Cultuur binnen het christendom.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Cultuur binnen het christendom.

Bericht door Mullog »

weather schreef: 10 apr 2023 21:27 Mijn ouders hadden een belijdenis ingelijst boven hun bed.

M'n opa had ook tegeltjes met teksten waarin God werd genoemd, met betrekking tot oud/kinder relatie.

Bij ons werd na catechisatie geacht te belijden. Ook ben ik als baby gedoopt. Ik heb geen belijdenis gedaan, omdat ik niet meer gedwongen naar catechisatie werd gestuurd op m'n 17e door m'n moeder.

Ik vond het vooral heel saai. Er gebeurde niks. Maar tegelijkertijd vond ik die rust ook wel fijn.

Ik woonde ook net buiten een dorpje van 2.000 inwoners, dus niks te beleven.
Als RKK ben ik gedoopt en het het vormsel gekregen. Mij heeft dat duidelijk gemaakt dat iedere keuze voor een religie pas na je 21ste (of daaromtrent) gemaakt kan worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 10 apr 2023 21:35
weather schreef: 10 apr 2023 21:27 Mijn ouders hadden een belijdenis ingelijst boven hun bed.

M'n opa had ook tegeltjes met teksten waarin God werd genoemd, met betrekking tot oud/kinder relatie.

Bij ons werd na catechisatie geacht te belijden. Ook ben ik als baby gedoopt. Ik heb geen belijdenis gedaan, omdat ik niet meer gedwongen naar catechisatie werd gestuurd op m'n 17e door m'n moeder.

Ik vond het vooral heel saai. Er gebeurde niks. Maar tegelijkertijd vond ik die rust ook wel fijn.

Ik woonde ook net buiten een dorpje van 2.000 inwoners, dus niks te beleven.
Als RKK ben ik gedoopt en het het vormsel gekregen. Mij heeft dat duidelijk gemaakt dat iedere keuze voor een religie pas na je 21ste (of daaromtrent) gemaakt kan worden.
We zijn met 18 meerderjarig, dus is die leeftijd logischer.
In ieder geval zouden minderjarige niet moeten meetellen voor het aantal kerkleden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ook het zeer dubieuze dat je eenmaal gedoopt als lidmaat beschouwd blijft worden. Waar je ook naar toe verhuist, de plaatselijke gemeente krijgt van overheidswege, jawel, de adresgegevens doorgespeeld. Die gaat dan om geld vragen, eens per jaar.
Je kan je laten uitschrijven, maar waarom moet de bal bij een individu liggen? Ook raar, eigenlijk, dat mensen die door doop lid zijn van b.v. de Nederlands Hervormde Kerk automatisch mee gingen tellen als lid van de PKN toen die werd gevormd.
Er is geprobeerd om de automatische adresdoorgave door de overheid te beëindigen, maar toen werd de ChristenUnie te belangrijk als coalitiepartner.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 13 apr 2023 02:50 Ook het zeer dubieuze dat je eenmaal gedoopt als lidmaat beschouwd blijft worden. Waar je ook naar toe verhuist, de plaatselijke gemeente krijgt van overheidswege, jawel, de adresgegevens doorgespeeld. Die gaat dan om geld vragen, eens per jaar.
Je kan je laten uitschrijven, maar waarom moet de bal bij een individu liggen? Ook raar, eigenlijk, dat mensen die door doop lid zijn van b.v. de Nederlands Hervormde Kerk automatisch mee gingen tellen als lid van de PKN toen die werd gevormd.
Er is geprobeerd om de automatische adresdoorgave door de overheid te beëindigen, maar toen werd de ChristenUnie te belangrijk als coalitiepartner.
Dat ze geld voor dopelingen krijgen die misschien niet eens weten dat ze nog formeel lid van die Kerk zijn is de rede dat ze zich heftig verzetten tegen verandering van dit systeem. Hier wordt eigenlijk de Mammon aanbeden. :(

Men weet niet dat de Kerk zijn dopelingen een Kerkelijke belasting kan opleggen, die dan moet worden betaald..
Dit wordt niet meer gepraktiseerd, want dat zou een storm van protest oproepen.
In landen als Duitsland is het nog erger, daar legt de overheid op de gewone belasting een extra belasting voor de kerk.
Het is bijna onmogelijk om dat ongedaan te krijgen.

Kortom in de EU is er nog lang geen sprake van Kerk en Staat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie