Wat is een Moslim?
Moderator: Moderators
-
Islamofoob
Re: Wat is een Moslim?
Een moslim is iemand die gelooft dat er 1 wezen is, genaamd allah. Deze heeft alles gemaakt en mohamed is zijn boodschapper. Mohamed is een belangrijk aspect voor de moslims. Hij is de perfecte mens volgens hen en staat net onder allah inprincipe (al geven ze dat niet toe). Hij is net jezus, Hij gaat ervoor zorgen dat de moslims het paradijs kunnen betreden. Dus je moet voorbeeld aan hem nemen. Moslims dragen baarden en gewaden om hem te immiteren ( daarom scheren zij hun snor) dus baard en geen snor als dat niemand is opgevallen. De manier waarop zij bidden is ook zijn manier, want in de koran staat niet hoe je moet bidden.
Kortom, een moslim is in principe een imitatie van mohamed. Tot hoe ver je hem imiteert is aan jou, de leden van IS doen daadwerkelijk alles na en de gematigde moslim kiest ervoor om slechts een klein gedeelte na te doen.
Kortom, een moslim is in principe een imitatie van mohamed. Tot hoe ver je hem imiteert is aan jou, de leden van IS doen daadwerkelijk alles na en de gematigde moslim kiest ervoor om slechts een klein gedeelte na te doen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Eh nee, zo doen vooral veel geweldadige zaken na die Mohammeds handlangers dede n maar, je hoort ze nooit beweren dat er geen dwang is in het geloof, dat je Christenen en Joden niet mag vervolgen, dat je op moet houden je tegenstanders te doden, als zij ook ophouden, dat je niet mag doden in plaatsen van aanbidding. Zo maar even uit mijn hoofd opgelepeld.Islamofoob schreef:de leden van IS doen daadwerkelijk alles na.
Niet dat Mohammed een lieverdje was, maar je moet hem niet anders portretteren dan hij werkelijk was.
Hij was waarschijnlijk "slechter" dan de meeste moslims hede ten dage, maar er zijn er - ook nu - die nog slechter zijn. Slechter overigens in die zin dat hij de gangbare moraal van het Arabisch schiereiland uit de 6e en 7e eeuw hanteerde, en niet de beter ontwikkelde moraal van de internationale verklaring van de rechten van de mens.
Ik wens u alle goeds
Peter,Peter van Velzen schreef:Eh nee, zo doen vooral veel geweldadige zaken na die Mohammeds handlangers dede n maar, je hoort ze nooit beweren dat er geen dwang is in het geloof, dat je Christenen en Joden niet mag vervolgen, dat je op moet houden je tegenstanders te doden, als zij ook ophouden, dat je niet mag doden in plaatsen van aanbidding. Zo maar even uit mijn hoofd opgelepeld.Islamofoob schreef:de leden van IS doen daadwerkelijk alles na.
Allereerst: veel uitspraken van Mohammed/ de koran zijn tegenstrijdig, in dat geval geldt het laatst "geopenbaarde" vers (abbrogatie). De vriendelijkere verzen die jij je herinnert, stammen uit de begintijd toen Mohammed slechts een klein clubje aanhangers had. De agressievere verzen zijn ook de nieuwste verzen. IS baseert zich daarop, zij past dus slechts het principe van abbrogatie toe.
Daarnaast kun je de verzen die je noemt best uitleggen zoals IS (of een willekeurig land dat de sharia toepast) doet:
Geen dwang in het geloof ==> men wordt niet gedwongen zich tot de islam te bekeren. Dat doet IS ook niet; een niet-moslim kan ook kiezen voor vervolging, verbanning of onderdrukking (bv betalen van extra belasting de jiziya).
Niet doden in plaatsen van aanbidding ==> dat geldt natuurlijk niet voor plaatsen waar god aanbeden wordt, dus niet waar afgoden aanbeden worden, dat is nl. de grootst denkbare zonde. Mohammed gaf het goede voorbeeld door in Mekka de plaatsen van aanbidding van afgoden (= alle goden, behalve Allah) kort en klein te slaan.
Stoppen als de tegenstander ophoudt ==> De koran roept op te strijden tot de godsdienst van Allah is.
Als de tegenstander de strijd stopt, dus zich onderwerpt (aan het gezag van de islam), moet de strijd stoppen.
Christenen en joden niet vervolgen ==> Mohammeds laatste woorden waren een oproep om de christenen en joden uit Arabie te verbannen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Is het met de moslims niet hetzelfde als de christenen? Ze vertrouwen op iets dat eigenlijk zo goed als onbetrouwbaar is.
De bijbel en de koran.
Beiden veel te laat geschreven (de koran nog later na het bestaan van Mohammed, dan de bijbel na het bestaan van Jezus).
Uit wiki:
Ibn Ishaq zelf maakte er geen geheim van dat zijn werk gebaseerd was op mondelinge overleveringen en dat hij niet kon instaan voor de waarheid ervan. Soms beschreef hij twee verschillende versies van hetzelfde verhaal en concludeerde dat "alleen Allah weet welke de juiste is". De inhoud van deze biografie is alleen behouden dankzij uitgebreide citaten en uittreksels in de werken van latere historici als Ibn Hisham, al-Utaridi en Tabari.
En van de bijbel/evangeliën is hier uiteraard alles bekend. Een moslim is derhalve hetzelfde als een christen. Opgegroeid in een bepaalde traditie waar niet kritisch (meer) naar gekeken wordt of kan worden.
Wat is een moslim?
Meestal het resultaat van een bepaalde opvoeding. En datzelfde geldt voor de vraag: Wat is een christen? Uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik denk zelf dat het overgrote deel van de moslims islamitisch is opgevoed.
De bijbel en de koran.
Beiden veel te laat geschreven (de koran nog later na het bestaan van Mohammed, dan de bijbel na het bestaan van Jezus).
Uit wiki:
Ibn Ishaq zelf maakte er geen geheim van dat zijn werk gebaseerd was op mondelinge overleveringen en dat hij niet kon instaan voor de waarheid ervan. Soms beschreef hij twee verschillende versies van hetzelfde verhaal en concludeerde dat "alleen Allah weet welke de juiste is". De inhoud van deze biografie is alleen behouden dankzij uitgebreide citaten en uittreksels in de werken van latere historici als Ibn Hisham, al-Utaridi en Tabari.
En van de bijbel/evangeliën is hier uiteraard alles bekend. Een moslim is derhalve hetzelfde als een christen. Opgegroeid in een bepaalde traditie waar niet kritisch (meer) naar gekeken wordt of kan worden.
Wat is een moslim?
Meestal het resultaat van een bepaalde opvoeding. En datzelfde geldt voor de vraag: Wat is een christen? Uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik denk zelf dat het overgrote deel van de moslims islamitisch is opgevoed.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
Islamofoob
Wat ik toe wil voegen is dat Mohamed een bevelgever was. Hij heeft verschillende poëten laten vermoorden omdat ze hem belachelijk maakten of tegen spraken( en dan wil ik het niet hebben over de slagvelden) . Je kan hem met een khalifa van IS vergelijken, dat is het hoogst haalbare voor hen.
Wat christenen en Joden betreft heeft gerard helemaal gelijk. Je moet de jizya betalen en als tweederangsburger leven onder het bevel van mohamed. Dat doet IS ook, je mag je overgeven ( en als je geen geluk hebt een slaaf of sex slavin worden). Dat is precies wat mohamed ook deed.
Kortom mohamed was ver van lief en alleen de gene die hem blindelings volgenden waren veilig onder zijn bevel. Dat is het juiste plaatje van de islam.
Er is trouwens een heel mooi boek van Hamed Abdel Samed genaamd Islamic Fascism, hierin beschrijft hij precies hoe de islam met minderheden is omgegaan. Mocht je die nog niet kennen dan he
Wat christenen en Joden betreft heeft gerard helemaal gelijk. Je moet de jizya betalen en als tweederangsburger leven onder het bevel van mohamed. Dat doet IS ook, je mag je overgeven ( en als je geen geluk hebt een slaaf of sex slavin worden). Dat is precies wat mohamed ook deed.
Kortom mohamed was ver van lief en alleen de gene die hem blindelings volgenden waren veilig onder zijn bevel. Dat is het juiste plaatje van de islam.
Er is trouwens een heel mooi boek van Hamed Abdel Samed genaamd Islamic Fascism, hierin beschrijft hij precies hoe de islam met minderheden is omgegaan. Mocht je die nog niet kennen dan he
- Peter van Velzen
- Site Admin
G
Ik ga een moslim niet vertellen dat hij de versen die Mohammed oplas toen hij in oorlog was met Mekka, de ware versen zijn, en dat de versen die hij in vredestijd oplas dus niet meer gelden. Dat is nu wat ik bedoel met contra-productief. Wat Mohammed zei was tijd en plaatsgebonden, en ik accepteer niet dat men dat negeert. Het is volslagen onjuist om iemand's woorden als de enige juiste waarheid te beschouwen, maar het is nog onjuister om de woorden die hij in oorlogstijd sprak te verheffen boven de woorden die hij in vredestijd sprak. Het opvatten van woorden die bedoelt waren voor een bepaalde plaats en tijd, universeel geldig zijn, is een grote denkfout, en ik ik zou er bij elke godgelovige willen inhameren dat dat een denkfout is.
Laten we de moslims zelf bepalen wat hun mening is, en ze niet wijzmaken dat de meest intollerante versie van hun geloof de enige juiste is. Integendeel, laat ze weten dat we in vrede kunnen leven, als ze de oorlogsretoriek beschouwen als wat ze is, en doen beseffen dat ze evenmin in een tijd leven waarin ze de oorlog hebben gewonnen en zich kunnen permitteren de rest van de wereld hun opvattingen kunnen opleggen. Eenieder heeft het recht om te geloven wat hij wil, maar niet om te doen wat hij wel, en daar zullen ook zij zich bij moeten neerleggen. Veronderstellen dat ze nu eenmaal achterlijk zijn en dat nooit zullen begrijpen is beledigend voor de menselijke intelligentie en in zekere zin racistisch.
Marokkanen zijn net zo goed in staat rationeel te denken als Spanjaarden. Turken zijn niet allemaal dommer dan Grieken, en er is dan ook geen enkele reden waarom iemand niet zou kunnen uitstijgen boven een achterlijke cultuur waarbinnen hij eventueel is opgevoed. Gedenk de vermoorde Atheistische bloggers in Bangladesh. Hun ouders waren waarschijnlijk Moslim en ze zijn waarschijnlijk als Moslim opgevoed. Zelfs als ben je soms je leven niet zeker, dan noch kun je je inzichten verbeteren, hoeveel makkelijker moet het dan niet zijn, als de rechtstaat je voldoende bescherming biedt tegen moordlustige fundamentalisten.
Ik denk - met Hirshi Ali - dat we op korte termijn het meeste heil kunnen verwachten van een hervorming van de Islam. En dus moeten we verlichte moslims als onze vrienden omhelsen. Dat ze volgens een fundamentalistische letterneuker geen "ware" moslim zouden zijn is mij worst, Ze zijn mijn bondgenoten, en dus noem ik ze juist wel de "ware" moslims.
Uiteraard wens ik ze een verder bevrijding toe, zodat ze uiteindelijk hun onderwerping zullen afwerpen en op de eerste plaats empathiserende mensen zullen worden. Maar in zoverre ze nu reeds het goede nastreven en het schadelijke verwerpen zijn ze in mijn ogen de beste moslims die er zijn.
Laten we de moslims zelf bepalen wat hun mening is, en ze niet wijzmaken dat de meest intollerante versie van hun geloof de enige juiste is. Integendeel, laat ze weten dat we in vrede kunnen leven, als ze de oorlogsretoriek beschouwen als wat ze is, en doen beseffen dat ze evenmin in een tijd leven waarin ze de oorlog hebben gewonnen en zich kunnen permitteren de rest van de wereld hun opvattingen kunnen opleggen. Eenieder heeft het recht om te geloven wat hij wil, maar niet om te doen wat hij wel, en daar zullen ook zij zich bij moeten neerleggen. Veronderstellen dat ze nu eenmaal achterlijk zijn en dat nooit zullen begrijpen is beledigend voor de menselijke intelligentie en in zekere zin racistisch.
Marokkanen zijn net zo goed in staat rationeel te denken als Spanjaarden. Turken zijn niet allemaal dommer dan Grieken, en er is dan ook geen enkele reden waarom iemand niet zou kunnen uitstijgen boven een achterlijke cultuur waarbinnen hij eventueel is opgevoed. Gedenk de vermoorde Atheistische bloggers in Bangladesh. Hun ouders waren waarschijnlijk Moslim en ze zijn waarschijnlijk als Moslim opgevoed. Zelfs als ben je soms je leven niet zeker, dan noch kun je je inzichten verbeteren, hoeveel makkelijker moet het dan niet zijn, als de rechtstaat je voldoende bescherming biedt tegen moordlustige fundamentalisten.
Ik denk - met Hirshi Ali - dat we op korte termijn het meeste heil kunnen verwachten van een hervorming van de Islam. En dus moeten we verlichte moslims als onze vrienden omhelsen. Dat ze volgens een fundamentalistische letterneuker geen "ware" moslim zouden zijn is mij worst, Ze zijn mijn bondgenoten, en dus noem ik ze juist wel de "ware" moslims.
Uiteraard wens ik ze een verder bevrijding toe, zodat ze uiteindelijk hun onderwerping zullen afwerpen en op de eerste plaats empathiserende mensen zullen worden. Maar in zoverre ze nu reeds het goede nastreven en het schadelijke verwerpen zijn ze in mijn ogen de beste moslims die er zijn.
Ik wens u alle goeds
Misschien heeft dit wel toekomst?
http://www.stichting-trialoog.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stichting-trialoog.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
gezondverstand
- Geregelde verschijning
Re: G
Oorlogsverzen zijn toepasbaar in oorlog situaties. Ik heb gehoord dat we al 1400 jaar in oorlog zijn met de islam. Logisch dus dat ze naar oorlogsverzen grijpen.Peter van Velzen schreef:Het is volslagen onjuist om iemand's woorden als de enige juiste waarheid te beschouwen, maar het is nog onjuister om de woorden die hij in oorlogstijd sprak te verheffen boven de woorden die hij in vredestijd sprak.
Die hervorming is al lang bezig. Maar het hervormt tot een steeds aggresievere religie. Jonge moslims zijn veel radicaler dan eerdere generaties.Ik denk - met Hirshi Ali - dat we op korte termijn het meeste heil kunnen verwachten van een hervorming van de Islam.
Verlichte moslims. Dat zou nog eens mooi zijn. Waar zijn ze? Waar zijn ze? En wanneer gaan ze een keer wat doen aan de haatbaarden die ons allemaal ten dode hebben opgeschreven? Als je een bondgenoot zoekt koop maar een wapen. Want er gaan straks heel wat koppen rollen als het zo door gaat.En dus moeten we verlichte moslims als onze vrienden omhelsen. Dat ze volgens een fundamentalistische letterneuker geen "ware" moslim zouden zijn is mij worst, Ze zijn mijn bondgenoten, en dus noem ik ze juist wel de "ware" moslims.
En daarom geldt in het westen: Onderwijs, onderwijs en onderwijs! Dat moet hervormd worden.Jonge moslims zijn veel radicaler dan eerdere generaties.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
gezondverstand
- Geregelde verschijning
Zelfs als dat hielp. Het kost verschrikkelijk veel tijd. Hoeveel tijd hebben we nog? Het is te laat om onderwijs te geven als moslims massaal besluiten ongelovigen af te slachten. http://joostniemoller.nl/2014/11/immigr ... geroorlog/" onclick="window.open(this.href);return false;dikkemick schreef:En daarom geldt in het westen: Onderwijs, onderwijs en onderwijs! Dat moet hervormd worden.Jonge moslims zijn veel radicaler dan eerdere generaties.
Des te meer reden om er vandaag nog mee te beginnen. Alleen onderwijs kan de toekomst redden.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
gezondverstand
- Geregelde verschijning
Ja natuurlijk.dikkemick schreef:Des te meer reden om er vandaag nog mee te beginnen.
We kunnen veel meer doen. Bijvoorbeeld. Blokkeer alle islamitische haat websites. Blokkeer arabische zenders op de schotel. Zorg dat moslims precies dezelfde nieuws krijgen als anderen. Want de propoganda komt vaak uit het buitenland. Daar helpt ons onderwijs niets aan.Alleen onderwijs kan de toekomst redden.
Ik heb je bericht een klein beetje aangepast:
gezondverstand schreef: We kunnen veel meer doen. Bijvoorbeeld. Blokkeer alle haat websites. Blokkeer zenders die haat prediken op de schotel. Zorg dat alle mensen wereldwijd precies dezelfde nieuws krijgen als anderen. Want de propoganda komt vaak uit het buitenland. Daar helpt ons onderwijs niets aan.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Want of dit ze zal overtuigen...
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: G
Verlichte moslims vinden ze in Londen en in Rotterdam. Twee verlichte moslims zijn daar burgemeester. Het woord "haatbaarden" vindt ik trouwens een belediging! Er is geen enkel verband tussen mijn baard en de haat die door veel Imams gepredikt wordt. Probeer je van dat soort haatretoriek te onthouden. WIe andere mensen kwaad toewenst die deugt niet. WIe zijn baard laat staan doet daar niemand kwaad mee.gezondverstand schreef:Verlichte moslims. Dat zou nog eens mooi zijn. Waar zijn ze? Waar zijn ze? En wanneer gaan ze een keer wat doen aan de haatbaarden die ons allemaal ten dode hebben opgeschreven? Als je een bondgenoot zoekt koop maar een wapen. Want er gaan straks heel wat koppen rollen als het zo door gaat.
Het bestrijden van de haat in anderen, zal niet erg lukken als je zelf ook haat predikt.
Ik wens u alle goeds