Ik beweer niet dat er geen redenen zijn voor bezorgdheid. Alleen lijkt het erop dat jouw onrust een ongeleid projectiel is dat door iedereen kan ingezet worden van zodra het erop lijkt dat de minste concessie aan moslims word gedaan.
Om een analogie te gebruiken, er kunnen gerechtigde redenen zijn om ongerust te zijn over bepaalde medische ontwikkelingen, bv de zika-epidemie. Maar het feit dat die redenen er zijn betekent nog niet dat we moeten akkoord zijn als iemand ongerustheid uit i.v.m. vaccinaties als mogelijke oorzaak van autisme.
Op de zelfde manier kunnen er gerechtigde redenen zijn om bezorgd te zijn over de mate waarin bv homofobie aanwezig is in de moslimgemeenschappen. Dat betekent niet dat we iemands ongerustheid moeten serieus nemen als een christelijke school midden een wijk met een grote moslimpopulatie daarop inspeelt in haar manier waarop ze de christelijk feesten viert.
Jij wil in oplossingen denken schrijf je, wel dan raad ik je aan om op te houden de zaken te bekijken in termen van bevolkingsgroepen. Waar het om gaat IMO zijn de waarden, het zijn de waarden die beschermd moeten worden, niet een of andere landelijke identiteit. En die waarden moeten tegen iedereen en voor iedereen beschermd worden. Niet zoals nu maar al te vaak het geval is met redelijke onverschilligheid kijken wat er gebeurd in christelijke of joodse scholen en dan verontwaardiging tonen als moslims het zelfde doen. Hier in België wordt er op dit moment werk gemaakt van een verbod op onverdoofd slachten, spijtig dat het pas mogelijk was om dat aan te pakken toen moslims dat deden. Zolang het voornamelijk joden waren, was het quasi onmogelijk om dat aan te pakken.
Ook, als je iets wil bespreken, hou je dan aan de gerapporteerde feiten. Als het enige wat er gerapporteerd werd, is dat de school hun paasfeest aanpasten, dan is dat waarop je je baseert. Het is niet eerlijk om op basis van erbij gefantaseerde elementen, zoals intimidatie door de moslimgemeenschap, tot een oordeel te komen. Ook kan je moeilijk van anderen verwachten om je ongerustheid serieus te nemen als je er zaken moet bij fantaseren.
Als je iets wil beoordelen doe dat dan in algemeenheden. i.p.v. je af te vragen of het een probleem is dat een christelijke school zich aanpast aan een moslimpopulatie in de manier waarop ze bepaalde feesten viert, vraag je jezelf af of het een probleem is dat een school geïnspireerd volgens een levensbeschouwing zich aanpast in de manier waarop ze bepaalde feesten viert als haar populatie grotendeels bestaat uit een andere levensbeschouwing. Let op dat als je hier neen op antwoord, dat dat ook wil zeggen dat je het problematisch zou vinden als een islamschool bepaalde feesten meer humanistisch zou inkleden zou ze daar een grote leerlingenpopulatie van hebben. Als je merkt dat je problemen hebt om de vraag in te vullen in zijn algemeenheid en de neiging hebt om een ander antwoord te geven naargelang de specifieke invulling van de levensbeschouwingen, dan is dat een teken dat je niet langer waarden verdedigt maar dat je van de ene levensbeschouwing zaken verwacht die je van andere levensbeschouwing niet verwacht.
Misschien dat je dan eens een serieus gesprek met de directie moet hebben.dikkemisck schreef:Nederland is NOG heel soepel wat dat betreft. Korte rokjes (en naveltruitjes) mogen doorgaans niet, hoofddoekjes wel. Korte rokjes zou aanstoot kunnen geven...Ik vind het de omgedraaide wereld! En dit is een voorbeeld van de school waar een dochter van mij op zit.
Ja ik ken zo'n moslims (al is dat waarderen er waarschijnlijk niet bij). Een tweetal jaren geleden is er zelfs een moslim die iets dergelijks gezegd heeft tijdens een praatshow op de BBC. Zijn woorden waren dat hij voldoende zelfverzekerd was in zijn geloof dat die cartoons hem niet verontrusten. of iets van die strekking.dikkemick schreef:Dan de cartoons: Ken jij moslims die de cartoons waarderen? Ken jij moslims die zeggen: "Natuurlijk hebben we in dit land vrijheid van meningsuiting en hoort daar het plaatsen van (soms schokkende) cartoons bij? De paus mag je te kakken zetten, Mohammed niet.
Of we zijn zo angstig geworden dat we in een kramp schieten omdat we bij elke aanpassing die we zie gebeuren, aannemen dat dat uit angst gebeurt, gewoon omdat we ons niet kunnen of willen indenken dat er gewoon mensen zijn die nadenken over hoe ze tegelijk kunnen vasthouden aan hun eigen waarden en aan de andere kant toch kunnen tegemoet komen aan eventuele verzuchtingen van de ander en daarbij denken dat of een paasstok nu de vorm heeft van een kruis of de vorm van een T, dat dat wat hun betreft niet het gene is wat belangrijk is aan een paasfeest.dikkemick schreef:Want dit ging over Nederlandse feesten. En ook hier zie ik dus steeds meer (negatieve) moslim-invloeden verschijnen. En natuurlijk heeft iedereen recht op zijn/haar mening, maar we zijn inmiddels al zo angstig geworden dat we onze eigen aanpassingen al door gaan voeren.
Wel dan geef je daarmee aan, identiteit belangrijker te vinden dan waarden. Ik vind de houding van krampachtig aan iets vast te houden totdat de wet het verbied, weinig vrijzinnigheid en weinig humanisme uitstralen. Met zo'n houding kan ik begrijpen dat je het moeilijk vindt om tolerant te zijn. Het verdedigen van een identiteit gaat zelden gemakkelijk samen met tolerantie.dikkemick schreef:Ik zie (als zwartkijker) zwarte piet verdwijnen, pasen, pinksteren en koningsdag....en weet niet wat we er voor terug krijgen. Als een land democratisch (want we zijn een democratie) beslist dat zwarte piet, pasen of koningsdag echt niet meer kan, dan sluit ik me daarbij aan. Tot die tijd blijf ik patriottisch ingesteld.
Dat is niet mijn houding. Ik probeer een situatie in te schatten onafhankelijk van wie de twee kanten zijn. Als er in een situatie een A en een B is, dan moeten we IMO tot een besluit kunnen komen over die situatie onafhankelijk van de levensbeschouwing van A en B. Als je geneigd bent om de moslims steeds in het ongelijk te stellen of die nu de A zijn of de B omdat je van oordeel bent dat het van twee kanten moet komen en het tot nu toe te weinig van moslims gekomen is, dan ben je IMO niet goed bezig.dikkemick schreef:MIJN conclusie is dat IK me ongerust maak en dat tolerantie van 2 kanten moet komen en dat religie doorgaans niet bekend staat om haar tolerantie. En ik hoop dat mijn onrust onterecht is.