Ach op zich vind ik het interessant om een discussie over de auteurs van het NT te hebben, jammer dat Kasper bijna elk argument uit de weg gaat of ze niet de credits geeft die ze verdienen. Ik leer er in ieder geval wat van.
Laat ik maar mijn kijk op Marcus geven. Het feit dat Papias claimt dat Marcus de schrijver was en algemeen aangenomen , geschreven na Peter zijn dood , komt zo onwerkelijk over. Een jezus die zulke grootste dingen heeft gedaan. De dood overwonnen , de weg naar de hemel geopend, en dan de duizenden volgers geen geschriften / brieven laten lezen over de werkelijke gebeurtenissen en dus toe staan dat er vele aangedikte verhalen de ronde gingen doen? Dat is zo onlogisch. Het eerste wat een echte volger ooggetuige zou gedaan hebben in mijn ogen, was zodra jezus ten hemele was gegaan om zo snel mogelijk alles ten schrift te stellen opdat niks verloren zou gaan en alle verhalen die verteld zouden gaan worden op waarheid zouden berusten. Dat dit niet gebeurt is, blijkt dan wel aan de evangelien waar vele contradicties in staan. Jezus zelf vond dit blijkbaar ook niet belangrijk dat alles getrouw doorverteld zou worden anders had hij zijn discipelen wel de opdracht gegeven om alles op te schrijven.

Wel gaf hij opdracht discipelen te maken maar liet na om door te geven alles op schrift te zetten (want hij wist natuurlijk al dat er gedonder zou komen met de waarheid) Zoiets als iemand de opdracht geven een bank filiaal te openen maar dat degene dan geen kluis aanschaft? Het feit dat Marcus zelf geen ooggetuige is, een evangelie laten schrijven door iemand die geen ooggetuige was is op zich al aan te vechten als ongeloofwaardig. Wat hebben de 11 discipels van jezus zitten doen al die jaren. Niet hun verstand of invloed gebruikt? Markus het allereerste evangelie wat geschreven is, dat niks over de afkomst van jezus vermeld en dan nog het uiterst plausible laatste originele hoofdstuk van Marcus die eindigd met vers 8, het graf leeg laat en geen verschijningen van jezus vermeld.
Als Petrus ook maar een greintje brein had gehad en echt geleefd had, had hij Marcus het evangelie naar Petrus laten opschrijven, mocht hij zo'n analfabeet geweest zijn. Voor mij een overtuigend bewijs dat Marcus , niet de schrijver was.