Vanwege deze passage uit het artikel van National Geographics
Al reeds in de kop van het artikel Stond de volgende zinNational Geographics schreef:In the spring of 1850, Semmelweis took the stage at the prestigious Vienna Medical Society and extolled the virtues of hand washing to a crowd of doctors. His theory flew in the face of accepted medical wisdom of the time and was rejected by the medical community, who faulted both his science and his logic. Historians believe they also rejected his theory because it blamed them for their patients’ deaths. Despite reversing the mortality rates in the maternity wards, the Vienna Hospital abandoned mandatory handwashing.
Voor het geval je het niet beseft. met "In the 1840s" bedoelt men alle jaartallen van vier cijfers die met 184 beginnen (dus 1840 TOT 1850)Everyone knows handwashing is an easy way to stay healthy, but that wasn't always so. In the 1840s, advocating it cost a doctor his career.
Waarom verdenk je mij van bewuste misleiding, terwijl ik dat jaartal domweg van National Geographics heb overgenomen? Ik had bovendien een link naar dat artikel had opgenomen. Dus jij had kunnen weten waarom ik 1850 noemde, zelfs al had je alleen die kop gelezen)
Waarom stel je dezelfde vraag twee keer?Waarom kies jij specifiek 1850 uit om van te beweren dat het wassen van handen GOED was? Was het dan niet GOED om in 1634 de handen te wassen? Als het ook in 1634 GOED was geweest om de handen te wassen waarom zeg je dat dan specifiek over 1850.
En waarom kies jij" specifiek" 1634? (Ik vermoed omdat in dat jaar de Gregoriaanse kalender werd ingevoerd, of anders was het waarschijnlijk een random jaartal)
In 1634 zou handen wassen ook goed zin geweest, maar in 1850 stelde Semmelweis zijn Weense collega's op de hoogte van zijn resultaten.
Wederom val je in herhalingen.Stel dat in 1634 een religieuze cultus als religieus voorschrift had dat een heler zijn handen moest wassen, zou dat dan niet GOED geweest zijn? Zou dat binnen die cultus dan niet voor minder sterfgevallen aan kraamkoorst gezorgd hebben?
Waarschijnlijk zouden het inderdaad voor minder gevallen van Kraamkoorts hebben gezorgd. En mogelijk heeft het dat, aangezien wassen door vele religies inderdaad werd aanbevolen, ook al was het (meestal) niet in verband met bevallingen.
Voor de derde keer stel je dezelfde vraag. Ik zal hem toch maar een tweede keer beantwoorden.Dus als we met GOED bedoelen, dat er meer patiënten zouden herstellen, dan zou het toch altijd goed geweest zijn om de handen te wassen, dus waarom haal je dan specifiek 1850 naar voor om dat over te beweren?
Het zou 3000 BCE al een goed idee zijn geweest en in verscheidene religieuze teksten wordt het al eeuwenlang aanbevolen. Maar nadat Semmelweis twee jaar lang de resultaten van het verplichte handenwassen had aanschouwd, stelde hij in 1850 in principe al zijn Weense collega's daarvan op de hoogte. Dus vanaf dat moment kon elke medicus in Wenen weten dat het daadwerkelijk hielp! (en niet zo'n klein beetje ook!)
PS Goed betekent in dit geval niet dat er meer patiënten van de Kraamkoorts genazen, maar dat minder kraamvrouwen die koorts überhaupt kregen. Dat zul je ongetwijfeld ook bedoelen, maar je blijft maar over herstellen spreken, terwijl handen wassen nadat de koorts al was opgetreden, waarschijnlijk weinig tot geen effect zou hebben gehad.