De arrogantie van een religie (soms)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Voor Hope

Bericht door Devious »

Hope schreef: Deze god of goden onderhouden geen persoonlijke relatie met de mens en zij bieden geen concrete leiding in dit dagelijkse leven.
Er zijn vele natuurvolkeren waarin shamanen beweren dagelijks contact te hebben met hun goden of voorouders.
Er is nog niemand gestorven, doordat diegenen die het geloven gedood werden.

Wat bedoel je hiermee? Dat mensen die in mythen en sagen geloven niet vervolgd en gedood worden? Duizenden inboorlingen werden in het nabije verleden gedood of als slaven afgevoerd door christelijke en islamitische zendelingen omdat het maar afgodendienaren waren.
Het geloof in deze mythen en sagen is niet levensveranderend in die zin dat je je doel vind en je vrede ervaart.
Sommige mensen ondergaan een bewustzijnsverandering door het lezen van mythen en sagen.
Zij vormen geen wereldreligie.
Het hindoeisme is een wereldreligie en is grotendeels gebaseerd op mythen en sagen.

ciao, devious :roll:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hope schreef: 4) Het geloof in deze mythen en sagen is niet levensveranderend in die zin dat je je doel vind en je vrede ervaart.
Het doel in het Boeddhisme is het Nirvana, pas als een Boeddhist verlicht is geworden kan hij opgaan in het Nirvana, vrij van karma en lijden.
Dat is dus ook levensveranderend.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: God

Bericht door Devious »

Hope schreef: Waarom hebben mensen die zich met hekseriij/wicca bezig hebben gehouden, angsten, stemmen enz.
Hope
Zoals ik al had aangekondigd heb ik hierover een topic gestart op het heksenforum. Geen van de heksen herkent zich in bovenstaande.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
rinus

Bericht door rinus »

omdat andere mensen dat ook zeggen dat het niet waar is?
sorry verkeerde discussie
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

rinus schreef:omdat andere mensen dat ook zeggen dat het niet waar is?
sorry verkeerde discussie
Huh?... Wat bedoel je?
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Eric de Wagt schreef:Ik denk als je god wilt begrijpen het interessant is je te verdiepen in de 'heilige' geschriften van andere geloven, want alleen zo zou je kunnen zien hoe er een kracht op ons mensen inwerkt om ons bij elkaar te brengen inplaats van uit elkaar te drijven.
'Voor ons is het moeilijk te begrijpen dat er dingen gebeuren die geen reden hebben en nergens goed voor zijn. Dat komt misschien doordat veel dingen om ons heen wel een reden hebben.
Het ontstaan van het leven heeft geen doel. Maar dat betekent niet dat het leven op zichzelf doelloos is.'

Bas Haring

Deze uitspraken van auteur Bas Haring zijn blijven spoken in mn hoofd. Ik vond ze daarom de moeite waard om te vermelden. Wij mensen gaan er inderdaad van uit dat alles een reden heeft, zo niet dan is het bij voorbaat nutteloos. Zo ook wat betreft ons leven. Dat is toch schrijnend veelzeggend.
Durf te leven, maar neem daarin zelf wel je verantwoordelijkheid; zoals het besef dat verandering begint met informatie. Pas als je de mogelijkheden voor verbetering kent, kun je ervoor kiezen. En ook: pas als je de schadelijke gevolgen van je handelen beseft, kun je je gedrag veranderen.
(allicht overbodig: zie de verschillende topics en antwoorden op deze site :idea:)
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rebecca schreef: Deze uitspraken van auteur Bas Haring zijn blijven spoken in mn hoofd. Ik vond ze daarom de moeite waard om te vermelden.
Interessante gedachte, maar misschien zou je er even bij kunnen vermelden wie Bas Haring is? In het kort natuurlijk, anders dwalen we te ver van het onderwerp af.
8) Devious...
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Devious schreef:
Rebecca schreef: Deze uitspraken van auteur Bas Haring zijn blijven spoken in mn hoofd. Ik vond ze daarom de moeite waard om te vermelden.
Interessante gedachte, maar misschien zou je er even bij kunnen vermelden wie Bas Haring is? In het kort natuurlijk, anders dwalen we te ver van het onderwerp af.
8) Devious...
Bas Haring is dus auteur van verschillende boeken en doceert kunstmatige intelligentie aan de universiteit van Utrecht. Daarnaast adviseert hij bedrijven op het gebied van internet en strategie. Haring heeft een vrij uitgesroken mening over de evolutietheorie en heeft daar een toegankelijk boek over geschreven. Het feit dat hij de voorgenoemde uitspraken, overpeinzingen heeft gedaan moet met deze info omtrent zijn persoon geen afbreuk doen aan de inhoud daarvan. Ofwel, ik had expres verder geen informatie over Haring gegeven om eventuele vooroordelen uit te sluiten. Maar ja, daar heb je Socrates c.q. Devious weer?! :wink:
Allicht dat de arrogantie van een religie ook heel veel met vooroordelen heeft uit te staan (back to the topic!).
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Bas Haring heeft een interessant programma op de maandagavond Ned.3, van 20uur tot 20.30 uur: 'Stof'! Wederom stof tot nadenken dus... :oops:
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

De film Dogville van Lars von Trier geeft naar mijn idee een interessante kritiek op een religieuze moraal: zie http://www.lucidusnoctis.nl/forum/viewt ... c&start=30
(Is er iemand die de laatste vraag aldaar zou willen/kunnen beantwoorden?)
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: Waarom hebben mensen die zich met hekseriij/wicca bezig hebben gehouden, angsten, stemmen enz.
Hope
Zoals ik al had aangekondigd heb ik hierover een topic gestart op het heksenforum. Geen van de heksen herkent zich in bovenstaande.
Hoihoi,

Ik ben er weer even, k dacht even checken hoe het hier is :wink:
Mijns inziens treden dit soort verschijnselen pas op, zodra zij met de Here Jezus in aanraking komen.....
Dat is tenminste wat ik veel gehoord heb. Ik zeg maar zo: de duisternis kan het licht niet verdragen....

Groetjes!
Hope
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Hope schreef:
Devious schreef:
Hope
Hoihoi,

Ik ben er weer even, k dacht even checken hoe het hier is :wink:
Mijns inziens treden dit soort verschijnselen pas op, zodra zij met de Here Jezus in aanraking komen.....
Dat is tenminste wat ik veel gehoord heb. Ik zeg maar zo: de duisternis kan het licht niet verdragen....

Groetjes!
Hope
Hallo Hope :)
Ik ken mensen die in de 'here jezus' geloven en zijn stem horen en/of die van 'de vader'. Sommige beweren opdrachten van hen te krijgen en plegen daarvoor zelfs een moord...Anderen denken daarentegen goed te doen door anderen te helpen in de zin van evangeliseren of bijv. boodschappen doen voor de oude buurvrouw.
Veel van hen doen dit echter omdat ze een angst hebben. De angst dat als ze niet goed doen, of in het geval van 'stemmen horen' niet doen wat god of jezus hen zegt, ze in de hel zullen komen.
In termen van licht en duister; er kan geen licht zijn als er geen duisternis is en er kan geen duisternis zijn als er geen licht is. Wat is dus in deze goed en wat is in deze kwaad. Het zijn maar relatieve begrippen.
Hope

Bericht door Hope »

Rebecca schreef:

Hallo Hope :)
Ik ken mensen die in de 'here jezus' geloven en zijn stem horen en/of die van 'de vader'. Sommige beweren opdrachten van hen te krijgen en plegen daarvoor zelfs een moord...Anderen denken daarentegen goed te doen door anderen te helpen in de zin van evangeliseren of bijv. boodschappen doen voor de oude buurvrouw.
Veel van hen doen dit echter omdat ze een angst hebben. De angst dat als ze niet goed doen, of in het geval van 'stemmen horen' niet doen wat god of jezus hen zegt, ze in de hel zullen komen.
In termen van licht en duister; er kan geen licht zijn als er geen duisternis is en er kan geen duisternis zijn als er geen licht is. Wat is dus in deze goed en wat is in deze kwaad. Het zijn maar relatieve begrippen.
Hoi Rebecca! :D

Ik ben ook iemand die in de Here Jezus gelooft en ook ik denk Zijn stem te horen. Dit is niet de stem die vraagt een moord te plegen. Hij zegt zelfs in de Bijbel dat je je vijanden moet vergeven en zegenen wie je vervolgen....Het is liefde en trouw!
Ik heb geen angst en ik wil Hem gehoorzamen omdat ik van Hem hou!
Het licht kan wel degelijk zonder het duister. Sterker nog, eens zal het duister overwonnen zijn en blijft de volheid van Gods licht voor altijd bestaan! Ik zie dan ook niets positiefs in duister. satan heeft verloren en is overwonnen en het enige wat hij wil is dingen kapot maken. Als we het dan toch over stemmen gaan hebben.
Nee, ik volg de stem van de Goede Herder!!

Dat is tenminste wat ik geloof!

:lol: Hope
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Hope schreef:
Devious schreef: Zoals ik al had aangekondigd heb ik hierover een topic gestart op het heksenforum. Geen van de heksen herkent zich in bovenstaande.
Hee Hope!!
Da's lang geleden, nog niet tot de islam bekeerd zie ik? ;-)

Wat dit met de topictitel te maken heeft weet ik niet, maar ik doe vrolijk mee.
Zoals je misschien wel weet ben ik gek op 'christian urban legends' vooral als ze over wicca, satanisme, de vrijmetselarij of raadselachtige opstandingen uit de dood in het verre Bokkie-Wokkie-land gaan. Ook ivm spontaan optredende gouden vullingen mag men mij uit bed bellen.
Zoals altijd ga ik niet zeggen dat dat wel of niet gebeurt maar mijn ervaring is dat als ik om een TNO- medisch- of psychiatrisch rapportje ga vragen het ineens erg stil blijft.
En totdat het tegendeel bewezen is (met zulke onderwerpen tovert Google altijd minstens 1 pagina met Amerikaanse christenfundisites naarboven met een wetenschappelijk gehalte van Monty Python) hou ik het op 'CULs'.

Overmatige interesse in dingen als het occulte, religie, oosterse mystieken kan een voorteken van schizofrenie zijn (maar dat hoeft natuurlijk niet).
Vanuit die invalshoek kan men misschien een link naar wicca trekken maar dat gaat net zo goed op voor het christelijke geloof.

Rebecca schreef: Ik ken mensen die in de 'here jezus' geloven en zijn stem horen en/of die van 'de vader'. Sommige beweren opdrachten van hen te krijgen en plegen daarvoor zelfs een moord...Anderen denken daarentegen goed te doen door anderen te helpen in de zin van evangeliseren of bijv. boodschappen doen voor de oude buurvrouw.
Het lijken mij toch 2 verschillende dingen.
Al is de grens tussen 'werkelijkheid en waan' soms vaag.
Als iemand opdrachten van Paulus krijgt om te gaan joggen kan ik dat niet controleren, echter als iemand beweert dat Paulus bij hem in de koelkast zit heb ik wat meer houvast.
Veel van hen doen dit echter omdat ze een angst hebben.
Is dat zo?
Ik kom het weinig tegen moet ik zeggen, iig minder dan ik verwachtte.
Met het christelijk geloof kan je alle kanten op, de kant van angstreligie is een van deze.
Wat ik vaker zie, en ik snap het nooit helemaal, het komt op mij dubbel over is het volgende, jullie kennen de types wel;
van die mensen die ahw met de jas al aan bij de voordeur zitten uit angst de opname te missen maar tegelijker tijd 7 kleuren schijten als men ze voorleest uit Harry Potter.
De angst dat als ze niet goed doen, of in het geval van 'stemmen horen' niet doen wat god of jezus hen zegt, ze in de hel zullen komen.
Dit komt op mij over als een psychotisch iets.
In termen van licht en duister; er kan geen licht zijn als er geen duisternis is en er kan geen duisternis zijn als er geen licht is.
Leuk om over filosoferen maar er komt toch nooit iets uit. :-)
Wat is dus in deze goed en wat is in deze kwaad. Het zijn maar relatieve begrippen.
Ik zou het niet durven zeggen.
Wel durf ik te zeggen dat het m.i. sterk versimplificeerde christelijke 'God = goed - Satan = slecht' in de praktijk niet lijkt op te gaan.
Motivatie: Elk christelijk forum ;-)
Zodra men het onderling niet eens is maakt men elkaar (uiteraard met goeie bedoelingen...) virtueel helemaal af.
Zet een Baptist tussen een stel katholieken of vv en het is feest!
Hope schreef: Ik ben ook iemand die in de Here Jezus gelooft en ook ik denk Zijn stem te horen. Dit is niet de stem die vraagt een moord te plegen.
Op de lijn richting wat de Here Jezus volgens sommigen zou moeten voorstellen heb ik persoonlijk aardig wat packet loss, Chello is er niks bij. ;-)
Mbt tot m'n eigen godsbeeld is het wat beter gesteld en ik vind mezelf, noch jou, niet psychotisch.

Het licht kan wel degelijk zonder het duister. Sterker nog, eens zal het duister overwonnen zijn en blijft de volheid van Gods licht voor altijd bestaan! Ik zie dan ook niets positiefs in duister. satan heeft verloren en is overwonnen en het enige wat hij wil is dingen kapot maken.
Lieve schat, ik kan er niks mee, mij te vaag, zie opmerking hierboven over het in de praktijk niet werkend goed/slecht-systeem.
No offence, maar je kent me al langer. ;-)
Als we het dan toch over stemmen gaan hebben.
SP!

Even serieus:
Nee, ik volg de stem van de Goede Herder!!

Op een bepaalde manier kan ik zeggen; 'ik ook', grappig he? :-)
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Fenomeen
Wat dit met de topictitel te maken heeft weet ik niet, maar ik doe vrolijk mee.
Een overtuigd gelovige die een uitspraak doet over een ander geloof is een beetje arrogant daar verschillende discussies op dit forum forum bijv. uitwijzen dat geloven persoonlijk is en daarom niet toepasbaar op andere(n) (gelovigen). 1 Waarheid? Vertel bijv. maar eens aan een kleurenblinde dat de lucht blauw is. Een kleurenblinde is'gekleurd' door een genetisch 'defect', veel gelovigen zijn gekleurd door hun cultuur en opvoeding.
Rebecca schreef: Ik ken mensen die in de 'here jezus' geloven en zijn stem horen en/of die van 'de vader'. Sommige beweren opdrachten van hen te krijgen en plegen daarvoor zelfs een moord...Anderen denken daarentegen goed te doen door anderen te helpen in de zin van evangeliseren of bijv. boodschappen doen voor de oude buurvrouw.
Fenomeen
Het lijken mij toch 2 verschillende dingen.
Al is de grens tussen 'werkelijkheid en waan' soms vaag.
Als iemand opdrachten van Paulus krijgt om te gaan joggen kan ik dat niet controleren, echter als iemand beweert dat Paulus bij hem in de koelkast zit heb ik wat meer houvast.
Mijn voorbeelden zijn ook twee verschillen en beide moeilijk controleerbaar. Juist door die verschillen wil ik aangeven dat het geloven tot verschillende veronderstelde 'goede' daden kan leiden. Een moord wordt in eerste instantie per definitie veroordeelt tot slecht, terwijl de vermoorde misschien tig kinderen misbruikte. Moorden is niet goed, maar je menig wordt wel genuanceerder met dit in het achterhoofd. Boodschappen doen voor de buurvrouw lijkt in eerste instantie een daad van goedheid, maar wat als blijkt dat de weldoener zelf ook zijn/haar boodschappen pint van buurvrouw's pin; structureel en zonder overleg.
Rebecca
Veel van hen doen dit echter omdat ze een angst hebben.
Fenomeen Is dat zo?
Ik kom het weinig tegen moet ik zeggen, iig minder dan ik verwachtte.
Met het christelijk geloof kan je alle kanten op, de kant van angstreligie is een van deze.
Wat ik vaker zie, en ik snap het nooit helemaal, het komt op mij dubbel over is het volgende, jullie kennen de types wel;
van die mensen die ahw met de jas al aan bij de voordeur zitten uit angst de opname te missen maar tegelijker tijd 7 kleuren schijten als men ze voorleest uit Harry Potter.
Wat bedoel je met 'ahw'? En blijkt uit je 'tegenstelling' niet dat het allebei met toch met angst te maken heeft: 'uit angst de opname te missen' maar 'zeven kleuren schijten...'
Rebecca
De angst dat als ze niet goed doen, of in het geval van 'stemmen horen' niet doen wat god of jezus hen zegt, ze in de hel zullen komen.
Fenomeen Dit komt op mij over als een psychotisch iets.
Jij zegt het. :roll:
Rebecca
In termen van licht en duister; er kan geen licht zijn als er geen duisternis is en er kan geen duisternis zijn als er geen licht is.
Fenomeen Leuk om over filosoferen maar er komt toch nooit iets uit. :-)
Gaan we :wink: De woorden zijn gebasseerd op tegenstellingen. Aan die tegenstellingen danken wij de expliciete woorden 'licht' en duisternis' ofwel in mijn gedachten het concrete letterlijke'donker' i.p.v. 'duisternis'. Het licht is voor mij een vanzelfsprekendheid omdat dit overdag is en omdat ik savonds gebruik kan maken van het lichtnet. Maar als de stroom een keer uitvalt dan kan ik het licht des te meer waarderen. Zo ook het abstracte licht van de rede bijv.
Met geloofsfanatiekelingen als momenteel m.n. fundi islamieten, ben ik blij dat Nederland een verlichting heeft doorgemaakt en bijv. geen vrouwen meer per definitie als 'baarmachines' gebruikt. Daarentegen is het volgens mij dus goed dat deze fundi's zich zo profileren omdat ik daardoor het licht van de rede meer waardeer. Ik ben me gewaar van tegenstellingen en kan daarom een vrije(re), eigen keuze maken.
Rebecca
Wat is dus in deze goed en wat is in deze kwaad. Het zijn maar relatieve begrippen.
Fenomeen Ik zou het niet durven zeggen.
Wel durf ik te zeggen dat het m.i. sterk versimplificeerde christelijke 'God = goed - Satan = slecht' in de praktijk niet lijkt op te gaan.
Motivatie: Elk christelijk forum ;-)
Zodra men het onderling niet eens is maakt men elkaar (uiteraard met goeie bedoelingen...) virtueel helemaal af.
Zet een Baptist tussen een stel katholieken of vv en het is feest!
Ben ik grotendeels met je eens. Zie echter antw. vergelijking 'moord en 'oude buurvrouw'?!
Hope schreef: Ik ben ook iemand die in de Here Jezus gelooft en ook ik denk Zijn stem te horen. Dit is niet de stem die vraagt een moord te plegen.
Fenomeen Op de lijn richting wat de Here Jezus volgens sommigen zou moeten voorstellen heb ik persoonlijk aardig wat packet loss, Chello is er niks bij. ;-)
Mbt tot m'n eigen godsbeeld is het wat beter gesteld en ik vind mezelf, noch jou, niet psychotisch.
:)
Hope
Het licht kan wel degelijk zonder het duister. Sterker nog, eens zal het duister overwonnen zijn en blijft de volheid van Gods licht voor altijd bestaan! Ik zie dan ook niets positiefs in duister. satan heeft verloren en is overwonnen en het enige wat hij wil is dingen kapot maken.
Fenomeen Lieve schat, ik kan er niks mee, mij te vaag, zie opmerking hierboven over het in de praktijk niet werkend goed/slecht-systeem.
No offence, maar je kent me al langer. ;-)
Hope, ik ken je nog niet echt (maar wat niet is kan nog komen? :) ), maar deze woorden komen op mij over als holle retoriek; wat bedoel je bijv. met 'dingen kapot maken'.
Hope Nee, ik volg de stem van de Goede Herder!!
Fenomeen Op een bepaalde manier kan ik zeggen; 'ik ook', grappig he? :-)
:-k ... ik volg de discussie :)
Plaats reactie