de wetenschappelijke standaard hanteerde, maar een echte religieuze ontdekking.

Ik denk dat religie wel érg veel beperkingen heeft, hoor.
Henry Ford
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

HJW schreef:Maar als iemand tot geloof komt en je kunt observeren dat er veranderingen plaatsvinden (bijvoorbeeld in het gedrag naar anderen) dan is het ineens gebaseerd op waandenkbeelden.
Als jij je leven gaat veranderen omdat je denkt dat Angelina Jolie op je verliefd is, is dat vergelijkbaar.
HJW schreef:Bijvoorbeeld dat iemand op basis van zijn geloof tot goede daden komt.
Iets goeds doen omdat je anders straf krijgt? Goed doen omdat je gezegd wordt dat je goed moet doen? Je kan niet iets goeds voor een ander doen zonder er zelf beter van te worden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@HJW
Waar wil je nu naartoe?
Dat wetenschap niet heilig is? Ben ik met je eens.
Dat religieuze mensen kunnen veranderen of goede dingen kunnen doen omdat ze geloven? Ben ik met je eens.
Dat we nog niet alles weten? Absoluut.
Dat we nooit kunnen bewijzen dat God (of kabouters met rode puntmutjes) niet bestaan? Als een zwerende vinger!

Maar als we nu de geschiedenis er op naslaan en kijken waar AL onze kennis vandaan komt? Zijn dat religieuze openbaringen? Geloofsovertuigingen? Goddelijke inspiraties? Ufo's?
Of is dit misschien de wetenschappelijke methode welke betrouwbaar is gebleken? Voordat ik Karssenberg met zijn sublieme uitspraak ben gaan citeren in mijn onderschrift had ik deze er staan.

Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden.

Komt bij Herman Philipse vandaan. Is er iets mis mee?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Ik reageerde oorspronkelijk op de topicstarter en vond het bizar dat gelovigen geestesziek werden genoemd.
Tweede punt is dat wetenschap ook niet alles weet.
Derde punt was dat ik Dawkins doorgeschoten en intolerant vind.

Met name dat laatste viel geloof ik niet lekker en daardoor gng de discussie een andere kant op.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

O.K. dan. Geestesziek is te veel van het goede wat een religieus brein betreft. Dan had de hele mensheid voor het grootste gedeelte van haar bestaan geestesziek geweest.
Ziek is dus te sterk geformuleerd. Armoedig zou ik het willen noemen. Geestes-armoedig. Want het bestaan van goden is in deze tijd toch wel voor 99,9% uit te sluiten.
Als ik nogmaals op mijn Philipse citaat mag wijzen, voldoet religie hier absoluut niet aan. Want ik neem aan dat de verstandige mens een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld verkiest boven een persoonlijk-geloofs-wereldbeeld dat geen ruimte laat voor visie verandering.

Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden.

Want in meer topics heb ik gevraagd: Wat is er mis met bovenstaand citaat?
En omdat de gelovige doorgaans niet meer open kan/wil staan voor dit integer intellectueel en verantwoordelijk wereldbeeld noem ik de gelovige niet ziek, maar armoedig/armzalig van geest.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Plaats reactie