Ik twijfel soms aan de zin van dit alles en de absurditeit ervan, vandaar deze wat absurde topic

. Zo las ik recent iets over de onvrijheid van de wil. En het overtuigde me.
Ik heb last van muizen in mijn appartement en ik vroeg me af: wat is de zin van het leven voor een muis? Die heeft toch ook recht op een zinvol leven? En hoe verschilt dat van ons?
De muis voelt zich goed bij voeding en het zoeken en vinden van eten. Ze is constant op zoek naar restjes eten.
Ze kan niet anders (net zoals wij) dan toenaderen wat haar plezier doet en weggaan van wat haar pijn doet. En daar draait heel haar bestaan rond. Net zoals bij ons. Ze heeft er plezier in andere muizen te produceren en in deze wereld te werpen en ze gaat weg van alles wat haar bestaan (en dus haar gezondheid) bedreigt. Ze kan niet anders.
Wij zijn ook gebonden aan het zoeken naar wat goed voelt en weg te gaan van wat pijnlijk is voor ons. Dat is ons standaard software pakket. We hebben daar niks in vrij te willen. En wat ons plezier en pijn doet, daar kiezen we niet voor. Dat is voor ons bepaald.
Ik wil nog we eens een topic starten over de vrije wil, maar ik denk dat dit onderwerp hier al vele malen is gepasseerd. Maar ik begin Sam Harris te geloven: er is geen vrije wil.
En tenslotte: hoe doorbreken we de cirkel van wedergeboorte volgens mij: doordat mensen geen sex meer hebben. Dan komt er niemand meer ter wereld, en is de reïncarnatie 'trap' definitief doorbroken.