Zijn dat (objectief) de meest essentiële aspecten van het christendom? Zo ja, waar komen die aspecten vandaan?MaartenV schreef:
Neen, daar geloof ik niet in. Maar dat doet geen afbreuk aan het waardevol vinden van het Christelijk geloof in zijn meest essentiële aspecten: aansporen tot een onbaatzuchtig humanisme, tot caritas, tot het helpen van heel wat mensen die niet worden productief bevonden in samenlevingen.
Moet ik dan m.a.w. concluderen dat deze meest essentiële aspecten uit de bijbel komen? Dat er het meest over liefde, onbaatzuchtigheid en humanisme wordt geschreven in de boeken?
Of...is het een 21e eeuwse persoonlijke invulling van MaartenV (en anderen) gebaseerd op de huidige stand van zaken m.b.t. moraal, ethiek en humanisme?
Heb jij voor het christendom gekozen omdat deze religie overduidelijk superieur is wat betreft die essentiële aspecten t.o.v. alle andere religies, overtuigingen? Zien we overduidelijk verschillen en springt het christendom er met vlag en wimpel bovenuit? Want als dat allemaal zo is, wordt ik ook christen.